LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HP Pavilion en reparaties

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Ernesto
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2007 18:17

HP Pavilion en reparaties

Ongelezen bericht door Ernesto »

Sinds medio juni 2007 ben ik eigenaar van een desktop van het merk HP Pavilion m8070, een zogenaamd Media Centre. De Pc is voorzien van Windows Vista Home Premium. De eerste 3 maanden heeft de PC probleemloos en tot tevredenheid gefunctioneerd.
Eind september viel de PC echter spontaan uit en was niet meer aan te krijgen. De helpdesk van HP was heel behulpzaam maar de PC was niet meer aan te krijgen. De PC zou worden opgehaald ter reparatie. Ik zou de PC terugkrijgen binnen 10 werkdagen. Na twee weken geen PC. Telefonisch geinformeerd en men wachtte op onderdelen, nl. de voeding en een moederbord. Na 3 weken nog geen PC. Uiteindelijk op 30 oktober, ruim 4 weken later, PC terugontvangen via UPS. De PC heeft precies 2 uur gewerkt en viel daarna met dezelfde storing weer uit en was opnieuw niet meer aan te krijgen. Niets aan gebeurd dus !!! En al helemaal geen nieuwe voeding of nieuw moederbord.
Helpdesk weet niet anders dan PC opnieuw te laten ophalen ter reparatie. Dat gebeurt op 1 november. Reparatie zou met voorrang woden uitgevoerd, het gaat hier immers om een "repeat" zo meldde de helpdesk medewerker.
Direct ook een klacht per brief verstuurd aan HP in Utrceht.
Het is nu 14 dagen verder en de PC is niet terug en antwoord op mijn brief heb ik ook niet.
Kan ik nu op grond van het nieuwe Consumentenrecht aansprak maken op mijn geld terug of een voleldig nieuwe PC ? Het apparaat was immers bij de eerste reparatie slechts 3,5 maand oud, dus nog lang geen half jaar. De termijn waarbinnen de klant mag aannemen dat de PC al bij aanschaf defect was.
Zo ja, hoe giet ik zoiets in het vat ? Ervaringen ?? :evil:
Ernst

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: HP Pavilion en reparaties

Ongelezen bericht door BBCS »

Heel vervelend, maar je moet gewoon de reparatie afwachten.
Kan ik nu op grond van het nieuwe Consumentenrecht aansprak maken op mijn geld terug of een voleldig nieuwe PC ? Het apparaat was immers bij de eerste reparatie slechts 3,5 maand oud, dus nog lang geen half jaar.
Nope, de leeftijd van de computer maakt niets uit.

Die 6 maanden is dat in die 6 maanden na aanschaf de winkelier of fabrikant met het bewijslast moet komen, na die 6 maanden dient de consument met de bewijslast komen dat het niet zijn schuld is.

Een ander punt:
Er moet worden gewacht op de voeding en moederbord. HP maakt in het algemeen gebruik van aparte voedingen. De normale voedingen die je los in de computerwinkel kunt kopen passen er niet in.

Dus het is geen onzin dat er op onderdelen gewacht moet worden.

Ernesto
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2007 18:17

Re: HP Pavilion en reparaties

Ongelezen bericht door Ernesto »

Wachten op onderdelen, prima. Kan gebeuren. Maar na 4 weken je PC terug met precies dezelfde storing betekent m.i. dat er helemaal niets is vervangen en dat wachten op onderdelen onnodig was.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: HP Pavilion en reparaties

Ongelezen bericht door BBCS »

Maar na 4 weken je PC terug met precies dezelfde storing betekent m.i. dat er helemaal niets is vervangen en dat wachten op onderdelen onnodig was.
Zo gemakkelijk gezegd is het tuurlijk niet.

Want dat het probleem er weer is, wilt dus niet zeggen dat de voeding en het moederbord niet vervangen zijn.

Het kan dus zijn dat het defect van de voeding en het moederbord een vervolgschade is en dat de oorzaak iets heel anders kan zijn.

