LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Doreen de Man
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Doreen de Man »

James, bedankt voor je reaktie. Wat je zegt is volgens mij gewoon waar, je wordt een soort euforisch als het aanslaat en hartstikke blij dat er eindelijk iets helpt tegen die sombere buien.
Ik heb er in ieder geval een paar weken van genoten maar de teleurstelling is des te groter als het weer minder gaat.
Ben jij trouwens ook begonnen met 5 mg. en opgebouwd naar 10?
Of ben je begonnen met 10 en gelijk overgegaan op 20?
Ben benieuwd. En heb je nog ervaring met andere AD?
Groetjes Doreen

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hoi doreen,

Ik heb als eerste 5 weken efexor gebruikt en ik kwam al niet eens hoger dan de startdosis. Ik viel 6 kilo af en me gezichtsvermogen werd heel erg minder. Dus toen over gegaan op citalopram. Eerst een weekje 10 mg en toen 20 mg. Die 20 mg leek goed aan te slaan maar door omstandigheden werd ik verhoogt naar 30 mg. Dat kwam omdat ik een paar psychs in een maand had en dat liep niet helemaal lekker. Toen ik 30 ging slikken ging het ook niet goed omdat ik voor de zoveelste keer bijwerkingen kreeg. Dus toen stelde mijn psych lexapro voor wat dus eigenlijk gewoon hetzelfde is als citalopram alleen in theorie zou het minder bijwerkingen geven. Met 10 mg gestart en een week later 20 mg gaan slikken. Maar mijn ervaring is trouwens dat het weinig verschil uitmaakt of je nou kleine of grote stappen in dosis maakt want die bijwerkingen komen toch wel. Ja of je moet in druppelvorm 1 mg per week omhoog gaan maar dan ben je wel even onderweg voor je op de juiste dosis zit. Zoals ik al verder zei zit ik nu 5 weken op 20 mg en met hele kleine stapjes gaat het soms wel beter. Ik had gewoon ook hele grote verwachtingen omdat ik met citalopram een hele tijd zo euforisch was. Nu haalt het gewoon de topjes van de angsten af. Maar al een psych gesproken? ga je nu omhoog met dosis?

groetjes

Doreen de Man
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Doreen de Man »

James, bedankt voor je verhaal. Je zal het ongetwijfeld al eens verteld hebben op de site maar ik lees er zoveel dat ik het niet meer precies wist. Wat bedoel je precies met psychs? Zijn dat een soort aanvallen van angst ofzo? Mijn psychiater (een vrouw bij het RIAGG) zei dat het verstandiger is om met 5mg. te verhogen. Daarom vind ik het bij jou best heftig dat je van 10 naar 20 mg ging. Maar wat je zegt, de bijwerkingen komen toch wel. En dat vind ik ook eigenlijk (achteraf) helemaal niet zo erg omdat je weet dat het over gaat. Alleen sexueel gezien heb ik er nog last van en dat is eigenlijk heel jammer maar het weegt niet op tegen de weken dat ik me goed voelde. 16 januari moet ik weer naar de psych maar als ik me zo blijf voelen en er komt geen verbetering in ga ik bellen om te vragen of ik eerder kan komen. Zit er aan te denken om zelf naar 15 mg. te gaan maar ga toch maar even met haar praten.
Groetjes Doreen

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey doreen'

Met psychs bedoelde ik psychiater :P ik gebruik nogal vaak van dat soort afkortingen. Maar ik vond de overstap van 10 naar 20 nog wel meevallen moet ik eerlijk zeggen. maar om gewoon het ergste uit te sluiten is met kleinere stapjes verhogen natuurlijk ook niet erg. Ennehhh als je zelf wil verhogen zou ik toch eerst ff je psychiater bellen. Teveel switchen enzo is ook niet goed :P in ieder geval suces

Doreen de Man
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Doreen de Man »

