LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Efexor

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door james86 »

Hey bizzy,

Ik zit nog in de opbouw van een medicijn. Dit is overigens de 3de die ik probeer sinds augustus. 60% van de slikkers bij elke soort reageert er maar goed op en ik ben weer zo'n geval apart. En doordat ik in 3 maanden tijd 3 psychiaters heb gehad ben ik flink gaan schommellen en werkte mn laatste medicijn niet meer. Ik zit nu op de lexapro trouwens. Maar dat van het blowen en para worden had ik ook onwijs erg. Cannabis staat op nummer 1 wat betreft opwekken van psychische stoornissen.....en dan willen ze het nog gaan legaliseren ook. Drugs gebruiken kan gewoon tot grote schade leiden en het kan jaren duren voordat alles weer op orde is. Vooral xtc gebruik kan het serotone systeem echt flink ontregelen. Het is dus mogenlijk dat je het jaren moet gebruiken en in het slechtste geval heel je leven. Ligt eraan hoe groot de schade is. Ik heb me er maar een beetje bij neergelegt....ik heb nou eenmaal drugs gebruikt en zit nu op de blaren. Maar ik ga me er absoluut niet druk meer om maken want daardoor maak ik het ook niet beter helaas. Als je eens niets te doen hebt moet je eens dit stuk lezen.

http://www.circadian.nl/supplementen/la ... oom-1.html

Er staan een hoop info op en ik heb er veel aan gehad. Hoelang gebruik je nu efexor trouwens?

groetjes

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hoi Charisma en iedereen,
Weer even reageren, het is al een tijd geleden. Gebruik nu Efexor 5 maanden, waarvan de eerste maand 75 mg en dus nu vier maanden 150 mg. Ik moet zeggen, ik zie steeds meer gelukkige momenten hoewel het deze donkere dagen voor kerst wel eens even doorbijten is. Ook ik heb nog steeds veel schommelingen, de ene week gaat het prima maar de andere week is het nog steeds lastig.
Charisma, ik las van jouw opvliegers bij situaties waarin je vroeger angstig werd, ik heb dat ook nog steeds. Elke keer blijf je er aan denken en moet ik mezelf gauw tot de orde roepen. Andere situaties gaan stukken beter. Het is lastig, het blijft vechten.
Heeft iemand die Efexor ook zo lang al slikt deze klachten nog?
Iedereen toch goeie feestdagen en probeer ervan te genieten. jrs66

Diroon
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 dec 2007 13:23

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Diroon »

Beste allemaal,
Ik gebruik sinds 2 jaar 37,5 mg. Prima spul, ook niet van aangekomen.

Tot mijn grote schrik werd een paar weken een totaal cholesterol van 8,1 gemeten bij mij. En dat terwijl ik redelijk bewust leef, omdat mijn man erfelijk cholesterol heeft. Ook zit het bij ons niet in de familie.
Bij oudere berichten zag ik dat wel vaker verhoogd cholesterol voorkomt bij slikken van Efexor. Ik ben er nu mee gestopt. Ben wel wat high, maar niet erg. Heb sowiezo nauwelijks merkbare bijverschijnselen en Efexor werkt bij mij al binnen 2 dagen (ben al vaker een paar weken/maanden gestopt dus heb daarmee ervaring).
Ik gebruik nu wel pillen voor die cholesterol, maar wil dat afbouwen en ermee stoppen over een paar maanden, als de Efexor uit mijn lichaam is verdwenen.

Heeft iemand ervaring met cholesterol-schommelingen in verband met gebruik Efexor?
Ik zou daar graag meer over horen.

Groetjes,
Diroon

M86
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 dec 2007 18:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door M86 »

Dag iedereen,

Vandaag heb ik van mijn therapeute te horen gekregen dat ik waarschijnlijk ook die gegeneraliseerde angststoornis heb.
Dat is best heftig.
Ik ben nog verward, zou dit aan mij liggen? Zit het in je genen?
Het is zo raar, ik lees nu al deze berichten op het forum. Over de onrust die maar aan blijft houden.
Ik vroeg me af of (een van) jullie hier ook last van heeft/hebben, dat je gewoon constant gedachten door je hoofd hebt lopen, die je eigenlijk niet echt kunt stoppen? Sommige mensen kunnen zaken wat makkelijker van zich afzetten, een krantje pakken en de gedachten zijn ergens anders, maar ik blijf hangen in negatieve gedachtenstromen.
Ik merk ook dat ik de wereld om me heen heel erg probeer te structureren. Ik denk dat dat is om me op m'n gemak te voelen, omdat ik dan weet wat er om me heen gebeurt. Maar je wordt er zo moe van.
Hebben jullie toevallig ook moeite met sociale contacten?
Dan nog een laatste iets, zijn jullie je ook zo bewust van alles wat je doet en zegt?


