LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] [ENECO] Gasverbruik vraagje

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
PukkieTijger

[ENECO] Gasverbruik vraagje

Ongelezen bericht door PukkieTijger »

N.a.v. mijn vraag aan Eneco over het verschil in mijn afrekening en dan met name over het verbruik kreeg ik het volgende antwoord terug:
Geachte mevrouw, heer,

Graag reageren wij op uw e-mail van 5 december 2007 over uw gasverbruik.

Uw jaarnota van 3 december 2007 is correct gemaakt. Wij geven u hieronder nader uitleg.

Op uw nota wordt een correctiefactor berekend voor uw aardgasverbruik. Dat is nodig omdat - in tegenstelling tot elektriciteit - het verbruik van aardgas minder eenvoudig vast te stellen is. De gasmeter meet namelijk niet de hoeveelheid verbruikte energie, maar slechts een omvang, een volume. U betaalt echter niet voor dat volume, maar voor de energie die aardgas levert.

Daarom berekenen wij hoeveel energie in een bepaald volume past. Dat heet de calorische waarde. Omdat aardgas een natuurproduct is en afkomstig uit verschillende velden (Slochteren, Groningen, Noordzee) kan die waarde schommelen. Op basis daarvan berekenen wij een correctiefactor waarmee het gemeten volume, de m3, vermenigvuldigd is om de verbruikte hoeveelheid energie te bepalen.

De prijs van een m3 gas is gebaseerd op zogeheten Slochteren kwaliteit. In Nederland wordt echter ook gas van uit de Noordzee gewonnen. Gas van uit de Noordzee heeft een hogere verbrandingswaarde (calorische waarde) dan gas vanuit Slochteren. Het vermengen van gas uit de Noordzee met gas uit Slochteren vindt op diverse grote afleverstations in Nederland plaats.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Wilt u meer weten? Op onze website vindt u de antwoorden op de meest gestelde vragen: http://www.eneco.nl/vraag

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice
Kan iemand hier iets zinnigs over vertellen, want ik ga er vanuit dat ik betaal voor mijn verbruikte m3 die de meter aangeeft.
Eneco geeft nu aan (door met een factor om te rekenen) hoeveel energie er uit een m3 aardgas gehaald kan worden.

Mag dit nu zo? Normaal betaalde je altijd puur voor het verbruik, dus de hoeveelheid m3 aardgas.
De factor is nu dus x1,02123
Verbruik x 1,02123.

Even uitgaand van een verbruik van 950 m3.
950 m3 x 1,02123 = ongeveer 970m3
Das dus een verschil van 20 m3

Even grofweg genomen 500.000 aansluitingen.
500.000 x 20 m3 = 10M m3 extra

Extra winst die Eneco zou krijgen:
10M m3 x € 0,22275 = € 2.227.500,--

Trapito

Re: [ENECO] Gasverbruik vraagje

Ongelezen bericht door Trapito »

Kan iemand hier iets zinnigs over vertellen
Naar mijn mening geeft Eneco duidelijk aan waarom de correctiefactor wordt toegepast. Dit is al vele jaren zo.
Men moet betalen voor energie. Niet voor m3.
Stel, dat de Gasunie het gas mengt met lucht. Dan zou het niet redelijk zijn als men de zelfde prijs zou rekenen. Uiteindelijk heb je dan veel meer m3 nodig om b.v. je huis warm te krijgen.
Daarentegen als men gas levert met een veel hogere verbrandingswaarde dan kun je met veel minder m3 toe.
Daarom is de correctiefactor.

Wat ik overigens niet correct vind is dat men ook voor het transport met de gecorrigeerde waarde rekent. Naar mijn mening maakt het voor de gasleiding niets uit of je hoogwaardig gas transporteert of gas met een lagere verbrandingswaarde. Maar in geld uitgedrukt gaat het om een gering bedrag. Eigenlijk niet de moeite waard om er een brief over te schrijven.