James, stom stom van mij natuurlijk bedoel je psychiaters. Maar bedoel je dat ze alle 3 iets anders zeggen en voorschrijven. Ook niet goed toch? Ik kijk idd dit weekend aan en als het maandag nog zo is ga ik mijn psych bellen. Ik baal er wel van hoor, zou zo graag gewoon de hele dag blij willen zijn. Maar ik geef de hoop niet op!!
Groeten Doreen

ladypearl
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 dec 2007 20:32

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ladypearl »

bedankt voor je reactie
vreemde is dat ik heel veel angsten heb vooral in het donker maar ook dan in huis
ik heb al geen goede band met mijn psychiater mar hoe kan hij mij deze dan geven als de angsten erger worden
ik ben er dus nog steeds niet mee begonnen he
morgen denk ik
ik ga hem eerst maar eens bellen denk ik waar is dit medicijn dan wel voor
ik slik al seroquel he voor stemmingswisselingen mar die helpen niet
ik ben er wel beter van gaan slapen

ladypearl
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 dec 2007 20:32

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ladypearl »

james 86
vorig bericht was voor jouw

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey Pearl,

Morgen dus beginnen met de citalopram? Gewoon doen joh. Het is de eerste paar weken gewoon ****** maar dat hebben we allemaal al meegemaakt. Ik slik nu EScitalopram in totaal bijna 7 weken en waarvan 6 weken de dosis waar ik nu op zit, en de afgelopen paar dagen begon ik pas vooruitgang te merken. Gisteravond de hele avond weggeweest en lol gehad terwijl ik normaal altijd maar hooguit een uurtje wegging en dan terug naar huis omdat het niet ging. Ook rijd ik ineens weer zo ff 50 km snelweg. 2 weken terug was ik nog te bang om de hond uit te laten dus kan je nagaan.......Oke ik ben nog wel veel moe enzo maar ik merk dat ik met kleine stapjes vooruitga. En het zal altijd blijven schommellen....dat houden we echt niet tegen. Dit is vooral voor Doreen bedoelt :P Hoe is het nu met je Doreen? Enneh iemand en Bonzo enzo?

Groetjes

Doreen de Man
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Doreen de Man »

Hoi James (en natuurlijk alle anderen)
Kan niet zeggen dat het beter gaat. Die depressieve sluier is weer over me heen gekomen (als je begrijpt wat ik bedoel) Hij is zo nadrukkelijk aanwezig dat ik er af en toe moedeloos van word. En m'n gedachten draaien op volle toeren. Wou dat ik die even kon stoppen want het lijkt of ze alleen maar negatief kunnen zijn. En ik maar boeken lezen over positief denken en proberen dat te doen maar het lijkt echt of het vechten tegen de bierkaai is. Ik wil echt niet negatief doen, juist niet, maar het lijkt wel of ik er geen zeggenschap over heb.
Zou erg graag zorgeloos door het leven gaan en overal niet te zwaar aan tillen. Ik slik nog elke ochtend 10 mg. escitalopram maar kan het volgens mij net zo goed niet slikken.
Was niet de bedoeling hoor om zo negatief te doen maar het komt er gewoon vanzelf uit.
Fijn dat het met jou met kleine stapjes vooruit gaat James, hoop dat het zo blijft. Als je zo'n avond uit gaat kan je dan wel genieten?
Groetjes Doreen

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey Doreen,

Jammer dat het je weer in de greep heeft zeg :( En tuurlijk wil je niet negatief doen. Dat ga je niet zomaar voor de lol doen natuurlijk :O
Maar ik snap wel wat je bedoelt hoor, je kan er op het moment gewoon zo weinig tegen doen. Maar je hebt je psych dus nog niet gebelt ofzo? Waarschijnlijk zal deze toch gaan zeggen dat 15 mg beter zou zijn. 10 mg werkte bij mij helemaal niet trouwens. Maargoed wat balen zeg :( beter trekt het nog voor de kerst weer een beetje bij.

Maar ik kon me gewoon vermaken hoor dat avondje weg. Ik kon dat zowiezo nog wel redelijk (op bepaalde momenten dan). Ik slik het hoofdzakelijk voor paniek en normaal was ik overal zo gestresst en paniekerig als de pest maar dat was nu nagenoeg weg gelukkig.

