Dit is inderdaad een van de belangrijkste puzzelstukjes.Kijk nu komen we ergens...
Cholesterol wordt als boosdoener van hart- en vaatziekten aangewezen, maar slaan we niet een stapje over? Zoals eeliane al schrijft vormt de plaque zich op een beschadiging, oftewel fungeert als plakmiddel op de beschadiging in de ader. Klinkt het niet logisch als de lever méér cholesterol aanmaakt naarmate er méér beschadigingen in het vaatstelsel optreedt?
En wil je dan echt het plakmiddel verwijderen zonder de band te structureel te repareren? Want dát gebeurt er dus met chol. verlagers..
In plaats van cholesterol aan te wijzen als boosdoener zouden we moeten kijken naar de oorzaak, oftewel de oorzaak van de scheurtjes op stresspunten in het vaatstelsel...
HOE komt het dat scheurtjes en zwakke plekken onstaan en HOE kunnen we dit voorkomen/tegengaan?
Dat lijkt mij een veel betere vraag dat verwikkelt te blijven in het wel of niet gebruiken van statines, die lossen immers niet de oorzaak op.
Hier wil ik nog graag een stukje aan passen:
Een belangrijke oorzaak voor de beschadiging van de vaten komt door het overmatige gebruik van Linolzuur.
U leest het goed! Maar dat is toch juist aanbevolen om cholesterol te verlagen ? Weer goed ! Echter krijgen we zoveel van dit linolzuur binnen dat het lichaam niet meer in staat is om het volledig te gebruiken. De verhouding tussen omega3 en Omega6 is volledig uit balans. Omega6 (linolzuur) wordt bij onvolledige omzetting arachidonzuur. Dit arachidonzuur verhoogt de samenklontering van bloedplaatjes en daardoor verhoogde kans op stolsels en geeft ontstekingsreacties in de arterien.
Deze beschadigingen worden afgedekt met een dun laagje cholesterol in een poging het vat weer te egaliseren.
Cholesterol is essentieel voor het lichaam, het zorgt o.a. voor het goed functioneren van alle cellen in het lichaam.
Enkele feiten om over na te denken:
- Als cholesterol aan de vaten zou "plakken" waarom komen er dan
bijna nooit dichtgeslibde vaten voor in de rest van het lichaam maar
alleen rond het hart?
- Waarom komt dichtslibben door cholesterol weinig voor in de venen
(bloedvaten) maar alleen in arterien (slagaders)?
- Waarom zijn er in Zweden relatief weinig hart en vaat problemen terwijl
bij de bevolking gemiddeld hoogste waarden aan cholesterol worden
gemeten?
- Waarom is Israel het land met het hoogst aantal patienten met hart
en vaarziekten?
- Waarom is Becel gestopt met het "rijk aan linolzuur" verhaal ?
Het heeft dus allemaal met Linolzuur te maken!
Zoek ook eens op waarom Lipobay (statine) van de markt gehaald moest worden!
Mijn advies zou zijn:
stoppen met linolzuur en stoppen met statines (die durft!)
Ik sta dan ook volkomen achter het Radar onderwerp waarbij aangegeven wordt dat statines levensgevaarlijk zijn en in de meeste gevallen niet nodig.
Cholesterol = leven
Statines = big business