LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ruilen zonder bon..!

Goede of slechte ervaringen met speelgoed? Geef hier jouw mening.
smitje
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 jul 2006 23:17

Ruilen zonder bon..!

Ongelezen bericht door smitje »

De sinterklaas is voorbij en nu krijg ik in mijn winkel ontzettend veel mensen die denken dat ze kunnen ruilen of geld kunnen terug krijgen voor producten waarvan ze de bon niet meer hebben, hun weerwoord is ''het was een kado dan bewaar je de bon niet'' maar alles wat er in een speelgoedwinkel verkocht wordt zijn kado's denk ik dan, moeten ik dan alles laten ruilen zonder bon ? Ik vind het een beetje belachelijk dat mensen zonder bon komen ruilen en als het dan niet kan dat ze hun beklag op forums doen zoals deze. Zijn jullie het ermee eens dat ruilen zonder bon niet meteen een slechte servive van de zaak is ?

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ruilen zonder bon..!

Ongelezen bericht door alfatrion »

ja, tenzij de persoon op een andere manier kan bewijzen dat het product bij jullie gekocht is. En als de winkel dat wel doet is natuurlijk wel meteen een goede service.

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Ruilen zonder bon..!

Ongelezen bericht door roerganger »

hun weerwoord is ''het was een kado dan bewaar je de bon niet''
Even iets doorredeneren: Er zit garantie op die ik alleen krijg als ik de bon kan laten zien, maar aangezien het een kado is heb ik de bon niet.

Vroeger, heel vroeger, toen de mensen nog wat eerlijker en oprechter waren en hun verstand wat beter gebruikten en wat meer hun eigen verantwoordelijkheid namen, kochten ze een kado, hielden de bon zelf, en gaven vervolgens het kado af met de opmerking: er zit garantie op, als er wat mee is dan heb ik de bon nog.

Dus waarom kan de gulle gever de bon niet bewaren voor het geval dat de niet-zo-blije-ontvanger-want-anders-had-hij-het-niet-teruggebracht naar jouw winkel rent?

Wie zegt dat het produkt in jouw winkel is gekocht?

Waarom zal ik naar de winkel drie kilometer verderop gaan om het on-kado terug te brengen dat daar vandaan komt als jij bij mij om de hoek zit en ik toevallig retelui ben en een grote bek heb?

Stel, ik koop -laten we zeggen- bij de Blokker in de aanbieding een Monopolie-spel voor 20 euro, en geef het kado aan iemand die al 10 van die dingen heeft, en die rent vervolgens naar jou onder het motto: 'ik heb de bon niet want het was een kado' en beurt bij jou 30 euro omdat dat bij jóu de verkoopprijs is. Het lijkt me een hoge inkoopprijs, waarbij, gezien de Hollandse knieperigheid en 'slimheid' het heel goed mogelijk is dat gever en ontvanger ook nog eens dezelfde zijn...

Ik denk dat je, hoe servicegericht je ook wilt zijn, genoodzaakt bent toch een bon te vragen. Niet vanwege het regeltje dat het nu eenmaal moet, maar vanwege het feit dat teveel 'consumenten' de boel lopen te flessen. Helaas zal het tot heel veel onbegrip leiden. Mischien kun je volgend jaar, als je iets als kado in moet pakken, meteen mondeling tussen neus en lippen door erbij vermelden: bonnetje bewaren, als de blije ontvanger wil ruilen dan kan het alleen als de bon overhandigd wordt. Hang voor mijn part een levensgroot bord met een dergelijke tekst in de winkel op. Desnoods in de etalage, al zal dat weer niet al te klantvriendelijk over komen.

Dan kan niemand zeggen dat ze het niet wisten...

Oh beste mensen, voor er weer allerlei ongefundeerd commentaar komt: ik heb geen winkel, nooit gehad, ben een door en door gierige consument die alleen in de aanbiedingen koopt als ik minimaal 25% korting krijg en bij kleding zelfs minimaal 60%, dus ik ben een gewone Hollandse consument. Maar wel een die de zaak van twee kanten bekijkt, en een beetje kritisch geworden is vanwege teveel negatieve ervaringen met mede-consumenten en rare verhalen van diverse topicstarters op dit forum. Helaas voor de eventuele kwaadwillenden onder de lezertjes...

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Ruilen zonder bon..!

Ongelezen bericht door BBCS »

ja, tenzij de persoon op een andere manier kan bewijzen dat het product bij jullie gekocht is. En als de winkel dat wel doet is natuurlijk wel meteen een goede service.
Als er aangetoond kan worden dat het product in een winkel gekocht is, moet dat geen probleem zijn.

Maar ik ken verhalen van verkopers die in een zielig verhaal getuind zijn en riant bedonderd zijn.

