LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] atag blauwe engel

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door chat »

Zet de uitschakelopti uit die staat nu dan op 2 je kunt hem ook verkorten naar 1 uur zet hem dan op 1.
Deze zit achter code 3000

maxilev
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2007 15:28

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door maxilev »

De uitschakeloptie staat al op 1. Is kennelijk altijd zo geweest, ik heb het nooit veranderd.

KEIZE208
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 nov 2007 09:29

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door KEIZE208 »

De afgelopen dagen heb ik diverse forums gelezen en moet zeggen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Dit is ons probleem:
Sinds november 2002 hebben wij een ATAG Enigma. elk jaar komt de service monteur langs.
Vanaf het laatste bezoek (1/11/07) kampen we met het volgende:
9/11 om 06.30 bijvullen druk 0.6
10/11om 07.00 bijvullen druk 0.6
10/11 om 15.40 bijvullen druk 0.8
10/11 om 21.00 bijvullen druk 1.2
Vanaf deze avond niet meer op de klok om automatisch na 7 uur weer aan te slaan. Maar de temperatuur naar 18 graden.
11/11 22.00 bijvullen druk 1.1
12/11 09.16 bijvullen druk 1.4 (instalatiebedrijf=off.dealer Atag gebeld)
12/11 19.15 bijvullen druk 1.0
13/11 08.15 bijvullen druk 1.2 (nogmaals gebeld, de monteur was onderweg. Monteur geweest de CV ketel bekeken, onder het huis geweest niets gevonden. Komen morgen met 2 monteurs om naar een lek te zoeken in de leidingen onder het huis)
13/11 12.00 bijvullen druk 0.9
13/11 14.00 bijvullen druk 0.9
13/11 16.00 bijvullen druk 0.6
13/11 19.45 bijvullen druk 0.8
13/11 22.00 bijvullen druk 0.9
14/11 05.30 bijvullen druk 0.1
14/11 07.30 bijvullen druk 1.3 (gebeld naar installatiebedrijf en gezegd dat dit wel veel bijvullen is. Ook gezegd dat bij elke keer checken van de druk ik getik hoor in de ketel, ik weet niet waar het vandaan komt.Zo te horen niet uit het vat. Vermoeden nu lek in ketel?)
Wacht nu tot de thermostaat aangeeft dat de druk te laag is.

Wie o wie heeft dit toch eerder gehad. Als er echt een lekkage is onder het huis zal dit dus ook echt direct te zien moeten zijn.

Kees7
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mar 2007 15:25

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door Kees7 »

Als het verlies van druk begonnen is na het bezoek van de monteur kan je er voor 99% zeker van zijn dat die monteur het drukverlies veroorzaakt heeft.

De kans dat precies op dat moment een lek ontstaat onder het huis is zeer zeer klein.

Dit is een algemene opmerking en geldt eigenlijk voor alle technische apparaten (auto's, computers, cv ketels enz) en zal bevestigd worden door alle goede technici, informatici en monteurs. AL zal deze het waarschijnlijk wel ontkennen.

Meer specifiek voor de Atag, warmtewisselaar!

KEIZE208
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 nov 2007 09:29

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door KEIZE208 »

De monteur is ondertussen geweest. Heeft een en ander los gemaakt. Kon het probleem niet zo 1,2,3 zien. Na overleg heeft hij een wisselaar 35 bestelt. Dus morgen komt er een nieuwe warmte wisselaar. Ik hoop dat dit probleem na morgen echt opgelost is.Want het bijvullen elke 2-3 uur is slopend. Is er nog iets waarop ik zou moeten letten?

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door chat »

Als de warmtewisselaar lek is zie je het altijd.
Hij kan condenszijdig lek zijn of cv zijdig.

Als je zo veel moet bijvullen had je dit allang vernomen.
Je zou nog kunnen controleren of er bij de condensafvoerpijpje water stroomt naar het riool.
Zo ja dan dan is de overstort defect.
Het kan niet zo zijn dat al dat water nergens in huis te vinden is.
Grote kans dat het in het riool loopt.
Dat de wisselaar lek is kan ik me echt niet voorstellen. Mischien dat er ontdekt is dat de wisselaar ook lekt maar als dit met liters tegelijk er uit loopt is er meer aan de hand.

Als de reperatie niks kost zou ik me er niet druk om maken mocht je deels moeten betalen voor het uitwisselen dan zou ik eerst nog eens even zoeken of er water in het riool stroomt, dit moet een open verbinding zijn dus dit is zo te zien.
De ketel moet wel een kwartiertje uit staan anders kan het ook condenswater zijn en dit is geen lekage.

Dus ketel even uit en na een kwatiertje kijken of er water lekt in de condensafvoer onder je ketel.