Is het nu duidelijk?
Groet,

chat

Ongelezen bericht door chat »

Wat je ook niet geheel correct kan noemen is dat de energiewaardes met steekproeven worden genomen, eens in de zoveel tijd vindt een meting plaats dat zegt niets over de continuiteit van de kwaliteit in de tussenliggende periode, anders zijn steekproeven niet nodig.
Maar dat hoogcalorisch gas meer energiewaarde heeft is duidelijk en voor de grote heren levert elke % extra bakken met geld op.

Zouden de elektra prijzen ook niet gecorigeert kunnen worden op het opwekkingsrendement? In iedergeval de restwarmte wordt bij bepaalde centrales goed verkocht die anders verloren gingen. Een correctie op de kwh prijs daarop heb ik nog niet gezien.

Als het niet geconroleerd zou worden dan kun je ook wel op je klompen aan voelen dat die calorische waarde onder de factor 1 komt te liggen. :lol:

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Zonder de verkoop van de restwarmte zou de prijs een stuk hoger liggen. Maar dat is een heel ander verhaal dan dat over de kwaliteit van het gas. je hebt het namelijk over de zelfde kwaliteit stroom die voor een andere prijs verkocht kan worden, in plaats van een betere/slechtere kwaliteit voro de zelfde prijs.

De correctie van het gasverbruik voor de calorische waarde is trouwens iets wat al decennia gebeurt, vermoedelijk al sinds het begin.

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

De uitleg van Eneco lijkt mij duidelijk. Deze berekening wordt, zo ver mij bekend is, overigens door alle leveranciers toegepast.

Ook zijn de tarieven en de energiebelasting (op de energiebelasting heeft het energiebedrijf ook geen invloed, mag het incasseren en vervolgens mooi afdragen aan de overheid) gebaseerd op gas van standaardkwaliteit. Daarom wordt de hoeveelheid gas die men verbruikt om gerekend naar een hoeveelheid tegen standaardkwaliteit. Hierdoor krijg je dan het gecorrigeerd verbruik. Het lijkt mij nu ook duidelijk waarom het Leveringsbedrijf met deze waarde rekent.

De Gasunie bepaalt de standaard voor deze omrekening.

Dus waar zou je dan moeten reageren PukkieTijger? :roll:

rth

Ongelezen bericht door rth »

Kan iemand mij vertellen waarom de het gas verbruik altijd hoger is als de meter aangeeft? dat de calorische waarden fluctueren kan ik begrijpen maar dat betekent dus ook dat we ook wel eens minder goed gas krijgen!

Dus , kan het hoger, lager of gelijk zijn, maar het is altijd hoger en dat begrijp ik niet.

h@rm@n

De samenstelling en kwaliteit van het aardgas dat wordt gewonnen, verschilt per gasveld. De Gasunie is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het aardgas dat wordt gedistribueerd. Het belangrijkste begrip waarmee we de kwaliteit van het aardgas aanduiden is de Wobbe-index, uitgedrukt in MJ/m3, en afgeleid van de kwaliteit van het Groninger gas. Om de aardgassen uit de verschillende velden op de afgesproken kwaliteit te krijgen (vergelijkbaar met Groninger gas) wordt laagcalorisch gas gemengd met hoogcalorisch gas, of omgekeerd hoogcalorisch gas geinjecteed met een inert gas (bijvoorbeeld stikstof).
Hierdoor krijg je steeds gas geleverd van een kwaliteit die dus, zoals al eerder vermeldt, een waarde heeft die meer energie heeft dan 1m3 waardoor de geleverde aantal m3 gas met een factor, de calorische waarde, vermenigvuldigd wordt die hoger is dan 1.
Samenstelling van aardgas is methaan (CH4) ± 82 %, ethaan (C2H6) en stikstof (N2).
Ik hoop dat het nog een beetje duidelijk is.

Ali Bensalah

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Off-Topic:
Stel, dat de Gasunie het gas mengt met lucht
Lijkt me niet zo fijn Trapito, een explosief mengsel in je gasleiding :lol:

(stikstof of waterstof was een beter en realistischer voorbeeld geweest :idea: )

erres

Ongelezen bericht door erres »

Plukkie Tijger geeft aan :
Eneco geeft nu aan (door met een factor om te rekenen) hoeveel energie er uit een m3 aardgas gehaald kan worden.

