LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wat is beter: zelf laten maken en/of massief hout?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
GWTE
Berichten: 928
Lid geworden op: 21 mei 2007 21:16

wat is beter: zelf laten maken en/of massief hout?

Ongelezen bericht door GWTE »

krd


Geplaatst op 09 Nov 2007 16:35 door krd


--------------------------------------------------------------------------------

Wij hebben een keuken op maat laten bouwen en dat is zeker niet duurder dan een standaard topkwaliteit keuken. Als je mijn keuken ziet dan kunnen al die keukenverkopertjes wel inpakken met hun rotzooi. Alles gemaakt van watervast mdf, geen lullige achterwandje maar wederom mdf van 18 mm en precies zoals je het hebben wil. Wij hadden nog 43 cm over aan het eind van de keuken en daar is netjes een ladekastje gemaakt. Zeker aan te raden en hebt geen last van opdringerige verkopers/bedrijflijders in een winkel.
Beste lezers,

Vandaag gaat mijn reactie over:
Is een zelfgemaakte keuken (door een timmerman/vakman) beter en voordeliger dan een fabriekskeuken? En is massief hout beter dan spaanplaat en/of Mdf bij het fabriceren van een keuken? U zult zien dat u zelf veel antwoorden kunt staven aan de praktijk. :)

Ik heb zelf een keer berekend en nog eens laten berekenen of het interessant zou zijn om zelf keukens te produceren (op kleine schaal zelf te maken) inplaats van de gezamenlijke inkoop bij de bekende Duitse of Nederlandse keukenfabrieken. Hieruit bleek dat onze bedrijfsomzet wel zou stijgen maar dat tevens door de kleinschaligheid en de normale productiekosten (zoal werkplaats, personeel, machines, opslag materiaal, transport, service, garantie en dergelijke) de consumenten prijs uiteindelijk niet voordeliger zou zijn dan een keuken uit de grote keukenfabrieken. Materialen worden bij grote fabrieken beter getest en ontwikkeld. Dat kleine keuken bouwers kasten kunnen maken van 43 cm zie ik het nut dus niet. Dan zit je strak tegen de muur met je kast en gaan je laden bijvoorbeeld niet open. Een kast van 40 cm en een passtukje van 3 cm is in een dergelijk geval dan beter. Bovendien zijn er genoeg fabrieken die zeer persoonlijk maatwerk kunnen leveren. Voor de klant is het dus niet per definitie beter of voordeliger, en voor ons?

Dat zou voor ons (en mij) dus betekenen meer werk, meer personeel, meer zorgen, meer risico en niet voordeliger kunnen zijn voor de consument. Om die reden zijn er in Nederland nauwelijks kleine bedrijven die succesvol zelf keukens produceren. Vaak worden dit soort bedrijven in leven gehouden door idealisten die het vak zien als een ambacht en hun hobby en vaak zeer hardt moeten werken voor relatief weinig centjes. Daar staat tegenover dat er wel veel Nederlandse ondernemers groot zijn geworden met de verkoop van fabriekskeukens en daar zoals bekend zelfs zeer voordelig mee kunnen zijn.

Veel consumenten vinden of denken dat spaanplaat of Mdf iets minderwaardigs(t) is. Voor hun gevoel zouden ze liever hun volledige keuken van massief hout kopen maar ze vermoeden dat deze keuken erg duur zal zijn. Bovendien blijkt dit bijna niet te krijgen te zijn (let wel “bijna”). Het is goed te weten dat er verschil is tussen massief houten deuren of ook de rompen (korpus) van massief hout. Bijna alle merken kunnen wel volledig of gedeeltelijke houten deuren en fronten leveren. Maar de rompen, ook wel corpussen genoemd, worden zelfs door de top merken gewoon van spaanplaat gemaakt. Dat zegt al genoeg natuurlijk.

Er zijn wel fabriekanten die met massief hout werken zoals Grattarola, die maken keukens van 100% massief hout. Zoals bekend kan hout echter krom trekken of scheuren, kijk maar naar massief houten meubels of vloeren, daarom zijn keukens van massief hout vaak erg robuust uitgevoerd en daardoor minder elegant en ogen vaak erg landelijk. Bepaalde geschikte hout soorten zijn bovendien schaars en andere hout soorten zoals vuren niet erg geschikt. Bovendien heb je weinig keuze omdat er alleen uit houtnerf kan worden gekozen want massief hout kun je moeilijk beplakken met kunststof, folie of acryl platen, melamine en dergelijke. Hoogglans of andere gladde oppervlakten zijn ook niet eenvoudig te maken omdat massief hout werkt.

Dit alles deed de vraag naar betere materialen toenemen. Materialen die nauwelijks kromtrekken en goed te verwerken zijn (zijn te beplakken met kunststof, folie of acryl platen, melamine en dergelijke. En waarmee er hoogglans of andere gladde oppervlakten kunnen worden gemaakt). Dit materiaal was en is dus nog steeds, spaanplaat en mdf. De houtvezels en spaanders hiervan zijn gedroogd en door middel van harsen met elkaar verbonden. Spaanplaat en MDF werkt nauwelijks. Spaanplaat heeft wel de neiging tot splinteren. In de keukenindustrie wordt het dan ook altijd gefineerd met hout of kunststoffen. Voor andere afwerking zoals folie, lak, hoogglans en dergelijke gebruikt men liever Mdf. Door de fijne vezelstructuur van Mdf splintert het niet en zijn ook kader deuren en andere vormen te maken, zoals pilasters lijsten en dergelijke.

