LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Denjo
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2007 17:35

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Denjo »

Nu ik het forum bekijk zie ik veel verschillen in uitwerking. Ik gebruik het nu 2,5 maand en zie nog weinig voordelen. Als je 5 kilo afvalt en je voelt je goed met het medicijn ben je op de goede weg, 24marion.
Ik teken er gelijk voor. Na een buikgriep heb ik in 2 dagen 1 boterham gehad en heb steeds een volle buik.
Volgende week heb ik een ingelast gesprek aangevraagd over de werking bij mij, heb het gevoel dat het tot nu toe niet het goede is.

iemand24: na mijn 40mg gedoe werd ik teruggebracht naar 20mg en als citalopram daarmee mijn hoogste dosis is, dan kan ik ernaast paroxetine gebruiken.
Het is altijd zoeken naar het beste evenwicht, het beste is geen medicijnen> al die bijwerkingen.

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey Iemand,

Waarom ben je dat nieuwe medicijn weer zo snel gaan afbouwen eigenlijk? Wat een gedoe zeg :( Door dat geschommel word je echt niet vrolijker. Ik kan me goed voorstellen dat je de wanhoop nabij bent. opname is een optie.....alleen zodra je stabiel bent op de medicatie moet je gelijk weer weg. Meer kunnen ze niet echt doen. En ook al zit je ergens anders, als je op de juiste dosis zit duurt het nog 6 weken voordat die optimaal werkt. Die pillen gaan heus niet sneller werken als je ergens anders bent. Ik had ook vaak de neiging om sneller te stoppen door die bijwerkingen, maar het blijft gewoon een gevecht in de opbouw fase. Maar probeer je ego en trots eens opzij te zetten en stoppen met toneelspelen naar anderen, dat vreet toch veelsteveel energie :( Ik kan er over meepraten want ik heb het 2 jaar volgehouden en uiteindelijk komt echt de man met de hamer. Schaam je absoluut niet, en ga zeker niet boos op jezelf zitten zijn. Laat je desnoods gewoon opnemen in het nieuwe jaar. Mensen in je omgeving weten dan gewoon zeker dat het goed mis is en je hoeft er geen doekjes meer omheen te wikkellen. Het is alleen een kwestie van je trots aan de kant en gewoon alleen ff aan jezelf denken. F*ck iedereen en denk aan jezelf, hoe egoistisch het ook klinkt. Het bellemmert je toch in alles wat je doet??? en daar moet gewoon een einde aan komen, ongeacht wat iemand er ook van mag denken. Ik hoop echt voor je dat het snel wat beter mag gaan, want dit schiet ook niet op :(

groetjes

anne 64
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2007 08:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door anne 64 »

Hoi iemand, Kijk eens op de website van maatkracht.com
Dat heeft mij heel goed geholpen ook al ben ik er nog niet. Misschien is het ook wat voor jou.
De mensen die dat doen zijn zelf ook allemaal ex-patienten en weten dus waar je over praat.
Sterkte.

Plato
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jan 2008 14:15

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Plato »

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort citalopram 20mg voorgeschreven gekregen voor depressie en dwanggedachten. Nu heb ik na het lezen van een tiental reactie een beetje ambivalente gevoelens hierover. De een zegt dat het een prima middel, de ander heeft er weer minder goede ervaringen mee. Misschien is het ook een beetje zoeken naar het beste middel die bij jouw persoon het beste past. Ik ben alleen een beetje bang voor de eerste weken, als het middel nog moet inwerken. Maar ja, dat heb je bij iedere antidepressiva, dus ook citalopram. Ik ga vanavond de eerste pil innemen. Mijn huisart zei dat je beter 's avond dit middel kan innemen.
Ik zal mijn bevindingen hier zo nu en dan opschrijven.

Groetjes, Plato

anne 64
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2007 08:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door anne 64 »

Hoi Plato,
Als je langzaam aan opbouwt hoef je nergens bang voor te zijn.
Succes!!

janinaa
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jan 2008 18:17

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door janinaa »

Ik wil wat vertellen over mijn ervaring met citalopram, ik gebruik dir nu 6 weken. Ik was ontzettend bang voor bijwerkingen, voor ik mijn 1e pil durfde te nemen zocht ik het hele internet af, er stonden erg veel negatieve ervaringen.
Ik wil gewoon even zeggen dat ik, behalve wat moeheid en ene droge mond, geen enkele bijwerking heb gehad! Misschien is dat ook fijn als dat een x ergens staat :D

evelijntje
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2007 12:54

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door evelijntje »

hey kraanvogel..

dat oorsuizen heb ik dus ook! heel irritant maar niet altijd aanwezig...

groetjes,

evelijn

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Hallo,

Vandaag neem ik afscheid van dit forum. Ik ben na een aantal weken van afbouw op het punt gekomen dat ik niks meer slik en dat is vanaf vandaag.
Ik ga over 2 weken in therapie en ik wil dan gewoon geen AD in m'n lijf hebben, zodat ik dan eventueel in overleg met de psychiater een ander en voor mij geschikter middel kan gaan proberen, indien nodig uiteraard.
Wat ik nog even kwijt wil, voor degenen die er wat aan hebben; van het afbouwen van 40 naar 10 mg. heb ik niets gemerkt! Alleen dat ik minder duf ben, meer sexuele gevoelens heb en weer begin af te vallen (gelukkig). Het is natuurlijk even afwachten hoe het de komende weken gaat, maar de in eerste instantie moeilijkste periode is achter de rug.
Voor de mensen die mij kennen; ontzettend bedankt voor de steun... en voor iedereen: heel veel sterkte!

