LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

zie ik eindelijk ook weer wat zonnestralen hier door 't raam naar binnen schijnen, voelt 't juist vandaag alsof er weer de hele tijd een grote sombere wolk boven me hangt. Lastig. Had van m'n psych de opdracht meegekregen om nu eens te accepteren dat dit soort buien blijkbaar bij mijn leven horen en er niet tegenin te willen gaan als ik zo'n bui voel hangen... maar ik ga automatisch vechten tegen zo'n gevoel (niet dat dat iets helpt).... ben bang dat als ik 't accepteer, dat ik daar alleen maar depressiever van wordt. Maarja, van 't vechten word ik juist ook niet vrolijker en dat kost enorm veel energie. Ik had me voorgenomen om alleen in het weekend tranxene te slikken, maar denk er over om er vanavond toch weer één te nemen... heb afgelopen nacht weer erg onrustig geslapen en ook vandaag schieten m'n gedachten en gevoelens alle kanten op. Terwijl 't sinds vrijdag (tot gister) juist beter ging. Had eigenlijk de hoop dat de cita zo langzamerhand wel goed zou werken, maar nu twijfel ik weer overal aan.

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Hey Esther,

Erg vervelend dat je je zo rot voelt vandaag. Ik voel me ook erg rot nog steeds en ik zie het voorlopig niet beter worden.
Ik ben vanochtend naar de huisarts geweest en die heeft me direct doorverwezen naar een psychologenpraktijk, waarbij ook een psychiater werkzaam is. Over 2 weken heb ik de eerste intake met een psycholoog en de week erna met de psychiater, ik kan niet wachten.

En de citalopram??? Ik geloof niet dat die ooit nog gaat werken bij mij, want anders duurt het wel erg lang zeg!!!

Sterkte, Bonzo.

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Hoi Ester,

Wat ontzettend vervelend voor je dat het zo slecht gaat. Maar ik denk echt dat je een beetje rust en balans nodig hebt. Ga daarom die tranxene gewoon 2 x per dag slikken, ongeacht hoe je je voelt. Doe dat gewoon even een tijdje, gun jezelf even de rust en laat je zelfvertrouwen groeien. Bij mij ging het ook pas beter met me toen ik dat deed. Mijn psych zei dat ik ze juist regelmatig moest nemen om niet teveel schommelingen in die spiegel te krijgen. Ik heb dat 2 maanden gedaan en ik kwam eindelijk tot rust en ik kwam ook eindelijk toe aan het werken aan mezelf.
Ik ben het nu aan het afbouwen en dat gaat tot nu toe prima! Ik heb wel eens een dip of een onrustige nacht of ochtend, maar niet meer zo allesverlammend als ik het begin. En de dip en de onrust kan ik dan ook toeschrijven aan bepaalde gebeurtenissen en daar kan ik dan ook direct mee aan de slag.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

lfs
Mathy

jeannette1962
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2007 16:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door jeannette1962 »

hallo allemaal

voor degene die me nog kennen, ik ben een tijd van het forum af geweest. nadat ik een hele tijd geleden naar 40mg citalopram ben gegaan ging het niet beter. ik bleef somber met maar zelden goeie momenten. veel last van maag en darmen en vaak erg misselijk voor en na het eten.
sinds 6 weken heb ik een nieuwe psychiater, iemand die goed luisterd en de goeie vragen stelt . 2 weken geleden stelde hij voor om als aanvulling op de citalopram 2 en half mg zyprexa te gaan gebruiken. dat is een hele lage dosering. het heeft wonderen gedaan. ik ben van alle klachten af , voel me weer goed en bruis af en toe weer van ideeen . ik heb mijn vrijwilligersbaantje bij het dierenasiel gekregen wat ik zo graag hebben wou en ook dat doet me heel goed. verder onderneem ik weer vrij veel dingen dus ook mn sociale contacten komen weer goed op gang.
enigste probleem wat ik nog heb is het inslapen. als ik 1maal slaap slaap ik wel door . en ben nog vaak moe . maar ook daar word aan gewerkt. al met al zit ik nu eindelijk in de lift met medicijnen die goed aan slaan.

nu het goed gaat , en het zal blijven goed gaan daar twijfel ik niet aan , wil ik afscheid nemen van het forum. teveel lezen is ook niet goed . ik wil jullie allemaal bedanken voor de steun die ik hier heb gevonden en wens jullie allemaal heel veel goeds toe en hoop dat iedereen weer op knapt en zodoende een beter leven kan leiden.

sterkte en succes allemaal, groetjes en liefs van jeannette.