De consumenten klagen wel over de winkels dat die winkels hun bedonderen, maar aan de andere kant is het ook zo dat er winkels klagen dat de consumenten hun bedonderen.

En als er maar genoeg consumenten dit doen, gaan de winkels hierover heel stug doen.

Helaas maar waar.

Snowman
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 dec 2006 23:26

Re: Ruilen zonder bon..!

Ongelezen bericht door Snowman »

Tja, helaas komt de situatie van ruilen zonder bon in deze dagen weer veelvuldig voor. Ook bij ons in de winkel (Bart Smit) kom je ze weer regelmatig tegen. Velen reageren begripvol op het feit dat ze de bon nodig hebben om te ruilen, een enkeling uiteraard niet. Voor wie begripvol is willen we nog wel eens een alternatief aanreiken, voor wie een grote bek meent te moeten geven is alle extra service meteen onbespreekbaar.

Zoals iemand al eerder aangaf, is de tijd dat je iemand kon vertrouwen op diens blauwe ogen ver achter ons. Consumenten denken vaak dat alles om hen draait en dat jij als verkoper/winkelier maar naar hun pijpen hebt te dansen. En inderdaad, doe je dit niet dan wordt er op verscheidene fora meteen geschreeuwd dat de complete winkelketen waar je voor werkt corrupt, onvriendelijk en een criminele organisatie is, nou ja dat is dan maar zo. In mijn achterhoofd houdt ik mezelf dan maar voor dat de tevreden klanten terugkomen, en dat aantal is aanzienlijk groter dan die paar die menen op fora je zwart te moeten maken.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Ruilen zonder bon..!

Ongelezen bericht door BBCS »

En als je dan als winkelier zijnde het product niet terugneemt zonder bon, ben je gelijk klantonvriendelijk.

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Ruilen zonder bon..!

Ongelezen bericht door roerganger »

Klopt, BBCS, als de klant zijn/haar eigen verantwoordelijkheid niet neemt door de bon éven te bewaren (want, het is een kado, dus het zou best wel eens kunnen dat het kado niet in de smaak valt, nietwaar), dan is het de schuld van de winkelier dat het kado niet teruggebracht kan worden. Volkomen normaal toch om het zo aan te pakken?

Dat is toch een typisch Nederlandse instelling? Het probleem altijd bij de ander leggen? En onze 'problemen' over de rug van een ander oplossen? Als je dat niet wilt moet je maar emigreren hoor!!! :wink:

Blijven lachen, :lol: en maak er een fijn weekend van, allemaal.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Ruilen zonder bon..!

Ongelezen bericht door Jonjo »

Ja, dit is helaas de ikke ikke ikke mentaliteit. Leuker wordt het er in dit simpele vervelend landje helaas niet meer op. We nemen allemaal de mentaliteit van dat haagse gebeuren aan. MEER DAN JAMMER.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Ruilen zonder bon..!

Ongelezen bericht door BBCS »

Nu komt het leuke,

Ruilen binnen 7 dagen is helemaal geen recht in de gewone winkel.

Als nergens staat dat het product binnen 7 dagen terug gebracht kan worden, is dat nooit van toepassing.

Veel mensen denken dat ze altijd het recht hebben om een product binnen 7 dagen zonder opgave van reden terug kunnen brengen.

In de winkel is het:

koop = koop

Als er iets mis is met het product, dan gelden er wel regels en behoort de winkelier als eerste het product in orde te maken.

Lukt dat niet en de winkelier kan geen vervangende product aanbieden, dan pas heeft de consument het recht om geld terug te ontvangen, niet eerder.

Zo, dat is hopelijk heel duidelijk :lol:

Toolboy

Re: Ruilen zonder bon..!

Ongelezen bericht door Toolboy »

Laat nou eens een ieder zijn aflever/kassabon lezen.

Dit is van cruciaal belang bij retouneren.

Groet T
rjsrb

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Ruilen zonder bon..!

Ongelezen bericht door puma73 »

Ik ben het met topicstarter eens dat je als je wilt ruilen gewoon de kassabon moet overleggen.

Waar ik niet van gecharmeerd ben is dat onze hersenspoelende vriend weer om de hoek kijken met allerlei ongenuanceerde kreten.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Ruilen zonder bon..!

Ongelezen bericht door BBCS »

Waar ik niet van gecharmeerd ben is dat onze hersenspoelende vriend weer om de hoek kijken met allerlei ongenuanceerde kreten.
Zal puma73 ook weer eens niet zijn.

Altijd weer onderuithalen.

Altijd weer commentaar op mijn reacties.

:evil: :evil: :evil:

Als je hekel aan mij hebt, zeg dat dan gewoon.

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Ruilen zonder bon..!