Groet, Bonzo.

P.S: Esther, ik zag dat je je meerdere malen afvroeg hoe het met me ging. Het ging dus idd best goed. Ik hoop dat het met jou ook wat beter gaat. Bedankt dat je aan me dacht! :)

Plato
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jan 2008 14:15

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Plato »

Heb nu voor de 4e keer een pil ingenomen. Voelt op de vierde dag nog steeds een beetje high. Slapen gaat ook moeilijk, en ik sliep al slecht.
Dus heb ik beginperiode oxazepam gehad van arts. Dus ik moet nog ff de oplaad-periode doorstaan. Weet iemand de slaapproblemen ook aanhouden als het eenmaal gaat werken??

Groetjes, Plato

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey Bonzo,

in ieder geval heel heel veel succes en sterkte!!!!!!!!!!! Hopenlijk word 2008 een beter jaar. En het is zeker wel een opluchting dat je je ook weer wat helderder voelt?

@plato: Ik sliep voordat ik ging slikken niet echt slecht, maar tijdens de opbouw werd ik 3 keer per uur wakker. Dat is nu na in totaal iets van 9 weken slikken minder aan het worden. Maar houd je nergens aan vast want echt iedereen reageert weer anders op medicatie. De ervaringen kunnen per persoon al dag en nacht verschillen.

@evelijntje en kraanvogel: Dat oorsuizen heb ik ook. Alleen ik merk het pas op als ik echt rustig op bed lig. Voor de rest nooit last van.

@iemand: Hoe haay het ermee?

groetjes

24marion
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 dec 2007 19:19

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door 24marion »

Hoi Plato.
De eerste dagen was het slapen bij ook beroerd, maar nu slaap ik snel in. Ik heb wel last van nachtmerrie's. Volgens mijn huisarts verwerkt ik daardoor de problemen. Ook slaap ik lang, soms wat te lang. :wink:
Goed weekend allemaal en groeten van Marion.

bizwie
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2008 08:58

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bizwie »

Fijn om die ervaringen te lezen over citalopram. Ik gebruik dit al bijna 7 jaar helaas. Ik heb al 4x geprobeerd af te bouwen.
Ben op dit moment ook weer aan het proberen maar merk dat ik dan weer slecht slaap opstandig en snauwerig word.
Ik wil er zo graag vanaf maar blijft moeilijk ik ben getopt met roken en dat is hiermee vergeleken een peulenschil.
Ik wil graag zwanger worden dus ik zal wel moeten stoppen. Ik heb nu een jaar therapie achter de rug en dat heeft me veel geholpen dus ik dacht dat afbouwen wel zal leuken maar het valt me weer tegen.
Dus ergens werkt het medicijn dus toch wel. Ze zeggen dat je er niet verslaaft aan kan worden maar ik heb dat gevoel na al die jaren wel. Ik hoop voor iedereen dat je het niet zo lang al mij hoeft te gebruiken. Ik wil ook wel weten of er nog meer mensen zijn die citalopram al zo lang gebruiken? Ik hoor het wel......

Groetjes Bizwie

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

Hey allemaal

Ik heb mij een hele tijd *** gevoeld, maar ben alweer begonnen met andere medicatie. Efexor. Heeft iemand hier ervaring mee? Heb vw een presentatie en moet er nu al niet aan denken! Ik merk wel dat ik weer ietsje vrolijker begin te worden. Waarschijnlijk doordat de fevarin langzaam uit mijn lichaam verdwijnt. Ben alweer hard aan het blokken voor de volgende toetsweek! Maar ik lig op schema!! Ik hoop zo dat dit gaat helpen

Hoe is het met iedereen?

@Anne: Ik zal zo direct kijken. Dank je wel!

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Heeeey iemand

Mooi dat je je iets beter begint te voelen!!!!! en ik heb efexor als eerste medicijn geprobeer, alleen ik reageerde er niet goed op. Ik werd van efexor het beroerdst, alleen ik ken ook weer andere mensen die juist weer super op efexor reageerde. Het is heel persoonsgebonden. Laten we in ieder geval gewoon hopen dat het bij jou lekker zn werk gaat doen. Hier gaat het overigens wel. ik ben stabiel, en daar ben ik al heel blij mee. Ook moet ik zeggen dat je heel snel went aan je nieuwe situatie als de medicatie aanslaat. Ikzelf zie niet zo erg meer hoe ik verandert ben maar mensen om mij heen wel. Het schommelt af en toe wel, alleen dat zullen we altijd blijven houden :P Verder ben ik wel 5 kilo aangekomen maar ik kan het hebben. Veel succes van de week.

groetjes

maanvogel
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2007 17:13

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door maanvogel »

Hallo allen,

Even een update - het is alweer een week of twee geleden dat ik hier was - twijfelend over met welke dosis te beginnen.