Een insteekkaart (bijvoorbeeld een videokaart) kan defect zijn en daardoor het moederbord overbelasten, waardoor het moederbord kapot gaat. Hierdoor zal de voeding ook overbelast kunnen raken en de voeding daardoor ook kapot gaan.

Ernesto
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2007 18:17

Re: HP Pavilion en reparaties

Ongelezen bericht door Ernesto »

Zou kunnen, maar in dat geval mag je minstens concluderen dat er slecht tot misschien wel niet getest is voordat het apparaat teruggezonden is
Ik blijf bij mijn conclusie dat hier sprake is van slechte service en dat alles ook veel te lang duurt. je zal maar, zoals ik en dat weten ze, behoorlijk afhankelijk zijn van zo'n desktop. Nog los van het feit dat ook gewoon niet wordt gereageerd op een schriftelijke klacht.
Overigens sta, ik gelet op de reacties op diverse fora, niet alleen in mijn kritiek op HP.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: HP Pavilion en reparaties

Ongelezen bericht door BBCS »

Zou kunnen, maar in dat geval mag je minstens concluderen dat er slecht tot misschien wel niet getest is voordat het apparaat teruggezonden is
Je oordeeld te snel.

Ik heb het ook wel eens meegemaakt dat ik een reparatie had en de computer hier een week lang liet testdraaien.
Alles ging goed en geen problemen tegengekomen.

Zet ik de computer weer bij de klant en het gaat weer helemaal mis.
Ik blijf bij mijn conclusie dat hier sprake is van slechte service en dat alles ook veel te lang duurt.
Kun je wel vinden, maar als er een krapte op de markt is qua onderdelen, dan heeft dat wel het gevolg dat de levering van de onderdelen langer duurt.

En tot in tegenstelling wat veel consumenten zeggen is het wachten op onderdelen GÉÉN smoesje.

Ernesto
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2007 18:17

Re: HP Pavilion en reparaties

Ongelezen bericht door Ernesto »

Werk jij soms bij HP ??
Vind jij het dus normaal dat een PC vier weken weg is en dan na 2 uur gebruik weer kapot is?
Ik niet !!

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: HP Pavilion en reparaties

Ongelezen bericht door BBCS »

Werk jij soms bij HP ??
Nee. Ik werk voor mezelf.

Vind jij het dus normaal dat een PC vier weken weg is en dan na 2 uur gebruik weer kapot is?
Ik niet !!

Vier weken is helemaal niet lang. Dat zijn hele normale termijnen als een computer opgestuurd moet worden.

Vergeet niet dat HP een centrale reparatiepost heeft in Europa.

En dat die computer dan na 2 uur gebruik weer kapot is, is zeer vervelend, maar je kunt het niet voorkomen dat het kan gebeuren.

Thunder
Berichten: 141
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:31

Re: HP Pavilion en reparaties

Ongelezen bericht door Thunder »

@BBCS

Dergelijke wachtijden zijn onaceptabel!!

Levering van 80% van alle computer onderdelen is op internet binnen 1 week aan huis te krijgen!. De overige 20% hooguit 2 weken en dit zijn uncommon orders.

Het kan er bij mij niet in, dat dergelijke service stations daar zolang over doen. Vaak zijn hardware problemen binnen een kwartier tot half uur te vinden en binnen een uur tot 1.5 uur te repareren.
Een kwestie van meten en verstand van zaken hebben. Het mag dus nooit zo zijn dat een computer voor de tweede keer crashed met de zelfde defecten!

Veel van de defecten die dergelijk stations krijgen zijn hardware gerelateerd en dus HEEL EENVOUDIG op te sporen en op te lossen. Smoesje van levertijden e.d. is onzin, zorg dan voor goede sourcing van je materiaal.

Daarbij komt vaak dat de probleem diagnose door de telefoon gewoon naatje is, met heeft totaal geen vestand van zaken en zoekt alles in software. Als dat nivea gelijk staat aan het niveau van de service stations, dan is een dergelijk tijd wel te verklaren, maar NOOIT TE VERKOPEN!

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: HP Pavilion en reparaties

Ongelezen bericht door BBCS »

@BBCS

Dergelijke wachtijden zijn onaceptabel!!

