LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
mam1980
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 nov 2007 19:48

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mam1980 »

bedankt voor alle ondersteunende berichtjes!
heb gisteren toch de stap gezet en het zwikkie ingenomen, welgezegd met de tranen over mijn wangen lopend van de angst.
10 mg en een diazepam en een zeeziektetabletje. de diazepam legde me binnen en halfuur letterlijk plat. vanavond vaak wakker geworden van de duizelingen, gevoel stoned te zijn, beetje als die tekenfilm figuurtjes met vogeltjes boven hun hoofd vliegend als ze vallen zegmaar! raar dat er iets in mijn hoofd gebeurd zonder dat ik daar controle over heb, ik ben namelijk een echte controlfreak die alles in de hand wil hebben. worden die bijwerkingen nog erger na de eerste dag?

waar hebben jullie de citalopram voor als ik vragen mag?
ik heb al jaren lang angst en paniekaanvallen (diagnose was gegeneraliseerde angststoornissen), en dan vooral als ik van huis weg moet voor iets wat me gespannen maakt, ook voor leuke dingen trouwens, als een dagje met vriendinnen of een date met een jongen. de laatste tijd voel ik me thuis zelfs niet meer rustig. bij zo’n aanval gaat mijn hartslag over de 100 slagen per minuut (dat is eigenlijk wel permanent zo tegenwoordig), diarree( dat als water eruit loopt), braakneigingen, en vooral een algeheel angstig opgejaagd gevoel, en dan geen rust kunnen vinden. tis verscrikkelijk, zeker omdat ik er zelf geen controle meer over heb. dit is voor mezelf en mijn omgeving niet meer om vol te houden.
tis dus idd even afwachten of citalopram het is voor mij.

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

effe goed nieuws Ik heb een acht voor huurrecht!!!!~jeeeehhhhhhh!!!

Ik moet eerst de citalopram afbouwen . daar baal ik wel van . wil het liefst zo snel mogelijk met de feverin beginnen.

@mam: Bij iedereen pakt een medicijn anders uit, dus er valt weinig te voorspellen over hoe jij erop reageert. Laat mijn verhaal je dus absoluut niet afschrikken!!. De enige manier om erachter te komen is door het te proberen.

groetjes

ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

hoi allemaal,

ff een minder leuk bericht van mijn kant... heb gisteravond een behoorlijke terugval gehad. Was flink schrikken, heb sinds m'n vorige depressie nog niet eerder zo dicht op het randje gestaan. Heb een paar tranxene geslikt, maar ook dat had naar mijn idee geen effect, werd er niet rustiger van. Heb van alles geprobeerd om maar rustiger te worden, slapen, filmpje kijken, een half uur onder de douche staan... niets hielp. Uiteindelijk is een vriend langsgekomen en dat heeft wel geholpen. Ben nu alleen erg bang dat er ooit een terugval komt die of erger is of dat ik dan niemand kan bereiken. Wat doen jullie in het geval van een terugval? hebben jullie een back-up-lijstje oid waar je altijd op terug kunt vallen? ik weet dat ik in geval van nood altijd de huisarts kan bellen, maar ben bang dat die me dan wil laten opnemen en dan ben ik voor mijn gevoel nog veel verder van huis.

@iemand: gefeliciteerd met je acht!!!!
@mam: wat goed dat je de 1e hebt genomen!
@james: fijn dat de nieuwe medicijnen beter lijken te gaan werken :)

mam1980
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 nov 2007 19:48

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mam1980 »

Hoi Esther,

Hoe gaat het nu met je? Is wel schrikken zeg! Ben je zelf al een beetje van de schrik bekomen? Echt rot nu het net goed bij je begon te werken.
Heb je altijd iemand waar je op terug kan vallen?

Ik ben vandaag ook redelijk onrustig geweest, vanmiddag nog wel wat geslapen op de bank. Maar nog steeds best dizzy, onrustig, en steeds naar het toilet.
Ben net wel gewoon boodschappen wezen doen met mijn moeder, dacht dat het wel goed zou zijn ff eruit.

