Ik hoop dat iemand iets zou kunnen vertellen over de rechtsgeldigheid of de consequenties van deze gezondheidsvragen.
De verzekeraars mogen bij aanvullende verzekeringen vragen wat ze willen: immers het zijn particuliere verzekeringen. En het zijn en blijven VERZEKERINGEN: dwz je koopt geen zorg in, maar je verzekert je voor kosten die eventueel in de toekomst nodig zouden kunnen zijn. Als jij zegt: "ik wil ervoor betalen, omdat ik het ook wil gebruiken" zit je in feite al fout. Want het is dan al duidelijk dat je meer gaat kosten dan dat je betaalt. Geen enkele verzekeraar kan hiermee akkoord gaan. Vandaar de vragen.
Als je de vragen niet eerlijk beantwoordt, heb je grote kans dat de verzekeraar nadere vragen gaat stellen. In de polisvoorwaarden van de verzekering is te lezen dat de verzekeraar je in geval van fraude uit de verzekering kan zetten (en ook uit de basisverzekering).
Particuliere zorgverzekeraars hebben altijd al met gezondheidsvragen gewerkt. Er waren wel beperkingen: ze mochten maar tot 5 jaar terug vragen en ik meen me te herinneren dat ze ook niet naar de gezondheid van je ouders mochten vragen.
Concluderend: het is helemaal niet oneerlijk, maar juist heel redelijk. En verder heb je als klant helemaal geen rechten, je moet alleen hopen dat de verzekeraar jou als verzekerde wil accepteren. Ik geef toe: het is wel lastig. Vroeger was het bij particuliere verzekeringen (dat waren de basisverzekeringen voor niet-ZF-verzekerden) normaal om strenge gezondheidsvragen te stellen. Ook de overgangen (van ZF naar particulier) leverde problemen op: immers dan moest je geaccepteerd worden en dat kon dan geweigerd worden bijv. door een particuliere verzekeraar waar je al 20 jaar verzekerd was.
Dat hield in dat je niet meer van verzekeraar kon wisselen, zodra je met (chronische) ziekte te maken kreeg. Dat is nu gelukkig verbeterd: ook mensen met chronische ziektes en/of hoge zorgkosten in het verleden, kunnen elk jaar van (basis)zorgverzekeraar wisselen. Voor de top_AV's krijgen ze gezondheidsvragen en afhankelijk van het verwachte verbruik en misschien ook het verbruik in het verleden van zorg in deze AV's, zullen ze wel of niet geaccepteerd worden.