LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] teruggave te veel betaalde ZVW premie

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
marianne.brand
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jul 2007 18:58

teruggave te veel betaalde ZVW premie

Ongelezen bericht door marianne.brand »

Ik heb te veel premie ZVW (max € 1.900,00) in 2006 betaald. Nu ben ik al vanaf begin dit jaar met de belastingdienst aan het bellen om te vragen hoe ik dat terug kan vorderen. Het is een grote rotzooi bij de dienst, want tot nu toe kan niemand mij vertellen hoe en wanneer ik het terug krijg. Het gaat toch om € 450,00. Wie heeft nog meer dit probleem

probleemsolver
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jun 2007 10:47

Re: teruggave te veel betaalde ZVW premie

Ongelezen bericht door probleemsolver »

brief sturen naar belasting.
Inhoud: klagen en termijn van week stellen voor betaling.

Geen reactie ? klacht ombudsman

Vragn ? laat maar even weten

probleemsolver
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jun 2007 10:47

Re: teruggave te veel betaalde ZVW premie

Ongelezen bericht door probleemsolver »


marianne.brand
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jul 2007 18:58

Re: teruggave te veel betaalde ZVW premie

Ongelezen bericht door marianne.brand »

Hartelijk dank voor de reactie, ik ga zeker een brief schrijven.
Vraagje: waar vind ik het adres van de onbudsman?

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: teruggave te veel betaalde ZVW premie

Ongelezen bericht door caruso »

Je kunt wel eisen dat ze binnen een week moeten reageren, maar toevallig mag de belasstingdienst er effe langer over doen! Een jaartje of vijf! Dus wat wil je nou? Wachten is een deugd!

coffey
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 mei 2007 00:11

Re: teruggave te veel betaalde ZVW premie

Ongelezen bericht door coffey »

ombudsman: google en dan contact

marianne.brand
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jul 2007 18:58

Re: teruggave te veel betaalde ZVW premie

Ongelezen bericht door marianne.brand »

inderdaad mag de belastingdienst in dit land zowat alles. Ik persoonlijk denk dat half Nederland premie terug krijgt. Een slap excuus dat het systeem niet goed werkt, werkt alleen bij de belastingdienst.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: teruggave te veel betaalde ZVW premie

Ongelezen bericht door Mendoza »

Brief schrijven heeft geen zin, deze worden niet in behandeling genomen. De terugbetaling zal plaatsvinden in het 4e kwartaal van dit jaar.

Knikkertje
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 aug 2007 20:05

Re: teruggave te veel betaalde ZVW premie

Ongelezen bericht door Knikkertje »

http://www.belastingdienst.nl/actueel/0 ... #TopOfPage

Teruggaaf te veel betaalde inkomensafhankelijke bijdrage Zvw en premies werknemersverzekeringen
(6 augustus 2007)

De Belastingdienst beschikt nog niet over alle loongegevens van 2006. Dit komt doordat de loongegevens, die werkgevers en uitkeringsinstanties via de aangifte loonheffingen hebben aangeleverd, niet in alle gevallen bruikbaar zijn. Dit heeft gevolgen voor de teruggaaf van in 2006 te veel betaalde inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw) en premies werknemersverzekeringen.

Had u in 2006 meer dan 1 werkgever of uitkering?
Als u in 2006 gelijktijdig loon, een pensioen of een uitkering van meer dan 1 werkgever of uitkeringsinstantie kreeg, hebt u in dat jaar mogelijk te veel inkomensafhankelijke bijdrage Zvw of premies werknemersverzekeringen betaald. Omdat de loongegevens van 2006 pas later beschikbaar komen, vindt de berekening van de teruggaaf van de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw en premies werknemersverzekeringen later plaats dan gepland. Wanneer precies is nog niet bekend.