Maar veel succes in ieder geval

groetjes

ladypearl
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 dec 2007 20:32

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ladypearl »

Nu toch net de eerst pil ingenomen ik moet beginnen met een half.
Ik ben bang wat er gaat gebeuren met me.
Ik heb al angsten krijg ik er nog meer.
Wil zo graag een normaal mens zijn. :(

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey Pearl,

Knap van je dat je de eerste hebt genomen!!!! En vergeet niet dat de verergering van klachten echt tijdelijk is. Het kan wel lang duren dat is ook wel zo.....Maar er komt echt een einde aan. Heb je kalmeringstabletten erbij gekregen?? Iets van oxazepam of diazepam ofzoiets? Die helpen je wel door die kloteperiode heen. Niet denken van ik word verslaafd of het is zo slecht want je maakt het jezelf echt alleen maar moeilijker door ze niet te nemen. Als je antidepressiva aanslaar ga je vanzelf merken dat je ze niet meer nodig hebt en kan je ze gewoon gaan afbouwen. Die doemverhalen over oxazepam zijn wel waar....alleen dat is bij mensen die een jaar alleen oxazepam slikken en verders niks. En mijn oma slikt trouwens al 40 jaar valium en heeft er nog nooit wat van gekregen. Ik wens je in elk geval veel succes, en zoek zoveel mogenlijk afleiding. Komt echt goed

groetjes

Doreen de Man
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Doreen de Man »

Hoi Ladypearl,
Wat ontzettend goed van je dat je begonnen bent met je eerste pilletje.
Wees niet bang hoor voor de bijwerkingen. Ik ben 3 oktober begonnen met een half pilletje en een week later overgegaan naar 10mg. De eerste drie weken heb ik last gehad van bijwerkingen maar daar kom je wel overheen zolang je maar bedenkt dat het tijdelijk is. Je wilt je zo graag gelijk goed voelen maar even geduld!!
Ik heb me vier weken goed gevoeld en was helemaal blij, energiek en de grijze sluier over m'n leven was helemaal verdwenen. Helaas is ie weer terug sinds vorige week maar dat is persoonlijk en hoeft jou natuurlijk niet te overkomen. Maar doordat ik me die weken goed voelde weet ik dat het kan!! Er is dus altijd hoop.
Heb net m'n psych gebeld maar ze was er niet. Ze gaat me vanmiddag terug bellen en dan vraag ik of ik mag verhogen naar 15 mg.
Bedenk wel dat AD een hulpmiddel is he en geen geneesmiddel. Je problemen zal je uiteindelijk zelf moeten oplossen maar daar wordt je ook sterker van. Zet lekker door hoor en kijk gewoon hoe het gaat.
Veel sterkte hoor en groetjes van
Doreen

evelijntje
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2007 12:54

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door evelijntje »

Hoi allemaal,

Ik ben Evelijn, ik ben 36 en ik slik sinds mei citalopram.
Ik ben begonnen op 10 mg en daarna 20 mg. Achteaf gezien voelde ik me toen eigenlijk wel goed maar ik moest naar 30 mg van de doc en nu voel ik me sinds een paar weken een zombie.
Ik wil alleen nog maar op de bank liggen en dat kan niet want ook ik volg een HBO opleiding aan de Hogeschool Rotterdam.
Ik vind het allemaal wel lastig...ik moet er ook bij melden dat ik ook ADHD heb en het dus heel vraamd voelt voor mij om met alle emoties en gevoelens op 1 lijn te zitten...ik ben altijd iemand van de pieken en dalen....ik ga vanaf vandaag weet terug naar 20 mg om te kijken of ik me dan beter ga voelen...

zijn er hier meerdere mensen die dit slikken met ADHD????

succes allemaal lotgenoten!!

xxx, evelijn

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey evelijntje,

Hoelang geleden ben je overgestapt van 20 naar 30 mg? Als je een dosis omhoog gaat kan het weer 6 weken duren voor het optimaal gaat werken. Ik weet niet of je daar al voorbij bent? Maar dat zombie effect ken ik helemaal niet bij dit medicijn. Ik slik de hoogste dosis en ik heb daar geen last van. helemaal niet eigenlijk. Maar misschien kan je adhd daar ook mee te maken hebben. Als adhdér gaan je gedachte en gevoelens ook op en neer als in een achtbaan toch? Dat het nu "stabiel" is kan voor een persoon met adhd een heel vaag gevoel zijn. dat kan ik me wel inbeelden ja. Maar waarschijnlijk als je terug gaat naar 20 zal je je heus wel weer lekkerder gaan voelen, alleen ook als je weer een stap teruggaat moet je toch weer een aantal weken bijwerkingen verwachten. helaas is dat elke keer dat je van dosis verandert zo :(

succes in elk geval

evelijntje
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2007 12:54

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door evelijntje »

hey james,

ik ben sinds een maand of 2 op 30 mg.......en voel me nu sinds een aantal weken zo dus dat lijkt me dan van de werking van de medicijnen te komen.
Het voelt voor mij zeker raar om zo op een lijn te zitten met gevoelens, verschrikkelijk vind ik het....ik slaap ook heel slecht en ik ben dus ook in paar maanden 10 kilo aangekomen!!!! Daar wordt je ook al niet vrolijker van.....ik hoop i.i.g binnenkort mezelf weer terug te vinden en weer wat actiever te zijn.
Wat ik overigens ook heb is dat ik heel veel vocht vast blijf houden...ik kan heel weinig plassen....zijn er mensen die dat ook herkennen????