Ik ben benieuwd.
Sterkte aan iedereen, ik weet dat het niet makkelijk is!

Groetjes!

charisma
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2007 14:22

Re: Efexor

Ongelezen bericht door charisma »

Hallo iedereen

150 mg Efexor, nu alweer 6 weken of zoiets. In ieder geval: weinig schommelingen meer in stemming, steeds redelijk opgewekt en goed geconcentreerd. Tenminste: zolang ik regelmatig leef en werk. Reizen is deel van mijn werk en dan gaat het toch wel iets minder goed. Maar al met al ben ik erg tevreden over de behandeling met efexor. Eindelijk heb ik de moed om over die voortdurende sociale angsten heen te stappen en gewoon te functioneren. Heerlijk gewoon! Ik slaap nu de meeste nachten zonder slaapmiddel, zowaar een hele stap vooruit! Slecht slapen -en vooral de angst daarvoor- was mijn voornaamste klacht, tesamen met chronische hoofdpijn. Van dat laatste heb ik nu ook bijna geen last meer.

Wel blijft het uitkijken: zo regelmatig mogelijk leven, geen werk mee naar huis, niet teveel extra verantwoordelijkheden. Eigenlijk dus gewoon wat lui proberen te leven. Wel vrij veel sport, dat is toch wel lekker.

Op foto's vind ik me er nu goed uitzien, voor het eerst in drie jaar! Ontspannen en voor mijn begrippen vol in het gezicht.

Voor degene die in de opbouwfase zitten: heel veel sterkte. Ik had de eerste drie weken echt een rot-tijd, niet te beschrijven die spanning, wanhoop, angsten.... Maar na drie weken ging de knop behoorlijk abrupt om en kwam er rust, energie, concentratie en opgewektheid.

Ik heb een paar gesprekken gehad met de psych. Voegde niet veel toe, maar toch prima om wat feedback te krijgen.

Goede kerst iedereen, tot schrijfs!

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Beste allemaal,

Ik wil toch graag iets met jullie delen. Ik gebruik nu 4,5 maand efexor 37,5 gr. Ik voel me doordeweek op mijn werk vrij goed. Echter in het weekend slaap ik vaak uit en zoals vandaag voel ik me dan vrij beroerd. Chagrijnig, down, kort lontje, moedeloos etc. Ik ben benieuwd of jullie dit ook ervaren. Kunnen jullie momenten aangeven wanneer je goed of juist slecht voelt en kun je dat dan verklaren.
Ik hoor graag van jullie. Fijne dagen!

anne 64
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2007 08:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door anne 64 »

M86 Wat jij beschrijft over die gedachten die steeds maar blijven hangen is precies wat ik voel.
Er zijn dagen dat het veel beter gaat maar ook dagen dat het maar blijft hangen. Ik slik nu 40 mg citialopram

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hoi allemaal,
Weer veel herkenbare dingen. Ook ik heb last van gedachten die maar door mijn hoofd blijven malen. Blijf dan vooral heel erg in het negatieve hangen. Vooral nu rondom deze dagen. Dat komt weer overeen met het feit dat je nu niet in je dagelijkse ritme zit. Kinderen thuis, man thuis, je hebt niet je ritme te pakken en daardoor voel ik me anders, meer down etc. Je zou zeggen dat het dan beter moet gaan, maar dat is niet zo en daardoor ga je weer denken. Is dit medicijn wel goed (150 mg Efexor 5 maanden bijna) en waar ligt het aan? Misschien toch omdat het wat beladen dagen zijn. Wel fijn om zulke herkenbare dingen te lezen, want dat neemt toch een stukje twijfel weg. Ik ben nu ook heel erg bezig met mijn gevoelens die toch denk ik door het medicijn zijn afgevlakt. Ben heel rustig en geniet niet zo intens als ik vroeger deed. Tuurlijk neemt de Efexor ook de negatieve pieken weg maar de genietmoment zijn ook afgevlakter. Wie herkent dit ook. Bedankt iedereen en probeer zoveel mogelijk te genieten van deze dagen. Groetjes, jrs66

