LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat kunnen we doen tegen oplichting door webwinkels

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Etienne

Wat kunnen we doen tegen oplichting door webwinkels

Ongelezen bericht door Etienne »

IK denk dat de provider waar deze winkel draaid deze moet verwijderen.

U mening:

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Wat kunnen we doen tegen oplichting door webwinkels

Ongelezen bericht door Moppentappers »

ik denk dat er al prima middelen zijn om te kijken of webwinkels betrouwbaar zijn, buiten dat je recenties kan zoeken met google kan je ook WOT gebruiken (firefox exentie) MCafee siteadvisor www.siteadvisor.com
phishtank, welliswaar voor ander soort oplichting (tonen van valse websites)
maargoed.

Marijke2711
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 dec 2007 14:46

Re: Wat kunnen we doen tegen oplichting door webwinkels

Ongelezen bericht door Marijke2711 »

Allemaal prima ideeen maar misschien ook direct de vraag erbij voegen: wat doen we met consumenten die de boel bedonderen?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Wat kunnen we doen tegen oplichting door webwinkels

Ongelezen bericht door BBCS »

wat doen we met consumenten die de boel bedonderen?
Niks toch?

De consument bedonderd de boel toch nooit.

Daarnaast is de consument heel sterk beschermd.

En als de consument de winkelier zou bedonderen, is dat toch een ondernemersrisico?

En de degene die zegt dat de consument de boel bedonderd, bedonderd de boel zelf en die persoon of winkelier is dan anti-consument en klant onvriendelijk.

De consument heeft ten aller tijden gelijk, zelfs als hij geen gelijk heeft, heeft hij gelijk.

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: Wat kunnen we doen tegen oplichting door webwinkels

Ongelezen bericht door Big-V »

@ BBCS: hou toch op. Je lijkt wel een klein kind dat net zo lang blijft zeuren tot hij zijn zin krijgt.

@ Marijke2711: waar denk je dan aan? Consumenten die de zaak bedonderen?


Eigenlijk is dit helemaal niet aan de orde. Het is namelijk een consumentenforum.

Marijke2711
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 dec 2007 14:46

Re: Wat kunnen we doen tegen oplichting door webwinkels

Ongelezen bericht door Marijke2711 »

Natuurlijk is dit wel aan de orde. Consumentenforum of niet. Juist ook consumenten die de zaak bedonderen moeten op deze forum aangepakt worden. Als jij en vele anderen Wehkamp bedonderen dan gaan de prijzen voor mij en ander goedbetalenden vanzelf stijgen. Wie bedonder je uiteindelijk dan?

angel1978
Berichten: 11140
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wat kunnen we doen tegen oplichting door webwinkels

Ongelezen bericht door angel1978 »

marijke,

wat had je in gedachten dan ?
Hoe bedondert een consument ? Daar had je nog geen antwoord op gegeven...

tb
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 dec 2005 17:58

Re: Wat kunnen we doen tegen oplichting door webwinkels

Ongelezen bericht door tb »

1. Wel bestellen niet betalen (liefst lage bedragen want dan overstijgen de incassokosten al snel de inkoopwaarde);

2. Wel bestellen, wel aannemen bij aflevering door tpg maar vervolgens beweren 'nooit gehad'. Oplossing is verzekerde verzending, maar is duurder (en wie betaald dat uiteindelijk....);

3. Andere vorm van bedonderderen is Wel bestellen onder rembours maar nooit aannemen (en wie betaald dat uiteindelijk...);

zo maar enkele (veel) voorkomende situaties.

angel1978
Berichten: 11140
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wat kunnen we doen tegen oplichting door webwinkels

Ongelezen bericht door angel1978 »

