LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco Jaarafrekening 2007: Hoe staan we ervoor?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
ernst2
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2005 11:21

Eneco Jaarafrekening 2007: Hoe staan we ervoor?

Ongelezen bericht door ernst2 »

Ik weet niet of de meesten al hun jaarafrekening hebben binnengekregen van Eneco maar ik dus wel en ik kan alleen maar zeggen dat het weer schrikken is geblazen. Mijn verbruik is opzich niet zo erg geweest afgelopen jaar maar de extra belastingen die erbij worden opgeteld maken de eindafrekening belachelijk hoog met als gevolg dat zelfs mijn maantermijn voor 2008 verdriedubbelt is.Meer mensen met deze shock ervaringen?

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: Eneco Jaarafrekening 2007: Hoe staan we ervoor?

Ongelezen bericht door jsp »

Ik krijg mijn afrekening voor gas en licht van Eneco altijd in juli. Ik denk dat dit tijdstip met de ingangsdatum van het contract te maken heeft, en dus voor iedereen kan verschillen.

De afrekening in juli resulteerde in een teruggave. (Geen strenge winter gehad). Desondanks wilde Eneco het maandbedrag verhogen (want we zouden wel eens een strenge winter kunnen krijgen ...) waar ik juist een verlaging zou verwachten. Want: het gastarief is verlaagd per 1-7-2007, ik heb minder verbruikt én geld terug gekregen. Dus heb ik zelf in juli telefonisch het maandbedrag met 10% laten verlagen. Ik betaal nu minder dan vorig jaar.

Hoewel ik de tarieven van Eneco per 1-1-2008 nog niet heb gezien lijkt het me vreemd dat de extra kosten die je moet betalen (naast de leveringskosten) een verdrievoudiging van het maandbedrag rechtvaardigen. Zeker als je aangeeft dat het verbruik best binnen de perken was gebleven. Misschien moet je eens bellen en informeren (en geen genoegen nemen met de smoes van een strenge winter). Anders kun je hier een voorbeeldbrief vinden om (gemotiveerd!) een verlaging van het termijnbedrag te verzoeken.

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Eneco Jaarafrekening 2007: Hoe staan we ervoor?

Ongelezen bericht door roerganger »

zelfs mijn maantermijn voor 2008 verdriedubbelt is
Wat bedoel je nu precies? Dat je nu per maand drie maal zoveel moet betalen als voorheen? In dat geval zou ik zeggen: overdrijven is ook een vak.

Of bedoel je dat de belastingen, transport, vastrecht enzovoorts zo hoog zijn dat de kale gas en elektraprijzen verdriedubbeld zijn? Dan klinkt het weer een beetje anders, hoewel nog steeds wat overdreven.

Neem jezelf niet te serieus, maar overdrijf het ook niet, hè? :wink: :lol:

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: Eneco Jaarafrekening 2007: Hoe staan we ervoor?

Ongelezen bericht door MLF »

volgens AD betalen we teveel
ik schrik ook steeds en ik gebruik bijna niks
ik heb een vermoeden dat we opgelicht worden en dat de baas wat teveel verdient

stoomfluit
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2007 15:26

Re: Eneco Jaarafrekening 2007: Hoe staan we ervoor?

Ongelezen bericht door stoomfluit »

Ik vind het een schande dat je op een rekening van 2200 euro bIJna duizend euro aan belasting betaald.
We werken met zijn alle alleen nog voor de grappen en grollen van den haag
Leuke dingen voor je zelf kan je steeds meer vergeten en er is niet eenpartij die er wat aan doet ZAKKEVULLERS ZIJN HET.

lotte031
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2007 15:58

Re: Eneco Jaarafrekening 2007: Hoe staan we ervoor?

Ongelezen bericht door lotte031 »

Hoewel ons flatgebouw nieuwe HRketels kreeg kregen we een verrassing in de vorm van een duizenden euro's hogere energienota afgelopen juni. Een snelle berekening leerde ons snel dat we honderden Euro's per maand meer kwijt zijn dan we kwijt waren toen de flats nog niet individueel bemeterd waren voor de energie. Dit ondanks het feit dat we volgens Eneco maar een spaarzaam verbruik hebben. We hebben daarop een nog hoger afrekentermein afgesproken om eventuele prijsverhogongen voor te zijn. Het mag niet baten. Ook de nieuwe energierekening zal vele honderden Euro's hoger uitpakken. Gedeeltelijk te wijten aan externe factoren, maar ik vraag me soms wel eens af of dit een excuus is om ongebreideld omhoog te gaan. Ons werd in een telefoongesprek gezegd dat we onze borst maar moesten natmaken de komende jaren. Mijns inziens ligt hier een taak voor de overheid. Voor lagere inkomens, waartoe wij door omstandigheden helaas moeten behoren, wordt het zo langzaam aan richting schulden, iets wat we tot nu toe hebben kunnen voorkomen.