Levering van 80% van alle computer onderdelen is op internet binnen 1 week aan huis te krijgen!. De overige 20% hooguit 2 weken en dit zijn uncommon orders.

Het kan er bij mij niet in, dat dergelijke service stations daar zolang over doen. Vaak zijn hardware problemen binnen een kwartier tot half uur te vinden en binnen een uur tot 1.5 uur te repareren.
Een kwestie van meten en verstand van zaken hebben. Het mag dus nooit zo zijn dat een computer voor de tweede keer crashed met de zelfde defecten!

Veel van de defecten die dergelijk stations krijgen zijn hardware gerelateerd en dus HEEL EENVOUDIG op te sporen en op te lossen. Smoesje van levertijden e.d. is onzin, zorg dan voor goede sourcing van je materiaal.

Daarbij komt vaak dat de probleem diagnose door de telefoon gewoon naatje is, met heeft totaal geen vestand van zaken en zoekt alles in software. Als dat nivea gelijk staat aan het niveau van de service stations, dan is een dergelijk tijd wel te verklaren, maar NOOIT TE VERKOPEN!
Duidelijk een betoog van iemand die er geen moer verstand van heeft!

We hebben het hier niet over een zelfbouwcomputer!!!!
Maar over HP.

HP maakt gebruik van andere materialen dan waar ik gebruik van maak.

Bij mij kun je dergelijke zaken eisen, bij HP niet.

HP maakt gebruik van speciale materialen en vooral van speciale voedingen.
Die voedingen zijn veel kleiner.

Een normale voeding die in computers gebruikelijk zijn passen niet in die kasten van HP, omdat die veel te groot en veel te diep zijn.

Jij moet niet zoveel eisen.

4 weken reparatie termijn is eigenlijk heel normaal.

Als ik een computer lever die ik zelf gebouwd heb, dan komen dergelijke reparatietermijnen eigenlijk niet voor.

Thunder
Berichten: 141
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:31

Re: HP Pavilion en reparaties

Ongelezen bericht door Thunder »

@BBCS

Geen verstand zegt u, tja, u dus ook niet. Wat maakt HP anders dan een zelf gebouwde computer? Niks lijkt mij, zelfde componenten, alleen andere leveranciers en mounting. So what, het gaat hier om de snelheid van afhandelen van reparatie vragen. Bij HP is dat een punt waar alle garantie wordt afgehandeld, dat moet dus SNEL kunnen lijkt mij. In tegenstelling tot mijn eigen bouw, met verschillende leveranciers voor de verschillende componenten, toch ben ik SNELLER dan de heren van HP.

HP heeft een centraal reparatie punt, hiervoor geld dus dat er centraal ingkocht wordt en centraal wordt gerepareerd! HP MOET service verlenen en moet dus voorraden aanleggen om aan de acute vraag te voldoen. Immers bij RMA weet je nooit wat je moet verwachten.

Centraal inkopen heeft als voordeel dat prijzen laag blijven, maar buiten dat dat er ook efficienter geleverd kan worden. HP gebruikt custom made voedingen, deze MOETEN dus op voorraad zijn. En als ze alleen voor HP gemaakt worden moeten ze juist efficient en snel leverbaar zijn, immers hier geld dat de grote jongens de kleine leveranciers dicteren.

Ik begrijp dat u een eigen PC zaak heeft, dan moet u weten dat ze juist efficienter en goekoper moeten zijn in reparaties, mede door hun centrale aanpak en schaal voordelen.
U moet ook weten dat RMA gemiddeld 1 tot 2 weken duurt bij leveranciers, hoezo 4 weken wachten op een HP dan?

Het is dus in mijn optiek niet mogelijk dat ik 4 weken moet wachten, totale KUL en hebben ze de zaken daar niet op orde.

Ik snap trouwens niet dat u mee gaat in hun OH verhalen, als een u eigen comp. zaak heeft, maar dat er zijde... En als consument mag ik zeker eisen stellen, zeker als het op kwaliteit en garantie aankomt zelfs bij HP. Dat u dat vervelend vind getuigt nou niet echt van veel service bereidheid in uw zaak..

