LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] geen arbeidscontract en ww
geen arbeidscontract en ww
als ik geen arbeidscontract heb getekend, kan mijn werkgever mij dan zomaar ontslaan?(zonder ontlagvergunning van het cwi)op elk willekeurig moment?
-
Re: geen arbeidscontract en ww
Kort antwoord: ja> Nog sterker: als hij kwaad wil, betaalt hij je niet eens uit. Je hebt geen poot om op te staan.
is er geen sprake van dat er een overeenkomst ontstaat als je langer dan 3 maanden bij iemand werkt en zo ja is dit dan een vast contract?
-
Je hebt toch geen contract?
nee,zie bovenstaande vraag,onstaat er na 3 maanden geen overeenkomst?
-
Er kan nooit een overeenkomst ontstaan, als er geen contract is.
-
een werkgever zal in dit geval ook niet ontslaan, omdat dat contract er niet is. Zou hij je namelijk wel ontslaan, dan zou hij erkennen dat er zoiets was als een stilzwijgende overeenkomst. Maar dan ontbreekt weer de termijn die is afgesproken.
Een mondelinge overeenkomst is ook rechtsgeldig. De maximale wettelijk toegestane proeftijd is twee maanden en na die twee maanden mag de werkgever je niet zomaar ontslaan. Wanneer een overeenkomst voor bepaalde tijd overeen is gekomen dan zal die tijd uitgediend moeten worden en bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd is een ontslagvergunning nodig. Alleen als iemand een nul uren overeenkomst heeft kan de werkgever het werk ieder moment gewoon stopzetten en heb je geen enkel recht.
-
Kan best zijn, maar bewijs dat maar eens!Een mondelinge overeenkomst is ook rechtsgeldig.
-
Beste,
Hoe zit het met de betalingen. Als deze per bank/giro worden gedaan heb je iets om het vermoeden van een contract aan te tonen.
Wordt er pensioen en sociale lasten voor je betaald? ook dat is dan terug te vinden
Hoe zit het met de betalingen. Als deze per bank/giro worden gedaan heb je iets om het vermoeden van een contract aan te tonen.
Wordt er pensioen en sociale lasten voor je betaald? ook dat is dan terug te vinden
Wanneer de werknemer kan aantonen salaris te hebben ontvangen telt dat als bewijs.Een mondelinge overeenkomst is ook rechtsgeldig.
Kan best zijn, maar bewijs dat maar eens!
-
Dat ben ik direct met je eens. Maar voor welke periode was dat contract afgesloten? een week, maand of hoeveel maanden? Dat kan slecht aangetoond wprden. Zonder comtract ben je gewoon machteloos. Ik snap ook beslist niet dat je aan het werk gaat zonder deugdelijk contract.
Waarom ga je werken als je geen arbeidscontract hebt getekend?
Van goedgelovigheid zijn niet veel mensen wijzer geworden.
Het 'ja dat komt wel'-uitspraakje, werkt bij mij niet.
Of goed geregeld of dan maar niet werken voor een detacheringsburo of wat dan ook.
Voorbeeldje:
Detacheringsburo belt me op of ik die dag kon komen werken ivm drukte.
Gaat die man geïrriteerd doen omdat ik wil weten wat ik ga verdienen, en wel even een contractje wil tekenen.
'Ja ik heb je nu nodig, en dat komt allemaal wel'...
De volgende dag eventjes verhaal gaan halen, maar die man bleef bij zijn standpunt dat als ie iemand belt, je maar meteen moeten komen, en dat papierwerk wordt wel geregeld.
Kan je misschien doen bij een snotneusje, maar ik loop al langer mee, meneer van CAPAC!
Ik was iig niet meer welkom
Van goedgelovigheid zijn niet veel mensen wijzer geworden.
Het 'ja dat komt wel'-uitspraakje, werkt bij mij niet.
Of goed geregeld of dan maar niet werken voor een detacheringsburo of wat dan ook.
Voorbeeldje:
Detacheringsburo belt me op of ik die dag kon komen werken ivm drukte.
Gaat die man geïrriteerd doen omdat ik wil weten wat ik ga verdienen, en wel even een contractje wil tekenen.
'Ja ik heb je nu nodig, en dat komt allemaal wel'...
De volgende dag eventjes verhaal gaan halen, maar die man bleef bij zijn standpunt dat als ie iemand belt, je maar meteen moeten komen, en dat papierwerk wordt wel geregeld.
Kan je misschien doen bij een snotneusje, maar ik loop al langer mee, meneer van CAPAC!
Ik was iig niet meer welkom

je zou er versteld van staan hoe goed t mij nu uit zou komen,dat ik geen contract zou hebben.
-
Je zou veroordeeld kunnen worden wegens fraude en belasting/svp-ontduiking. (zwartwerkenabb schreef:
je zou er versteld van staan hoe goed t mij nu uit zou komen,dat ik geen contract zou hebben

Je hebt immers nog steeds niet vermeld hoe die "werkgever" jou uitbetaalde.
Nee hoor gewoon netjes melden bij de belastingaangifte welke periode je gewerkt hebt en wat je aan inkomsten hebt ontvangen. Belastingaangifte moet op 1 april bij de belasting binnen zijn.Quote:
abb schreef:
je zou er versteld van staan hoe goed t mij nu uit zou komen,dat ik geen contract zou hebben
Je zou veroordeeld kunnen worden wegens fraude en belasting/svp-ontduiking. (zwartwerken )
Je hebt immers nog steeds niet vermeld hoe die "werkgever" jou uitbetaalde.
De werkgever kan wel behoorlijk op zijn gezicht gaan als die geen sociale lasten heeft afgedragen en de ontslagen werknemer er een zaak van maakt.
-
Dat weten we denk ik allemaal wel Marianna. Maar net als mr.Floppy ben ik heel benieuwd naar het antwoord van abb.
Tsja, abb, waarom komt het je goed uit om geen contract te hebben? Kun je dat toelichten?
Als het is omdat je dan geen belastingen en premies voor sociale verzekeringen hoeft te betalen, dan zul je ook begrijpen dat je ook geen recht hebt op een uitkering uit die verzekeringen.
Als het is omdat je dan geen belastingen en premies voor sociale verzekeringen hoeft te betalen, dan zul je ook begrijpen dat je ook geen recht hebt op een uitkering uit die verzekeringen.
uiteraard zijn alle belastingen wel afgedragen
-
De vraag was: hoe betaalt hij je uit? In het handje of op bank.giro