LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eerst leveren dan betalen.

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
olle griese
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 dec 2007 21:01

Eerst leveren dan betalen.

Ongelezen bericht door olle griese »

Ik bestel regelmatig bij een webwinkel die eerst levert en daarna mag je pas betalen, ook als nieuwe klant.
Als iedereen dat nu eens deed waren er veel minder problemen. :idea:

ondernemer-
Berichten: 234
Lid geworden op: 01 nov 2007 08:29

Re: Eerst leveren dan betalen.

Ongelezen bericht door ondernemer- »

En dan kunnen de ondernemers fluiten naar hun centen.

Ik ken zelf een advocaat die alleen maar bezig is met mensen die na levering niet betalen.
Ze zeggen doodleuk dat ze niets hebben ontvangen, terwijl ze wel getekend hebben. tja en dan begint.

olle griese
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 dec 2007 21:01

Re: Eerst leveren dan betalen.

Ongelezen bericht door olle griese »

Dat bedrijf verstuurd alles met verhoogde aansprakelijkheid, dus ik moet een handtekening zetten voor ontvangst.
Ook al ben ik dan 2 euro meer kwijt aan verzendkosten, ik vind het ideaal en dat de ondernemer zo nu en dan zijn geld niet krijgt van kwaadwilligen is toch niet mijn probleem?

puerto38
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 jun 2006 14:50

Re: Eerst leveren dan betalen.

Ongelezen bericht door puerto38 »

Kijk dat is nu waar de wereld aan kapot gaat, " het is toch niet mijn probleem".

Uiteindelijk als de ondernemers veel onbetaalde rekeningen heeft, gaan de prijzen van de produkten omhoog en betalen we allemaal meer.

Voorbeeld de diefstal van elektriciteit door hennepkwekers, uiteindelijk betaalt u en ik die diefstal.

wwre
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 dec 2007 12:14

Re: Eerst leveren dan betalen.

Ongelezen bericht door wwre »

Ik vind vooruitbetalen zelf ook hinderlijk, maar begrijp het maar al te goed. Gelukkig zijn er grote partijen waar je wel achteraf kan betalen of afdoende research op Google te vinden.

Wellicht moet er een online database komen voor kleine webwinkels die de betrouwbaarheid (dus niet de klanttevredenheid) meet.

olle griese
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 dec 2007 21:01

Re: Eerst leveren dan betalen.

Ongelezen bericht door olle griese »

Wellicht moet er een online database komen voor kleine webwinkels die de betrouwbaarheid (dus niet de klanttevredenheid) meet.

Mee eens , maar hoe objectief zal dit zijn.
Mensen die tevreden zijn gaan niet verder op zoek op internet .
Niet bij opgelicht, niet bij radar, nee die mensen genieten van het door hun bestelde en als ze weer iets nodig zijn bestellen ze weer.

Daarintegen de mensen die NIET tevreden zijn gaan juist wel zoeken en willen het aan zoveel mogelijk mensen vertellen.

Dus?
Je krijgt meer klagers dan tevreden mensen terwijl de werkelijkheid precies andersom is.

Ik heb zelf ook een internet winkel en doe er alles aan om klanten tevreden te houden , zelfs al moet er geld bij maar vind ik toch eng.

wwre
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 dec 2007 12:14

Re: Eerst leveren dan betalen.

Ongelezen bericht door wwre »

Daar heb je wel gelijk in. Maar ik denk dat Google-en redelijk effectief is. Bovengenoemde site is straks ook geindexeerd.

Ik denk dat het vooral uitproberen en op je bek gaan is. Vreemd genoeg heb ik zelf nog nooit van niet leveren maar wel betaald te maken gehad, terwijl ik toch regelmatig wat bestel bij de eenmanzaakjes.

Ter info, webwinkels die wel leveren en dus betrouwbaar zijn:

nokia-winkel.nl
gsmpunt.nl (maar niet klanttevreden)
hairdressersworld.nl
greencell.nl
posters.nl

AUB niet aanmerken als SPAM, want hopelijk worden deze ook weer geindexeerd. Heeft iedereen wat aan.

jaap2312
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 dec 2007 08:31

Re: Eerst leveren dan betalen.

