LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
anne 64
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2007 08:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door anne 64 »

Ik ben het wel met Diana eens. Het valt mij ook vaak op. En een tijdje terug was er nog iemand die reageerde als Diana.
Ik weet ook wel dat dat niet zo bedoeld is en dat je toch een bepaalde band krijgt met iemand die het zelfde voelt als jou en daar dus sneller een reactie op geeft. Dus Diana geef ons nog een kans!

anne 64
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2007 08:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door anne 64 »

James, hoe voel jij je nu op de lexapro?
Gaat het al wat beter?

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

hey diane,

Dat was absoluut niet zo bedoeld! Ik heb ook een paar keer na jou gereageerd en ook niet op jou. Dat vind ik echt ontzettend lullig,maar het is absoluut niet persoonlijk bedoeld. Ik zit gewoon ff zelf niet zo lekker en dan is het moeilijk om iemand anders te steunen. Ik begrijp wel dat het zo voelt. Had er in het begin zelf ook last van :D .

Maar hoe gaat het nu? Nog steeds last van sterke bijwerkingen van de citalopram?

nici5
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2007 18:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door nici5 »

hallo,

zelf heb ik dit middel 1,5 maand gebruikt, maar had meer last vd bijwerkingen dan dat het me echt hielp...
dit soort middelen lossen de oorzaak vd depressie niet op! ze zorgen er alleen vor dat je er minder last van hebt.

mijn tip; probeer of je met klassieke homeopathie fysiek uit de depressie kunt komen...
van daaruit, als dat nodig is, kun je dan ook aan de slag met een psychotherapeut...
deze combinatie heeft mij erg goed geholpen!! :D

succes!! gr. nici :wink:

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Hoi Nici,

In mijn geval is komen vast te staan dat er wel degelijk iets niet goed zit in m'n hersenen, waardoor het duidelijk is geworden dat ik altijd een hulpmiddel nodig zal hebben. Dus daar heb ik me al ruimschoots bij neer gelegd...En tsja, dan kun je de homeopathie gaan proberen, maar daar geloof ik eigenlijk niet in.
Ik hou het lekker bij de chemische rommel :wink: ,al ben ik er wel van overtuigd dat je het zonder psychotherapie op de lange termijn niet redt.
De Citalopram is voor MIJ het slechtste middel wat ik ooit heb geprobeerd, het werkt echt helemaal niet. En daar wordt je wel heel moedeloos van, maar ja...

Groet, Bonzo.

anne 64
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2007 08:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door anne 64 »

Klasieke homeopathie heeft mij helemaal niets geholpen, ik ben er zo'n
2 jaar mee bezig geweest en heb wel 6x een ander medicijn geprobeerd
maar het hielp mij helaas niets.
Daarmee wil ik niet zeggen dat ik niet geloof in homeopathie, want mijn zoon is er als klein kind heel erg van opgeknapt. Maar voor mij deed het helaas niets.
Jammer Bonzo, dat die citalopram voor jou niet werkt. Ik merk wel dat het voor mij iets doet maar ik blijf maar schommelen. Na 5 hele goede dagen heb ik nu weer wat mindere dagen.
Je zou zo graag eens hebben dat het overging. Zie er erg tegenop om weer met een ander medicijn te beginnen, want al met al voel ik me zelfs in mijn slechtere dagen, beter dan hoe ik me voelde voor dat ik met citalopram begon.
Sterkte allemaal en ondanks alles een prettige zondag!

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

hey allemaal,

Heb morgen een spoed afspraak! Het gaat echt niet lekker. Kom de dagen wel door maar alleen met behulp van oxazepam. Ik hoop dat er wat nuttigs uit komt, maar ik ben bang dat ze niet veel kunnen doen.

Ik denk trouwens dat als mensen aan de anti depressiva beginnen, allang alle andere middellen hebben geprobeerd en dat dit echt de laatste stap is. Tenminste dat is mijn gevoel. Dus homeopathie lijkt mij een stap terug.

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Hey Iemand,

Een spoedafspraak? Wat moet ik me daar bij voorstellen? Ik neem aan bij een psychiater die gaat kijken of de Fevarin wel verstandig is in jou geval? Wat bedoel je met ik kom moeilijk de dagen door, ben je depressief of juist gespannen en angstig?