U krijgt vanzelf bericht als u recht hebt op een teruggaaf. U hoeft dus niets te doen. De Belastingdienst kan pas berichten over de teruggaaf versturen als een deel van de loongegevens van 2006 opnieuw is aangeleverd. Half augustus 2007 krijgt een aantal werkgevers het verzoek om de benodigde loongegevens vóór 1 oktober 2007 opnieuw in te sturen naar de Belastingdienst. Pas daarna kan dus een eventuele teruggaaf berekend worden en kunt u daar bericht over ontvangen.

Meer informatie
Kijk voor meer informatie over de inkomensafhankelijke bijdrage voor uw zorgverzekering op www.belastingdienst.nl/zvw. Over de teruggaaf van de premies werknemersverzekeringen komt later dit jaar meer informatie beschikbaar.

marianne.brand
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jul 2007 18:58

Re: teruggave te veel betaalde ZVW premie

Ongelezen bericht door marianne.brand »

Ik vind je verhaal logisch en heb het inmiddels ook gehoord, maar de "***" verhalen aan de belastingtelefoon zijn hoogst ergelijk en het probleem zal in 2008 opnieuw zich voordoen. Geloven dat het in augustus voor een deel geregeld zal zijn doe ik dus niet.

be
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 okt 2003 09:58

Re: teruggave te veel betaalde ZVW premie

Ongelezen bericht door be »

en nog steeds blijft het een zooitje daar, een paar weken terug wisten ze mijn moeder te vertellen dat het in oktober zou worden uitbetaald,nou dus niet! vanmorgen heeft ze weer gebeld en er zijn weeeeeeeer(of als je het mij vraag nog steeds)problemen,ze konden geen garantie geven wanneer het dan wel gaat gebeuren!
toch vreemd he dat als je moet betalen het systeem prima werkt,maar zodra er terugbetaald moet worden het dan in ene heel vreemd niet werkt,schiet mij maar lek! ik wordt gek van die lui, volgens mij hebben ze geen idee waar ze allemaal mee bezig zijn daar! denken ze dat iedereen geld zat heeft en niet op een paar honderd euro zit te wachten ofzo? belachelijK!

nick39
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jan 2008 10:13

Re: teruggave te veel betaalde ZVW premie

Ongelezen bericht door nick39 »

Iedereen zou afgelopen december bericht ontvangen van de BD. Maar mooi niet. Het is nu 6 januari 2008. Ergens verborgen op de BD site staat dat je een brief met je jaaaropgaven over 2006 kunt opsturen naar Nijmegen. Zie volledige tekst van bericht:

Bericht over de teruggaaf

De Belastingdienst start in december 2007 met het betalen van de teruggaaf van de in 2006 te veel ingehouden inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. Als de Belastingdienst heeft vastgesteld dat u recht hebt op een teruggaaf, ontvangt u daarover in die maand een brief. U hoeft daar zelf niets voor te doen.

Uw werkgevers of uitkeringsinstanties krijgen ook bericht over de teruggaaf.

Als de Belastingdienst de teruggaaf betaalt aan uw werkgevers of uitkeringsinstanties, ontvangen zij in december 2007 een specificatie van de teruggaaf. Op deze specificatie staat uw totale bijdrageloon bij al uw werkgevers of uitkeringsinstanties. Uw werkgevers of uitkeringsinstanties hebben deze informatie nodig om de berekening van de Belastingdienst te kunnen controleren. Daar hebben zij belang bij. Ze kunnen zo narekenen hoeveel zij terugkrijgen van de te veel betaalde vergoeding voor de ingehouden inkomensafhankelijke bijdrage. Maar u hebt er ook belang bij. Uw werkgevers of uitkeringsinstanties kunnen zo narekenen hoeveel zij bij u moeten verrekenen.

Uw werkgevers of uitkeringsinstanties kunnen uit de specificatie afleiden dat u in 2006 meer werkgevers of uitkeringsinstanties had. Ze kunnen niet zien wie uw andere werkgevers of uitkeringsinstanties zijn. Wel krijgt een werkgever of uitkeringsinstantie een indruk van uw inkomsten bij die andere werkgevers of uitkeringsinstanties.