Ongelezen bericht door jaap2312 »

Kijk even goed rond op deze forum met haar bovengemiddelde hoeveelheid probleem gevallen en je zult begrijpen dat je deze mensen niet op rekening kunt leveren. Er zijn nou eenmaal mensen die maandelijks een wedloop met hun bankrekening hebben om hun salaris/uitkering zo snel mogelijk op te maken.

Reeel gezien kun je voor een bedrag tot zo'n €100,- geen procedures starten dus gerechtelijk kun je geen donder doen. En heb je nog zo'n mafkees die in de schuldsanering zit (WSNP) en toch maar lukraak allerlei goederen blijft bestellen waar een webwinkel geen betaling voor ontvangt. Ik denk zelfs dat je het kunt omkeren en een prijsverlaging kunt vragen als je vooruit betaald.

Bovendien wordt iedereen beschermd door privacy wetgeving (overigens terecht) waardoor je fraudeurs en oplichters niet gemakkelijk kunt vinden. Zie als voorbeeld deze website waar schaamteloos goedwillende bedrijven als oplichter weggezet worden maar waar frauderende consumenten niet genoemd mogen worden.

Overigens begrijp ik niet zo goed wat het probleem nu is om bijv. via iDeal te betalen. Of via Paypal die zonder problemen een betaling terugboekt als er niet geleverd is.

Yorik
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 feb 2006 17:03

Re: Eerst leveren dan betalen.

Ongelezen bericht door Yorik »

En dan gaan die mensen klagen op bijv. deze forum dat hun privacy aangetast wordt waarmee zo'n webshop direct afgebrandt wordt.

Overigens worden door de eerder genoemde bedrijven wel extra kosten in rekening gebracht om een rekening te sturen. En ik heb zo'n idee dat deze de factuur weer onderbrengt bij een bedrijf als McFactor. En met dat soort bedrijfjes wil ik echt niets te maken hebben. Ben je toevallig een keertje iets later met betalen dan moet je direct extra kosten betalen. Bodystore.nl werkt ook met dat bedrijf en die (McFactor) zijn echt gevaarlijk. Kijk voor de duidelijkheid maar eens in de leveringsvoorwaarden van bijv. Posters.nl.

Geoffrey
Berichten: 251
Lid geworden op: 08 nov 2005 10:13
Locatie: Zwaag

Re: Eerst leveren dan betalen.

Ongelezen bericht door Geoffrey »

Ik denk dat het helemaal niet zo'n probleem hoeft te zijn om als webwinkel eerst te leveren en daarna pas de betaling af te wachten. Het bedrijf waar ik werk ontwikkelt software voor kids en verkoopt die ook via het internet. We sturen het pakket eerst op en de factuur sluiten we bij, zodat die binnen twee weken na ontvangst betaald kan worden. Ik denk dat op jaarbasis slechts 1% van de betalingen open blijft staan... dat is volgens mij net zoveel als een bedrijf dat wel eerst de betaling incasseert (daar kunnen ook allerlei problemen bij optreden).

Mijn ervaring is dus door gewoon de producten te leveren vóór er is betaald en door niet meteen opgefokt te gaan doen als de betaling iets langer duurt dan twee weken, dat je dan veel meer goodwill bij de klant kweekt. Ik ga dus liever uit van de 99% klanten die wel ter goede wil zijn en die paar klanten per jaar die daar misbruik van maken nemen we dan maar voor lief. Als bedrijf kunnen we dat risico immers veel makkelijk dragen dan de consumenten die we bedienen, toch?

Ik pleit er dus inderdaad voor om (met name bij de goedkopere artikelen) gewoon eerst te leveren en dan pas de betaling te regelen.

olle griese
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 dec 2007 21:01

Re: Eerst leveren dan betalen.

