LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eenmalige uitkering

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Math

Eenmalige uitkering

Ongelezen bericht door Math »

Kan iemand mij precies vertellen hoe het zit indien ik van mijn werkgever een eenmalige uitkering krijg? Er is mij drie mogelijkheden voorgelegd 1. contant netto (fiscaal onaantrekkelijk 42% schaal)
2. Brutto via bank/verz.bureau met lijfrente/stamrecht
3. Half netto op mijn rekening en half mogelijkheid 2

Bijkomend probleem is als ik het met lijfrente/stamrechtpolis doe dit wordt beschouwd als inkomen zeggen de geleerden. Daar ik per 1.1.08 in de IAOW kom, waar je wel vermogen mag hebben maar geen inkomen, ben ik bang dat de gemeente waar ik iedere maand mijn inkomen moet laten zien, als ik dat heb, dit in mindering gaat brengen op mijn uitkering. De vraag is of deze eenmalige uitkering door de gemeente als vermogen wordt gezien of als inkomen. De bank zegt als ik het met de lijfrente/stamrechtconstructie doe de maandelijkse overschrijving op mijn rekening als inkomen wordt gezien en vinst het beter als ik een spaardeposito pak want sparen is vermogen. Hoe zit dit werkelijk?

Walter van V

Re: Eenmalige uitkering

Ongelezen bericht door Walter van V »

het wordt altijd beschouwd als inkomen, want dat is het ook. Er zijn idd maar 2 mogelijkheden, nu netto met dan dus tarief 42%, of met stamrecht lijfrente. Dan wordt de uitkering die tzt vrijkomt beschouwd als inkomen bij de vaststelling van de belastingaangifte/aanslag. En dan hangt het dus van het totaal inkomen af in welke schaal dat valt en wat er intussen met de belastingtarieven gebeurt is... Die keuze kunt alleen uzelf maken, ook met uw eigen toekomstverwachtingen en de behoefte aan extra geld nu of juist later.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Maar als het dus dit jaar nog wordt uitgekeerd dan heb je er na / vanaf 1.1.2008 geen inkomen meer van (behalve inkomen uit vermogen - rente), dan is het voor de jaarwisseling al in je vermogen. Is dat niet aantrekkelijker?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Heel kort door de bocht kun je zeggen dat geld als inkomen geldt, op het moment dat je er inkomstenbelasting over moet betalen. Laat je het nu in een keer uitkeren, dan moet je er nu inkomstenbelasting over betalen en dan telt het dus (alleen) nu als ikomen. In de komende jaren geldt het dan alleen als bezit.

Koop je een lijfrente (of maak je een stamrecht bv), dan stel je het ontvangen van het inkomen eigenlijk uit. Je betaalt dan later inkomstenbelasting, maar dan geldt het ook later als inkomen, wat tot aftrek van je uitkering kan leiden.

Ik weet niet hoe je er financieel verder voorstaat, maar misschien is het ook mogelijk om met een koopsom/lijfrente of een stamrecht bv de uitkering uit te stellen tot na je 65ste. Dan hoef je niet nu al belastingen te betalen en heb je toch geen aftrek van de uitkering. Maar het is allemaal ook afhankelijk van de hoogte van de vergoeding, wat het voordeligste is.

Math

Heb zelf wat onderzoek gedaan en het blijkt dat de eenmalige uitkering bij de gemeenten niet als inkomen wordt meegenomen indien je het aanwend als lijfrente/stamrechtverz./stamrecht BV. Ook worden de heffingskortingen, alimentatie, verhuur en onderverhuur niet als inkomen beschouwd bij de IOAW/IOW. Dat betekent in mijn geval (ik ga met 61 jaar met pensioen) dat ik het geld beter met een direkt ingaande lijfrentepolis maandelijks laat uitkeren ( twee jaar overbruggen) Ik zal dan de belasting jaarlijks moeten opgeven met mijn aangiftebiljet. Alleen weet ik niet hoeveel dat mogen zijn? Als ik contant afreken is dat fiscaal onaantrekkelijk dan ben ik de helft kwijt.
Wat moet ik betalen aan belasting als ik het via een lijfrentepolis zoals boven genoemd jaarlijks betalen?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je er een lijfrente mee koopt, dan wordt het op dat moment natuurlijk niet meegerekend, nee. Maar ik neem aan dat de maandelijkse uitkeringen die je krijgt wel worden meegeteld als inkomen! Of laat je het pas uitkeren in de tijd dat je geen IOAW meer krijgt?

Hoeveel belasting je moet betalen hangt af van hoeveel je verdient. Als je bv. na aftrek van heffingskortingen en hypotheekaftrek en zo een belastbaar inkomen van 32.000 overhoudt, dan zit je net in het 42% tarief. Dat betekent dat je over alles wat je meer verdient (tot ongeveer 52.000 totaal) 42% belastingen moet betalen.

Maar blijft er dan nog maar een belastingvrij inkomen over van 10.000, dan betaal je maar 34% belastingen (tot ong. 17.000).

Ná je 65ste geldt dat je geen premie aow hoeft te betalen. Daardoor zijn de belastingtarieven onder de 31000 18% lager. Daarom is het vaak voordeliger om (als je niet heel veel pensioen krijgt) de uitkering uit te stellen tot na je 65ste.

d'n Woerd

Ongelezen bericht door d'n Woerd »

TIP: op www.adp.nl kun je zelf loonstroken/berekeningen maken. Let dan wel op dat je de juiste tabel pakt (je bent dan immers niet meer in loondienst). Voor gehuwden bedraagt de IOAW-uitkering bij mijn weten EUR 1305 per maand exclusief vakantiegeld. Stel uw gouden handdruk is 20.000. Dan zou u gedurende 24 maanden circa EUR 900 per maand ontvangen. Uw inkomen wordt dan circa 2200 per maand. De belastingdruk kunt u daar eenvoudig uitrekenen.

Overigens zou ik als ik u was uw gemeente vragen of men Gouden Handdrukuitkeringen kort op de IOAW. Op basis van een tweetal uitspraken van de Cetrale Raad van Beroep (in 2002 en 2005) korten een aantal gemeenten wel en een aantal niet. Op 11 september jongstleden heeft Aboutaleb obv kamervragen van Heerts (PVDA) aangegeven gemeenten op te roepen NIET te korten. Echter formeel is er nog geen juridische grond voor gemeenten om niet te korten. Vraag dus even na!

Groet,
d'n Woerd

Math

d'n Woerd bedankt voor je reactie. Ik heb bij de gemeente nagevraagd en men heeft mij bevestigd dat men zich houd aan de normen die gesteld zijn door het Ministerie SZW. Op die site staat onder dossier IOAW, dat een ontslagvergoeding die aangewend wordt voor een lijfrente/stamrecht te kopen de daaruit bedongen periodieke uitkeringen in het kader van de IOAW buiten aanmerking worden gelaten. Wat mijn werkgever ook nog vermeld is dat de premie ZVW door hem wordt gecompenseerd, wat dat inhoud begrijp ik ook niet. Misschien kunt u me dat nog eens uitleggen. Gr. Math

reebed

Ongelezen bericht door reebed »

Kijk ook eens op de site van het ministerie van Financiën.
Bij verduidelijking stamrechten en eenmalige ontslaguitkeringen
Besluit van 26 mei 2005 over stamrechten en ontslaguitkeringen.

Gesloten