LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] gedekt tegen schoorsteenbrand?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
louisemoree

gedekt tegen schoorsteenbrand?

Ongelezen bericht door louisemoree »

Ik heb mijn schoorsteen laten vegen door een bedrijf dat niet bekend is bij de ASPB ,Algemene Schoorsteenvegers PatroonsBond.
Weet iemand of de schade van een eventuele schoorsteenbrand dan vergoed wordt door de brandverzekering?

inge2

Re: gedekt tegen schoorsteenbrand?

Ongelezen bericht door inge2 »

in het algemeen staan er geen voorwaarden in verzekeringspolissen over schoorsteenvegen. Zelfs niet dat het moet gebeuren, laat staan door wie. (Het blijft overigens wel handig om het periodiek te doen.)
Uitzondering: als u in een huis met rieten kap woont: dan is de kans wel heel groot dat de verplichting in de polis staat en dan moet het ook aantoonbaar door een erkend bedrijf gebeurd zijn. Anders heb je het risico dat brand niet gedekt is.

vladja

Ongelezen bericht door vladja »

Brandverzekeringen stellen geen specifieke eisen. Wel gaan verzekeringen er in het algemeen van uit dat de verzekerde zorgvuldig handelt en bijvoorbeeld regelmatig de schoorsteen laat vegen. Bewaar daarom altijd een bewijs van de schoorsteenveger. Onzorgvuldig handelen kan problemen veroorzaken bij eventuele schadeafhandeling. In individuele gevallen kan een verzekering specifieke eisen stellen, zoals het aanbrengen van een vonkenvanger op de schoorsteen bij een rieten dak.

Vladja

roerganger

Ongelezen bericht door roerganger »

Bij mijn weten is het wel verplicht de schoorsteen regelmatig te laten vegen. Bij een houtkachel of allesbrander twee keer per jaar, bij een gaskachel ik meen eens in de twee jaar. Om schoorsteenbrand te voorkomen. Maar ik kan er naast zitten, of de wet is wat soepeler geworden, dat kan ook.

Indertijd in Zwolle had ik een abonnement bij de schoorsteenveger, had ook een kaartje waar op keurig werd bijgehouden wanneer de beste man geweest was.

Me dunkt dat, als je kunt aantonen dat je de schoorsteen regelmatig hebt laten vegen, en er zou brand zijn, dat het niet zo'n probleem zou zijn.

Maar ik vraag me eerlijk gezeg af waarom je de vraag hier stelt. Is het niet logischer even de verzekeringsmaatschappij te bellen, of beter nog, te schrijven? Want zij zijn degenen die bij schade uit moeten betalen. Dus laat hen maar vertellen of ze dit wel of niet goedkeuren.

Lijkt me veel logischer.

Ook lijkt het me logischer voortaan wel met een goedgekeurd bedrijf in zee te gaan, ook al is dat iets duurder. Er moet namelijk in goed materiaal en kennis geinvesteerd worden, weet je. Dan weet je zeker dat het goed gebeurd. Want waarom zou je het risico op een schoorsteenbrand lopen als het niet nodig is? Ook al ben je verzekerd?

Gesloten