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hallo,

Nu ik al een week vakantie heb voel ik me toch niet lekker. Nogmaals ik voel me lekkerder als ik in een ritme zit als ik bijvoorbeeld aan het werk ben. Nu ben ik moe en afwezig. Min vriendin ergert zich er echt aan ik let niet op en snap veel van haar vragen niet en spreek mezelf vaak tegen en heb moeite met dingen te onthouden. Ik lijk wel een zombie hebben anderen hier last van?

gr.

charisma
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2007 14:22

Re: Efexor

Ongelezen bericht door charisma »

Gelukkig nieuwjaar iedereen!

Vandaag weer aan het werk. Moet zeggen dat het me niet spijt om de draad weer op te pakken. Zoals verschillende van jullie ook aangeven: regelmaat en structuur helpt om beter te concentreren, na te denken, je beter te voelen. Thuis in de vakantie ligt inderdaad de zaak zaak nogal overhoop. Gelukkig hebben we het thuis rustig aan gedaan: niet teveel bezoek ed. Al met al ging het redelijk, maar nogmaals: voor mij hoog tijd om weer aan het werk te gaan.

De laatste dagen is mijn hoofdpijn weer wat teruggekomen. Hopelijk gaat dat binnenkort weer weg. Zo niet, dan zal ik de arts raadplegen. Slapen gaat goed trouwens. Verder ook weinig bijwerkingen. De opvliegers worden ook minder. En ja, de gevoelens zijn inderdaad wat afgevlakt. Maar de balans is erg gunstig wat dat betreft: die chronische angst is tenminste heel wat afgenomen. Daardoor lag er zowiezo een zwarte schaduw over alles.

Stekte iedereen

ndek84
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2008 17:47

Re: Efexor

Ongelezen bericht door ndek84 »

hallo iedereen,

Sinds mei van afgelopen jaar slik ik efexor. in eerste instantie de 75 mg capsules sinds een maadje of 3 ben ik aan het afbouwen met de 37,5 capsules.

In eerste instantie werkte het spul goed, mijn lusteloosheid en verdriet was vrij snel verdwenen en ik was echt weer de oude ik. Nu ik aan het afbouwen ben is het echter helemaal verkeerd aan het gaan. Ik kan 's ochtends met geen mogelijkheid mijn bed meer uit (heb laatst een keer geen wekker gezet met als resultaat dat ik 25 uur heb geslapen), ik zweet als een otter en heb al meerdere malen last gehad van de griep met alle bijhorende symptomen. Daarnaast heb ik meerdere malen per uur last van de eerder beschreven 'hersenstoten' en het gevoel alsof heel mijn kop met zand is gevuld.

Dit is echter nog niet het ergste. Sinds een maandje of 2 heb ik last van een karakterverandering die van kwaad tot erger wordt. Zowel mijn vriendin (die echt alles voor me doet en dag en nacht voor me klaar staat) als mijn familie klagen al 2 maanden dat ze me niet meer herkennen en ik lig continue in conflicten met hen over de meest grote onbenulligheden.

Ik ben hierdoor terug gegaan naar mijn huisarts en hij adviseerde mij om de kuur weer terug op te pakken. Als ik dit doe ben ik echter bang dat het uitstel van executie is en ik bij een volgende afbouwperiode weer met precies dezelfde klachten zit opgezadeld.

Er moet echter iets veranderen anders ben ik echt oprecht bang dat ik mensen die ik een heel warm hart toedraag binnekort kwijt ga raken. Ik overweeg dan ook om accuut te stoppen en alle klachten en bijwerkingen voor lief te nemen maar er wel zeker van te zijn dat ik hopelijk binnen enkele weken weer normaal kan functioneren.