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey jeanette.

Ik herninner nog wel je berichten een tijdje terug en dat het inderdaad helemaal niet lekker met je ging. Mooi dat het beter gaat zeg. Maar wat doet die zyprexa dan als ik vragen mag?

groetjes

jeannette1962
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2007 16:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door jeannette1962 »

de zyprexa is eigelijk een anti psychotisch middel maar schijnt ook bij depressies voor geschreven te worden. het is ook een stemmingsverbeteraar. bij mij is dat goed aan geslagen. smaandags begonnen en aan het eind van de week in het weekend voelde ik me hardstikke goed. voelde door de week hoe of mn stemming op klaarde . weer trek in eten , klussen in huis , zin om weg te gaan , weer kunnen lachen. dat afgevlakte gevoel is ook weg.

op internet kun je ook veel vinden over zyprexa.

gr jeannette.

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Jeanette, wat ben ik blij om te horen dat je de juiste medicijnen nu hebt gevonden! Ik ben heel blij dat je iets van je hebt laten horen, want ik maakte me eerlijk gezegd best een beetje zorgen om je. Wat geweldig, zo'n psych!
Met mij gaat het overigens ook een stuk beter - met vallen en opstaan trouwens - maar als ik mezelf vergelijk met pak 'm beet 2 en een halve maand geleden.... poe!

Hartstikke veel succes en hou je taai! Veel geluk, want dat heb je dubbel en dwars verdiend! Veel liefs,
Mathy

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Dag allemaal,

Ik heb me vandaag ziek gemeld, het gaat echt niet goed momenteel. Ik ben gespannen en nogal depressief.
Het heeft allemaal met m'n nieuwe werkomgeving te maken, dit is de grootste confrontatie met mezelf in de afgelopen 7 jaar geweest.
Het heeft me laten zien dat ik super onzeker ben als ik in een groep mensen ben. Ik ga dan heel erg aan mezelf twijfelen en ben voortduerend het gedrag van anderen aan het analyseren.

Het gaat meestal wel effe goed, maar op een gegeven moment weet ik mezelf geen houding meer te geven en raak ik in mezelf gekeerd en ga dan dus piekeren.


Ik mag van me baas rustig aan doen en ik wordt gelukkig gesteund, voor zover dat gaat. Ik weet dat ik beter zo snel mogelijk weer aan het werk moet, maar het zit er nu even niet in.

Groet, Bonzo.

ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

@bonzo: veel sterkte!!! hopelijk kun je binnenkort je werk weer rustig aan oppakken, ookal zou dat maar voor 2 of 4 uur per dag zijn oid.... anders ga je er waarschijnlijk alleen maar tegen opzien. heb je een bedrijfs/arbo-arts met wie je dit kunt bespreken?

Morgen kan ik eindelijk weer tranxene nemen... van m'n huisarts mag ik 't niet slikken als ik auto moet rijden en dat moet ik morgen dus nog wel. (en ik had met haar ook afgesproken dat ik ze alleen zou nemen in geval van nood oid). Maar goed, dan kan ik komend weekend weer even wat rust pakken voor volgende week, daar kijk ik nu al naar uit... morgen en overmorgen eindelijk weer twee nachten rustig slapen en overdag genieten van de rust in m'n lichaam. Nu alleen nog zorgen voor wat plannen dit weekend, want van alleen maar thuis zitten word ik ook niet vrolijk.