Ik ben de Citalopram momenteel aan het afbouwen. Ik ben vorige week vrijdag van 40 naar 30 mg. gegaan en ik ga komende vrijdag naar de 20 mg. Af en toe voel ik me wel een beetje vaag in het koppie, ben een beetje vergeetachtig en extra duizelig. Op het werk kan ik me redelijk staande houden. Ik werk nu halve dagen dus dat is wel lekker.
Ik voelde me op een gegeven moment zo beroerd(gespannen en met vlagen depressief) dat ik me echt begon af te vragen waarom ik iedere ochtend die pillen nog stond te slikken, echt drama.
Toen heb ik maar de knoop doorgehakt en tegen mezelf gezegd, ik wil er vanaf en het liefst zo snel mogelijk en dan kijken we wel weer verder. Ik ben vastbesloten om een periode AD-vrij te zijn.

Groet Bonzo.

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey iemand,

Wat *** dat je je zo beroerd voelt zeg :( Maar ik herken je situatie heel erg hoor. Je voelt je gewoon hopeloos en er komt geen licht aan het einde van die zwarte tunnel. De klachten verergeren met 10voud en alleen door oxazepam te slikken word het allemaal net iets makkelijker om de dag door te komen.

OOk ikzelf heb in opbouwperiode's vaak genoeg ineens weer bij mn psych gezeten omdat het gewoon niet ging. Het enige wat je krijgt te horen is dat al die verschijnsellen erbij horen en dat het doorzetten is. Maar als je gewoon wekelijks een gesprek hebt met een psych doet dat ook wel goed hoor. Gewoon het feit dat zo'n persoon je wat meer gerust kan stellen. Je hebt toch ook vragen waar je mee zit. Maar zo'n schande is het niet om oxazepam te slikken hoor. Als op een gegeven moment de AD gaat werken (en dat kan een tijd duren natuurlijk helaas) dan voel je je steeds beter en kan die oxazepam makkelijker worden afgebouwd. Kijk naar mathy, zij heeft ook gewoonkalmeringsmiddellen geslikt en na een tijdje heeft zij die volgens mij best makkelijk kunnen afbouwen. Als je het steeds helemaal zonder die oxazepam probeert maak je het jezelf alleen lastig :( Ik hoop dat je wat verder komt bij je psych want al dat geschommel vreet ook energie.

@bonzo:

Ik snap ook helemaal dat je het een tijdje zonder medicatie wil proberen. De hele tijd maar schommellen in je hoofd schiet ook niet op. Afbouwen van paroxetine, dan weer citalopram opbouwen en nu weer afbouwen. Op een gegeven moment zit je er gewoon doorheen. De feestdagen komen er weer aan en dan willen we ook gewoon lekker helder zijn natuurlijk.

Heel veel succes verder, en iemand......ik ben erg benieuwd hoe het is gegaan bij je psych.

groetjes

ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

he bonzo,

succes met afbouwen! ik ga dit weekend ook beginnen met afbouwen en ook ik ga dan proberen een tijd geen AD's meer te slikken.

@ alle anderen: succes en sterkte met alles, ik heb even geen tijd/energie om op andere berichten te reageren

groetjes
ester

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

hey

@bonzo:

De psych wou idd kijken hoe ik eraan toe ben, en of we misschien samen nog iets konden bedenken. Ik ben echt ontzettend angstig. Ik ben wel blij dat ze nu eindelijk erkennen dat het idd toch een behoorlijke angststoornis is.
Veel succes met het afbouwen. Vind het echt heel moedig!!

@ james:

Hoe gaat het met jou? Bevalt de lexapro nog?
Ik word gewoon zo moedeloos van dat gedokter zonder eind!! Niemand heeft volgens mij door hoe ik mij voel. Dat ligt ook wel bij mij. Ik kan namelijk goed toneelspelen :D !! Mijn studieloopbaanbeleidster zei zelfs:"nou je haalt al je toetsen en geeft toch duidelijk je mening bij vergaderingen/debatten, dan kan je toch ook wel op stage?". Ik heb aangegeven dat ik toch liever de minor eerst doe en daar gaat ze wel mee akkoord. In mijn hoofd is het een grote chaos en dan moet er tegen iemand in de klas slecht nieuws gebracht worden en wie biedt zich aan!! :D . Precies ik!! Mensen vinden mij altijd heel sterk, maar soms wil ik gewoon medeleven.

ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

@iemand: erg *** dat je je nog zo rot voelt.... maar wat ik nu ga zeggen bedoel ik niet om je te kwetsen oid... maar op het eind zeg je dat je graag wat medeleven van mensen wilt. Zolang je niets van je "echte ik" aan iemand laat zien, geef je ze ook geen kans om medelijden met je te hebben! En dan zal niemand je dat beetje extra steunen, simpelweg omdat ze niet weten wat zich in jouw hoofd afspeelt en hoe *** je het nu hebt. Dus als je steun, zorg, medelijden of wat voor reactie dan ook van je omgeving wilt, zul je toch echt wat van jezelf moeten laten zien.... en geloof me: het maakt het leven een stuk makkelijk als je dat doet, ookal zul je je dan nog steeds *** voelen. Sterkte!

ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

@bonzo: ben je al bij de psychiater geweest? hopelijk heb je 'm duidelijk kunnen maken dat je geen crisishulp zoekt, maar dat je gewoon de juiste medicijnen en hulp wilt om je langdurig beter te voelen. Hoe gaat het ondertussen met afbouwen?

Ik heb gister gesprek bij de psychiater gehad en die heeft me verteld dat citalopram dus helemaal niet 't juiste medicijn voor me is (m'n huisarts had dat tot nu toe voorgeschreven) en waarom de meeste AD's bij mij niet zullen helpen en hij heeft me uitgelegd waarom ik me er juist slechter en onrustiger door voel dan voordat ik begon met ze slikken. Dus ik ga morgen inderdaad beginnen met afbouwen en dan een tijdje kijken hoe 't gaat zonder medicijnen. Ben wel blij dat ik een goed gesprek met die psychiater heb gehad... want als 't aan m'n huisarts lag, was 't eerst afbouwen geweest en dan via iene-miene-mutte eens kijken of een andere AD wel zou gaan werken.

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey iemand,

Hier gaat het wel lekker hoor. Steeds een stukje beter. Ook de oxazepam kan ik beter laten liggen. Gister zelfs met de auto naar de gamma geweest en de mediamarkt...nou dat zijn toch aardig drukke winkels. Terwijl ik 2 weken geleden bang werd van de gedachte om buiten de hond uit te laten :P
Ik snap je echt helemaal dat niemand je echt begrijpt enzo. Ik bleef eerst ook maar doorgaan en ik zat midden in een opleiding die ik behaalde met 59 van de 60 studiepunten....echt iedereen dacht dat het super ging enzo. ook bleef ik gewoon zonder medicatie werken en was ik best vaak een weekje ziek omdat ik echt op was. Ook dan snappen ze je niet helemaal. Nu ik echt bij de ggz loop en alles bekend is bij de bedrijfsarts snappen ze me beter. vooral omdat ik nu gewoon echt een diagnose heb. Maar het blijft gwewoon **** als mensen je niet begrijpen. Aan de buitenkant zie je er vrolijk uit, maar van binnen ben je gewoon kapot aan het gaan. Ook als je dus echt een angststoornis hebt, kunnen die antidepressiva's te erg reageren in het begin, maar het kan er super tegen helpen.

@ester: Dat verhaal van de huisarts herken ik ook heel erg. Ga nog maar eventjes een paar weken door, en het hoort er allemaal bij. Ze zeggen dat onwijs makkelijk en je zit waarschijnlijk al een hele tijd op een verkeerd medcijn. ik had precies hetzelfde met efexor. Een psychiater kan veel beter begeleiden wat dat betreft.

De rest wil ik in elk geval ook veel sterkte wensen, en ik hoop voor iedereen gewoon een leuke zorgeloze kerst.

groetjes

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

@ Esther,
Ik zit nu 6 dagen op 30 mg. De eerste dagen waren redelijk slecht, weet ik niet of dat alleen door de afname van de Citopram kwam, niet volledig denk ik. Ik merkte ook de eerste dagen dat ik nogal vergeetachtig was en wat draaierig op de benen stond af en toe. Maar vanaf maandag gaat het gelukkig beter.
Morgen ga ik dus naar de 20 mg. Ik ben benieuwd wat dat gaat brengen...Jij ook veel succes, je kunt het!

Groetjes.

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

@ james
Goed man dat je naar de mediamarkt enz bent geweest echt knap!!. Fijn dat je nu duidelijk vooruitgang merkt. Zal wel een hele opluchting zijn!

@ ester:
Fijn dat je een duidelijk gesprek hebt gehad met je psych. Misschien dat het wat meer duidelijkheid brengt als je een tijdje stopt met de ad's. Ik hoop het voor je!. Ik weet wel dat niemand wat kan doen als ze het niet weten, maar ik vind het moeilijk om me kwetsbaar op te stellen. Ook schaam ik me er een beetje voor. Dit neemt niet weg dat het waar is wat je zegt.

Luna Maan
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 sep 2007 14:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Luna Maan »

Hoi allemaal,

Ben een tijdje niet meer geweest, voelde met vervelend en had het druk.
Dat vervelend gevoel kwam trouwens door de werking van citalopram in een positieve zin. Er veranderd zoveel in je hoofd door dat medicijn dat je het soms niet bij kan houden. Bij mij werkt het. Niet in de jiihaa wat ik gehoopt had, maar die hele kleine veranderingen zijn goed!!
Ik heb zelfs niet last van die feestdagen. Normaal ben ik vanaf half nov tot begin jan echt depri vd feestdagen.