xxx, evelijn

ladypearl
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 dec 2007 20:32

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ladypearl »

voor james 86

ik heb geen andere medicijnen erbij gekregen zkere geen diazepam
nare ervaringen mee slikte ik te lang ik werd een ander mens erg agressief persoontje
nee ik slik gewoon die seroquel 2 stuks voor t slapen en slaap ook 6-7 uur zeker goed (kwam er errrrug van aan)
en nu dus deze citalopram ik heb deze voor stemmingwisselingen
gekregen omdat de seroquel niet helpt daar tegen
maar ik slaap er lekker van
heb een panisch dagje alles kwijt en erg nerveus
ben ook vergeten ik dacht de 1e week een half en daarna 1 hele ik heb maar 20 mg niet zo hoog toch
groetjes

evelijntje
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2007 12:54

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door evelijntje »

Hai diaan,

Ik zat even door alle berichten te scrollen en zag dat jij ook ADHD hebt, ik zou je heel graag willen spreken....ik denk dat de medicijnen bij adhders toch een iets andere uitwerking heeft dan op de "gewone" mens........ wellicht dat wij wat informatie kunnen uitwisselen...
laat even weten of je daar positief tegenover staat.....

xx, drukke evelijntje

Doreen de Man
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Doreen de Man »

Hoi allemaal,
Evelijn, hoe kom je er achter dat je ADHD hebt. Hoe kan een dokter dat bepalen, zijn daar speciale testen voor?
En waarom moest je van de dokter verhogen naar 30 als je je goed voelde?
Ik slik escitalopram en heb geen flauw idee wat het verschil is met citalopram. Weet jij dat?
James, hoe is het vandaag? Ik zit nog steeds met die onrust in m'n lijf. Heb net maar weer eens m'n psych gebeld maar ze is steeds in gesprek. Wil wel haar toestemming om mijn dosering te verhogen.
Groetjes
Doreen

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey beste mensen,

Doreen: Hier gaat het wel redelijk lekker hoor. Alleen ik ben supermoe de hele dag. Dat is eigenlijk het ergste wat ik nu ervaar. Maar ik zit trouwens op 20 mg escitalopram he. Kben ondertussen wel platgespoten zegmaar haha. Maar even dat verhaal van citalopram en escitalopram. citalopram is net als die merken zoals prozac efexor etc sinds ongeveer 1994 op de markt. Een fabrikant heeft maar een bepaald aantal jaren alleenrecht om een bepaalde stof te gebruiken. Zo had je dus de stofnaam citalopram waar ze dus een pil van maakte onder de merknaam cipramil. Nu is sinds een aantal jaren dat recht verlopen en zie je steeds meer zogenaamde huismerken die gewoon de naam citalopram gebruiken. Nu heeft dus sind een jaar of 3 de fabrikant van citalopram (cipramil) de stof citalopram zogenaamd gezuiverd. In theorie is dit allemaal heel mooi enzo, maar nu hebben ze weer een aantal jaar het alleenrecht om dat escitalopram te gebruiken. Onder de naam lexapro dus. En laat dat nou de allerduurste antidepressiva te zijn. Plak daar dus die praatjes aan vast dat het beter zou zijnals cipramil (citalopram) en het word weer vollop voorgeschreven. Escitalopram is dus gewoon hetzelfde als citalopram alleen zogenaamd gezuiverd. Vandaar dat dus die 20 mg lexapro die ik slik gelijk staat aan 40 mg citalopram.

beter krijg je gewoon snel je psych te spreken want je steeds niet goed voelen is ook zonde natuurlijk. maar ik ga trouwens nu pleite ik moet naar de arbo arts toe.

groetjes en sterkte iedereen/

Gesloten