LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Probleempjes overdracht huis

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
pietertjes

Probleempjes overdracht huis

Ongelezen bericht door pietertjes »

levering op 28 september
Enkele dagen hiervoor ontvingen we een reactie dat de koper zijn hypotheek nog niet rond had.
(we vermoeden dat hij zijn fiancering heeft laten verlopen, hij wilde perse voor het tekenen van de overeenkomst 1 maand later de overdracht. (Anders teken ik niets) En is vervolgens vergeten bij de bank het fianceringsvoorstel met 1 maand te verlengen)
We weten namelijk dat hij toen een goedkeuring had voor een hypotheek.

De koper vervolgens in gebreke gestelt en de tijd gegeven tot 15 september 2007 om alsnog de fiancering te regelen aan zijn kant. ipv de 8 dagen dus al 15 dagen de tijd gegeven.
Vanaf 15 september ging dus ook de boete lopen van 3 promille want hij had nog steeds zijn fiancering niet rond.

Inmiddels vernamen wij dat als het goed is alles dinsdag door zal gaan, echter er is door hem geen rekening gehouden met de boete die inmiddels de 18000 gepasseerd is.

Nu kunnen we een aantal dingen doen.
-De boete laten zitten en verkopen.

-De boete opeisen met het risico dat hij er dan vanaf ziet, en wij vervolgens de 10% laten uitkeren die bij de notaris staat.
Waarbij we achteraf via de rechtsbijstand de extra kosten en evt mindere opbrengst zullen moeten verhalen.

-Gewoon verkopen en de boete achteraf via de rechtsbijstand opeisen.
Volgens de notaris is het echter niet mogelijk om dit achteraf te doen.

Het betreft een standaard NVM koopovereenkomst.

De koper is een huisjesmelker en heeft nog een paar panden. Hij wist dus erg goed waarmee hij bezig was. Hij doet erg lachoniek met het regelen van dingen, hoewel hij sinds vanmiddag toch wel erg omgedraait is toen hij schijnbaar voor het eerst iets over 3 promille per dag hoord :shock:

aankoopmakelaar

Re: Probleempjes overdracht huis

Ongelezen bericht door aankoopmakelaar »

.
Laatst gewijzigd door aankoopmakelaar op 16 nov 2009 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.

pietertjes

De extra kosten zijn op het moment van overdracht eigenlijk al bekend.
Deze zullen ook direct ingehouden worden van de bankgarantie, en zullen ook direct betaald zijn.
Althans men heeft het over de dagrente betalen, geen idee of dat dan allemaal klopt maar we krijgen het overzicht nog voordat de overdracht plaats vind.

Het gaat hem puur om de 3 promille per dag waar hij nooit bij stil heeft gestaan.
Hij heeft de bal terug willen kaatsen door te stellen alleen de extra kosten te betalen maar niet de boete en dat wij dan maar moeten beslissen of we nog aan hem willen verkopen.

Daar trap ik dus niet in.
Ik heb hem dus maar voorgespiegelt.
De boete wel te betalen + de extra kosten dan weet hij direct wat hij aan het geheel kwijt is en hebben wij niets meer met hem van doen.

Wil hij de boete niet betalen dan is zijn hypotheek niet toereikend en zal hij van de aankoop af zien.
Want de boete zal direct van de waarborgsom afgaan. Hij moet dus meer lenen om dan nog aan het juiste bedrag te komen voor de koop.
In dat geval is hij direct 26150 kwijt en later nog eens de mindere waarde + extra kosten.

De eerste hypotheek waar hij wel een goedkeuring van had maar verlopen was, was voor 70% van de waarde, hij heeft dus zeer zeker
wel enig contant geld liggen maar doet voorkomen alsof dat niet zo is.
Het kan een spel zijn om ons overstag te laten gaan.

Ik vraag me alleen af waarom het volgens de notaris niet mogelijk is om achteraf de boete te verhalen.

aankoopmakelaar

.
Laatst gewijzigd door aankoopmakelaar op 16 nov 2009 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.

pietertjes

Dan moet die duurbetaalde man dat ook zeggen ;-)))))

Moet dit expliciet nog vermeld worden bij een overdracht?
(Dat we binnenkort nog met leuke brieven komen enzo om de boete op te eisen)

FlipKaneel

Ongelezen bericht door FlipKaneel »

Achteraf praten is altijd moeilijk. Je hebt dan immers geen stok meer achter de deur en ik vrees dat het dan een eeuwigdurende zaak gaat worden.