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Hey Esther,

Das echt balen zeg zo'n terugval, ik kan er persoonlijk over meepraten! Ik heb de afgelopen ook echt wel op het randje van m'n kunnen gestaan, ik zag het echt helemaal niet meer zitten. Nu gaat het weer ietsiepietsie beter...
Ik hoop in ieder geval dat jij je snel weer wat rustiger voelt en dat je niet opgenomen hoeft te worden, sterkte!

Groet van Bonzo.

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

hey allemaal,

Heb het gehad met het wachten. Ik hou mij toch niet aan het afbouw schema. Ik vind het echt pure onzin!! Citalopram is 1 van de lichste anti-depressiva's die er is. Waarom dan in vredesnaam zo langzaam?!! Ik begin waarschijnlijk gewoon morgen, het ergste wat er kan gebeuren is dat ik misschien een beetje griepachtig wordt. Nou wat erg!!
Ik word er echt niet goed van. Ik begrijp echt niet als ik de verhalen zoal lees waar iedereen zo bang voor is. Het is maar een medicijn!! Ik ben altijd anti-medicijnen geweest, maar dit is nog de enige oplossing die nu voor handen is en ik vind het 100% meevallen. Ik weet dat iedereen het anders ervaart en wil mensen dan ook niet aanvallen maar ik voel me regelmatig ***, maar weet ook dat ik gewoon door moet gaan. Een andere keus is er gewoon niet!!

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

sorry was niet de bedoeling. Zie het gewoon niet meer zitten en dan moet iedereen het ontgelden sorry!!!!

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey iemand,

Dat gedoe met langzaam afbouwen zeggen de artsen alleen maar om het je wat makkelijker te maken. Stop je in 1 keer dan krijg je in 1 klap (misschien) wat hevige bijwerkingen. Ik kan helemaal snappen dat je dat langzame zo *** vind. Het duurt weken en weken voordat je eraf ben......en dat alleen maar om de bijwerkingen wat dragelijker te maken. Ik zou waarschijnlijk precies hetzelfde als jij gedaan hebben. Liever een paar dagen de volle laag, dan weken lopen aanmodderen en kwakkelen.

Het blijft een gedoe he? De meeste psychs hebben er ook gewoon nog onvoldoende verstand van hoor. Ik heb in 5 weken tijd 3 verschillende gehad en allemaal spreken ze elkaar een beetje tegen.


Maargoed, als je sneller stopt zal je je misschien wat rotter voelen. Maar we zijn wel wat gewent toch? :P Gefeliciteerd trouwens nog met je laatste cijfer. Je loopt goed te scoren terwijl je dit gedoe allemaal moet meemaken. Daaruit blijkt toch ook wel dat je tegen een stootje kan.

Succes verder en groetjes

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

@james
Ik heb je verhaal qua medicatie nog eens doorgelezen maar ik herken het echt zo erg!! grappig he!! Citalopram leek bij mij op 20mg ook te werken maar idd toen ik verhoogd werd ging het mis.
Nou inderdaad zo denk ik er ook precies over. Ik ben wel wat gewend en die bijwerkingen ga ik ook niet dood aan toch?!!

Welke ervaringen heb jij met efexor? Ik weet alleen dat het een SNRI is en dat het dus ook inwerkt op je noradrenaline spiegel.Het schijnt een vrij heftig middel te zijn. Dus ik hou hem maar achter de hand. Eerst dit maar eens proberen.

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey iemand,

Zo erg lang heb je cita toch niet gebruikt? 5 weken toch? Enneh op efexor reageerde ik helemaal verkeerd eerlijk gezegd. Ik kwam niet eens verder dan de startdosis van 37.5 mg. Na 5 weken de lichtste dosis liep ik nog te stuiteren. Het leek wel een 5 weken durende xtc achtige roes, maar niet echt fijn zegmaar. Maar wellicht dat het bij jou wel het juiste middel is. Maar ik zou eerst maar gewoon die andere proberen. Is dat er 1 uit de oude generatie AD's?