De rompen van keukens worden dus (bijna) altijd gemaakt van spaanplaat, ook als je een zeer kostbare keuken van € 80.000,- bij Siematic koopt. Ik weet zeker dat ze voor dat geld ook de kasten van massief hout hadden kunnen maken en toch doen ze dat niet, waarom zou dat zijn? Precies, omdat spaanplaat veel strakker, gladder, beter en makkelijker verwerkbaar is. Daarbij is er niet genoeg verwerkbaar hout voorhanden (edelhout) en dus is het ook beter voor het milieu. Voor sommige keuken stijlen zijn massief houten deuren natuurlijk wel mooi maar dan worden de rompen toch weer gefineerd met een dun laagje echt hout op spaanplaat zodat de kasten niet snel kromtrekken (kijk bij antieken kasten die zijn vaak zo krom als een hoepel).

Conclusie:
- Eigen kleinschalige productie van keukens is voor de consument niet voordeliger.
- Product ontwikkeling is ook vaak niet mogelijk (gebrek aan tijd en geld).
- Specifiek maatwerk kan ook bij sommige grotere fabrieken of door de vestiging.
- Massief houten kast is niet per definitie duurder dan spaanplaat. (kijk maar bij Grattarola).
- Massief hout is zeker niet beter bij toepassing in keukens (korpus) kijk bij alle topmerken.
- Massief hout is beperkt in mogelijkheden (alleen houtnerf).
- Massief hout is beperkt voorhanden (edelhout) er is meer vraag dan aanbod.

Uiteindelijk blijken er dus maar zeer weinig mensen warm te lopen voor eigen productie en/of massief hout, dit blijkt uit de omzet van deze bedrijven en dat is dus niet vanwege de prijs……………

krd
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 nov 2007 16:25

Re: wat is beter: zelf laten maken en/of massief hout?

Ongelezen bericht door krd »

Ik weet niet of het interessant is zelf keukens te gaan maken Dat is de keuze van de ondernemer. Ik ken de marges niet dus daar kan ik niets over zeggen. Een klant is natuurlijk niet geinteresseerd in het feit dat iemand zelf keukens bouwt maar in de voordelen die dit kan bieden. Je kunt een design maken dat niet iedereen heeft. Ik denk dat een steeds grotere groep mensen zich wil onderscheiden. Dat kan dus ook met een keuken. Niet iedereen zal hier behoefte aan hebben maar er is wel een doelgroep denk ik. Uiteraard zijn er nog meer voordelen te bedenken.

CWH
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 nov 2006 19:18

Re: wat is beter: zelf laten maken en/of massief hout?

Ongelezen bericht door CWH »

GWTE, je hebt voor 99% gelijk. Alleen wat betreft die zware landelijke uitstraling ben ik niet helemaal met je eens. Dat is meer de keuze van het soort bouwers en kopers van massief houten keukens, dan een gevolg van het materiaal. Als je kijkt naar een merk als Team7, dan zie je hele elegante keukens, helemaal van hout gemaakt. Er zijn constructiemethodes om te voorkomen dat hout overmatig kromtrekt en zeker om te voorkomen dat het gaat scheuren.

Er is nog een aspect, en dat heeft vooral met de lange termijn te maken. Massief hout kan mooier worden als het (met zorg behandelt) ouder wordt. Gefineerd of gemelamineerd spaanplaat ziet er alleen maar aftands uit als het oud wordt, stukjes afbreken en krassen opkomen. Plastic heeft ook de eigenaardigheid om in de loop der jaren een soort grauwsluier te krijgen die je er niet meer afkrijgt. Dat zie je vooral in de kastjes op de planken ed. Wij hebben een Nolte van zo'n 20 jaar in ons huis staan. Toen wij erin trokken hebben we het nog een beetje opgeleukt met een verfje. Maar die keuken is echt op. Daarentegen hebben we een antieke grenen keukenkast, uit de 19e eeuw. Dat is ooit een spekkast geweest. Hij is gerestaureerd maar net zoals je zegt, aan alle kanten krom en gebutsts. Maar elke keer als we bezoek hebben is er wel iemand die er liefdevol overheen strijkt. Dat zie ik ze bij die Nolte keuken nooit doen.

Ach, het is maar wat je mooi vind.

DikkeBertha
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 nov 2006 20:08

Re: wat is beter: zelf laten maken en/of massief hout?

Ongelezen bericht door DikkeBertha »

Goede posting GWTE.. :o

Wat het materiaal betreft zul je zeker gelijk hebben. Wij hebben ook een antieke notenhouten kast, en inderdaad: alles zo krom als een hoepel

Een reden om voor maatwerk te gaan is als je iets anders wil dan de standaard rechhoekige kasten, bv als je onder het werkblad een laag wilt met laden die inspringen t.o.v. de rest, zoals bij de keuken van Vonder, ontworpen door Piet Hein Eek.

Gesloten