LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen afgenomen diensten, wel facturatie/incassobureau

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
RausMauz
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2007 21:37

Geen afgenomen diensten, wel facturatie/incassobureau

Ongelezen bericht door RausMauz »

Hallo allemaal,

Na verwikkeld te zijn in wat correspondentie met Tijhuis partners ben ik onzeker wat ik nu het beste als vervolgstap zou kunnen ondernemen of schrijven, dus zou ik graag wat advies verkrijgen.

In het verleden heb ik zaken gedaan met de firma ShockMedia , waar ik hosting heb gehad voor één van mijn domeinnamen. Deze dienst werd afgenomen in een tijd dat ik nog op een ander adres woonde (andere kant van het land).

Het contract deze dienst heb ik tenminste vóór 2004 in eerste instantie per e-mail, toen op verzoek van Shockmedia per post opgezegd. Nu ben ik ondertussen verhuisd (in 2005) en heb ik nu via via een brief gekregen voor incasso van Tijhuis gerechtsdeurwaarders voor facturen uit 2005 en 2006, terwijl ik geen gebruik heb gemaakt van deze diensten.

Dit heb ik uiteraard zo aan tijhuis door gegeven en heb ik als reactie gekregen dat ik de brief uit 2004 maar op moest sturen, omdat shockmedia er niets van terug te kunnen vinden in hun eigen administratie. Deze brief heb ik nooit bewaard omdat ik er standaard van uit ben gegaan dat dit goed zou komen.

Als ik het goed begrijp heb je via het consumentenrecht , het recht op bewijs dat je de diensten wél hebt afgenomen, omdat ik aanneem dat ze als internethosting bedrijf ook de activiteiten van het betreffende account kunnen terug zoeken, waardoor ze logischerwijs kunnen concluderen dat er geen activiteit is geweest omdat ik het simpelweg op geen enkele wijze gebruik.

Wat zou ik het beste kunnen schrijven aan Tijhuis of aan shockmedia? En wat zou de beste strekking van de brief kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Yorik
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 feb 2006 17:03

Re: Geen afgenomen diensten, wel facturatie/incassobureau

Ongelezen bericht door Yorik »

Je reageert eenzijdig. Jij moet aantonen dat je hebt opgezegd. Je hebt als particulier een bewaarplicht van 5 jaren voor jouw prive-administratie.

Het verhaal dat jouw provider moet aantonen dat jij daadwerkelijk gebruikt hebt gemaakt van hun diensten is niet van toepassing. De bakker hoeft ook niet aan te tonen dat jij zijn brood hebt gegeten.

Kortom, als je niet kunt bewijzen dat je het hebt opgezegd dan is betalen jouw enige oplossing. En Tijhuis staat er om bekend dat ze doorbijten...

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Geen afgenomen diensten, wel facturatie/incassobureau

Ongelezen bericht door Cesar »

Aan Yorik:
Grotere onzin heb ik op dit forum nog niet gelezen als reactie.
Waar is de bewaarplicht van het bedrijf. Indien u niet beter kunt adviseren moet u dat niet doen.

Het bedrijf moet bewijzen dat u in gebreke bent, dat speelt hier.

Simpel: Wie eist bewijst.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Geen afgenomen diensten, wel facturatie/incassobureau

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Helaas ligt het toch iets anders. Als je stelt dat je een abonnement hebt opgezegd ben jij degene die dat moet bewijzen. Wie een beroep doet op een rechtsgevolg moet de achterliggende feiten immers bewijzen.

Verder hebben particulieren geen bewaarplicht. Als ik dat wil mag ik al mijn bankafschriften, verzekeringspolissen en contracten weggooien. De reden dat ik dat niet doe is dat ik dan mijn bewijspositie zou ondermijnen, maar in principe ben ik niet verplicht ze te bewaren.

Gesloten