Verder ligt het bij mij best ingewikkeld. Op 20 ging ik dan goed, maar werd verhoogt naar 30. Toen voelde ik me nog beroerder. Maar terug naar 20 was ook weer een ramp. Nu heb ik escitalopram 20 mg wat gelijk staat aan 40 mg citalopram en ik knapte na 2 uur na de eerste pil al onwijs op. Heeel erg vreemd allemaal. Zo zie je maar hoe raar het kan lopen.

Maarehh.....als je niet superlang cita hebt geslikt lijkt het mij niet zo'n ramp om in 1 keer te stoppen. Misschien zeg ik wel iets heel gevaarlijks, maar toen ik 5 weken efexor had gebruikt moest ik ook in 1 dag gelijk stoppen van mn psych dus dat zegt dan ook wel weer wat. Het was geen pretje, maar liever een paar dagen flink rot dan een paar weken van slag zijn omdat je rustig afbouwt. En misschien valt het achteraf allemaal wel heel erg mee....

veel succes in elk geval :P

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hoe is het trouwens met MAthy?
Je bent aardug stilletjes op het forum, en ik hoop dat dat komt omdat het goed met je gaat. En dat vermoeden heb ik ook verder wel hoor :P

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

hey allemaal,

Ik heb een 6 voor europees recht. Ik heb al mijn vakken van deze periode gehaald!!! goed he!!!

diana1966
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2007 10:37

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door diana1966 »

Hoi ,,,
Heb een vraag , ik heb nu een half jaar citralopram.
De laatste tijd erg vergeetachtig, onrustig, slaap problemen (had ik altijd al) erg geirriteerd....
Help !!!!! ik heb adhd en borderline , misschien niet de goede medicijn maar in begin ging zo goed ??
Had eerst Trazolan

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Hallo allen,

Hier even een berichtje. met Mathy gaat het uitstekend! Ben echt helemaal klachten-vrij nu en krijg alles weer goed op de rit. Dit medicijn werkt voor mij echt prima en sinds een paar dagen ook pammetjesvrij (ik slikte nog een kwart valium per dag, dat is 0,5 mg) en nu dus sinds enkele dagen niks meer. De cita 30 mg blijkt een goede dosering tot nu toe. Joepie!
Ik hoop dat jullie allemaal in beter vaarwater zullen komen/blijven. Ik zal af en toe nog langs komen waaien, beloofd.... ;)

Heel veel liefs
Mathy

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey iemand,

Ik sta er echt van te kijken dat je zulke cijfers haalt terwijl je echt ** in je vel zat. Hoe is het nu met je? helemaal van de citalopram af? Ben je al begonnen met die nieuwe?

@mathy: Mooi dat het zo goed gaat zeg!!!!! Leuk om te horen. Ook super dat je die pammetjes nu helemaal kan laten liggen. Nog probleempjes mee gehad trouwens???

groetjessss

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Lieve James, dank je! Hoe ga jij? Met Lexapro toch? Hoeveel mg zit je nu op?

Met dat afbouwen geen problemen gehad. Ik had pilletjes van 2 mg valium (diazepam) en die ben ik heel langzaam gaan afbouwen. Twee weken driekwart, twee weken een halve, een week een kwart en nu sinds enkele dagen nada. Ik heb van de psych wel wat oxa meegekregen voor de paniekaanvallen, maar die heb ik tot nu toe nog niet nodig gehad. Ik heb heel af en toe wel even een moment van lichte paniek, maar als ik stil blijf zitten waar ik zit en dooradem, dan trekt het vanzelf wel weer weg. Grappig is dat. Je beseft ook zo dat de paniek vanuit jezelf komt en dat je het zelf ook weer wegkrijgt.

