LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanbetaling terugkrijgen??

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
mirella1st
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jun 2007 13:19

Aanbetaling terugkrijgen??

Ongelezen bericht door mirella1st »

Wij hebben een aanbetaling gedaan op een offerte die nog niet getekend is!!!
Het was eigenlijk een aanbetaling om te laten zien dat we terugkomen om de offerte verder uit te werken en de bestelling te plaatsen. Heel stom dus!!
We hebben van de aanbetaling wel een bewijs trouwens.
Nu willen we ons geld terug omdat we datgene wat we wilden bestellen ergens anders veeeel(€2000) goedkoper kunnen krijgen. Die man is ook opeens ontzettend met de prijs gestegen(€1000), hij gaat er van uit dat we toch wel betalen.
Hoe krijg ik mijn geld terug zonder al te veel poespas???

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Aanbetaling terugkrijgen??

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Geen poespas.

Sorry,
maar u heeft die poespas dus kennelijk wel zelf aangehaald.
U heeft een vooruitbetaling gedaan en daarmee een koopovereenkomst geheel volgens de wettelijke regels afgesloten.

Ik vermoed, gezien de bedragen dat het over een keuken gaat oid, althans over een behoorlijk eindbedrag.

In ieder geval mag u bij het willen ontbinden van deze koopovereenkomst ervan uitgaan dat die eerste leverancier u een behoorlijk bedrag zal vragen voor annuleringskosten.

Tsja, wie op op de kachel gaat zitten...........nietwaar?
Ik weet het, het is géén leuke boodschap

Grootvader

mirella1st
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jun 2007 13:19

Re: Aanbetaling terugkrijgen??

Ongelezen bericht door mirella1st »

Het gaat niet om een keuken maar om een hdpe vijverbak, die op maat gemaakt wordt.
Wij hebben NIETS getekend!!!!
En NIETS besteld!!!!

mirella1st
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jun 2007 13:19

Re: Aanbetaling terugkrijgen??

Ongelezen bericht door mirella1st »

De verkoper heeft zonder onze toestemming en zonder dat wij dus ergens voor getekend hebben de bak laten maken, die overigens ook nog afwijkt van de maten die wij willen hebben, en ook is de bak ineens €1000 duurder dan de prijs die hij eerder genoemd heeft.Ook hebben wij geen definitieve tekening gehad. Wi zouden nog een 2e afspraak maken en hij zou de situatie bij ons thuis komen bekijken en dat is dus helemaal nog niet gebeurd!!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Aanbetaling terugkrijgen??

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik begrijp niet dat je een aanbetaling doet op iets wat je nog niet helemaal hebt uitgezocht. Dat is wel heel erg ongebruikelijk. Je laat toch eerst een offerte maken en hem eventueel langskomen, voordat je iets betaalt? Raar hoor. Maar wel handig van die verkoper...

Het kan ook zijn dat het in het gesprek leek alsof jullie er helemaal uit waren en dat het dus voor de verkoper een uitgemaakte zaak leek. En dat die aanbetaling ook een soort bevestiging is van dat jullie de definitieve keuze hadden gemaakt.

Het zal je in elk geval niet lukken om zonder poespas ergens onderuit te komen...

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Aanbetaling terugkrijgen??

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Geen handtekening gezet, en wel aanbetaald? In feite is de overeenkomst dan toch gesloten.

Immers, de verkoper mag ervan uitgaan dat je met het voldoen van die aanbetaling akkoord gaat met wat de verkoper je kan leveren.

Maar je bent niet geheel rechteloos.

Wat de verkoper namelijk WEL te verwijten is, dat is het afwijken (met 1000 euro), van de oorspronkelijk afgesproken prijs, het is dus alsof jullie helemaal geen aanbetaling hebben gedaan, en dat is niet netjes van de verkoper. Ook het maken van de bak volgens niet afgesproken maten, klopt niet.

Dus jullie kunnen weldegelijk nakoming van de in de offerte genoemde afspraken eisen. En ook tegen de oorspronkelijke prijs. De verkoper zegt toch: ik kan jullie die bak met die maten leveren voor die en die prijs?

Dat je volledig onder de koopovereenkomst uit kan, lijkt me lastiger. Les voor de volgende keer (bij een andere grote aankoop): laat bij meerdere leveranciers vrijblijvende offertes maken, vergelijk ze, en ga dan met de aanbider van de beste offerte (en dat hoeft dus niet altijd de goedkoopste te zijn) verdere afspraken maken. Maar betaal niets aan, dat hoeft bij een offerte namelijk helemaal niet.

mirella1st
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jun 2007 13:19

Re: Aanbetaling terugkrijgen??

Ongelezen bericht door mirella1st »

We zijn een maand geleden wezen kijken naar de bak en zouden teruggebeld worden over wat de bak zou moeten kosten.
Toen we de eigenaar vertelden dat we de bak nog niet definitief besteld hadden en we nog een keer langs zouden komen om alle aansluitingen door te nemen die op de bak zouden moeten komen zei hij dat het een communicatie foutje geweest zou zijn. Zij zijn ook maar mensen. Helaas hebben we niets meer van ze gehoord, terwijl zij terug zouden bellen. Zeker weer een foutje in de communicatie!!
De bak staat inmiddels al weer te koop heb ik uit goede bron vernomen en is zelfs "in de aanbieding". Ja, dat kan makkelijk met die aanbetaling. Gewoon heel stom van ons. We vertrouwden die man, en daar heeft hij misbruik van gemaakt, maar niemand is te vertrouwen.We hebben inmiddels een offerte voor exact dezelfde bak, alleen €2500 goedkoper.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Aanbetaling terugkrijgen??

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

In dat geval zou de aanbetaling dus wel teruggegeven moeten worden, lijkt me.

Maar niet definitief bestellen en toch aanbetalen, ik zou het toch echt nooit doen.......


Er is immers sprake van een wilsovereenkomst. Jullie willen een bak van een bepaalde afmeting hebben, de leverancier zegt die tegen een afgesproken prijs te kunnen leveren. HIJ heeft zich niet aan de afgesproken maten gehouden, en in dat geval zou je toch het geld terug moeten kunnen krijgen. het is in elk geval de moeite van het proberen waard. Ga eens bij een Bureau voor Rechtshulp langs, en vertel hen er ook bij dat jullie echt van plan waren die bestelling te doen, en daar die aanbetaling dus voor deden.

Niet geschoten is altijd mis, zeggen ze weleens. Voor 50 euro zou ik die moeite niet doen, hoewel je voor dat bedrag ook al aardig met zijn tweetjes kan uit eten......

Gesloten