LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie computer scherm? Krijg een soort van kapotte terug

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
kekeke

Garantie computer scherm? Krijg een soort van kapotte terug

Ongelezen bericht door kekeke »

Hoi,

Ik had een vraagje,
Mijn computer scherm van Medion was kapot, dus ik had ze gebeld, en ze hadden me een RMA nummer gegeven enzo, en ik had het scherm opgestuurt,
Naja, 2 weken later wordt er een doos bezorgt, waar een nieuw scherm inzit (Zonder brief ofzo, wat er met mijn oude aan de hand was),

Naja, ik sluit dat scherm aan, en blijkt er een dode pixel in te zitten (Een witte stip in het midden van mn scherm, die niet van kleur verandert, zoals het hoort)

Heb ik ze 2 keer een mail gestuurt, en hun reactie is
Zoals u in de garantievoorwaarden kunt lezen, heeft u recht op een nieuw scherm als:
- u meer dan 5 defecte pixels, verspreid over het gehele scherm, heeft
- u 3 pixels op een rij defect heeft
Mocht dit niet het geval zijn, dan kunnen wij het scherm helaas niet onder de garantie vervangen.
Is dit normaal? moet ik dit maar pikken, of wat kan ik er aan doen?
Ze hebben me natuurlijk gewoon een kapot scherm gestuurt, die in de winkel niet verkocht kan worden, omdat mensen dan al zien dat hij stuk is... En ik kan er soort van niks tegen doen

Alvast bedankt voor de hulp/informatie

alfatrion

Re: Garantie computer scherm? Krijg een soort van kapotte terug

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als er tijdens de verkoop op gewezen is dat er foutjes (een paar dode pixels) in de nieuwe monitor mochten zitten moet u dit accepteren, anders is dit antwoord onfatsoenlijk. Desondanks zal de winkel waarscheinlijk voet bij stuk houden en u rest dan niets ander dan naar de rechter te stappen (erg duur voor u voor hen) of naar de geschillencommissie te stappen (als zij bij eentje zijn aangesloten).

Hier heeft u een aantal links met meer informatie over het onderwerp.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2539
http://www.computerconsument.nl/pages/r ... dartID=113
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=55556

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Sinds 2002 is er voor tft monitoren de ISO 13406-2 van kracht.

Zie http://www.samsung.com/nl/etc/images/sa ... policy.doc

Als je dit goed leest zie je dat deze norm is verdeeld in 4 klassen met daarin aangegevn hoeveel dode pixels er in het scherm aanwezig mogen zijn.

Klasse 1 is geen dode pixels en in klasse 4 is dat aantal het grootst.

Dus afhankelijk van welke klasse het scherm valt kun je aanspraak maken op vervanging.

Gezien het merk (medion) denk ik dat een klasse 2 of 3 scherm is.

kekeke

Hallo, en bedankt voor je reactie

Nee, hier is mij niet op gewezen tijdens de verkoop.
Ik had mijn oude scherm 2 jaar geleden bij de aldi gekocht, en nog aan de kassiere gevraagd of ik hem mocht ruilen als er dode pixels ofzo in zaten, en dat was geen probleem. Maar dat scherm was gewoon 100% goed

Ik had 3 jaar garantie, en het scherm was stuk, en de aldi zei dat ik Medion (Het merk van het scherm / de fabrikant) moest bellen, dat had ik gedaan, en ik moest um naar de toe sturen...

En 2 weken later sturen ze me een compleet nieuw scherm, maar met een dode pixel erin dus. En ze zeggen dus dat ze um niet ruilen, tenzij er 5 van die dode pixels inzitten. en ze zeggen dat dat ook in de 'Garantie voorwaarden' staat, al hebben ze mij die nooit vertelt, of zaten ze bij mijn monitor

alfatrion

Dan heb je een juridisch recht op een monitor zonder enige dode pixels in welke hoedanigheid dan ook.

Het is onvoldoende als een dergelijke waarschuwing in garantie voorwaarden of algemene voorwaarden staat, omdat het niet redelijk is dat een dergelijke waarschuwing verstopt wordt. Zo iets moet gewoon op de doos staan. Dat is de eigen verantwoordelijkheid van de winkelier.

Bovendien gelden dergelijke voorwaarden niet als deze niet voor de koop als bindend worden verklaard. Een bindend verklaring op de factuur is te laat want deze komt na de koop.

kekeke

Ok, en hoe zou ik dat moeten aanpakken dan? naar een advies/rechts bureau gaan ofzo?

Want nee, ze hebben me nooit verteld dat er dode pixels in kunnen zitten.
Maarja, ik had hem bij de aldi gekocht, dus ik snap dat die er ook geen verstand van hebben, en gewoon een berg schermen krijgen om te verkopen.

Maar van medion vind ik het erg slordige service...

alfatrion

Zoals ik al heb aangegeven is een rechtzaak erg duur en zal de winkel waarscheinlijk, geheel onterecht, voet bij stuk houden. Je zou er voor kunnen kiezen om het te accepteren.

Gesloten