LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Annuleringskosten, wat is redelijk ?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Ruud2007

Annuleringskosten, wat is redelijk ?

Ongelezen bericht door Ruud2007 »

Welk bedrag is redelijk als je je winterportvakantie (langer dan 40 dagen voor vertrek) dient te annuleren. Welke kosten mag een reisbureau in rekening brengen ??

roro25

Re: Annuleringskosten, wat is redelijk ?

Ongelezen bericht door roro25 »

wat staat er in de algemene voorwaarden?
Hoe lang van te voren heb je geboekt? Hoe lang van te voren wil je annuleren.

Misschien iets meer dan 1 regel info!!!!!

Ruud2007

Wat in de voorwaarden staat, zijn de standaard voorwaarden van de ANVR. Daar staat dat een reisbureau "kosten" mag berekenen als een reis door de reiziger geannuleerd wordt. Ik zit nog buiten de termijn (die 40 dgn) dat de annuleringsverzekering kan worden aangesproken, er mogen dus kleine kosten (administratieve kosten) gerekend worden. Maar wat is nu redelijk. (in mijn ogen 25 Euro vermeerderd met de premie annuleringsverzekering) Nu wordt mij echter 120 Euro gerekend (vijfde deel van de reissom) en dat lijkt mij een beetje veel.

Nadine

Ongelezen bericht door Nadine »

Bij annuerling tot 42 dagen voor vertrek ben je de aanbetaling verschuldigd, eventueel vermeerderd met reserveringskosten.

Bij eigen vervoersreizen is dit 20 procent.
Bij vliegvakanties is dat 15 procent.
Dit is de standaard aanbetaling.

Vanaf 42 dagen voor vertrek worden de kosten hoger.
Tot de 28e dag 35 procent enz.

Indien de betaling nog niet is voldaan ben je dit bedrag wel nog steeds verschuldigd.

Dus 1/5 van de reissom klopt inderdaad wel ja.

Ruud2007

Thx, toch een behoorlijk bedrag en helaas niet "ann.verzekeringswaardig".

Nadine

Hoe kom je trouwens aan de voorwaarden dat je buiten 40 dagen voor vertrek niet mag annuleren? Welke verzekeraar heb je dan want ik heb er echt nog nooit van gehoord.

Als ik een skivakantieboek en ik breek 6 wkn van tevoren mijn been dan kan ik gewoon annuleren.

Of bedoel je dat jouw reden niet onder verzekerde redenen valt?

Ruud2007

Nee Nadine, ik bedoel dat als je langer dan 42 dagen voor vertrek annuleren moet, je standaard 15 % aan kosten moet betalen. Of de reden van annuleren nu wel of niet onder de annuleringsvoorwaarden valt, maakt mij niet eens zo veel uit. Het bedrag is gewoon hoog. Staat naar mijn mening niet in verhouding tot de gemaakte kosten.

(mijn reden van annuleren valt trouwens niet onder de gestelde voorwaarden, maar is mijn eigen schuld)

G7

Ongelezen bericht door G7 »

Ik begrijp het ook niet helemaal wat Ruud bedoeld. Ik heb ooit een week voor mijn vakantie naar Spanje moeten annuleren wegens ernstige ziekte van een naaste familie, maar heb netjes het hele bedrag terug gehad. Niet de verzekeringkosten dus, maar wel de gehele reissom. En zo hoort het ook.

G7

Ongelezen bericht door G7 »

Annuleer je eerder met een niet geldige reden, zal het je altijd geld kosten. Maar dat wist je al en dat is ook normaal.

Ruud2007

Klopt G7, heb ik ook geschreven. Maar om nu bij annulering (met reden die niet onder de ann.verz valt) 120 Euro aan kosten te rekenen op een reissom van 600 Euro vind ik gewoon erg veel. Vandaar mijn vraag: "Wat is redelijk".

Nadine

Een reisorganisatie kijkt niet naar de reden van annulering en houdt altijd dezelfde percentages aan. Die staan gewoon in de ANVR reisvoorwaarden.

Redelijk is immers een ruim begrip. 100 mensen, 100 meningen.

Intruder800

Ongelezen bericht door Intruder800 »

Wat de reden van annulering is maakt voor het reisbureau inderdaad geen verschil. Waarom zouden er aan iemand die geen verzekering heeft, of geen geldige reden om te annuleren minder annuleringskosten berekend moeten worden? Ik zie de logica hier niet helemaal van.
De anvr-voorwaarden gelden trouwens alleen voor de reisbureaus die hierbij aangesloten zijn. Boek je rechtstreeks bij een particulier, of een reisbureau dat niet bij de anvr is aangesloten ga er dan maar vanuit dat de annuleringskosten even hoog zijn als de totale reservering. Meestal word er dan ook niet gekeken hoe ver van tevoren er wordt geannuleerd. Ga je ooit boeken bij een particulier, of een niet aangesloten reisbureau zorg dan dus dat je de tarieven voor annuleringen van te voren op papier krijgt.

broekkie1980

Ongelezen bericht door broekkie1980 »

Beste Ruud,

Ik werk zelf bij een reisbureau en zal je nu duidelijk vertellen hoe de kosten zijn opgebouwd, ik hoor nu zoveel verhalen van een ieder dat je het nu nog niet weet:
teneerste ben je ten aller tijde je aanbetaling kwijt, die is standaard 15%, verder de kosten van je annuleringsverzekering want die kan nooit gecancelled worden. Als laatste rekend een reisbureau administratiekosten wegens het werk dat ze aan je dossier hebben gehad, bij ons is dat bijv. 23.50 euro.

Ik hoop dat alles wat duidelijker is geworden zo?

Groeten,
René

eeliane

Ongelezen bericht door eeliane »

Als ket iets was geweest dat onder de annuleringsverzekering had gevallen had je dat nu kunnen insturen. Maar toen je boekte wist je welke de annuleringskosten eventueel zouden kunnen zijn, bij boeking krijgt u de annuleringsvoorwaarden mee. Dus kijk waar die 120 euro uit opgebouwd is en reken het dan na.

Mr1

Ongelezen bericht door Mr1 »

Misschien heb ik er overheen gelezen Ruud, maar om welke reisorganisatie gaat het? Zijn ze eigenlijk wel ANVR?

Gesloten