LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie/reparatie van producten gekocht in het buitenland

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Goofert

Garantie/reparatie van producten gekocht in het buitenland

Ongelezen bericht door Goofert »

Hallo,
Ik heb twee vragen.
a) Op het internet biedt een (Nederlands/Belgisch)
bedrijf een Miele wasmachine aan Type W 3245 voor € 999 inclusief bezorgen. Dit type is alleen verkrijgbaar in Belgie en Duitsland. De prijs is ruim € 200 goedkoper dan een vergelijkbaar Nederlands type. Maar wat als de machine defect raakt, kan ik dan bij Miele Nederland terecht?
b) Een Siemens inbouw vaatwasser bijv. type Se 55m580eu is zowel in Nederland als in Duitsland te koop. Hij is alleen in Duitsland stukken goedkoper. Alleen hoe zit het met de garantie. Wordt die wel door Siemens Nederland erkent.

Alvast bedankt voor de reacties
Goofert

kweenie

Re: Garantie/reparatie van producten gekocht in het buitenland

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij moet je bij problemen sowieso in principe (eerst) bij de verkoper aankloppen. Als er iets stuk gaat, dan moet je dus aankloppen bij de buitenlandse winkel. En waarschijnlijk doen die geen zaken met de Nederlandse reparateurs/importerurs. Net als in Nederland zullen die winkels zeggen dat je het apparaat maar naar de reparatieafdeling van de fabrikant in hun land moet sturen. Maar er is dan dus grote kans dat je het defecte apparaat dan zou moeten sturen naar de reparatieafdeling in het land waar de winkel zit.

flepp

Ongelezen bericht door flepp »

Denkt dat Miele nederland gewoon sevice moet verlenen een en monteur moet laten komen, men niet blij is dat apparaat elders gekocht is doet niet terzake , bedenk dat reparatie direct afgerekend moet worden bij de monteur en dan je geld terug moet krijgen waar je gekocht heb.

Goofert

Hallo kweenie,
Siemens en Miele hebben een eigen Nederlandse vestiging en servicedienst. (er is dus geen sprake van een aparte importeur)
Er zijn veel internationale bedrijven die wereldwijd fabrieks garantie geven, ongeacht waar het product gekocht is. Ik denk dat Siemens daarom geen probleem zal zijn. Maar voor Miele geld dat het model
W 3245 in o.a. Belgie en Duitsland op de markt is gebracht, maar niet in Nederland. Dat zou wel een probleem kunnen zijn.

Bedankt voor de reactie!
Goofert

hharteman

Ongelezen bericht door hharteman »

Persoonlijk denk ik dat je in nederland niet voor service terecht kan.
Het kan afwijkende apparatuur zijn, en daar hoeven geen onderdelen voor aanwezig te zijn in Nederland.
Buiten dat is inderdaad de verkoper het eerste aanspreekpunt.

Het beste bel je even Miele Nederland om dit na te vragen.
0347 37 88 88.

Toolboy

Ongelezen bericht door Toolboy »

Prima om een machine in het buitenland te kopen.
Let wel dat deze voor de nederlandsche markt moet zijn en een NL sticker heeft.

T

Goofert

Mensen,

Hartelijk dank voor het meedenken, maar echt duidelijker is het mij nog niet geworden. Ik heb daarom contact opgenomen met Miele Nederland, en hun antwoord is als volgt: Miele geeft gewoon 2 jaar garantie, ook op producten aangeschaft in het buitenland, zelfs als het betreffende model niet op de Nederlandse markt is uitgebracht. (alleen het bijkopen van garantie is niet mogelijk)
Ik heb de garantievoorwaarden van Siemens Nederland gevonden, uit de volgende zin maak ik op dat ook hier garantie wordt gegeven, alleen
tegen de voorwaarden van het land van aanschaf :
Voor in het buitenland gekochte apparaten gelden de door de verantwoordelijke Siemens vestiging aldaar gehanteerde garantievoorwaarden, die u kunt opvragen via de detaillist waar u het apparaat gekocht hebt, of rechtstreeks bij de Siemens vestiging in uw land.
Hartelijk dank voor de reacties.
Doe u voordeel ermee, ik ga dat zeker doen.

Groet, Goofer

Bestsellers.eu

Ongelezen bericht door Bestsellers.eu »

Wanneer je binnen Europa iets koopt, heb je recht op Europese garantie.
De winkel/fabrikant is dus verplicht het probleem op te lossen.
Ook al heb je het product bij een winkel gekocht die de artikelen uit het buitenland importeert.

Maar,
In praktijk blijkt vaak dat deze reparaties soms wel maanden kunnen duren.
De Nederlandse importeurs geven namelijk de meeste aandacht aan de Nederlandse modellen, omdat dat hun eigen omzet is geweest.

Bij onze internetwinkel komen wij vaak klanten tegen die eerder bij zo'n bedrijf iets hebben gekocht en daar zeer slechte ervaringen mee hebben. Bijvoorbeeld omdat het product naar het land van herkomst wordt gestuurd om gerepareerd te worden.

Vandaag toevallig nog een huisbezoek geregeld voor een klant met een defecte televisie. De eerste vraag van de servicedienst is of het apparaat wel een Nederlands model is, omdat ze anders niet bij de mensen thuis langs gaan.

De buitenlandse modellen zijn vaak iets goedkoper, maar het is zonde wanneer je je defecte artikel maanden kwijt bent voor reparaties.

Let er dus op dat de (internet)winkel waar je iets koopt alleen Nederlandse modellen verkoopt!

VanTels

Ongelezen bericht door VanTels »

Hallo,

Ik heb de vraag ook bij Miele voorgelegd.
Het klopt dat je geen 10 jaar garantie kunt afsluiten op een miele gekocht in het buitenland.
Verder werd mij ook verteld dat ze van deze type's niet kunnen garanderen de onderdelen te kunnen/zullen leveren voor het repareren van de apparaten.

Succes,

Gesloten