KEIZE208
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 nov 2007 09:29

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door KEIZE208 »

Bedankt voor de reacties.
Het is ook niet de overstort volgens de monteur. Tijdens het open maken van de ketel en andere onderdelen moest wel wat water opgevangen worden. Gelukkig voor ons valt dit alles nog onder de garantie. een ding heeft het ons geleerd dat elke keer dat een monteur het apparaat "aanraakt" er iets is. Na gistermiddag heb ik tot vanochtend 05.30 u, 4 keer moeten bijvullen in plaats van elke 2 uur. Voor 1 november hadden wij echt geen problemen met deze CV installatie(alleen 1 jaar geleden een nieuw vat aangeschaft)

stekeltje54
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 okt 2008 07:49

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door stekeltje54 »

Hallo allemaal,

Nou wij waren aan de beurt. Blauwe engel net 10 jaar oud en warmte wisselaar lekte en moest vervangen worden.
Atag monteur geweest en met 1 uur werk kreeg ik een vast tarief incl voorrijdkosten van 227,72 EX BTW.
Voor de wisselaar moest ik 20% zelf betalen dus 111.25 ex BTW.
Daarnaast nog 1 koppeling + gelijkstroom condensator 31.82 ex BTW.
Totaal inclusief BTW 441.24 euro.

Ik vraag mij af of dit nu normaal is. Zijn er vergelijkbare situaties wat kosten betreft? gezien de problemen rond de warmtewisselaar lijkt mij dit altijd kosten Atag. Is het uurtarief + voorrijdkosten echt normaal?

Graag hoor ik van anderen,
groeten,
peter

KEIZE208
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 nov 2007 09:29

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door KEIZE208 »

Ben weer terug..

Na een jaar blijkt dat zelfs de nieuwe warmtewisselaar vervangen mag worden. Met een appparaat is gemeten of de lekkage in de CV was of in de leiding. Gelukkig voor ons ligt het toch aan de CV. Voor de wisselaar hoeven wij niet te betalen. Alleen de voorrijkosten. Maar omdat wij een abonnement hebben op komt dat op gemiddeld 80 euro.

Stekeltje,
Bij de aanschaf van de ketel had je toch 15 jaar garantie gekregen op de CV en onderdelen?
Ik weet niet anders dat bij onze aanschaf via onze installateur er 15 jaar garantie zit op vervanging etc. Trouwens van de monteur heb ik ook begrepen dat ATAG de fouten in de warmtewisselaars onderkend.

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door chat »

De mijne doet het nog (1,5 jr), destijds zelf vervangen en op een marktplaatsketel heb je geen garantie.
Bij het onderhoud bleek wel dat de ketel voorheen geen onderhoud had gehad.
De oude staat voor eventueel al klaar geheel zelf gereviseert. :lol:

Afgezien van de wisselaar is het een zeer goede ketel.

b4gg3r1
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2008 17:42

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door b4gg3r1 »

Onze ketel is 10.5 jaar oud, de warmtewisselaar maar 6. Desondanks is de ww weer kapot. Helaas krijg je niet weer 10 jaar garantie op de WW maar doet ATAG alsof de WW 10.5 jaar oud is.
Op zich geen ramp, het betekent dat we "maar" 20% van de nieuwprijs dienen te betalen.
We hebben een onderhoudscontract dus zijn we geen voorrij- en arbeidskosten kwijt.

Edoch moeten we toch 300 euro betalen!! als 300 euro 20% is dan zou de nieuwprijs v/e WW 1500 euro moeten bedragen!! Volgens mij komt dat in de buurt van de toenmalige nieuwprijs van de gehele ketel!

Wie kan mij vertellen wat ongeveer de nieuwprijs is v/e ATAG BE2 WW?
Atag zelf wil het niet zeggen.

Oeps, nu vind ik dus op de vorige blz dat iemand 111.25 ex btw als 20% kosten moet betalen. Dus die 300 euro die ze aan ons vragen kunnen niet kloppen.

certefied
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2008 18:43

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door certefied »

Nou bij ons is het na 7 jaar ook raak.
Vorig jaar dacht ik al, zo af en toe water onder de ketel te zien liggen.
Toen dacht ik nog, zal wel condens zijn.
Maar het blijkt nu toch de wisselaar te zijn.
Onze dealer bellen met Atag,bleek dat ze geen wisselaars meer op voorraad hadden.
Enige optie, ombouwen naar een Q.
En wat gaat me dat kosten? 155 Euro all in.
Lijkt me toch geen gekke deal :P
Een bijna compleet nieuwe ketel voor 155 euries
Ik kan allen maar zeggen bedankt dealer en bedankt Atag :D

Robbemma
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2009 09:16

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door Robbemma »

Hallo, vraagje rond de Atag Blauwe Engel 1

Volgend probleem. Het de temeratuur van ons aanvoerwater komt nuawelijk boven de 50 graden...Installateur heeft me al adaptief uit laten zetten, met code 3000, maar dit lijkt geen invloed te hebben...Gevolg is dat de temperatuur in inze woonkamer momenteel de 14 graden niet te boven komt, wat niet echt aangenaam is. wanneer we via de thermostaat 18 of 20 graden vragen, lijkt dit geen invloed te hebben op de aanvoertemperatuur of het werkings%vd brander.