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: HP Pavilion en reparaties

Ongelezen bericht door BBCS »

In tegenstelling tot mijn eigen bouw, met verschillende leveranciers voor de verschillende componenten, toch ben ik SNELLER dan de heren van HP.
Klopt helemaal. :lol:

Dat is dus ook de reden dat ik qua vaste computer geen merkcomputers lever.

Puur omdat ikzelf sneller de reparaties kan uitvoeren.
Wat maakt HP anders dan een zelf gebouwde computer? Niks lijkt mij, zelfde componenten,
Toch niet. De voedingen die HP in het algemeen gebruikt zijn veel kleiner van formaat. Als je de voeding van de onderkant bekijkt zijn de voedingen rechthoekig van vorm.

De standaard voedingen zijn vierkant.

Dus de standaard voedingen die ik op voorraad heb liggen passen niet.

Daarnaast propt HP de kast helemaal vol en is er bijna geen ruimte.

De zelfbouwcomputers zijn van binnen veel ruimer, en dus passen eigenlijk alle formaat voedingen in de kasten.
Ik begrijp dat u een eigen PC zaak heeft, dan moet u weten dat ze juist efficienter en goekoper moeten zijn in reparaties, mede door hun centrale aanpak en schaal voordelen.
U moet ook weten dat RMA gemiddeld 1 tot 2 weken duurt bij leveranciers, hoezo 4 weken wachten op een HP dan?
Ik heb inderdaad een eigen computerzaak.

Jij vergelijkt HP met de losse computeronderdelenfabrikanten.
En daar zit toch een verschil in.

Het is inderdaad zo dat als je een compleet product opstuurd dat de reparatietermijn tussen de 2 a 6 weken ligt.

Nogmaals:
Doordat ik zelf de vaste computers bouw, heb ik hier geen last van. Als bij mij een onderdeel op voorraad ligt, dan vervang ik die gelijk.
Als ik het niet op voorraad heb, bestel ik het onderdeel bij de leverancier.
Is dat ook niet mogelijk (doordat een onderdeel uit het assortiment is genomen en een soort gelijk onderdeel niet te bestellen is) dan pas stuur ik iets op en moet de klant daarop wachten.
In de tussentijd kijk ik wel of ik iets kan regelen, waardoor de klant zo min mogelijk overlast zal hebben. Dit is helaas niet altijd mogelijk.

grijsdam
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 okt 2006 12:34

Re: HP Pavilion en reparaties

Ongelezen bericht door grijsdam »

Ik heb zelf ook hele slechte ervaringen met HP. Zowel met hun produkten, als hun reparaties, wacht-tijden van bijna 4 tot 6 weken is vrij normaal voor hun.

Tegenwoordig hoor ik signalen dat zij een ander beleid voeren, dat ze reparaties uitvoeren tussen de 5 en 10 werkdagen..

Ik ben benieuwd hoe lang mijn DV9255ea notebook weg is

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: HP Pavilion en reparaties

Ongelezen bericht door BBCS »

Er is een groot verschil of je een zelf samengestelde computer hebt of een merkcomputer.

Bij de zelfsamengestelde computers is gebruik gemaakt van universele onderdelen en die zijn toch vrij ruim te verkrijgen.
Daarnaast zal de computerleverancier deze garantieclaim zelf uitvoeren.

Bij merkcomputers is dat vaak niet het geval.
Bij HP is het zo dat zij gebruik maken van een centrale reparatieafdeling die in (geloof ik) in Frankrijk zit. Dus moet eerst de computer daar naartoe worden getransporteerd en daar na worden gekeken gerepareerd en dan weer terug naar de klanten worden getransporteerd.

Daarnaast maakt HP gebruik van eigen gespecifiseerde onderdelen. Dus de normale voedingen die in de zelfbouwcomputers zitten passen niet in de computers van HP.

Dus als een product opgestuurd moet worden en de klant krijgt zijn eigen product daarna weer terug, is daar een periode gemoeid tussen 2 a 5 weken.

Als ik een defecte onderdeel naar de fabrikant opstuur in de garantieperiode is daar ook een periode van 6 weken mee gemoeid.