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

hey allemaal,

Vandaag eindelijk een gesprek met mijn psych. Ik ga nu feverin gebruiken en als dat niet helpt wordt het waarschijnlijk efexor. Ik had last van het serotonine syndroom(er bleef teveel serotonine in de hersenen achter) , hierdoor werd ik steeds aggressiever en wou ik mezelf pijn doen. Gelukkig is dit door de afbouw verdwenen. Stom he dat je zoiets zelf niet door hebt.Ik ben blij dat ik op tijd aan de bel heb getrokken!! Heeft iemand al ervaringen wat betreft de bijwerkingen van Feverin?

groetjes

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey beste iemand,

Dat je door een antidepressiva richting het serotoninesyndroom gaat, kan ook betekenen dat er dus van zichzelf al genoeg serotonine in de hersenen aanwezig is. Dat plus de antidepressiva zorgt dus voor een teveel aan serotonine. Ik heb ook verschijnsellen van het syndroom gehad, namenlijk koorts en hallucinaties enzo. Ik kan helemaal begrijpen dat je je zo vaag ging voelen enzo. Alleen efexor ken ik van de middellen die je net noemde, die andere zegt me niets. Hopenlijk ben je snel weer wat stabieler enzo.

groetjes

mam1980
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 nov 2007 19:48

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mam1980 »

Kan iemand mij geruststellen?
Heb al eens vaker op dit forum gekeken, en mezelf nu toch maar aagemeld.
Sinds juni heb ik citalopram hier in huis liggen. Maar niet in durven nemen, komt misschien ook omdat de pschycoloog al langere tijd afwezig is door ziekte.
Mijn angst en paniekaanvallen blijven aanwezig, na verschillende betablokkers(die de hartslag moeten verlagen) geprobeerd te hebben, heeft mijn huisarts gisteren aanbevolen te beginnen met de citalopram, die andere pillen werken immers niet.
Heb nu 10 mg (wat waarschijnlijk wel hoger zal worden) met wanneer nodig diazepam (valium) en zeeziekte tabletten.
Ik raak mijn angst voor de medicijnen niet kwijt, ben bang volledig afhankelijk te worden, wat niet wenselijk is als alleenstaande moeder.
Wilde vanavond gaan starten, kan iemand mij misschien dát zetje in de rug geven?

ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

he mam,

ik ben ook geen medicijnliefhebber, zag er zelf ook tegenop... maar ik had wel door dat ik er zonder medicijnen op dit moment echt niet uit kon komen en m'n depressie werd steeds erger. Ik zal je niet zeggen dat het niets voorstelt, want mentaal is 't wel een stap om er mee te beginnen. Daarom erg goed van je om een bericht op dit forum te zetten, daarmee heb je al een stap in de goede richting gezet. Probeer er vanavond zo min mogelijk over na te denken/te piekeren. Leg een tabletje naast je tandenborstel, zet er een glas water bij en neem 'm in en kruip daarna lekker je bed in. Sterkte en succes!

ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

wat die afhankelijkheid betreft: dat is voor mij ook nog steeds een dubbel gevoel (ik slik nu ruim 4 weken)... als afhankelijk betekent dat ik me weer gelukkig kan voelen en daarvoor alleen maar 1 pilletje per dag hoef te slikken, wat is daar dan mis mee? vergelijk 't met suikerziekte, ook dan heb je dagelijks medicijnen nodig om normaal te functioneren.... 't is voor mij soms moeilijk om 't zo te zien, want ookal weet ik dat depressie/angst e.d. veroorzaakt kan worden door een onbalans van een stofje, voor mijn gevoel moet ik problemen in m'n hoofd gewoon kunnen oplossen door anders te denken oid... en wil ik niet van een pilletje afhankelijk zijn om me gelukkig te kunnen voelen... dat dubbele gevoel zal wel blijven denk ik... voorlopig probeer ik niet te ver vooruit te kijken, ik weet dat ik ze in elk geval een half jaar moet slikken... daarna zie ik wel weer verder.

mam1980
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 nov 2007 19:48

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mam1980 »

