LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
bezorgde vrouw
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 dec 2007 22:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bezorgde vrouw »

hallo allemaal

IK heb dit forum eens een beetje door gelezen omdat mijn man met een depressi zit en ook aan de medicatie moet van citalopram. hij is erg neerslachtig en heeft soms geen zin meer in het leven is erg vaak negatief en denk dat ik dat ben ipv hij zelf maar na de zoveelste ruzie die hier uitvoor komt heb ik hem laten lezen wat er aan de hand is met hem(op Internet)hij schrok hier van zag dit zelf niet.Na overleg met de huisarts kreeg hij citalopram voor geschreven 1e week 20mg en de 2e week naar 40mg en gesprekken met een psyg.Met de kerst gaat hij hier aan beginne is niet vroeger mogenlijk ivm verantwoorde job.Ik hoop echt dat dit onze relatie kan redden .maar vindt wel dat hij gelijk een hoge dosis krijg of lijkt dit maar zo?

ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

@bezorgde vrouw:
dit lijkt mij wel meteen een erg hoge dosis en ik vraag me af of dit wel zo snel in twee weken is op te bouwen of dat je man hierdoor erg veel last krijgt van bijwerkingen. Ik ben natuurlijk geen arts, maar wat ik heb begrepen van citalopram is dat je normaal eerst start met 20mg en als dat na een aantal weken (meestal 4-6) niet goed genoeg aanslaat, dan wordt er meestal opgehoogd naar 30 of 40 mg. Ga voor de zekerheid een gesprek aan bij de apotheker of bij een psychiater, zij kunnen hier waarschijnlijk een goede second opinion over geven. Sterkte en succes voor jou en je man de komende tijd!

ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

@bonzo: al een tijdje niets van je gehoord. Ben benieuwd hoe het gaat met verder afbouwen.... is geen bericht, goed bericht? ik hoop 't!

Doreen de Man
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Doreen de Man »

Hallo bezorgde vrouw (en de rest natuurlijk)

Ik heb je berichtje gelezen en wil even reageren. Wat ik me afvraag is of de huisarts wel duidelijk heeft gemaakt dat het probleem niet opgelost kan worden tijdens de kerstvakantie. Waarschijnlijk zal het toch wat langer gaan duren. Ik heb b.v. de eerste drie weken flink last gehad van bijwerkingen en na een week of 6 begon ik pas wat te merken. Ik werd energieker en wat minder neerslachtig en zag het leven weer helemaal zitten. Dit heeft 4 weken geduurd en sinds vorige week is toch die grijze sluier weer tevoorschijn gekomen. Ik heb nu een afspraak met m'n psych om de dosering te verhogen.
Je begrijpt misschien dat dit mijn verhaal is en niet voor iedereen geldt maar bedenk wel dat de medicijnen een hulpmiddel zijn en geen geneesmiddel. Met behulp van de citalopram zal je man toch de achterliggende oorzaak van z'n neerslachtigheid moeten zien te vinden en er aan werken. Ik wil je absoluut niet ontmoedigen maar dit is eerder een kwestie van maanden dan van weken.
Ik wens jou en je man in ieder geval heel veel sterkte en blijf hem steunen hoor hoe moeilijk het ook is. Daar wordt je allebei sterker van.
Veel sterkte
Doreen

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hoi bezorgde vrouw,


Ik sluit me helemaal bij doreen aan. Dit is niet een griepje die even snel te bestrijden is. En je verteld in het verhaal ook al dat hij rekening met zn werk moet houden enzo. Maar het klinkt super egoistisch, maar hij moet eens even alleen aan zichzelf gaan denken en aan het herstel. Dit kan zeker wel een paar maanden in beslag nemen. Het is en blijft natuurlijk zijn eigen keuze, maar als hij weer te snel aan het werk gaat of alleen rekening met anderen houd komt hij er waarschijnlijk niet.

groetjes

bezorgde vrouw
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 dec 2007 22:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bezorgde vrouw »

hallo lieve en bezorgde mensen

Dat het medicijn niet voor korte tijd is had ik wel al begrepen.
en mijn man weet dat ook. de dokter adviseerde ons om pas te beginne in de kerst vakantie om aan het medicijn te wennen niet bij iedereen zou het de zelfde reaktie geven dus daarom in de vakantie en daarna maar kijken hoe hij zich er onder voeld.Ik heb een broer die dit middel ook heeft en hij kan er alles mee doen .Ik was idd wel ongerust over de hoge dosis en gaat daar zeker ff nog voor om raad vragen bij de arts bedankt voor jullie reaktie

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey beste mensen,

Hier in elk geval nog een positief geluid vandaan. het gaat redelijk lekker en ik heb vandaag een gesprek op mn werk gehad. Eind januari ga ik voor 50% beginnen met werken. Ook heb ik weer wat collega;s gezien en het was heel gezellig. Weer beginnen met werken en weer onder de mensen zijn zal me denk ik ook wel erg goed doen. Hoe is het verder met iemand, bonzo en anderen???

groetjes

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

hey allemaal

Ga zo lekker stappen!! Is al weer een tijdje geleden. :D
Ik ben nog aan het afwachten!! Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Het ene moment denk ik: het doet wel wat en het andere moment denk ik weer dat het niets doet.