1. Wel bestellen niet betalen (liefst lage bedragen want dan overstijgen de incassokosten al snel de inkoopwaarde);
De incassokosten worden betaald door de klant... Zelfs voor een paar euro is een incassotraject te starten en dat kost de winkelier helemaal niets.. Die kosten zijn voor rekening van de klant... Geen issue dus.
2. Wel bestellen, wel aannemen bij aflevering door tpg maar vervolgens beweren 'nooit gehad'. Oplossing is verzekerde verzending, maar is duurder (en wie betaald dat uiteindelijk....);
Alleen versturen met ontvangstbevestiging ( klant tekent ). Ontkennen dat je het hebt gehad is onzin en de kosten zijn voor de klant ( zit bij kostprijs in ).
3. Andere vorm van bedonderderen is Wel bestellen onder rembours maar nooit aannemen (en wie betaald dat uiteindelijk...);
Dat truukje lukt maar 1 keer.. Daarna ken je het adres en lever je daar natuurlijk niet meer... Daarnaast is de bestelling bevestigd en dus de koop al gesloten... Ondanks niet aannemen is een rekening sturen dus wel degelijk mogelijk.... Bij TPG staat geregistreerd dat je actief het pakketje geweigerd hebt !
zo maar enkele (veel) voorkomende situaties.[/quote]
Laatst gewijzigd door angel1978 op 09 jan 2008 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Marijke2711
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 dec 2007 14:46

Re: Wat kunnen we doen tegen oplichting door webwinkels

Ongelezen bericht door Marijke2711 »

Ik had niets specifieks in gedachten. Maar de toonzetting dat webwinkels bij voorbaat verdacht zijn en consumenten bij voorbaat in onschuld baden gaat mij te ver.

Je hoeft dit forum maar even kritisch over te kijken en je ziet soms achter veel gehuil over incasso's en andere rechtsmaatregelen de ultieme poging tot oplichting van een webwinkel.

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: Wat kunnen we doen tegen oplichting door webwinkels

Ongelezen bericht door Big-V »

Maar de toonzetting dat webwinkels bij voorbaat verdacht zijn en consumenten bij voorbaat in onschuld baden gaat mij te ver.
Dat was de toonzetting niet. Het topic gaat over de vraag hoe je oplichting aan kunt pakken. Er wordt nergens gesteld dat alle webshops bij voorbaat consumenten oplichten.

angel1978
Berichten: 11140
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wat kunnen we doen tegen oplichting door webwinkels

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ben ik 't op zich wel mee eens...
Maar zomaar iets roepen is ook al te makkelijk !

DJWim
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jan 2008 15:32

Re: Wat kunnen we doen tegen oplichting door webwinkels

Ongelezen bericht door DJWim »

Hallo, ik val zo maar deze thread binnen, omdat ik een probleempje heb met internet winkel MP3discount. Zie elders. Ik onderga op dit moment exact hetzelfde als de oorspronkelijke forum schrijver, nl dat ik iets besteld & betaald heb, maar alleen maar aan het lijntje wordt gehouden. Ik kan hier een dozijn mailtjes aanhalen van ene xxxx van MP3discount, met het verhaal dat het bestelde binnen enkele weken kan ariveren, maar dat schrijft hij al sind 10 oct 2007...

Dus wanneer beticht je zo'n iemand van oplichting? En hoe kan het dat ie al zolang op internet verkoopt als het een echte oplichter is?

Het doet een beetje denken aan de mop van een bord wat bij een cafe hangt: "Morgen is het bier gratis".. De volgende dag is het bier nog steeds morgen gratis... etc ..

Wim

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: Wat kunnen we doen tegen oplichting door webwinkels

Ongelezen bericht door Big-V »

Sinds 10 oktober? Ik neem aan dat je wel al je geld hebt teruggevraagd?