Ernesto
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2007 18:17

Re: HP Pavilion en reparaties

Ongelezen bericht door Ernesto »

Nog maar een extra duit in het zakje over HP. Ben benieuwd hoe de zelfbouwer hierop reageert en nog steeds HP blijft "verdedigen".
Afgelopen dinsdag 20 november, na dus opnieuw 3 weken wachten, desktop teruggekregen via UPS.
Bij opening van de doos bleek het zijpaneel los te zitten. Paneel losgedraaid om opnieuw en goed te sluiten. Wat bleek kast ontzet. In de kast een losliggende videokaart en een niet aangesloten DVD/CD.
Onmiddellijk contact gezocht met HP. Deed men vooralsnog af met de opmerking dat dit wel aan UPS zou liggen. Zelf de zaak maar hersteld en aangesloten. De zaak werkte, echter draadloze netwerkadapter werd niet gevonden.
Wat was er wel gerepareerd volgens bijgesloten reparatieoverzicht; een nieuwe moderkaart, een nieuwe voeding en een nieuwe processor.
Opnieuw contact met HP. Advies was een recovery uit te voeren zodat de netwerkadapter weer zou werken.
Volledig systeemherstel uitgevoerd duurde ruim 50 minuten en vervolgens geconfronteerd met een foutmelding "code purple".
Volgens klantondersteuning van HP heeft dit iets te maken met de moederkaart en een OEMnummer hetgeen had moeten worden gewijzigd door de reparatiefadeling. Niet gebeurd dus en PC zou dus nu weer, voor de 3e maal, terug moeten naar de reparatieafdeling.
Dat heb ik dus geweigerd en eis nu een nieuwe PC of geld terug. Daarover zou ik binnen 1 werkdag worden teruggebeld door een"manager van de reparatieafdeling". Wacht daar nu nog op.
Ga morgen opnieuw stampei maken en nieuwe PC eisen.
Ik heb het helemaal gehad met HP en kan niet begrijpen dat er nog mensen zijn die HP willen/kunnen verdedigen.
Ik zal iedereen in de toekomst afraden om een HP te kopen.
Deze PC is in juni 2007 gekocht en eind september 2007 defect geraakt. Sindsdien heb ik geen PC meer en moet alles doen op een 4 jaar oude laptop.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: HP Pavilion en reparaties

Ongelezen bericht door BBCS »

Wat bleek kast ontzet. In de kast een losliggende videokaart en een niet aangesloten DVD/CD.
Onmiddellijk contact gezocht met HP. Deed men vooralsnog af met de opmerking dat dit wel aan UPS zou liggen.
Kan heel goed kloppen.
Voor alle duidelijkheid: ik verdedig hier HP niet, maar de transporteurs gaan in het algemeen heel ruw met de pakketten om.
Het gevolg daarvan is dat de inhoud van die pakketten nog al eens beschadigd raken.

Van de rest van het verhaal hoef ik niet verder op in te gaan:
Gewoon knudde van HP.

Gewoon je geld terug eisen of een nieuwe computer.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: HP Pavilion en reparaties

Ongelezen bericht door Moppentappers »

leuk voor hun dat het aan UPS ligt, jij hebt gewoon recht op een heel en goed functionerend product het is aan HP om het met UPS te regelen.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: HP Pavilion en reparaties

Ongelezen bericht door jor »

Het word nog eens wat tussen jou en mij ( grapje :wink: ). Ook hier ben ik het met je eens. Het boeit me niet hoe het komt maar hoe het door HP opgelost word!.

Jor.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: HP Pavilion en reparaties

Ongelezen bericht door Moppentappers »

echt een beetje vreemd hoor
ja het ligt aan (andere partij dan gebruiker zelf) verhaaltjes waarin je ten nadele gestelt wordt horen niet voor te komen
"ja het licht aan ati, die heeft een kapotte video kaart gegeven"
k zie het al gebeuren :')

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: HP Pavilion en reparaties

Ongelezen bericht door BBCS »

Dit soort dingen heb je niet als je een computer bij de lokale computerzaak zelf laat bouwen.

Gesloten