Met hartelijke groet, drs. Lotte031

cmeijer43
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 dec 2007 15:57

Re: Eneco Jaarafrekening 2007: Hoe staan we ervoor?

Ongelezen bericht door cmeijer43 »

Ook mijn maandbedrag is omhoog gegaan het was 117 euro per maand
en het wordt 136 euro per maand.
Ik heb minder gas gebruikt en iets meer electra en toch is het maandtarief gestegen naar 136 euro onbegrijpelijk.
Wel heb ik begin van het jaar een contract afgesloten bij Eneco voor 3 jaar want ze zeiden dat de energieprijzen omhoog gaan, een fabeltje was dat ze gingen zelfs iets omlaag, ik voelde mij opgelicht.
Heeft iemand ook iets afgesloten voor 3 jaar laat mij het weten.
Met vriendelijke groet,

C Meijer

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: Eneco Jaarafrekening 2007: Hoe staan we ervoor?

Ongelezen bericht door jsp »

Energiebedrijven, Eneco incluis, kunnen net zo min het weer ("we krijgen een strenge winter dus gooien we uw maandbedrag maar alvast omhoog, ook al krijgt u dit jaar geld van ons terug") als de prijzen van energie over 3 jaar voorspellen ("Zie het maar als een aangename verrassing".) Wel kunt u bij Eneco telefonisch verzoeken het termijnbedrag met max. 10% te verlagen, of dit zelf regelen na inloggen op de website.

Ik hoor tot nu toe (helaas) maar weinig geluiden van mensen die blij zijn dat ze hun tarief voor 3 of 5 jaar hebben laten vastzetten.

SpeedyGonzales
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jun 2007 15:48

Re: Eneco Jaarafrekening 2007: Hoe staan we ervoor?

Ongelezen bericht door SpeedyGonzales »

Wij ontvangen de jaarafrekening in november. En ook wij werden geconfronteerd met een verhoging van het maandtarief; van 101 euro naar 120 euro. Dat klopte ook wel, want het totale verbruik van vooral electriciteit was beduidend hoger dan het jaar ervoor. Gas wordt alleen voor koken gebruikt en dat is dus niet de kostenpost. Wel bleek ongeveer een week nadat de meterstanden aan Eneco waren doorgegeven dat het TF-relais (toon-frequent relais) defect was, dat er voor zorgt dat de electriciteitsmeter op dag- en nachtstroom wordt geschakeld. Toen dit door de monteur werd vervangen zei de monteur tegen mij dat we zeker wel veel energie verbruikten. Ik wist eigenlijk niet wat ik hierop moest antwoorden, want ik had (heb) regelmatig één maar soms ook twee computers tegelijk aan staan, en dat verbruikt ook aardig wat energie. Hoewel ik elke week de meterstanden opneem was ik niet echt ongerust over ons energieverbruik. De reden dat de monteur deze opmerking maakte was omdat hij constateerde dat onze boiler stond ingesteld op dag en nacht opwarmen. Daarvoor zit in de meterkast een schakelaar. Nu had ik die schakelaar wel gezien, maar dacht dat dit een aan-/uitschakelaar was. Nee dus, deze diende om de boiler op dag en nacht opwarmen of alleen 's nachts opwarmen te schakelen.Toen wij deze woning ca. 2 jaar geleden betrokken heeft niemand ons verteld waarvoor deze schakelaar diende. Er stond ook niets bij waaraan je kon zien in welke stand hij stond. Nu dus wel en staat hij voortaan op alleen 's nachts opwarmen. Omdat ik de meterstanden toch al opnam en dit nog steeds doe heb ik geconstateerd dat het verbruik overdag (tussen 7.00 en 23.00 uur) drastisch is verminderd. Niet dat ik verwacht volgend jaar veel over te houden, maar wel minder energie te verbruiken.
Naast de kosten voor energieverbruik houdt Eneco ook nog enkele gemeentelijke belastingen in en voorheen zat daar ook nog de kabel bij voor tv etc. en het waterabonnement.
Met ingang van maart zullen de gemeentelijke belastingen door onze gemeente zelf geïncasseerd gaan worden en zal een evenredig bedrag op het voorschot in mindering worden gebracht. Dat is ook gebeurd toen UPC zelf de incasso ging verzorgen. Daarmee lijkt het voorschot te dalen, maar uiteindelijk moeten de kosten wel aan de betreffende instanties betaald worden.
M.a.w. je kunt niet alle voorschot bedragen met elkaar vergelijken als, zoals in ons geval, Eneco ook voor derden incasseert. Bovendien betalen wij de kosten voor verwarming etc. aan de verhuurder van onze woning.
En opmerkingen als "ik verbuik bijna niets" slaan natuurlijk nergens op. Als je bijna niets verbruik dan betaal je ook bijna niets.
Ons electriciteitsverbruik was het afgelopen jaar 1800 kWh (dag) en rond de 2200 kWh (nacht). Het gasverbruik van 22 m3 en water 59 m3. Ik hoef daar niet geheimzinnig over te doen. En natuurlijk, ik zou ook niets liever willen dan minder betalen. Maar zoals anderen ook al opmerkten: de ergste kostenpost voor energie is de energiebelasting en die gaat rechtstreeks naar Den Haag.
Afpersers zijn het daar!

