voor u gelezen, maar weet niet of dit ook betrekking gaat hebben op o.a. Sprintplan:
Verzekeraars vergoeden woekerpolis
Vrijdag 9 november 2007 - DEN HAAG - Verzekeraars willen snel af van de problemen met woekerpolissen. Voor het einde van het jaar komen ze met de eerste collectieve schaderegelingen voor honderdduizenden klanten. In totaal zijn 6,5 miljoen van dergelijke polissen verkocht.
VORIGE STARTSTOPVOLGENDE
Met de compensatie zijn honderden miljoenen euro's gemoeid. De verzekeraars Aegon, Nationale Nederlanden en de bank Fortis komen als eerste met collectieve regelingen, aldus goed ingelichte bronnen. Dat de verzekeraars collectief willen schikken, besloten ze dit voorjaar. Tot die tijd wilden ze alleen op individuele basis afspraken maken met klanten.
Door bemiddeling van Jan Wabeke, ombudsman financiële dienstverlening, is nu per beleggingsproduct (meer dan duizend) een model gemaakt hoe met verliezen van klanten omgegaan moet worden. Ook klanten die in het verleden niet hebben geklaagd, zullen onder de afspraken vallen en worden gecompenseerd.
Onduidelijk is nog hoeveel maatschappijen precies overstag zijn en klanten een collectieve compensatieregeling aanbieden.
Waarschijnlijk blijft een aantal kleinere maatschappijen volharden in het standpunt dat alleen op individuele basis wordt gesproken met klanten. Begin volgend jaar wordt bekend welke bedragen exact worden uitgekeerd. Zeker is dat het de verzekeraars een hoop geld gaat kosten. Schattingen van deskundigen komen uit boven de vijfhonderd miljoen euro.
Advocaat Jeroen Wendelgelst van woekerpolis.nl verwacht niet dat de verzekeraars alle schade vergoeden. "Dan gaat het om miljarden."
Wendelgelst vertegenwoordigt ruim vijftigduizend mensen die gezamenlijk een rechtszaak tegen Nationale Nederlanden hebben aangespannen, omdat hen een woekerpolis is verkocht.
Die zaak gaat gewoon door. "Deze compensatieregeling is door de verzekeraars zelf bedacht in samenspraak met de ombudsman, maar zonder overleg met ons. Het is dus maar afwachten wat het precies wordt. De rechtszaak vordert. Ik verwacht in de zomer een uitspraak. Ons doel is wel die volledige compensatie binnen te halen."
De afgelopen week kwamen er veel klachten binnen bij de stichting Woekerpolis, over de Opmaat hypotheek van de Rabobank. Deze bank wil nog altijd alleen individueel onderhandelen met klanten.
(Bron: Brabants dagblad)
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verzekeraars willen overgaan tot schikkingen
Re: Verzekeraars willen overgaan tot schikkingen
Hoe kunnen we weten welke produkten onder de woekpolis vallen.
Vandaag moet een uitspraak gedaan worden voor Sprintplan door de Hoge Raad. Zal Sprintplan en Koersplan ook onder deze vallen.
Ik heb nu al 10 jaar ook een kinderspaarplan van Nationaal Spaarfonds. Ik denk dat deze nu onder Delta LLoyd valt.
Dit was voor de studie van mijn kind. Achteraf zag ik dat exact zelfde is als Koersplan. Wie heeft dit kinderspaarplan en valt deze ook onder woekerpolis.
Ik had toen net als velen geen idee dat als de beurzen zouden dalen, dat je inleg of je spaargeld kwijt was. Koersplan heb ik afgekocht, maar
de kinderspaarplan niet. Ik wacht tot dat volgend jaar iets meer bekend is over de uitkering. Ik ben niet lid van de Woekerclaim geworden.
Het is mij allemaal teveel geworden.
Vandaag moet een uitspraak gedaan worden voor Sprintplan door de Hoge Raad. Zal Sprintplan en Koersplan ook onder deze vallen.
Ik heb nu al 10 jaar ook een kinderspaarplan van Nationaal Spaarfonds. Ik denk dat deze nu onder Delta LLoyd valt.
Dit was voor de studie van mijn kind. Achteraf zag ik dat exact zelfde is als Koersplan. Wie heeft dit kinderspaarplan en valt deze ook onder woekerpolis.
Ik had toen net als velen geen idee dat als de beurzen zouden dalen, dat je inleg of je spaargeld kwijt was. Koersplan heb ik afgekocht, maar
de kinderspaarplan niet. Ik wacht tot dat volgend jaar iets meer bekend is over de uitkering. Ik ben niet lid van de Woekerclaim geworden.
Het is mij allemaal teveel geworden.
Re: Verzekeraars willen overgaan tot schikkingen
Oudshoorn,
Het SprintPlan is een AANDELENLEASEPRODUCT (beleggen met geleend geld !) en dus geen verzekering en dus geen beleggingsverzekering en dus geen woekerpolis.
Ik las het bericht ook in de Telegraaf over de woekerpolissen. In het artikel stond dat de schade-uitkering door verzekeraars hen circa 500 miljoen euro zou gaan kosten. Aangezien er in Nederland de afgelopen 15 tot 20 jaar circa 6 miljoen beleggingspolissen (woekerpolissen) zijn afgesloten betekent dat dus een schadefooitje van 90 euro per polis.
De werkelijke schade per polis zal vermoedelijk gemiddeld op het 10 tot 20 voudige liggen, dus met recht een fooitje.
Wannneer je wil weten of een polis een woekerpolis is, dan is het overzicht op de website van het Klachteninstituut Financiele Dienstverlening (www.kifid.nl) te raadplegen.
Het SprintPlan is een AANDELENLEASEPRODUCT (beleggen met geleend geld !) en dus geen verzekering en dus geen beleggingsverzekering en dus geen woekerpolis.
Ik las het bericht ook in de Telegraaf over de woekerpolissen. In het artikel stond dat de schade-uitkering door verzekeraars hen circa 500 miljoen euro zou gaan kosten. Aangezien er in Nederland de afgelopen 15 tot 20 jaar circa 6 miljoen beleggingspolissen (woekerpolissen) zijn afgesloten betekent dat dus een schadefooitje van 90 euro per polis.
De werkelijke schade per polis zal vermoedelijk gemiddeld op het 10 tot 20 voudige liggen, dus met recht een fooitje.
Wannneer je wil weten of een polis een woekerpolis is, dan is het overzicht op de website van het Klachteninstituut Financiele Dienstverlening (www.kifid.nl) te raadplegen.