Ik weet het niet!! :(

@james: goed man!! Ik ben echt ontzettend blij voor je!

@bezorgde vrouw: Ik zou wel in de gaten houden dat je man de medicatie langzaam opbouwt. Anders kan hij behoorlijk ziek worden. Sterkte!

Denjo
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2007 17:35

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Denjo »

Hallo
Ik ben nieuw op deze forum en hoop meer te weten te komen over lotgenoten die citalopram innemen en de diagnose Obsessieve-Compulsieve Stoornis (OCS) en Gilles de la Tourette Syndroom.

Mijn diagnose is 3 maanden geleden vastgesteld door GGnet door meerdere opdrachten te maken en een gesprek met een familielid bij de psycholoog. Het is een onderzoek om aanverwante geestesziekten uit te sluiten. Autisme en ADHD werden uitgesloten en ik heb dus GTS.
Daarnaast heb ik OCS met teldwang, controleren etc.
Sinds 2 maanden neem ik 20mg citalopram per dag en voel wel veranderingen,
volle buik, trage stoelgang, rustiger/afwezig.
Vorige week kreeg ik 40mg toegeschreven en heb het na 7 dagen teruggebracht naar 20mg, wel na gesprek met hulpverlener.
Ik flipte helemaal, dacht dat ik dood ging/flauwval. 5 erge paniekaanvallen gehad die ik zo erg nog nooit gehad heb. Lichaam trilde,druk op borst, moeite met ademhalen, wazig/geen besef, erg droge mond. Innemende lach,hoest en adem waren anders alsof het mijn laatste adem was, zo bang.
Nu 3 dagen met 20mg is de onrust gelukkig grotendeels weg.

Wie heeft ook GTS en OCS en ervaring met medicatie en wil die delen?

Wie heeft ook een te hoge dosering gekregen?
Ik ben een man van begin 30 en 83 kilo
Is er verschil tussen citalopram en cipramil?

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

hey

Dat lijkt mij schrikken zo opeens. Ik heb geen ervaring met gts of ocs. Ik weet wel dat citalopram de stofnaam is en cipramil de merknaam. Er is dus geen verschil.
Ik heb ongeveer 7 weken citalopram geslikt en toen ik 40 mg slikte begon ik wazig te zien en werd ik agressief. Ook de erg droge mond herken ik. Ik ben 1.63 en weeg 50 kilo, dus ik weet niet of postuur er iets mee te maken heeft. Wel weet ik dat het moeilijk inschatten is wat de juiste dosering is voor iemand. Wel goed van je dat je op tijd aan de bel hebt getrokken. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

X

maanvogel
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2007 17:13

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door maanvogel »

hallo allemaal,

heb voor me een ongebruikt doosje citalopram 20 mg liggen -
om mee te beginnen dus

schrik toch wel een beetje van de bijwerkingen bij het beginnen hiermee

doe ik er verstandig aan om bijvoorbeeld eerst een paar dagen halve pillen te nemen en dan pas naar de volledige dosis te gaan?

vast dank

maanvogel
Laatst gewijzigd door maanvogel op 27 dec 2007 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.

ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

hoi maanvogel,

mijn ervaring (en ook van een aantal anderen op dit forum) is dat het inderdaad erg heftig is om vanaf de eerste dag meteen met 20 mg te beginnen. Ik ben natuurlijk geen arts, dus bij twijfel altijd met je arts overleggen... maar je kunt met een halve tablet per dag beginnen en na een week oid doorgaan met een hele per dag. 't Duurt natuurlijk dan wel net ietsje langer voordat de medicijnen echt volledig werken (reken op ongeveer 6 weken vanaf 't moment dat je op 20mg zit, met geluk is dit al na 4 weken). Schrik niet te veel van de bijwerkingen, je krijgt ze echt niet allemaal ;-). Hou er echter wel rekening mee dat je je de eerste paar weken misschien wel beroerder gaat voelen dan nu (zowel fysiek als mentaal), dus vraag eventueel aan je huisarts om kalmeringstabletjes oid. Veel sterkte en succes! en als je tijdens de opbouwperiode ergens mee zit, gewoon op dit forum zetten... alle reacties van anderen hebben mij in het begin er ook doorheen geholpen.

maanvogel
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2007 17:13

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door maanvogel »

ha ester,

dank je wel

ga het zo maar doen
huisartsen zijn over het geheel genomen geen ervaringsdeskundigen, dus ik heb in deze iets meer vertrouwen in jou / jullie.

heb nog een restje oxazepam ergens in de kast liggen, voor als het echt te gek wordt

en zeker - een forum als dit is erg belangrijk om je op weg te helpen (en te houden)

anne 64
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2007 08:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door anne 64 »

Hallo maanvogel,
Ik heb het advies gekregen om met 5 mg te beginnen naar een paar dagen 5 mg meer en zo door. Zo heb je het minste last van de bijwerkingen. In ieder geval niet gelijk met 20 mg beginnen hoor!