Zijn er mensen die een zelfde ervaring hebben meegemaakt? en zoja hoe hebben jullie dit uiteindelijk opgelost. Ik zou dit erg graag vernemen van jullie want ik ben echt de wanhoop nabij...

charisma
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2007 14:22

Re: Efexor

Ongelezen bericht door charisma »

Hallo Ndek84

Begrijp ik het goed dat je maar 7 maanden efexor 75 hebt gebruikt? Dat zou mijn huisarts en ook mijn psychiater veel te weinig vinden. Zij schrijven efexor standaard voor ongeveer 1,5 jaar voor. Anders is de kans op versterkt terugkomen van de verschijnselen + eventueel nieuwe ellende te groot, althans volgens hen. Waarom wilde jij eigenlijk zo spoedig afbouwen? Niet dat ik me daar niets bij kan voorstellen trouwens, soms denk ik ook best wel eens: ik wil ervan af, gewoon weer helemaal alles voelen, enzovoort. Maar ik besef dat ik daar nog lang niet aan toe ben.

Misschien is dat advies om de kuur weer op te pakken nog helemaal niet zo gek. Heb je een goede psychiater of arts met voldoende ervaring op AD terrein?

Sterkte hoor!

antond
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2008 22:40

Re: Efexor

Ongelezen bericht door antond »

hallo iedereen,

ik heb efexor ongeveer 3 jaar gebruikt
en ben er sinds 2 januari mee gestopt,
omdat ik me wel weer goed voelde.
Sinds ik gestopt ben met de efexor (zonder overleg met de dokter) voel ik me erg rot, ik heb nachtmerries, ben overdag erg moe, ik voel me ontzettend opgelaten, grieperig en een raar gevoel in mijn hoofd. Ook kan ik s'avonds niet in slaap komen, kortom een vervelend gevoel. Mijn vraag is of iemand van jullie dit ook herkend en of dit normaal is. Hoe lang zal dit gevoel blijven en wat kan ik er aan doen?

Afz Anton

bolemon
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2005 12:42

Re: Efexor

Ongelezen bericht door bolemon »

hallo allemaal

Sinds oktober ben ik aan het opbouwen van efexor, eerst 75 mg, toen 150 mg en sinds een paar dagen 225 mg. De rust waar een aantal van jullie over praten heb ik nog niet gevonden. Ik ben sinds november thuis en probeer verder zoveel mogelijk een regelmaat in mijn leven te houden. Ik kan mij 9 van de 10 keer heel moeilijk concentreren en moet na 10 minuten al stoppen waar ik mee bezig ben omdat ik het dan niet meer zie. De maanden vorodat ik met efexor begon had ik hier ook al last van en dit is nog niet echt verbeterd. Inderdaad wordt ik inmiddels ook al aardig gevoelloos, heb nog steeds een kort lontje en geen tot weinig zin in sex. Uit jullie verhalen begrijp ik dat de reacties op efexor toch heel verschillend zijn. Ik vraag mij af of het zinvol is met een dergelijk hoge dosis te gaan werken.

charisma
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2007 14:22

Re: Efexor

Ongelezen bericht door charisma »

Hallo antond en bolemon

@antond: ik heb (no) geen ervaring met afbouwen. Doe jij dit echt helemaal zonder begeleiding? Lijkt me eerlijk gezegd niet super verstandig. Maar ja, je wilt wellicht ook niet altijd maar bij de psycholoog de deur plat lopen… Verder: ben je zomaar in een keer gestopt, niet in stappen? De meeste mensen op dit forum met ervaring in afbouwen raden dit sterk aan! Maar afbouwen in een keer heeft natuurlijk als voordeel dat je er uiteindelijk sneller helemaal vanaf bent. Maar dan moet het wel lukken natuurlijk. Trouwens: had je veel last van bijwerkingen tijdens de opbouw? Houd je ons op de hoogte?

@ bolemon. Bij mij werkte 75 mg al redelijk, maar na de verhoging naar 150 begon ik me echt goed te voelen. Inmiddels alweer ruim 2,5 maanden stabiel op 150 mg. Ik heb me in jaren niet zo goed gevoeld als nu. Bij mij begonnen positieve effecten al vrij spoedig op te treden, vanaf 2-3 weken al. Maar wel moet ik zeggen dat de verbetering daarna nog lang doorzet. Het kan dus zijn dat bij jou de verbeteringen nog komen, misschien nog even doorzetten….Ikzelf had erg veel last van bijwerkingen tijdens de opbouw, een hel gewoon. Heb jij dit ook?