Wij kunnen u nog meer gegevens vragen

Voor een kleine groep werknemers en uitkeringsgerechtigden heeft de Belastingdienst nog niet kunnen vaststellen of er voor hen in 2006 te veel inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet is betaald. Als u bij deze groep hoort, ontvangt u in december 2007 een brief waarin de Belastingdienst u vraagt om kopieën van al uw jaaropgaven over 2006 op te sturen. Wanneer de Belastingdienst de gevraagde gegevens heeft ontvangen, kunnen wij berekenen of u recht hebt op een teruggaaf. Als dat zo is, ontvangt u daarover voor 1 april 2008 bericht.

Als u geen bericht ontvangt

Misschien ontvangt u in december 2007 geen bericht van ons, terwijl u denkt dat u wel recht hebt op een teruggaaf. In dat geval kunt u een brief sturen naar:

Belastingdienst/Rivierenland EBV/EPV
Postbus 7030
6503 GM Nijmegen

Leg in de brief uit waarom u denkt dat u te veel inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet hebt betaald. Stuur ook kopieën op van alle salarisstroken en jaaropgaven van het jaar waarover u de teruggaaf vraagt. Wij beoordelen dan uw verzoek om een teruggaaf aan de hand de gegevens die u aanlevert en de gegevens die bij ons bekend zijn.

marianne.brand
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jul 2007 18:58

Re: teruggave te veel betaalde ZVW premie

Ongelezen bericht door marianne.brand »

Ik heb wel keurig bericht van de belastingdienst in december gekregen en het bedrag staat ook inmiddels op mijn rekening. Zo zie je het gaat ook wel eens goed. Ik ben wel benieuwd hoe het met de aangifte 2007 gaat, of deze aangepast is of dat het weer zo'n crisis is

janna1947
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jan 2008 14:45

Re: teruggave te veel betaalde ZVW premie

Ongelezen bericht door janna1947 »

Ik had al niet veel hoop, dat het teveel ingehouden bedrag vanzelf terug zou komen, en inderdaad, ik heb het nog niet terug. Wel had ik in de loop van 2007 een brief hierover aan de belastingdienst geschreven, maar het was inderdaad maar wachten. Ook geen voorschot, hoewel mijn inkomen de volgende vijf jaar wel ongeveer hetzelfde zal blijven.

Dus ik heb ook op de belasting site de aanbeveling gelezen om dan maar de jaaropgaven op te sturen, dat heb ik vorige week gedaan. Ben benieuwd. Wel heb ik erbij geschreven, dat het misschien handig is om bij de belastingopgave gelijk deze cijfers in te laten vullen, dan hoef ik geen papier meer te versturen.

wouda062
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jan 2008 14:24

Re: teruggave te veel betaalde ZVW premie

Ongelezen bericht door wouda062 »

De Belastingdienst berekent op dit moment niet voor iedereen of er misschien wel te veel inkomensafhankelijke bijdrage ZVW premie is betaald. De combinatie loon en lijfrente uitkering vormt voor de BD kennelijk geen aanleiding om een bericht te sturen, zoals beloofd in de loop van-, en voor december 2007.

Navraag bij de belastingtelefoon, doorgezet naar de afdeling lijfrente, en het nagaan van mijn persoonlijke gegevens leert data ze de informatie wel hebben en (kunnen) weten dat er teveel is ingehouden, maar kennelijk is het teveel werk. Het enige dat men (de BD) mij kon verzekeren was dat ik zeker geen brief zou krijgen, en dat als ik denkt wel recht te hebben op een teruggaaf, ik dan maar een brief moet schrijven [zie hierboven: Geplaatst op 06 Jan 2008 10:21 door nick39]. Dus heb ook ik maar een brief met jaaropgaven gestuurd. Nu maar afwachten.