Ben uiteindelijk met 10 mg begonnen en dat ging wel redelijk - al ben ik wel oxazepam gaan bijslikken vanwege de onrust. Na 6 dagen overgestapt op de 20 mg - je moet toch eens naar de hele dosis.

Inmiddels voel ik me nog steeds niet echt fijn. Voel me lichtelijk opgeblazen (ontlasting werkt even niet meer zoals het hoort) en eigenlijk nog steeds behoorlijk high. Daarbij heb ik problemen met mijn discipline en concentratie. Werk als zelfstandige - dus ben mijn eigen stok achter de deur en die werkt nou niet zo best. Ik heb een energielek.

Hoop maar dat dit snel beter wordt.

groetjes,

maanvogel

birgitb2001
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2008 22:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door birgitb2001 »

Hi Maanvogel,

Misschien heb je iets aan mijn verhaaltje, je weet maar nooit. Ik gebruik nu een jaar cipramil, en ben er erg tevreden over. In 2001 heb ik een depressie gehad, en heb die overwonnen met behulp van therapie en cipramil. Na een jaar was ik er vanaf. Wel erg alert geweest op terugkeer van depressie, en in december 2006 trok ik weer aan de bel. Nu zonder therapie, en met cipramil voel ik me werkelijk prima. Niet altijd, hormonale ellende een keer in de maand blijft. Maar alles is niet meer zo heftig, en ik kan veel beter relativeren. Geen bijverschijnselen, dus ben erg tevreden hiermee.

Jij succes met alles. Bekijk het per dag.

:D Birgit.

birgitb2001
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2008 22:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door birgitb2001 »

O ja, en ik begon met 20 mg. Twee weken totally high, daarna stabiliseerde het in mijn hoofd. Gek is dat, ik werd er ook giechelig van. In het begin is het natuurlijk altijd wennen, alles moet even op de rails komen denk ik dan. Nu neem ik het elke ochtend first thing in the morning, nog steeds 20 mg. En ik blijf dat voorlopig zeker doen. Geen zin meer in labiele toestanden.

:) Birgit.

Erica39
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Erica39 »

Hoi Allen,

Ik heb uitgebreid zitten lezen op het forum. Ik slik zelf nu sinds 10 dagen citalopram en ben gelijk begonnen met 20 mg. De eerste paar dagen was ik erg rillerig en bibberig maar nu gaat dat goed. Ben alleen nog steeds erg moe. Ik heb deze medicijnen een aantal jaren terug ook geslikt. Volgende week moet ik verhogen naar 40 mg maar ik ga eerst een tussenstapje maken naar 30 mg.
Morgen (zaterdag) gaan wij op wintersport en daar wil ik natuurlijk wel van genieten.
Bizwie, ik hoop voor jou dat het dit keer wel gaat lukken met de afbouw.
Plato, ik heb de vorige keer wel wat slaapproblemen gehad door de citalopram maar die gingen tamelijk snel over. Nu heb ik daar gelukkig minder last van.

Groetjes, Erica

maanvogel
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2007 17:13

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door maanvogel »

@Birgit - dank je wel - het is fijn om zo'n hart onder de riem te krijgen - stelt me wel gerust.

@ALLEN - kan ik een kleine enquête opstarten - wie neemt cipramil in de OCHTEND en wie 's AVONDS? en natuurlijk waarom? wat is het verschil?

liefs

maanvogel

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

Hey

Ben net pas sinds een week begonnen met de efexor. Ik moet zeggen dat ik nu al ietsje vrolijker ben. Godzijdank!!!! Ik moet dit nog ff afwachten. Ik moet zeggen dat tot nu toe de citalopram het beste werkte. Gek is dat he! Ik was zo bezig met bang zijn dat ik niet eens meer doorhad dat het werkte!! Maar,ja ff verder kijken kan nooit geen kwaad, denk ik. Hoe is het met jullie allemaal??

@james: Fijn dat je in ieder geval stabiel bent. Ik hoorde vandaag dat ze ook heel vaak twee SSRI's tegelijk voorschrijven. Dus er is nog hoop!! :D Je wilt niet weten hoe ik mij voelde op de fevarin. Echt te erg voor woorden. Ik ben angstig maar absoluut niet depressief. Eerder kwaad om wat ik allemaal mee heb moeten maken, maar ik werd me toch depressief onvoorstelbaar! Ik heb het wel ff lekker op mijn omgeving afgereageerd!! Haha. Net zo erg. Ben hard aan het blokken. Heb vandaag mijn oma geholpen met oververhuizen. Tenminste het tapijt werd gelegd. Er waren problemen met de betaling.Het was nog niet binnen. Wilde ze alles er weer uit halen. Heb ze even verteld wat ik daarvan vond. Nu heeft ze een week uitstel. goed he! Ik hoop dat het wat beter gaat.
X

Gesloten