bolemon
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2005 12:42

Re: Efexor

Ongelezen bericht door bolemon »

Charisma
Inderdaad heb ik ook veel last van de bijwerkingen, al wordt het de laatste dagen al wat minder. Ik wacht nog maar een af hoe het zich ontwikkeld, volgens mijn omgeving gaat het al wat beter met mij

Belmeisje
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 jan 2008 12:28

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Belmeisje »

Efexor is troep, zwaar verslavend.
Mn buurvrouw heeft echt af moeten kicken van die troep!
Ikzelf heb ooit 1 efexor op, toen ik het voor kreeg geschreven door de huisarts, maar mens wat voelde ik me vervelend!
Leek wel of ik aan het trippen was ofzo, mn kaken gingen steeds op en neer en mn kiezen op elkaar geklemd, allemaal zo vaag!
2 nachten niet van geslapen!!
Ik heb het na die ene pil NOOIT meer gebruikt, die vieze troep!

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hoi Bolemon,
Ik gebruik nu sinds augustus 07 150 mg Efexor en je zou zeggen het gaat beter, en dat gaat het ook, maar ik ben absoluut nog niet stabiel en ook zeker nog niet van mijn klachten af. Heb nog steeds nare gedachten, angst om alleen te zijn en af en toe inderdaad heel gespannen. Dus bij de een slaat dit medicijn heel snel aan en bij mij dus nog niet goed genoeg. De psycholoog geeft me nog een maand en anders moet ik misschien toch alsnog over op andere medicijnen. Ik moet zeggen, de depressie is veel minder maar de angsten zijn nog absoluut niet weg.
Wat waren jouw klachten? Ben je depressief, angstig?
Misschien heb je er wat aan en misschien zijn er wel mensen die dit herkennen. Groetjes, jrs

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: Efexor

Ongelezen bericht door iemand24 »

hey allemaal

Ik ben nu ongeveer twee weken begonnen met efexor. Hiervoor al meerdere medicijnen geprobeerd. De psych waarschuwde me sterk voor de bijwerkingen, maar tot nu toe begrijp ik niet waarom. Ik ben af en toe een beetje duizelig. Dit maakt mij wat banger in grote groepen mensen, maar voor de rest.............
Hebben jullie de efexor allemaal voorgeschreven gekregen voor een depressie of zijn er ook mensen net zoals mij die het krijgen voor de angst?
Ik schrik wel een beetje van de reacties over efexor. Ik ken namelijk mensen waarbij het wonderen gedaan heeft. Dus zijn er ook mensen positief over efexor?
Ik wens iedereen veel sterkte en ik ben benieuwd :D

X

flosje65
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2008 14:04

Re: Efexor

Ongelezen bericht door flosje65 »

Na langzaam opvoeren gebruik ik sinds augustus 2007 efexor 150 mg. Het spul heeft tijd nodig maar als men aan de juiste doseering zit werkt het ik ben in april begonen met 37,5 mg.
Ook ik heb soms angsten. Vooral in het begin om bijvoorbeeld een drukke winkel in te gaan of een bus waar het mischien wel druk in kan worden. Ook een raam wassen is niet gemakkelijk ik weet dan zeker dat idereen kijkt. In zulks soortgelijke situatie's breekt me van binnen het zweet uit iedereen en alles ergert me dan.En slapen dat ik kan.
Het best helpt bij mij te accepteren dat ik depresief ben en ik heb het ook in mijn kennisenkring verteld. Aan hen heb ik veel hulp alleen mijn baan ben ik kwijt omdat de dirc waarschijnlijk niet het verschil weet tussen depr. en stress.
Oh ja en ik kan me niet voorstellen dat een huisarts 1 pil efexor voorschrijft en dan moet het meteen een hoge dossis zijn wil men flippen van de endorfine. (het stof dat het lichaam aanmaakt in de hersens en ons dan blij maakt)

En eh iemand24.
Is bij jouw het medicijn door de huisarts of een psych voorgeschreven. Want die angsten die je beschrijft kunnen voortkomen uit een depr. Zie hierboven.En enig efect op de medicijnen is pas naar 4 tot 6 weken.
Heb geduld en praat er met mensen over die je vertrouwt en je begrijpen. Gelukkig heb ik die veel.

Nou iedereen de groeten en sterkte.

Gesloten