Thanks, het moet er toch een keer van komen, ik weet het maar al te goed. Maar is het echt zo dat die bijwerkingen weer weg zullen gaan? En hoe lang duurt dat gemiddeld? Is ’s morgens of ’s avonds het beste tijdstip ze in te nemen?
Ik zit met zoveel vragen, en mijn huisarts kan me niet geruststellen daarin, ervaringen van mensen die het ook gebruiken zal ik eerder ter harte nemen.
Mijn kindje moet gewoon naar school gebracht worden, alles gaat door, ben bang op veel onbegrip van de buitenwereld.
Ben nu al hartstikke ziek, en dan heb ik nog niet eens iets ingenomen. Tis me wat zeg....
Jullie ook allemaal veel sterkte, en ik hoop dat jullie berichtjes mij net zoveel moed zullen geven om het gewoon te doen.

mam1980
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 nov 2007 19:48

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mam1980 »

Over dat stofje dat je tekort zou kunnen komen. Dat vertelde mijn moeder precies zo. Dus daar heb je helemaal gelijk in.
Bijvoorbeeld pillen voor suikerziekte daar hoor je idd niemand over, maar zodra het over ad gaat word iedereen sceptisch (en betrap er mezelf helaas ook op) Maar anders zal ik niet uit deze situatie komen, ik durf bijna niks meer, ik sta compleet stil.
Hoe zit het eigenlijk met autorijden? Lukt dat wel gewoon bij de meesten?
En dan nog iets. Ben nog steeds bang dat citalopram misschien wel niet de juiste ad is. Ze wilden eerst efexor voorschrijven, maar dat heb ik afgewimpeld. Ik ken iemand met paroxetine en die is er super tevreden over.
Ze zeggen dat citalopram/cipramil de minste bijwerkingen heeft...
Ik draai compleet door heb ik het idee, echt teveel vragen, onzekerheid en angsten.

mam1980
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 nov 2007 19:48

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mam1980 »

Met afhankelijk bedoelde ik niet direct van de pillen. Als je er eenmaal aanzit kom je er toch niet meer vanaf, vrees ik.
Meer het feit afhankelijk van andere mensen te zijn omdat je niet naar behoren kan functioneren door bijwerkingen. Snap je? Dat lijkt me verschrikkelijk.

ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

de bijwerkingen gaan echt weer weg, ookal geloofde ik daar in het begin ook weinig van... maar de ervaringen van andere mensen op dit forum hebben mij er ook doorheen gesleept en behalve van wat onrust heb ik nergens meer last van (en ik kan goed functioneren ondanks die onrust, hooguit wat slaaptekort wat ik in het weekend weer inhaal dankzij tranxene). Als je begint met 10 mg en daarna misschien nog opbouwt tot 20 mg zul je waarschijnlijk alleen de 1e week vooral last van bijwerkingen hebben. Ik neem ze zelf 's avonds omdat ik er duf van wordt... maar als je er juist wakker van wordt (en blijft) kun je ze beter 's ochtends nemen. Er zijn altijd mensen die er geen begrip voor hebben, maar die vertel je zo min mogelijk. Ik heb het uiteindelijk toch aan een aantal vrienden verteld en daar heb ik juist veel steun aan. En die bijwerkingen... tja, ik verwacht dat je wel normaal zult kunnen functioneren... of in elk geval je kindje naar school kunt brengen e.d.... misschien kost 't de eerste twee weken wel meer energie dan normaal, maar probeer dan af en toe wat extra te slapen. Soms heb je totaal geen zin om iets te doen in de eerste week, maar uiteindelijk lukt 't je wel... ik denk dat 't dus wel mee zal vallen met de afhankelijkheid van anderen.

Autorijden wordt in de eerste paar weken afgeraden (ik ben na 4 weken weer gaan autorijden)... maar dat merk je waarschijnlijk vanzelf. De eerste week was ik redelijk een zombie in het verkeer, daarna ging dat al snel beter, alleen sneller vermoeid en dat ik onderweg naar huis 't gevoel had dat ik op zo'n moment zelfs in slaap kon vallen (en dat is met autorijden toch lastiger dan met fietsen). Nu is autorijden geen enkel probleem meer voor mij.