Marijke2711
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 dec 2007 14:46

Re: Wat kunnen we doen tegen oplichting door webwinkels

Ongelezen bericht door Marijke2711 »

Kijk, hier haal je waarschijnlijk direct en helder het probleem te voorschijn. De klager (zie voorgaande post) heeft iets besteld bij een webshop die een leuke site presenteert maar werkelijk geen enkele zekerheid biedt. De webshop suggereert dat haar 'hoofdkantoor' gevestigd is in Rotterdam; alsof ze uberhaupt ook maar een bijkantoor zouden hebben. De webshop is niet aangesloten bij een webwinkel-organisatie en publiceert zijn leveringsvoorwaarden niet op zijn site. Als deze site aangesloten was bij thuiswinkel.org hadden ze waarschijnlijk al een 'draai-om-hun-oren' gehad. De thuiswinkel.org kijk toe op het correct functioneren van webwinkels.

Ergens kun je bij dit soort webwinkels (de cowboys onder de webwinkels) wel op je vingers natellen dat het vroeg-of-laat fout gaat. Maar door de houding van deze cowboys zijn er vele goedwerkende webshops en consumenten de dupe. De webshops in hun aanzien en de consumenten in hun portemonnee. En dat is voor beiden zonde!

DJWim
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jan 2008 15:32

Re: Wat kunnen we doen tegen oplichting door webwinkels

Ongelezen bericht door DJWim »

Ja en nee..

Omdat ik nog steeds denk, hoop, dat MP3discount kan leveren, ben ik bereid nog even te wachten..

Mij laatste email hierover, (nadat MP3discount had aangegeven dat ie uiterlijk na 2 a 3 weken zal leveren)
Wim: Dus als de speler er op 1 feb 2008 er niet is, zal ik de bestelling annuleren, en derhalve vragen je mijn geld terug te storten. Wil je dit bevestigen?

MP3discount: bedankt voor uw mail. U krijgt u geld terug bij annulering. Helaas zal daarvoor ook tijd nodig zijn. Ik lever u dan ook liefst zo snel mogelijk de archos speler.
Of ben ik te goedgelovig? Over MP3discount is al aardig wat te vinden via Google, maar niemand die hem echt voor oplichter beticht. (op 1 reactie na, maar wordt later herroepen). Maar, nogmaals, als het echt een oplichter zou zijn, dat doet ie dit al minstens sinds 2005..! Hoe kan dat dan zo lang duren? ...

Wim

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: Wat kunnen we doen tegen oplichting door webwinkels

Ongelezen bericht door Big-V »

Ik kan niet beoordelen of het wel of geen oplichter is. Misschien, gezien de redenen die je zelf al geeft, niet. Toch zou ik dit product, als je er al zo lang op moet wachten, ergens anders bestellen.
Ongeacht of de webshop dus betrouwbaar is, zou ik mijn geld terug vragen en het product kopen bij een webshop of winkel die wèl kunnen leveren.
Succes.

tb
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 dec 2005 17:58

Re: Wat kunnen we doen tegen oplichting door webwinkels

Ongelezen bericht door tb »

De incassokosten worden betaald door de klant... Zelfs voor een paar euro is een incassotraject te starten en dat kost de winkelier helemaal niets.. Die kosten zijn voor rekening van de klant... Geen issue dus.

Lag dat maar zo eenvoudig. In de eerste plaats kost dit geen paar euro Als bedrijf betaal je altijd 'dossierkosten' + percentage van het incassobedrag + bijkomende kosten bij gerechtelijk gaan. In de tweede plaats blijkt in de praktijk dat de rechter (als je het al zover laat komen) vaak de incassokosten niet, of slechts deels toewijst. Ik spreek uit ervaring. Wij leveren particulieren dan ook niet meer op rekening omdat het in ons geval ging om een verlies van enkele tonnen in Euro's in een boekjaar. Het is mijn slechtste zakelijke beslissing ooit geweest om dat wel te doen.