Mag dit nu zo? Normaal betaalde je altijd puur voor het verbruik, dus de hoeveelheid m3 aardgas.
De factor is nu dus x1,02123
Verbruik x 1,02123.

De calorische correctiefactor over 2007 op mijn jaarafrekening van Caplare bedroeg 1,0629. Dit komt neer dat ik op ruim 1000 m3 er zo'n 70m3 begeteld kreeg. Plukkie noemt 1, 02123.
Hebben anderen ook andere waarden?
Heeft er iemand een waarde onder de 1,000?

erres

overigens reageert Caplare niet op mijn vraag of deze waarde van 1,0629 een 'slip op the pen' is en wellicht 1,0269 moet zijn.

h@rm@n

Op mijn jaarafekening van Essent wordt over het verbruikersjaar van 2005/2006 een calorische correctiefactor van 0,00473 toegepast en wordt er op 2960 m3, 14 m3 calorische correctie toegepast.
Op mijn jaarafekening over het verbruikersjaar van 2006/2007 wordt een calorische correctiefactor van 0,01362 toegepast en wordt er op 2350 m3 (zachte winter), 32 m3 calorische correctie toegepast.

Een correctiefactor van minder dan 0 (niet 1) zal naar mijn mening niet voorkomen, omdat Essent (en ik denk alle energiebedrijven) de tarieven baseerd op gas van standaardkwaliteit. De waarde die afgesproken en vast is gelegd door regelgeving bij het begin van de ontginning van gas.
Dus in het meest "gunstigste" geval zal er standaardkwaliteit worden geleverd en zal geen sprake zijn van een correctiefactor en gemeten gas ook berekend gas zijn.

erres

Overigens heeft mijn leverancier (Caplare) gebeld en aangegeven dat er inderdaad een foutje op mijn factuur staat. De correctiefactor is niet 1,0629 maar 1,0259. Scheelde ruim 30 m3.
aan de ene kant netjes, aan de andere kant maak ik me wel zorgen over dergelijke foutjes. Ik ben benieuwd of andere Caplare klanten ook dergelijke correctiefoutjes hebben.

DeRaaf

Ongelezen bericht door DeRaaf »

Naar aanleiding van het verschil in gasverbruik op de jaarnota van Eneco, was ik ook erg benieuwd naar het verhaal hierachter.
Dankzij alle berichten is het me deels duidelijk geworden, alleen begrijp ik dan weer niet dat de jaren 2000,2001,2002,2003,2004 en 2006 "kloppen" en de jaren 2005 en 2007 zijn gecorrigeerd.

Calculator2011

Ongelezen bericht door Calculator2011 »

De calorische waarde schommeld redelijk heen en weer. Meestal rond de 1 met maar hele kleine afwijkingen, doel van de gasleverancier (da's niet de energieleverancier) is toch om op die 1 uit te komen en niet wat anders. Ik denk dat het grote verschil eerder zit in de hele koude winters van de afgelopen 2 jaar.
Er zijn wel een paar GOSsen die hele rare afwijkingen hebben en die niet echt een mooie golf hebben maar iets veel grilligers. Verder is het niet zomaar een waarde, als ik het goed begrepen heb word dit redelijk frequent gemeten (tegen het uur ofzo) en is de uiteindelijke waarde een gemiddelde over de hele maand.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Vaststelling calorische waarde aardgas:
De Nederlandse Gasunie stelt maandelijks de calorische waarde van het geleverde aardgas vast. Wanneer er sprake is van een correctie, de calorische waarde, wordt deze verrekend via de prijs of via de hoeveelheid.

Duidelijke uitleg is te vinden bij:
http://www.energieleveranciers.nl/energ ... che-waarde

Calculator2011

Ongelezen bericht door Calculator2011 »

Ik denk zelf dat het wel vaker gebeurd, want dat mengen zal niet op maandbasis worden afgesteld/bijgeregeld.. maar maakt verder niet uit, uiteindelijk komt de gasunie/gasterra met een getal en daar rekent iedereen mee, van netbeheerder richting leverancier en van leverancier naar klant toe.

Gesloten