LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nuon Vasteprijsstroom

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Antonio Visser
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jan 2008 16:34

Nuon Vasteprijsstroom

Ongelezen bericht door Antonio Visser »

Beste allemaal,

Ik heb van mijn energieleverancier, Nuon, een aabieding gekregen om mijn stroomprijs vast te zetten. Dit vastzetten kan naar keuze voor 1, 2, 3 of 5 jaar. Het vastzetten van de stroomprijs voorkomt verrassingen indien de prijs van stroom stijgt.

Wie heeft er ervaring met het vastzetten van de stroomprijs? En mocht de stroomprijs dalen...heb ik dan pech omdat mijn (dan hogere) prijs is vastgezet? Ik moet uiterlijk 22 januari reageren als ik wil profiteren van het aanbod. Hopelijk zijn er 'ervaringsdeskundigen' die mij kunnen adviseren. Van de Nuonsite wordt ik zelf niet snel veel wijzer aangaande dit onderwerp.

diamondvoodoo
Berichten: 177
Lid geworden op: 22 dec 2007 14:20

Re: Nuon Vasteprijsstroom

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

Voor tarieven: http://www.nuon.nl/producten-en-dienste ... rieven.jsp

Conclusie: alle tarieven zijn hetzelfde, erg vreemd naar mijn weten. Dan blijft er nog maar 1 vraag over: Voor hoelang wil je aan een contract vastzitten.

Tarieven kunnen doen dalen en stijgen. Over een lange periode gezien is de klant gemiddeld iets goedkoper uit. Zoals ik het altijd noem: het is koffie dik kijken.

edit: Als ze doen dalen heb je inderdaad pech.

Antonio Visser
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jan 2008 16:34

Re: Nuon Vasteprijsstroom

Ongelezen bericht door Antonio Visser »

Dankjewel voor je reactie Diamandvoodoo. Je hebt gelijk, de tarieven zijn inderdaad gelijk. Het maakt wat dat betreft dus niet uit of je een contract afsluit voor 2 of voor 5 jaar. Maar je zit er wel aan vast. Ik denk dat ik het aanbod van Nuon laat voor wat het is. Er is denk ik ook nog het risico dat als je gedurende de contractsperiode zou willen overstappen naar een andere aanbieder dat je wellicht boete zal moeten betalen.

diamondvoodoo
Berichten: 177
Lid geworden op: 22 dec 2007 14:20

Re: Nuon Vasteprijsstroom

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

Geen probleem,

'Wellicht' kun je achterwegen laten, die boete krijg je :wink:

En als je het 5 jaar afsluit en je bent nuon na 1 jaar zat zal die boete uiteraard hoger uitvallen dan bij een contract van 3 jaar. Dat lijkt me logisch.

Echter verwacht ik niet dat de tarieven na 3 jaar of 5 jaar lager zullen zijn dan nu, in de geschiedenis is dat nog nooit gebeurt.

Houd er verder rekening mee dat de belasting en transportkosten wel kunnen doen veranderen

ikkealex
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2008 22:44

Re: Nuon Vasteprijsstroom

Ongelezen bericht door ikkealex »

Wat belangrijk is bij NUON vasteprijs stroom is dat dit niet alleen voor stroom geldt maar ook voor gas.
Bij ondertekening ga je dus ook accoord om van gas leverancier te veranderen.
Dit is bij mij niet speciofiek vermeld. Maar omdat ik dit telefonisch en aan de deur had gemeld is dat terug gedraaid.
Maar houd hier dus rekening mee als je Nuon vaste prijs stroom wilt nemen.
Succes met je beslissing

Antonio Visser
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jan 2008 16:34

Re: Nuon Vasteprijsstroom

Ongelezen bericht door Antonio Visser »

Ikkealex, het gaat bij mij echt specifiek om het vastzetten van de stroomprijs. Ik heb zojuist het antwoordformulier van Nuon er nog op nagekeken. Het betreft alleen de prijs van de electriciteit. Dus niet de gasprijs. Bij eventuele verandering van leverancier, na afsluiten van VastePrijsStroom, zou je dus mogelijk boete moeten betalen vanwege contractbreuk betreffende de overeenkomst inzake stroom. Overigens is de aanbieding van Nuon, die aan mij dus schriftelijk is gedaan, verre van duidelijk. Daarom ook juist dat ik deze kwestie op dit forum aan de orde heb gesteld, en om advies gevraagd. En uit jou reactie blijkt mij dat kennelijk ook aan de deur wordt geleurd.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Nuon Vasteprijsstroom

Ongelezen bericht door Shine »

Voor iedere keer dat er vaste prijs producten aangeboden worden geldt: op is op. De leverancier koopt een bepaalde hoeveelheid in en biedt dat vervolgens aan. Als de inkoopvoorraad op is, kan er geen vaste prijs Stroom of Gas meer afgelsoten worden. Je zult dan moeten wachten totdat de leverancier nieuwe voorraad ingekocht heeft en weer aanbiedt. Hier hangt mee samen dat de prijsstelling van die nieuwe inkoopsvoorraad anders kan zijn dan de vorige.

Bij vaste prijs product(en) zet u de prijs van KwH en/of m3 vast én het vastrecht leveranciers gedeelte van beide producten.
Stijgt de prijs van het product, stijgt u niet mee. Daalt de prijs van het product, daalt u niet mee.
Voordeel: u weet waar u aan toe bent gedurende de periode waarover u afsluit.
Nadeel: u zit er aan vast over de periode waarover u afsluit.
Gaat u een vaste rpijs product aan voor 3 jaar, en u wilt tuseentijds toch wisselen van leverancier kan dat maar zal u een boete in rekening gebracht worden. Immers, u pleegt dan contractbreuk. U gaat vroegtijdig het afgesloten contract verbreken.
Na afloop van het contract zal u een nieuwe aanbieding gedaan worden. Als u niet op die nieuwe aanbieding in wilt gaan dient u dat schriftelijk te kennen te geven. Doet u dat niet, zal het contract met 1 jaar verlengd worden tegen de dan nieuwe vastgestelde geldende vaste productprijs!
Geeft u te kennen dat u niet op die nieuwe aanbieding in wilt gaan zal uw contract teruggezet worden naar onbepaalde (oftewel flexibele) levering.



Vindt u het niet vervelend om een bepaalde periode vast te zitten aan een leverancier, kan vaste prijs zeker interessant zijn.
Wilt u echter flexibel blijven en kunnen en gaan waar/wat u wilt, dan moet u niet een dergelijk contract aangaan.

Al met al is het dus puur persoonlijk of dergelijke vaste product contracten interessant zijn. De beslissing is daarmee ook er persoonlijk.
Zelf denk ik dat het vastzetten van Gas interessanter is, omdat de kans van een stijging van dit product groter is dan dat van Elektriciteit. Getuige al de prijsdaling van elektriciteit miv 01-01-2008 (6%) en de stijging van gas met 5%.

Hopenlijk is hiermee een en ander duidelijke voor u geworden.

Antonio Visser
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jan 2008 16:34

Re: Nuon Vasteprijsstroom

Ongelezen bericht door Antonio Visser »

Beste allemaal, jullie worden bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels besloten geen vastestroomprijscontract af te sluiten. Dank voor jullie hulp en kennisdeling.

Gesloten