Alleen versturen met ontvangstbevestiging ( klant tekent ). Ontkennen dat je het hebt gehad is onzin en de kosten zijn voor de klant ( zit bij kostprijs in ).
Deze begrijp ik niet helemaal maar voor zover ik het kan volgen sla je ook hier de plank volledig mis. De klant tekent af met een andere naam (dat kan want je hoeft je niet te legitimeren!) en vervolgens wordt er ontkent dat het in ontvangst genomen is. Gevolg; er wordt een onderzoek ingestart door tpg en de 'handtekening' komt boven water. Klant geeft aan 'ja daar staat een handtekening met de naam jansen' 'maar die ken ik niet, want mijn naam is pietersen'. Vervolgens mag je dan jouw INKOOPfactuur aan de tpg geven die jou (na heeeel lang wachten en onder veel gedoe de inkoopkosten terugbetaald). Wel ben je dan dus en je aangetekende verzendkosten kwijt, je tijd, je verpakkingskosten en je winstopslag. Deze 'grap' komt bij ons ongeveer 15 keer per week voor.
3. Andere vorm van bedonderderen is Wel bestellen onder rembours maar nooit aannemen (en wie betaald dat uiteindelijk...);


Dat truukje lukt maar 1 keer.. Daarna ken je het adres en lever je daar natuurlijk niet meer... Daarnaast is de bestelling bevestigd en dus de koop al gesloten... Ondanks niet aannemen is een rekening sturen dus wel degelijk mogelijk.... Bij TPG staat geregistreerd dat je actief het pakketje geweigerd hebt !
Uiteraard lever je op dat adres niet meer en per klant kan dit maar een keer gebeuren. Je bent echter wel je rembourskosten kwijt en je mag hopen dat het pakket zonder schade weer terug naar je bedrijf keert.
Een rekening sturen slaat natuurlijk nergens op omdat de consument altijd het recht heeft om het pakket te weigeren (wet koop op afstand). Overigens is die registratie door tpg maar deels juist. Als je het niet aanneemt omdat je zegt 'sorry ik mag daar niet voor tekenen' of er is niemand thuis dan beland het uiteindelijk op het postkantoor. Daar blijft het tussen de 14 dagen en 1 maand liggen en gaat dan alsnog terug naar afzender (als je geluk hebt en het niet zoekgeraakt is). In die situatie volgt er geen registratie dat je het geweigerd hebt.

Het versturen onder rembours welke uiteindelijk weer bij ons terugkomen door het niet aannemen gebeurt bij ons meer dan 30 keer per week.

Tel de kosten maar bij elkaar op en het gaat om veel, heel veel geld. En daar ging het in het begin van deze topic over en daarom heb ik gereageerd, uiteindelijk berekenen wij binnen onze bedrijven deze kosten door aan al die andere klanten die uiteindelijk wel normaal betalen. Hoe dat doorberekenen gebeurd? Heel eenvoudig; Op basis van de cijfers aangaande bovenstaande kosten, weten wij bij benadering om hoeveel geld dit gaat. Dit slaan we over naar het te verwachten aantal verzendingen en we weten hoeveel we als opslag om deze reden moeten toevoegen. Het is triest maar uiteindelijk betalen dus de goeden voor de slechten.[/quote]

liester
Berichten: 68
Lid geworden op: 05 jun 2006 21:07

Re: Wat kunnen we doen tegen oplichting door webwinkels

Ongelezen bericht door liester »

Topic Starter heeft zelf een webwinkel en is zelf niet geheel fris.
Post (en spamt) hier onder de namen baotianonline.nl, Etienne, Opa en waarschijnlijk nog meer namen!!!

Heet blijkbaar Joop Janse.

Zoek op deze site maar naar deze niet al te frisse postings.
Is al eerder teruggefloten vanwege het spammen en het gebruik van meerdere namen op een forum.http://www.webhostingtalk.nl/showthread ... nextoldest
Ontkent hier dat Janse iets te maken heeft met Twilight!

en nog een, ook een mooie:
http://www.webhostingtalk.nl/te-koop-ge ... zocht.html

ABC Internet
Leliestraat 38A
Zwolle

Eigenaar/wonende Janse


Firmanaam:
TwiLight INC
Luteynmarke 30 (Gewoon woonhuis)
Zwolle(zuid)

Eigenaar: Dhr M Veldhuizen

Doet ook in verzekeringen:
Wij van de Baotian Online Group zijn een onderdeel van Twilight Internet en Communicatie ons kantoor is gevestigd in Zwolle sinds 22 september 2004.
Voor de verzekeringen werken wij samen Veldhuizen en Partners een onafhankelijke tussen persoon die al meer als 30 jaar ervaring heeft op gebied van alle soorten verzekeringen.