ploert
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 dec 2007 19:09

Re: Eneco Jaarafrekening 2007: Hoe staan we ervoor?

Ongelezen bericht door ploert »

Energie leveranciers verhogen ALTIJD het maandbedrag.
Op hun site kan je het zelf veranderen, ja maar dan alleen verhogen!
Om het maandbedrag te verlagen moet je enotm veel moeite doen.
Dit doen ze omdat veel mensen voor een paar euro per maand deze moeite niet nemen. Voor de leverancier is een paar euro per maand van duizenden klanten echter heel leuk, trekken ze lekker rente van en kunnen ze hun directeur weer een mooie bonus van enkele tonnen geven. Ik verlaag elk jaar mijn maanbedrag met meer dan de verhoging, dan trek ik er de rente van en betaal indien nodig wel wat bij na de afrekening

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: Eneco Jaarafrekening 2007: Hoe staan we ervoor?

Ongelezen bericht door jsp »

@ Ploert
Energie leveranciers verhogen ALTIJD het maandbedrag.
Op hun site kan je het zelf veranderen, ja maar dan alleen verhogen!
Deze bewering is niet helemaal juist. Zoek hier eens op verlagen:
Hoe kan ik mijn termijnbedrag verlagen?

Antwoord: Uw kunt uw termijnbedrag op twee manieren verlagen:

1. Via Mijn ENECO . Om uw termijnbedrag via deze site te verlagen, moet u zich eerst aanmelden. U krijgt dan per e-mail een registratiecode toegestuurd waarmee u kunt inloggen. Vervolgens klikt u op mijn gegevens en daarna op termijnbedrag wijzigen om uw termijnbedrag te verlagen.

2. Via ons reactieformulier . Als u hier uw nieuwe termijnbedrag in vermeldt, reageren wij zo snel mogelijk via e-mail.

Voorwaarden
Er is een aantal voorwaarden voor het verlagen van uw termijnbedrag:

Uw jaarnota is niet berekend met geschatte standen
Al geboekte termijnen kunnen niet meer verlaagd worden. Deze moet u gewoon betalen
U kunt uw termijnbedrag met maximaal 10% verlagen.
Maar je kan het ook telefonisch verlagen, was bij mij tenminste geen enkel probleem. Ook heb ik in het verleden wel eens vanzelf een lager maandbedrag gehad zonder dat ik daar zelf achteraan moest. Maar dat was vroegah ... :?

frenkievee
Berichten: 284
Lid geworden op: 20 jun 2007 16:19

Re: Eneco Jaarafrekening 2007: Hoe staan we ervoor?

Ongelezen bericht door frenkievee »

@Ploert
Dat is niet waar, want bij de laatste ronde heeft Eneco zonder mankeren het maandbedrag iets verlaagd. Niet veel, want 8 Euro, maar toch lager!!

Viejo
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2006 19:21

Re: Eneco Jaarafrekening 2007: Hoe staan we ervoor?

