Natúúrlijk geeft de consumentenbond niet altijd een onpartijdig antwoord. Het is toch een belangenvereniging voor consumenten? Hoe kun je iemands belangen nu verdedigen als je geen partij kiest? De consumentenbond maakt zich juist sterk voor de rechten van de consument. Dat is waarvoor ze is opgericht en dat is wat ze hoort te doen.
Voor de consument opkomen is tuurlijk niet verkeerd, en dat zal ik ook niet tegenspreken.
Maar voor de consument opkomen voor zijn recht, terwijl het niet mogelijk is, vind ik gewoon dwaas.
Kijk maar eens naar die berichten van de consumentenbond over de veiligheid van internet.
Daarin slaan zij compleet de plank mis en gaan ze gewoon als dwazen te werk.
Soms moet je de consumenten ook een negatief advies geven en daarbij ook realistisch de zaken uitleggen, zodat de consument ook kan begrijpen waarom dat er een negatief advies gegeven wordt.
In het geval van de TS:
Het is dwaas om planet op zijn woorden te pakken en Planet te verplichten om iets te realiseren.
Laat ik een ander voorbeeld geven:
Op 7 km van de centrale is het niet mogelijk om de hoogste snelheid te behalen. Dus als KPN een ADSL pakket heeft waarin net als UPC een downloadsnelheid heeft van 24Mb/s. Op 7 km van die centrale kan technisch die snelheid nooit behaald worden.
Als dan zeg maar Planet een pakket aanbiedt van 24Mb/s en zij zeggen dat die snelheid op 8km nog realiseerbaar is, dan klopt er iets niet.
Als je het totaalplaatje bekijkt, dan weet je dat wat Planet aanbiedt niet kan.
Een normaal denkend mens zal Planet aanpreken dat zij iets aanbieden wat technisch niet kan.
Maar wat doet de consumentenbond?
Die gaat Planet aanpakken dat zij toch die pakket aanbiedt van 24Mb/s, zelfs als die klant op 8 km van de centrale afwoont.
Dan ben je als consumentenbond zeer dwaas en krankzinnig bezig.
En nee, ik bekijk hier de situatie niet als detaillist.
Ik zat zakelijk ook met zo'n probleem.
Een klant van mij had een printer nodig die hoge oplages en in een korte tijd kon uitprinten.
Zou ik op die verkooppraatjes afgaan, zal het alleen maar op een teleurstelling voor de klant uitdraaien.
Ik ben toen de fabrikant gaan bellen en gevraagd of wat de klant wilt, dat die printer dat werkelijk kan. Daarbij heb ik ook aangegeven dat ik geen verkooppraatjes wilde horen.
En toen kreeg ik te horen of die printer dat wel of niet kon en of die printer daarvoor geschikt is.
Verkoop praatjes zijn verkooppraatjes. In de verkooppraatjes wordt het mooier voorgesteld dan de werkelijkheid is.
De enige die precies kan zeggen wat een product wel of niet kan is de fabrikant.
De enige die precies kan zeggen wat wel en wat niet kan van een ADSL-netwerk is de eigenaar en beheerder van dat netwerk.
Ik vind het daarom zo dwaas wat de consumentenbond doet. Zij zeggen dat de consument en zijzelf niks met de fabrikant of netwerkbeheerder te maken hebben. Zij vinden de uitspraken van de verkopers belangrijker dan van de fabrikanten. Dus de uitspraken van de fabrikanten vinden zijn van ondergeschikt belang.
En dat vind ik dus echt dwaas.