Eenmanszaak en noemt zich Baotian Group (geen kvk inschr) of Veldhuizen en Partners.

Handelsnaam KvK-nummerAdres Vestiging Veldhuizen en Partners Assurantiën 05027093 0000
Luteynmarke 30, 8016NA Zwolle

Heeft ons ook per email benaderd en naderhand ons belasterd via dit forum. Noemt zich in de emails nog collega!!

Aan HMK Rijssen.

03-11-2007 (17.50uur)

Beste,

Graag zouden wij eens bij u langs komen om een en ander te bepraten en kijken of wij in de toekomst zaken kunnen doen....
Waar vinden wij uw bedrijf en hoe maken wij simpel weg een afspraak met u ?
Wachtende op uw reactie...

Mvgr Joop Janse
(Twilight INC)

Sent: Saturday, November 03, 2007 6:38 PM
Subject: Re: Bezoek..


Beste Joop,

Wie bent u, wat doet u?
Wilt u kopen of verkopen??

XXXXX

Sent: Saturday, November 03, 2007 6:41 PM
Subject: Re: Bezoek..


Beste XXXX,

Wij kopen en verkopen van alles....

Mvgr Joop

Sent: Saturday, November 03, 2007 7:27 PM
Subject: Re: Bezoek..


Beste Joop,

Niet erg duidelijk.
Wat moet ik met TwiLight Internet Netwerken en Communicatie???

XXXX

Sent: Saturday, November 03, 2007 8:56 PM
Subject: het bewijs.. lol


Beste xxx...

Baotian Online is ook van ons...
;) lol
En zo hebben we nog wel een aantal bedrijfjes...
Was nieuwsgierig wat wij voor elkaar konden betekenen..

Mvgr Joop

Sent: Saturday, November 03, 2007 9:30 PM
Subject: Re: het bewijs.. lol


Aha,

Nu komt de aap uit de mouw.

Wil je als dealer onze producten verkopen, meld je via dealer login als dealer.
Je ontvangt een wachtwoord waarmee je kunt inloggen.
Je ziet dan de dealerprijzen.

We hebben nog geen bezoekadres.
Ook geen tijd om bezoekers te ontvangen.

XXXX

Sent: Sunday, November 04, 2007 8:37 AM
Subject: Re: het bewijs.. lol


Beste xxxx,

Voor alleduidelijkheid ;) Apen hebben we in Amersfoort :) lol...
Hebben we zelfs een jaarkaart voor ;)
Ik wou eens kijken wat wij voor elkaar konden betekenen..
De dealerprijzen van jullie ken ik al heel lang ;) dus daar ging het mij niet om.
Jammer dat er geen mogelijheid is om eens bij je te komen buurten..
Ik had gedacht dat een organisatie zoals HMK en alle andere website's
die jullie hebben wel een kantoor of afleveradres hebben, waar je collega's kan ontvangen.
Dat je geen klanten op bezoek wilt hebben snap ik, maar collega's ...
Is toch anders.
Ik lees wel als het mogelijk is..
Of is HMK en de rest een luchtkasteel............ :-)

Mvgr Joop
(TwilightIBC)
Laatst gewijzigd door liester op 14 jan 2008 13:41, 2 keer totaal gewijzigd.

ondernemer-
Berichten: 234
Lid geworden op: 01 nov 2007 08:29

Re: Wat kunnen we doen tegen oplichting door webwinkels

Ongelezen bericht door ondernemer- »

Vertel eens meer

Gesloten