Ongelezen bericht door olle griese »

Geoffrey,
Wat jij zegt klopt precies, zelfs die 1% percentage klopt.
En ik kan het weten want ik handel al 2 jaar zo.
En die ene % compenseert ruimschoots de omzetvermeerdering.
En als ik b.v. de gehele bestelling niet uit kan leveren omdat ik iets van b.v. 3 euro even niet in voorraad heb stuur ik het de week er op kosteloos na met een pakketzegel van 6.20
Dat is service en dat waarderen de klanten.
Ik begon mijn topic ook over mijn eigen webshop.
Ik noem hem niet omdat dat reclame/spam zou zijn maar ik wil alle webwinkels proberen de ogen te openen en te zeggen , leveren zodra er een bestelling binnen komt en iedereen binnen 7 dagen laten betalen, dat verhoogd je omzet en de klant is tevreden.
Mijn slogan is dan ook: "veilig vanuit je luie stoel bestellen en binnen 24 uur je bestelling in huis"

Heren/dames internetwinkels, ga mee met de tijd en haal het slechte imago weg, begin bij jezelf!!!

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Eerst leveren dan betalen.

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Web"winkels".

inderdaad zou het zo moeten horen.
Voldoende kapitaal bij de start om bestelde goederen vanuit eigen kas te bestellen en voldoende goed georganiseert dat de communicatie en de administratie het proces tussen klant en winkel goed kan beheersen.

Ik denk echter dat het overgrote deel van die webwinkeltjes met te weinig kennis van zaken en met hooguit wat kennis van de te voeren producten beginnen op een (zolder)kamertje en dringend die vooruitbetalingen nodig hebben om uberhaubt te bestelde producten ook bij die leverancier te kunnen betalen.
Bovendien wordt er kennelijk ook onvoldoende nagedacht over hoe de plotselinge toename van bestellingen te kunnen verwerken.
Familieleden worden dan kennelijk ingeschakeld of in het geval van een bestaande winkel de internetbestellingen gezien als bijwerk waardoor de communicatie tussen klant en web"winkel" in veel te veel gevallen in de knel komt.
Dat dit zich wreekt valt hier te regelmatig te lezen.

Ook ik ben iemand die tot op heden nooit iets zal kopen op dit internet vanwege die verplichte vooruitbetalingen juist door het idee dat het allemaal zo amateuristisch te werk gaat.
Echter, een webwinkel die inderdaad levert met een pakbon en een factuur die ik na ontvangst pas hoef te voldoen zou mij tot koop op dit internet kunnen overhalen.
Ik begrijp niet dat dit door zoveel internet"bedrijfjes" niet wordt ingezien.

Grootvader

tb
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 dec 2005 17:58

Re: Eerst leveren dan betalen.

Ongelezen bericht door tb »

Wij exploiteren momenteel ruim 30 webwinkels en hebben een totaalomzet die dit jaar over de 21.000.000 gaat. Wij hebben meer dan 90 man personeel en zijn op het internet actief sinds 1999. Oh ja we hebben ook nog 7 'gewone' winkels. Ik geef dit maar even aan omdat er door bepaalde forumleden steeds maar gesproken wordt over 'webwinkeltjes' en 'zolderkamers' terwijl in de praktijk er steeds meer van dergelijke organisaties ontstaan.

Waarom zou je bij een webwinkel pas achteraf moeten kunnen betalen terwijl dit bij een fysieke winkel niet tot de mogelijkheden hoort? Wij hebben enkele jaren terug ook die proef genomen om klanten een factuur mee te sturen met hun bestelling en dit was de slechtste zakelijke beslissing ooit genomen. 1% niet betalen was het maar waar..... ruim 9% was de realiteit.

Als een consument niet vooraf wil betalen dan hoeft dat ook niet. Hij kan ook via Ideal betalen of via creditcard of via rembours. Dat dit laatste ook niet ideaal is blijkt wel uit het feit dat wij wekelijks een kleine 30 remboursbestellingen retour krijgen die door de consument niet worden aangenomen (kost ons toch ook al snel een kleine 12 duizend euro per jaar!).

Geoffrey
Berichten: 251
Lid geworden op: 08 nov 2005 10:13
Locatie: Zwaag

Re: Eerst leveren dan betalen.