Zolang je citalopram niet gebruikt, zul je nooit weten of het de juiste ad is. Voor iedereen werkt het weer anders, dus het is altijd een kwestie van proberen... 't enige is dat je het wel minimaal 6 weken moet volhouden, want pas dan heb je 't maximale effect bereikt (en je hebt kans dat je pas na 4 weken de positieve werking gaat ervaren). Hopelijk heb ik wat van je twijfels weg kunnen nemen en kun je je er toe zetten om vanavond de eerste citalopram te nemen. Ik weet dat je het kunt, dus doe het gewoon. Zet die stap en wees trots op jezelf! Trots omdat je goed voor jezelf gaat zorgen om zo voor elkaar te krijgen dat je je beter gaat voelen.

anne 64
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2007 08:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door anne 64 »

Mij werd door mijn therapeut aangeraden eerst een paar dagen 5 mg en daarna pas 10 mg. Volgens haar had ik dan het minste last.
Zo ben ik ook heel langzaam verder gaan opbouwen. Auto rijden heb ik ook gewoon gedaan.
Ik neem het 'smorgens vroeg in.
Toch lijkt citalopram voor mij ook niet het juiste medicijn te zijn. Ik ben nu teruggegaan van 60mg naar 40 mg en heb dagen dat ik me veel beter voel maar volgens mijn huisarts met nog veel te veel wisselingen.
(meer slechte als goede dagen) Hij heeft het over lexapro.
ik hoor in mijn omgeving ook hele goede verhalen over efexor.
Ik ben benieuwd hoe James zich nu voelt op lexapro.
Zelf ben ik er nog wat huiverig voor om over te stappen.

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey Anne,

Lexapro is eigenlijk gewoon een gezuiverde vorm van citalopram. Het heet ook escitalopram. Bij mij is het best een ingewikkeld verhaal, want eerst op citalopram 20 mg ging ik echt goed, alleen ondersteund door oxazepam. nam ik die niet dan was de cita net niet voldoende om me dat extra zetje te geven. Uiteindelijk overgezet door me oude psych naar 30 mg cita en toen voelde ik me zo beroerd en angstig en echt TE hyper gewoon. Dus toen bood hij me lexapro aan. In prinsipe hetzelfde als citalopram, alleen met ietsjes minder bijwerkingen, en patienten van hem bewegen dat het sneller werkt dan citalopram. Dus eerst een weekje 10 mg lexapro, staat een beetje gelijk aan 20 mg citalopram. Maar ik was nog erg angstig. DUs ik in paniek afgelopen woensdag terug naar mn psych en die zei dat ik beter 20 mg lexapro kon gaan slikken. Beetje hetzelfde als 40 mg cita. Ik schrok me kapot want ik scheet al gelijk in me broek voor de bijwerkingen. Maargoed ik heb zijn advies aangenomen en donderdag morgen mn eerste lexapro 20 mg genomen. Wonderbaarlijk knapte ik binnen 2 uurtjes helemaal op en dat gehyper en paniek is nu zeer aan het zakken. Ook de bijwerkingen vind ik persoonlijk ook wat milder weer dan citalopram.

Maargoed dat hoeft natuurlijk weer niet voor iedereen te gelden. Ik reagerde op efexor weer te heftig omdat dat geen ssri is maar iets anders. Het werkt weer naast serotonine heel erg op je noradrenaline en dopamine wat bij mij weer voor erge gespannenheid zorgde.

Dus qua werking is citalopram en escitalopram hetzelfde. Alleen de bijwerkingen zijn weer iets zachter en het werkt sneller. Dit zogenaamde zuiveren is tot nutoe alleen maar bij citalopram gelukt trouwens. Ik was de allereerste bij wie het bij mn apotheek werd uitgeschreven. Maargoed ik zie verder gelukkig weer verbetering.

@mam:

Over het algemeen heeft citalopram minder bijwerkingen dan een ander medicijn. Alleen zoals bij elke antidepressiva kunnen de klachten de eerste weken verergeren. Gewoon oxazepam erbij slikken in het begin. Je moet het jezelf niet te lastig maken. Enneh dat autorijden merk je vanzelf. Ik had gewoon op een gegeven moment een dag dat ik ineens weer in de auto durfe te stappen. Na 2 weken was dat ongeveer trouwens. Veel sterkte

Gesloten