Kan iemand me helpen ?

HoBo
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2009 01:28

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door HoBo »

Weet iemand waarom bij de Brain/Blauwe EngelII combinatie in nachtbedrijf (nbd, dus niet ECO) er toch geen gereduceerde sttoklijn wordt ingeschakeld. De ketel werkt dus gewoon door alsof het dag is. Mijn stooklijn staat op 0,95 (vloerverwarming is hoofdverwarming). Bij voorbaat dank voor de hulp !

Frankwes
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jan 2009 17:04

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door Frankwes »

@ Robbemma:

Waarschijnlijk staat de 'stooklijn' in je thermostaat niet goed ingesteld.
Er van uit gaande dat je een Atag Brain hebt, rekent de ketel een fictieve buitentemperatuur, ook als er géén voeler aanwezig is. (

De stooklijn kun je instellen met de thermostaat en kan het beste zo rond 1.75 gezet worden. Wellicht staat deze in je thermostaat op 0.50
Meer info hierover op http://tinyurl.com/9ak6xr (pdf, op pagina 34)

Succes, Frank.

JDuran
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2009 20:23

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door JDuran »

Bij ons is de wisselaar ook lek en ons systeem werkt nog voor 30%. Onze installateur gaf ook aan dat de wisselaars niet meer te leveren zijn op dit moment. Ons systeem is ongeveer 8 jaar oud en dit wordt onze 3e wisselaar. Wat wij meemaken is dat niemand ons kan vertellen wanneer die wisselaars weer te leveren zijn. Het enige voorstel wat ik krijg is een nieuwe systeem te kopen. De installateur wil liever geen Atag leveren. Dus over de service van de installateur en Atag ben ik niet te spreken. Ze laten ons gewoon in de kou zitten en de installateur wil ons het liefst een nieuw systeem verkopen voor veel geld!! Om de 2 jaar hebben wij problemen en alles heeft te maken met die wisselaar, deze is steeds lek! Onze wisselaar is al lek vanaf oktober en er is nog steeds geen oplossing geboden, dus je zit al een aantal maanden in de kou en dat met 2 kleine kinderen.

roberto1977
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 jul 2005 16:39

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door roberto1977 »

en over welk type praat je dan

JDuran
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2009 20:23

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door JDuran »

Over het systeem luigjes. Onze wisselaar is bijna om de 2 a 3 jaar lek. Wij herkennen nu de klachten en meestal treden deze op tijdens de wintermaanden.

Jan Sch
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2009 19:40

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door Jan Sch »

Ook ik heb een Atag Enigma die door de jaren heen veel problemen heeft gegeven. Verschillende onderdelen vernieuwd, een kostbare aangelegenheid. Ik verlang terug naar ouderwetse geiser die het gewoon doet... De CV ketel lekt water, maar ik laat er maar niets meer aan doen.
Mijn vraag gaat over de Brain thermostaat die m.i. niet goed werkt. Tijdens de opwarmfase (na inschakelen tijdklok) loopt de temperatuur op het display te langzaam op, waardoor de ketel blijft doorrazen. Bij een werkelijke omgevingstemperatuur van 20 graden geeft de Brain dan ca. 17 graden aan en loopt maar heel langzaam op. In de rest van het huis is het dan al helemaal warm. Kent iemand dit probleem?

cvprobleem
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2010 13:47

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door cvprobleem »

Ook ik heb nu problemen met mijn Blauwe Engel II van 1997, dus 13 jaar oud.
Hij lekt enorm, om de dag moet ik bijvullen en elke dag de door mij geplaatste lekbakjes controleren of ze niet overstromen
Ik heb het huis in 2008 gekocht, toen scheen hij nog net te zijn onderhouden.
Ik heb geen onderhoudsabonnement, maar volgens een gebelde installateur is de wisselaar lek. Dat klopt volgens mij wel, als ik de behuizing verwijder, zie ik het water uit de grijze wisselaar druppen, tussen dikke kalkresten door.
Hij heeft me nu 2 opties gegeven, repareren kost 1000 euro, plus bijkomende kosten komt het totaal op bijna 1700 euro !
Optie 2 is een compleet nieuwe ketel kopen via hem, kosten 2100 euro, hierin schijnt al een korting ivm garantie op de wisselaar verwerkt te zijn.
Ik vind deze bedragen en de oplossing vrij extreem.
Wat moet ik hier mee?

Gesloten