Ongelezen bericht door roerganger »

Als je hekel aan mij hebt, zeg dat dan gewoon
Zijn post lijkt me anders wel duidelijk genoeg... :shock:

Tsa, en ongenuanceerde kreten... je zegt gewoon waar het op staat, wat is daar mis mee? Ik kan soms ook wel erg duidelijk en als het moet nogal bot zijn als iemand zich van een kant laat zien waar ik bepaald niet van gecharmeerd ben. Alhoewel iemand het dan wel érg bont moet maken. Maar dat moet toch kunnen?

Het suikerzoete-roze-sprookjesparadijs is nu eenmaal in Nederland nog steeds niet gerealiseerd, en zolang dat niet het geval is wil ik toch ook wel voorkomen dat ik ondergesneeuwd raak door de niet al te suikerzoete-roze-sprookjesparadijs-achtige opmerkingen van anderen.

Maar ja, dat schreef ik in een eerdere post al: het ligt altijd aan een ander, mensen nemen zelden de verantwoordelijkheid voor hun eigen fouten. Helaas. :cry:

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Ruilen zonder bon..!

Ongelezen bericht door BBCS »

Tsa, en ongenuanceerde kreten... je zegt gewoon waar het op staat, wat is daar mis mee?
Omdat het negatieve adviezen zijn naar de consument.

En als je de consument terecht wijst, mag dat niet.

Want je mag nooit kwaad spreken over de consument en je mag ook geen negatieve adviezen geven.

Dat is de reden waarom dat puma73 mij zo aanvalt.

Hij kan niet hebben dat ik negatieve adviezen en antwoorden geef tegen de consument.

Ik zeg gewoon waar het op staat en gewoon zoals het is.

Hij is volgens mij daar totaal niet van gediend.

Maar dat is nog geen reden om mij iedere keer zo aan te vallen.

Ik zeg niks verkeerd en toch valt hij mij aan.

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Ruilen zonder bon..!

Ongelezen bericht door roerganger »

Tsja, ik ken dat knaapje IRL niet, maar ik krijg het idee dat het iemand is met een bijzonder kleine denk- en leefwereld, als hij zich hier alleen op jou richt. Nederland is nu eenmaal een heel stuk groter dan alleen BBCS en puma73.

Als puma het niet met bepaalde wetgeving eens is zal hij zich tot Den Haag moeten wenden. Desnoods door een eigen politieke partij op te richten. Er zijn er zat die dat doen. Fortuin, Wilders, Verdonk, zelfs de pedo's, dus wat let hem. Dan kan hij proberen de regeltjes in zijn voordeel te sturen.

Mooi thema voor hem: Puma verscheurt alle regels!!

Helaas richt hij al zijn frutraties blijkbaar op één persoon die zich ook maar staande moet zien te houden in een oerwoud van regels, klagende en zeurende consumenten, leveranciers die niet altijd even redelijk zijn in hun contacten, overheden die iedere week wel weer een nieuwe belasting weten te bedenken, een huurbaas die het verdomd het lekkende dak te repareren (geen idee of jij daar last van hebt, maar hier in Nijmegen is er in dat opzicht wat trammelant met een aantal café's), en dan moet je evengoed nog blijven lachen.

Hij kan ook gewoon zijn eigen verantwoordelijkheid nemen en zich aan de bestaande wetten en regels houden. Zou zowel hem als zijn omgeving een hoop energie schelen, denk ik. Voor zover hij een omgeving heeft, dus. Als hij zich IRL net zo gedraagt als hier zal hij waarschijnlijk niet veel vrienden hebben, maar dat zal hij ongetwijfeld tegenspreken.

Waarbij ik overigens helemaal niet snap dat ook hij het er mee eens is dat de klant gewoon een kassabon moet overhandigen als er ergens wel geruild mag worden, en dan jou vervolgens aanvalt. Dus wat zeurt hij eigenlijk.

'BBCS, vergeef hem, hij weet niet wat hij doet" is een variant op een uitspraak die iemand 2000 jaar geleden tot zijn God richtte toen hij gestenigd werd. Mischien moet je het zo maar bezien.

Keep smiling, ok? :lol: :lol: :lol:

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Ruilen zonder bon..!

Ongelezen bericht door BBCS »

een huurbaas die het verdomd het lekkende dak te repareren (geen idee of jij daar last van hebt, maar hier in Nijmegen is er in dat opzicht wat trammelant met een aantal café's),


Hier gelukkig niet, maar van die café's heb ik ook gehoord.

Er zijn een aantal personen hier op het forum die mij betichten van weet ik niet allemaal.

En omdat het maar aan de gang blijft, ga ik er wel aan irriteren en aan ergeren.

Maar ik kan heus nog wel lachen hoor! :lol:

Gesloten