Veel succes

ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

@maanvogel: hoe gaat het? ben je met 10mg begonnen?

@bonzo: tijd niets meer van je gehoord, betekent dat het goed met je gaat en dat het afbouwen gelukt is?

@ alle anderen: hopelijk is iedereen de kerstdagen goed (genoeg) doorgekomen... alvast een fijne jaarwisseling en de allerbeste wensen voor iedereen voor het komende jaar: veel zonnestralen, vrolijke gezichten en blije gedachten :)

Andre50
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2007 09:40

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Andre50 »

Hoi iedereen,

Ben nieuw op dit forum. Ik heb gedurende 6 jaar 40 mg cipramil geslikt maar had het laatste jaar veel last van verstrooidheid, gevoel van afwezigheid. Op aanraden van mijn psych sinds 4 weken aan het afbouwen gegaan en ondertussen opbouwen met Zyban 150. 3 weken geleden eerst de dosis gehalveerd van 40 naar 20 mg gedurende 2 weken, en sinds vorige week naar 10 mg. Heb veel last van hoofdpijn (steken) en ben veel misselijk en draaierig.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

hey allemaal

Ik moet zeggen dat ik het echt niet meer weet. Ben de feverin alweer aan het afbouwen en moet werkelijk overal om huilen. Heb het gevoel dat ik mijn omgeving enorm belast en dat iedereen iets tegen mij heeft. Ik kan niet eens meer normaal op bezoek bij mensen. Ik word zo zenuwachtig dat ik niet eens meer in staat ben mijn glas fatsoenlijk vast te houden en begin te trillen. Ik heb voortdurend hartkloppingen en vraag mij af of er wel medicijnen zijn die mij kunnen helpen.
Soms denk ik dat het beter is als ik mij laat opnemen, maar dan?
Dan zit ik met dezelfde klachten in een vreemde omgeving.
Dat gaat denk ik ook niet werken.
Ik word er echt zo schijtziek van om altijd maar bang te zijn.
Ik heb mijn rug gebroken gehad een paar jaar geleden en door de stress verga ik echt van de rugpijn.
Ik weet het gewoon niet meer
Ik heb het gevoel dat ik alles verpest en iedereen er ondertusen schoon genoeg van heeft. maar ik kan ook geen toneel meer spelen. Heb ik iets te lang gedaan. Wat moet ik nu?????

24marion
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 dec 2007 19:19

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door 24marion »

Hoi allemaal.
Wat prettig om jullie reacties te lezen.
Doet me goed om te lezen dat ik niet de enige ben.
Ik heb posttraumatische klachten aan een nare periode overgehouden. Ik had veel nachtmerries en onredelijke angsten had ik. Ook at ik veel door de stress.
Ik gebruik dit middel bijna 3 maanden nu en ervaar het als positief.
Ik voel me heel ontspannen en heb ik nog maar zelden een benauwd en gestresst gevoel. Ook eet en snoep ik minder, waardoor ik al 5 kilo kwijt ben. Ik droom nu wel veel en heb ook soms nog nachtmerries. Bijna alle dromen kan ik plaatsen en dat schrijf ik dan op. Ik ga elke 14 dagen naar het Rima (maatschappelijk werk) om te bespreken hoe het gaat. Grootste nadeel tot nu toe is bij mij de vermoeidheid. Ik werk al halve dagen, maar blijf erg moe.
Ik wens iedereen hier veel sterkte en een goede gezondheid met of zonder citalopram. Groeten 24Marion.

ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

@iemand: balen dat 't totaal niet lekker gaat... ik kan helaas even niet op wat opbeurende woorden komen (behalve natuurlijk VEEL sterkte!), maar zorg in elk geval dat je er wel met anderen over praat! als je 't niet aan vrienden wilt vertellen, praat dan met een huisarts, psychiater en/of psycholoog over wat die medicatie met je doet en bespreek de opties van ander medicatie, opname of dagtherapie e.d. met alle voor- en nadelen. Soms kan een opname je een stuk rust geven en kan het handig zijn bij de overstap naar andere medicijnen. Dan kan er van dichtbij in de gaten worden gehouden hoe het met je gaat. En als je het idee hebt dat je vastgeroest zit in alle hulpverlenging die wordt aangeboden, bel dan zo'n telefonische hulplijn, daar kun je je verhaal kwijt zonder dat mensen je zat worden en proberen ze je wel te helpen om je gedachten op orde te krijgen of geven ze advies wat je kan doen. Nogmaals veel sterkte!

24marion
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 dec 2007 19:19

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door 24marion »

@iemand:
Ben je ook 24 net als ik jaar?
Ik heb helaas te weinig verstand van medicijnen om je advies te kunnen geven over welke medicijnen goed werken. Ik wil je wel aanraden om hulp te blijven vragen. Denk niet dat je een ander lastig valt. Jij voelt je niet goed en hebt net als ieder ander mens recht op hulp. Ik hoop dat je de juist hulp krijgt en dat je je snel beter gaat voelen...veel sterkte en liefs.

Gesloten