Ik zou de boete vooraf opeisen en als ie geen interesse meer heeft in je pand dan komt er vast wel weer iemand anders die dat wel heeft.

aankoopmakelaar

.

pietertjes

Hoe is het mogelijk, vrijdag om 15.00 gaat men transporteren!

We gaan wel de boete direct verekenen met de waarborgsom die bij de notaris geparkeerd staat en dit heb ik de koper vanavond laten weten.
Ik belde met de intentie dat er te praten viel over het boete bedrag wat vrijdag over de 20000 staat.
Kreeg er alleen geen kans meer voor, meneer was nogal kwaad..... tja........

Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen, laat het nog wel even weten.

aankoopmakelaar

.
Laatst gewijzigd door aankoopmakelaar op 16 nov 2009 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.

pietertjes

De waarborgsom staat idd bij de notaris, het was eerst een bankgarantie maar we hebben het 3 weken geleden al geregeld (door de notaris) dat dit veranderd werd in een waarborgsom zodat het geld ook idd op een rekening stond van de notaris.

Dat van de rechterlijke uitspraak snap ik niet, volgens het koopcontract is een evt boete direct opeisbaar, en volgens dat contract word een notaris al gemachtigt (verplicht) om van deze waarborgsom dit soort dingen uit te betalen. (standaard NVM overeenkomst art 10.5a)

Dan nog, een bankgarantie is geen lening (of juist wel maar dan anders) , normaal gesproken vervalt deze als de financieen geregelt zijn terug naar de bank, het lijkt mij dat je die buiten een hypotheek houdt. Het verschil is echter dat de koper dus straks een extra schuld bij de bank heeft, maar dat is tussen hem en de bank.

Volgens mij hoef ik dus eigenlijk niets te doen en als de notaris zijn/haar afspraken nakomt volgens dat artikel in de koopovereenkomst dan verrekent deze vanzelf de boete.
Nu wacht ik dat niet af ;-) en geef hem echt de opdracht dit ook te gaan doen.

Helaas blijkt (zoals zo vaak) de makelaar van ons liever te verkopen en liever de boete te laten zitten. Tja hij wil nu ook weleens betaald worden wat ik wel kan begrijpen maar hij hoort mijn belangen te behartigen en niet die van de koper.

Vindt de koper de boete teveel (wat ik wel kan begrijpen) dan staat het hem vrij om in onderhandeling te treden hierover of om achteraf aan de rechter te vragen de boete te matigen.
Dan moet hij de procedure starten en hoef ik dat niet te gaan doen om achteraf de centen te halen.
Ik ben gisteren maar eens een middagje rond wezen bellen met advokaten enzo, en het is bijna ongeloofelijk, iedereen zegt je staat in je recht maar de manier waarop je het moet regelen is voor iedereen weer anders.
Om geen risico te lopen dat we er naast grijpen regelen we het nu expres vooraf ipv achteraf via de rechter.
Ik kreeg zelfs het advies om direct de 10% uit te laten betalen en nakoming te eisen van de overeenkomst, en die 10% ook te houden van een makelaar en dus geen verdere verrekening met de boeta later.

Nu ben ik geen makelaar maar ik moet wel fronsen als ik zo'n advies hoor, volgens mij is die 10% de boete bij ontbinding van het koopcontract.

pietertjes

Het heeft nog wat voeten in de aarde gehad en veel telefoontjes va de tegenpartij.
Uiteraard intimidatie , verwensingen etc etc.

Maar vanmiddag om 16.00 is het huis alsnog getransporteerd, waarbij de koper de volledige boete heeft betaalt die inmiddels meer als 20000 was.

En uiteraard ook alle extra kosten zijn direct voldaan.

zaak afgehandelt ;-)

Een ieder bedankt voor de antwoorden!!

aankoopmakelaar

.
Laatst gewijzigd door aankoopmakelaar op 16 nov 2009 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.

pietertjes

Klopt.

De volledige boete en alle extra kosten zijn betaald tijdens de overdracht.

aankoopmakelaar

.

Walter van V

Ongelezen bericht door Walter van V »

gefeliciteerd!!

Meestal is het een kwestie van de poot stijf houden, en goed overleg met de notaris.

Jullie zullen wel blij zijn dat de stress voorbij is!

Gesloten