Dit verschijnsel is op de site van de BD is goed verborgen, het was eind december pas na lag zoeken te vinden, maar het moet meer bekendheid krijgen: misschien dat het TV programma hier even aandacht aan kan besteden. Hoeveel verborgen terugave’s betreft dit wel niet, en Bos maar lachen, een mooie meevaller als men het zelf vergeet terug te vragen.

Ik heb veel moeite deze werkwijze van de BD (niet acceptabel).
Men verstookt bij deze dienst dik 3 miljard euro om te kunnen innen, als er vooraf iets te halen valt zijn ze er snel bij, de voorheffing 2008 is denk ik al onderweg, als er misschien nog iets teruggeven moet worden geeft men niet (meer) thuis, ook niet na mijn telefonisch verzoek.


Ook zo goed verborgen: de premies ZVW 2008 zijn aanzienlijk verhoogd: de 6,5% wordt 7,2% (+ 11%), de 4,4% wordt 5,1% (+16%, ten laste van de lijfrente uitkering).

bramerw
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2008 15:18

Re: teruggave te veel betaalde ZVW premie

Ongelezen bericht door bramerw »

Ook ik had in 2006 een aantal lijfrentes en heb in december 2007 geen brief over teruggave ontvangen. Op 2 januari een verzoek naar Nijmegen verzonden met jaaropgaves en op 31 januari eindelijk een bevestiging van ontvangst, met daarin de mededeling dat ik een uitspraak op mijn verzoek in het eertse kwartaal van 2008 mag verwachten. Als de uitspraak dan nog niet mogelijk is ontvang ik vóór die tijd bericht!

janna1947
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jan 2008 14:45

Re: teruggave te veel betaalde ZVW premie

Ongelezen bericht door janna1947 »

Vandaag een ontvangstbevestiging gekregen van mijn brief+jaaropgaven, verstuurd 4 januari. In de brief staat: U kunt een uitspraak op uw verzoek voor 1 mei 2008 verwachten, Als een uitspraak dan nog niet mogelijk is, ontvangt u voor die tijd bericht.

De teminologie is dezelfde als op de belastingsite: er spreekt een grote twijfel uit of je verzoek tot teruggave van teveel ingehouden premie wel terecht is. Terwijl het toch niet zo moeilijk is om de inkomens van twee jaaropgaven op te tellen! Te gek dat je moet verzoeken! om teruggave. Ik heb de belasting zelf niet betrapt op verzoeken bij de voorlopige aanslag 2008!
.

Rots92
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 feb 2008 11:01

Re: teruggave te veel betaalde ZVW premie

Ongelezen bericht door Rots92 »

Het begint nu toch echt spannend te worden, ook ik kan een uitspraak verwachten voor 1 mei 2008.
Daarna kan ik met het jaar 2007 beginnen.

janna1947
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jan 2008 14:45

Re: teruggave te veel betaalde ZVW premie

Ongelezen bericht door janna1947 »

Hoera! Eergisteren kreeg ik een brief van de belastingdienst Nijmegen, dat ik het in 2006 teveel ingehouden bedrag terugkrijg, + rente over die periode.
Jammer dat er bij de belastingaangifte 2007 niet een gelegenheid was, om de gegevens, die ik nu op papier na heb moeten sturen, meteen in te vullen. Dat lijkt mij, als volkomen leek op dat gebied, toch wat efficienter. Het staat tenslotte allemaal op de jaaropgaven.

wouda062
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jan 2008 14:24

Re: teruggave te veel betaalde ZVW premie

Ongelezen bericht door wouda062 »

Ja, ook ik heb de teruggave brief ontvangen, en voor zover als ik kan nagaan inclusief een correct berekende heffingsrente, dat loopt al aardig op. Echter nu nog geen Euri onvangen.
Voor 2007 heb ik maar weer hetzelfde gedaan: weer de jaaropgaves ingestuurd naar Nijmegen. Nog geen ontvangstbevestiging gekregen. dat zal wel weer even duren tot 2009?
OK ze geven meer rente dan een doorsnee bank.

Gesloten