Ongelezen bericht door Viejo »

In september ontvingen we een veel te hoge jaarrekening. We reclameerden en de afschrijving werd gestorneerd. De reparatie rekening bevatte posten die ook al op de rekening van 2006 waren opgevoerd dus weer reclameren en storneren. Daarna kwam er een dreiging van administratieve sancties (o.a. 10% verhoging). Hierna hebben wij de automatische afschrijving niet gestorneerd, maar een herstel rekening hebben we tot nu toe (4 weken) niet ontvangen, terwijl we dus toch voor een foute jaarafrekening hebben 'betaald'.

doezie22
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 nov 2007 15:56

Re: Eneco Jaarafrekening 2007: Hoe staan we ervoor?

Ongelezen bericht door doezie22 »

hallo
ook ik heb mijn jaar afrekening gehad van eneco
dat was gelijk schrikken
ik moest notabene 715 euro bij betalen en dan nog mij nieuwe maand bedrag van 218 euro datw as 132 euro
ik heb gelijk gebeld naar hun en ik wilde eigenlijk wel dat er iemand kwam kijken of mijn meter wel in orde was want ik woon alleen en heb een kachel en heb deze zomer mijn droger niet gebruikt
en weinig verlichting aan gehad
geen extra dingen als een zonnebank dus ik begreep er echt helemaal niks van en nu nog niet
er werd mij in iedergeval verteld dat ik naar net beheer moest bellen en die vertelde mij dathet 450 tot 600 euro ging kosten als mijn meter geijkt moest worden
dat is een flink bedrag en dat heb ik niet natuurlijk want ik heb maar een laag inkomen maar ook al had ik het wel gehad dan nog blijft het een flink bedrag
en dus wint eneco want ik kan het niet betalen mijn rekening moet betaald worden en dus op deze mnaier word eneco er alleen maar beter van
ik heb mijn maand bedrag gelijk verlaagd want ik kan het niet op hoesten 218 euro
en ga maar wat geld weg leggen en hoop dat ik aan het eind van het jaar wat minder hoef te betalen
maar ga er niet van uit
ik zie wel misschien is het handig om is over te gaan naar een ander te gaan misschien nuon of ssent of green point of zo iets weet ik veel maar volgens mij maakt dat ook niet zo een verschil
als alleen dat de 1 duurder is dan de ander
gr van doezie

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: Eneco Jaarafrekening 2007: Hoe staan we ervoor?

Ongelezen bericht door jsp »

Doezie,

op basis van deze informatie is niet duidelijk waar de schoen wringt.
Kun je aangeven hoeveel gas/electriciteit je verbruikt zou hebben? En hoeveel dat in voorgaande jaren was? Zijn de meterstanden op de rekening de werkelijke standen of is misschien er sprake (geweest) van schattingen (kun je zien op de afrekening?) Misschien is er wel een fout gemaakt die makkelijk rechtgezet kan worden. Voor een alleenwonende vind ik een maandbedrag van € 218 behoorlijk veel (ik betaal de helft...)
Laatst gewijzigd door jsp op 10 dec 2007 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Eneco Jaarafrekening 2007: Hoe staan we ervoor?

Ongelezen bericht door roerganger »

218 euro per maand is een hoop geld...

Als je alleenstaand bent, wordt het dan niet eens tijd om te kijken of je kleiner kunt wonen? Ik woon nu in een kleine (35m2) niet-geisoleerde seniorenwoning (ben 45, dat wel) en mijn maandtermijn is nog geen 90 euro. En dus nog hoog, want vorig jaar moest ik in totaal nog geen 800 euro betalen. Dan moet ik wel zeggen dat het alleen om gas en elektra gaat, hier in Nijmegen zijn er geen bedrijven of overheidsinstanties die met de energienota meeliften, zoals in andere plaatsen wel het geval is.

Verbruik was nog geen 1000kWh stroom en nog geen 1000 m3 gas. Waarbij ik wel wil opmerken dat ik uitsluitend spaarlampen heb, de kachel meestal op 18 graden heb en 's nachts op 16, en dan de slaapkamer niet verwarm.

Want dat is eigenlijk een aanvullende vraag: zitten er in die 218 euro nog andere kosten? Kabel, gemeentelijke belastingen, hoogwaterbelasting, en dat soort dingen? Want dan wordt het wel weer een beetje verklaarbaarder.

Gesloten