Ongelezen bericht door Geoffrey »

Maar het verschil tussen een fysieke winkel en een webwinkel is dat je in een fysieke winkel zeker weet dat je naar huis gaat met het product dat je wil hebben. Bij een webwinkel is dat een kwestie van vertrouwen: komt de bestelling wel aan, is het wel wat je zocht etc.? En wat als dat niet zo is? Hoe makkelijk krijg je dan je geld terug en kun je het product retourneren? De klant moet ook een stukje vertrouwen kunnen hebben in de webwinkel, en als dit vanaf het begin al niet wederzijds is (wat zich uit in het feit dat de consument vooruit moet betalen), dan wordt de drempel voor de consument verhoogd.

Kortom: het gaat erom dat de consument pas betaalt op het moment dat hij de bestelde goederen netjes in handen heeft. Dat is dus het hele verschil met een fysieke winkel.

Natuurlijk zou het ook kunnen verschillen van branche tot branche. Onze doelgroep is toch de groep jonge gezinnen. Misschien dat die wat 'braver' zijn :).

tb
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 dec 2005 17:58

Re: Eerst leveren dan betalen.

Ongelezen bericht door tb »

Geoffrey,

ik kan mij niet in die redenatie vinden en ik zal aangeven waarom:

1. Komt de bestelling wel aan. Eenvoudig op te lossen door onder rembours te bestellen. Je betaald aan de postbode als hij daar staat met zijn pakket. Dan is vaak het antwoord van de consument 'ja maar ik kan vooraf niet zien of het stuk is, of niet'. Correct, maar als ik bij de blokker een mixer koop kan ik ook niet vooraf zien of hij stuk is. In beide gevallen moet je maar zien dat je het opgelost krijgt. Dat dit laatste ook bij fysieke winkels tot problemen kan leiden kun je teruglezen op fora zoals deze.

Ook betaling met creditcard is een oplossing. Bij betwisting kan je altijd je ccmaatschappij verzoeken tot terugboeking.

2. Is het wel wat ik zocht. Ik neem aan dat je weet wat je besteld, vooraf orienteren doet wonderen. Persoonlijk vind ik het een hele slechte zaak dat de consument maar gewoon kan bestellen bij een internetwinkel wat hij wil en het eenvoudig kan retourneren. Klanten die in fysieke winkels komen kunnen dat ook niet (koop=koop). Dat er winkels zijn die dat wel toestaan is een heel ander verhaal.

Het grote verschil tussen een fysieke winkel en webwinkel is de prijs en daarom koopt het grote gros bij een internetwinkel. Gemak en dergelijke zijn leuke bijkomstigheden.

Tegenwoordig groeit de internetmarkt uit tot een volwassen markt waarin het geopperde ontbreken van startkapitaal en dat men daarom vooruitbetaling nodig heeft totaal niet (meer) van toepassing is. Wij zetten meer om en hebben een veel grotere voorraad dan menig fysieke winkel. Daarin zijn wij echt niet de enige.

Wij zitten in hele diverse branches, van keukenartikelen, tot keukenmaatwerkproducten, tot telecom tot adult en nog zo wat branches en de enige branche waarin men echt goed van betalen is, is de 'adult'-branche. Simpelweg omdat men niet staat te wachten op aanmaningen of huisbezoeken voor bestelde goederen die niet betaald zijn.

Voor de rest zitten er ook echt veel rotte appels tussen de consumenten die maar aanbestellen en steeds weer retourneren of niet betalen. Leeftijd speelt daarin geen enkele rol is onze ervaring.

Ook bij rembours komt dit steeds meer voor. Wij hebben dit in onze adminstraties uitgezocht en 5 jaar geleden kwamen nog geen 4 pakketten per week die onder rembours verstuurd werden terug. Nu zijn dit er meer dan 30 per week. Reken zelf maar uit wat dit op jaarbasis kost.

ilojem
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:30

Re: Eerst leveren dan betalen.

Ongelezen bericht door ilojem »

Nog afgezien van het feit dat je als consument nog kan zoeken naar webwinkels die tot de rotte appels behoren. Als webwinkel naar consumenten zoeken of ze misschien tot deze rotte appels behoren, is geen optie.

En die 1% niet betalende klanten? Bij ons lag (ja ook overgestapt op vooruit betalen!) het meer rond de 10%. Mischien dat het aan het produkt ligt, misschien aan de soort consument. Geen idee. Onze klanten weten ondertussen dat onze service hoog ligt. Nieuwe klanten moeten dat inderdaad zelf ondervinden, maar als je het niet aandurft, dan niet.