Gaat het met jou?

liefs
Mathy

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

hey james,

Hoe is het? Ik ben al met de feverin begonnen, maar moet zeggen dat ik nu niets liever wil dan de cita terug. Volg je me nog? :D !! Ik denk alleen maar negatieve dingen. Zoals ik ga dood en wat voor nut heeft het allemaal als ik toch dood ga? Ik krijg nare herinneringen terug, en geloof me somber of negatief is echt niet iets wat bij mij past!!. Ik word bang zonder aanleiding en heb continue hoofdpijn. Ja ik weet het. Ik **** een beetje!!

Ik ga ervan uit dat het gewoon bij het opbouwen hoort.
Trek jij het allemaal nog een beetje? Hoe is het met de opbouw? Bevalt lexapro je nog? (kruisverhoor :D )

Hoop dat het goed met je gaat!!

groetjes

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

@mathy:

Echt gaaf dat het weer zo lekker gaat joh. En een oxa'tje bij je voor nood maakt helemaal geen snars uit natuurlijk. Het geeft je misschien een iets veiliger gevoel en dat kan nooit kwaad lijkt me. En apart is dat he, dat een paniekaanval ook zo weer verdwenen is. Normaal had ik altijd zoiets dat ik er maar over bleef piekeren en automatisch bleef het dan ook langer hangen. Als een AD lekker werkt is een PA ook zo weer verdwenen. Het relativeren gaat gewoon net ff wat lekkerder :O
Ik zit nu op 15 mg lexapro (30 mg cita ongeveer) en dit slik ik nu net een week en ik begin weer uit mn angst-dip te kruipen. Doe weer wat meer dingetjes enzo. Erg fijn :P

@iemand:

Die dingen die je opnoemt horen er helaas allemaal bij. Die hele negatieve gedachtes herken ik super erg. OOk toen ik begonmet slikken kreeg ik van die rare gedachtes zoals, zou ik het nog voelen als ik van een flat af zou springen. En zou iemand het erg vinden als ik er niet meer zou zijn. Het klinkt natuurlijk gek maar ik ben er maar eerlijk over. Zulke gedachtes had ik continu met de opbouw. En hoe wrang het ook klinkt, het is een goed teken dat het op de juiste plek aan het werk is :P
En zoals je hierboven al zag gaat het hier wel lekker. Die hevige dip van de opbouw is weg, en dat opzich is al een hele opluchting. Je weet net zoals ik hoe erg die kan zijn. Hopenlijk trek je zelf ook snel wel weer bij. Slik je nog wat kalmerends erbij? Als die sombere gedachtes echt te erg worden moet je wel even aan de bel trekken bij je behandelaar he. Je bent zekerweten wel slim genoeg om dat zelf te beseffen maar ik zeg het er nog even bij haha :P
Maar je hebt in elk geval wel mooie resultaten behaald met je opleiding. Ik zeg het nogmaals, ik vind het echt superknap dat je je er zo doorheen hebt geslagen.

Veel sterkte nog en een prettige zondag.

anne 64
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2007 08:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door anne 64 »

Heel erg knap van je Iemand om nog zulke cijfers te halen terwijl je je zo rot voelt!!
Jij redt het wel. Zeker weten!!

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

Dank jullie wel!!
Vandaag voor het eerst weer een nieuwe schoolperiode begonnen. Ik was vanochtend zo angstig. Ik zat met een paar vriendinnen in de trein en ik kon alleen maar trillen. Ik dacht echt, ik ga zo huilen en ik kan helemaal niet naar school!! Ben toch gegaan en gelukkig trok het later weer bij. Maar ik haat dit soort momenten. Ik wil er vanaf en het liefst nog gister!! Ik weet het dat gaat niet lukken :D !!

Ik slik naast de feverin nog oxazepam. Zit nu op 1 per dag, maar wil daar het liefst ook vanaf.

Ik slaap wel goed op de feverin, maar echt de angst afremmen doet het eerlijk gezegd (nog) niet, maar ja ben pas 1 week ofzo bezig en zit nog op een zeer lichte dosering. Af en toe ben ik de ongeduld zelve haha

Gesloten