Kan iemand hier iets zinnigs over vertellen, want ik ga er vanuit dat ik betaal voor mijn verbruikte m3 die de meter aangeeft.Geachte mevrouw, heer,
Graag reageren wij op uw e-mail van 5 december 2007 over uw gasverbruik.
Uw jaarnota van 3 december 2007 is correct gemaakt. Wij geven u hieronder nader uitleg.
Op uw nota wordt een correctiefactor berekend voor uw aardgasverbruik. Dat is nodig omdat - in tegenstelling tot elektriciteit - het verbruik van aardgas minder eenvoudig vast te stellen is. De gasmeter meet namelijk niet de hoeveelheid verbruikte energie, maar slechts een omvang, een volume. U betaalt echter niet voor dat volume, maar voor de energie die aardgas levert.
Daarom berekenen wij hoeveel energie in een bepaald volume past. Dat heet de calorische waarde. Omdat aardgas een natuurproduct is en afkomstig uit verschillende velden (Slochteren, Groningen, Noordzee) kan die waarde schommelen. Op basis daarvan berekenen wij een correctiefactor waarmee het gemeten volume, de m3, vermenigvuldigd is om de verbruikte hoeveelheid energie te bepalen.
De prijs van een m3 gas is gebaseerd op zogeheten Slochteren kwaliteit. In Nederland wordt echter ook gas van uit de Noordzee gewonnen. Gas van uit de Noordzee heeft een hogere verbrandingswaarde (calorische waarde) dan gas vanuit Slochteren. Het vermengen van gas uit de Noordzee met gas uit Slochteren vindt op diverse grote afleverstations in Nederland plaats.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Wilt u meer weten? Op onze website vindt u de antwoorden op de meest gestelde vragen: http://www.eneco.nl/vraag
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice
Eneco geeft nu aan (door met een factor om te rekenen) hoeveel energie er uit een m3 aardgas gehaald kan worden.
Mag dit nu zo? Normaal betaalde je altijd puur voor het verbruik, dus de hoeveelheid m3 aardgas.
De factor is nu dus x1,02123
Verbruik x 1,02123.
Even uitgaand van een verbruik van 950 m3.
950 m3 x 1,02123 = ongeveer 970m3
Das dus een verschil van 20 m3
Even grofweg genomen 500.000 aansluitingen.
500.000 x 20 m3 = 10M m3 extra
Extra winst die Eneco zou krijgen:
10M m3 x € 0,22275 = € 2.227.500,--