Overigens zijn bedrijven o.h.a. veel erger met niet betalen, of heel erg laat, dan consumenten. Het lijkt een soort trend te worden te wachten totdat er minimaal een aanmaning op de mat ligt. Hierdoor zijn de leverende bedrijven weer de dupe omdat zij vervolgens weer niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen en op kosten gejaagd worden. En dan... is het cirkeltje rond.

ilojem

ondernemer-
Berichten: 234
Lid geworden op: 01 nov 2007 08:29

Re: Eerst leveren dan betalen.

Ongelezen bericht door ondernemer- »

En dan hebben we het nog niet eens over de overheid, die zijn het ergste met betalen, maar het heeft een voordeel bij de overheid.

Ze betalen altijd.

De meeste grote bedrijven, kun je het beste even bellen voor de betaling. (mijn ervaring)
Daar zij meestal 60 dagen rekenen voor betalingen.

En als webwinkelier moet je dat dan eerst uit je eigen zak betalen.
Tja een klant is dan niet zo erg, maar als het meer worden en grote bedragen zijn, wordt het een ander verhaal.

Voor een bedrijf kun je je verzekeren voor een niet betaalde factuur.
Maar voor de consument kan het (nog) niet.

wwre
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 dec 2007 12:14

Re: Eerst leveren dan betalen.

Ongelezen bericht door wwre »

Het grote verschil tussen een fysieke winkel en webwinkel is de prijs en daarom koopt het grote gros bij een internetwinkel. Gemak en dergelijke zijn leuke bijkomstigheden.
Ik denk dat je dat onderschat. Ikzelf bestel juist voor het 'gemak en dergelijke' en de prijs is een leuke bijkomstigheid. En ik ben geen gefortuneerd iemand, maar een student met een kleine studiebeurs. Bovendien compenseren de verzendkosten de 'scherpe prijzen', terwijl OV voor deze groep gratis is.

olle griese
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 dec 2007 21:01

Re: Eerst leveren dan betalen.

Ongelezen bericht door olle griese »

De ondernemer die sceptich tegen eerst leveren, dan betalen overstaan hebben in mijn ogen de zaakjes niet goed op orde.
Zijn jullie aangesloten b.v. bij een goed incassobureau? (voor de lieve som van rond de 400 euro per jaar en 35 euro per geval)
Als mensen een 06 nr. opgeven en een hotmail account hebben is de enigte uitzondering dat ik niet direkt lever, voor de rest sturen die hap voordat ze zich bedenken, het gaat altijd goed.
Hoe was dat spreekwoord ook alweer?
Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten? :wink:

tb
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 dec 2005 17:58

Re: Eerst leveren dan betalen.

Ongelezen bericht door tb »

De ondernemer die sceptich tegen eerst leveren, dan betalen overstaan hebben in mijn ogen de zaakjes niet goed op orde.
En waar is die bewering op gebaseerd? Wat is dan niet op orde?

Zijn jullie aangesloten b.v. bij een goed incassobureau? (voor de lieve som van rond de 400 euro per jaar en 35 euro per geval)
Ja wij zijn uiteraard aangesloten bij een incassobureau en dat kost wel iets meer dan het door u aangegeven. Vaak is die 35 euro enkel de 'dossierkosten'. In een later stadium, dus zodra het gerechtelijk gaat worden kost het aanzienlijk meer dan dat!

In de tijd dat wij het ook op basis van factuur meesturen deden hebben wij in dat voor meer dan 400.000 euro excl. btw ter incasso moeten zetten en na gerechtelijke procedures voor meer dan 280.000 af moeten boeken omdat er bij die consumenten niets te halen viel. Deze afboekingen stonden los van de gerechtelijke kosten.

Ik denk echter dat uw onderneming niet vergelijkbaar zal zijn met de onze qua omzet, medewerkers, enzovoorts. Derhalve speelt dit probleem in uw situatie waarschijnlijk aanzienlijk minder.

En deze opmerking laat ik maar links liggen.
Hoe was dat spreekwoord ook alweer?
Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten?

Gesloten