Ik ga nu lekker langzaam maar zeker mijn leventje opbouwen en wennen aan het feit dat ik gewoon ziek ben en ik niet alles zou kan wat ik graag zou willen. Mezelf accepteren dus en kijken wat er wel gaat!!

@Diana.. ik heb zelf ook adhd maar geen bordeline. Bij mij is de bedoeling om eerst anti depri te slikken om dan verder te kunnen gaan met ritalin of concerta. Meeste mensen met adhd zijn ook depressief.
Succes ermee!!

Nou allemaal, succes en hoop dat het goed gaat met jullie!!

liefs luna

hapje
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2007 23:15

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hapje »

hey iedereen,

Mijn geschiedenis is heel lang, ik zal deze een beetje proberen te schetsen. In mij pre-puberteit kreeg ik te kampen met angsten om iemand te verliezen. Deze gevoelens zorgde voor een depressieve stemming. Citalopram werd op mijn 19de voor het eerst voor geschreven. Na wantrouwen in psychotherapie stopt ik met behandelingen, maar ik bleef citalopram wel doornemen. Ik begon met kwartjes een week lang, dan 4dagen halfje en zo tot 20 mg. Ik heb geen bijwerkingen gehad, doordat ik zo langzaam opbouwde. Echter duurde het wel 5 weken vooraleer ik veranderingen opmerkte in mijn gedrag. Ik had het gevoel dat ik alles aankon en functioneerde normaal. Het waren de twee beste jaren in mijn studententijd. echter merkte ik wel dat ik impulsiever was dan vroeger. Ik dacht minder na over dingen.
Ik kampte enrom met faalangst, na het behalen van mijn dilpoma, dacht ik dat ik het niet meer zou nodig hebben omdat ik geen examens meer zou hebben. Conclusie ik besloot zelf te stopen met het nemen van citalopram. Ik bouwde niet af, maar stopte van dag op dag. SLECHT IDEE!!!!! Na 3 weken kreeg ik te maken met zware paniek aanvallen, ik had voor alles angts. Buitenkomen, auto rijden, uitgaan, alles. Angst om dood te gaan. Mijn huisdokter schreef meteen aparazopam (of zoiets ) voor, om mij rustig te krijgen. Ik was op dit ogenblik zo ver in de angts dat ik mezelf iets zou aandoen. Samen met die medicatie werd de citaolpram terug opgebouwd. De citalopram begint eindelijk terug te werken en ik begin mijn leven weer in de hand te krijgen. Door het onmiddelijk stoppen met citalopram heb ik nieuwe angsten en veel meer dan vroeger. goede raad aan iedereen NOOIT ineens stoppen.... Ik denk indien ik niet zo brusk was gestopt, ik geen citalopram meer zou moeten nemen.

Ik vind citalopram een zeer goed middel. Je moest het heel rustig opbouwen.
veel succes aan iedereen!

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

@Hapje: Ik kan me voorstellen dat je je daar nit beter van gaat voelen nee als je van de 1 op de andere dag stopt :? . Dat zul je vast niet in overleg hebben besloten! In ieder geval fijn dat je je nu weer wat beter voelt!

@De rest: Ik ben inmiddels afgebouwd van 40 naar 20 mg. en ik heb me in tijden niet zo goed gevoeld :D . Waarschijnlijk ga ik aaanstaande vrijdag verder zakken naar 10 mg. Maar het kan ook zijn dat ik daar een weekje mee wacht. Tevens heb ik afgelopen vrijdag het tweede intakegesprek gehad bij de praktijk waar ik me had aangemeld en ik kan half januari daar terecht voor cognitieve therapie, ook daar ben ik uiteraard content mee.

@Esther:Ben je inmiddels begonnen met afbouwen en hoe gaat het?

ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

@bonzo: dat klinkt goed zeg! Fijn dat het afbouwen zo goed bevalt!!! En een mooi vooruitzicht voor het nieuwe jaar om dan met therapie te beginnen. Dat heb je toch maar wel even zelf voor elkaar gekregen door goed voor jezelf op te komen :)

Ik ben inmiddels ook begonnen met afbouwen, zit nu al een aantal dagen op 10 mg en ik voel me hier ook al stukken beter bij :) Ik ben elke dag steeds iets minder onrustig en ook 's nachts slaap ik steeds beter (rustiger). Van te voren was ik bang voor eventuele bijwerkingen, maar dat lijkt echt heel erg mee te vallen. Als het de rest van de week goed gaat op 10mg, ga ik vanaf komend weekend kijken hoe 't gaat zonder.

Gesloten