LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onterechte afschrijving met vervalste acceptgiro postbank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Hadelbrum
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2008 15:15

onterechte afschrijving met vervalste acceptgiro postbank

Ongelezen bericht door Hadelbrum »

op 31 dec is er een bedrag van 252,39 van mij rekening afgeschreven
per acceptgiro.
deze opdracht heb ik niet gegeven .
bij navraag bij de postbank is mij een kopie van de acceptgiro toegestuurd waaruit duidelijk blijkt dat deze opdacht niet van mijn hand is
(handtekening klopt niet en de naam en het adres komen niet overeen
met mijn gegevens)
in de begeleidende brief van de postbank werd aangegeven dat als ik het bedrag wil terug ontvangen ik contact dien op te nemen met de begunstigde .
uit de acceptgiro blijkt duidelijk dat dit een vervalsing is .
het bedrijf waar de acceptgiro vandaan komt is Pabo bv. na controle op het internet blijkt het een postorderbedrijf die sex artikelen verkoopt.
ik heb contact opgenomen met het betreffende bedrijf en zij geven toe de artikelen niet naar mijn adres te hebben gezonden maar zijn niet bereid tot het terugbetalen van het afgeschreven bedrag.
is het niet zo dat de Postbank verandwoordelijk is voor deze fout?
zij hebben verzuimt het adres en de handtekening te controleren.
kan iemand mij aangeven hoe verder te handelen?
Met (een wanhopige) vriendelijke groet,
Arjan van Brummen

r001
Berichten: 46
Lid geworden op: 06 okt 2005 21:43

Re: onterechte afschrijving met vervalste acceptgiro postbank

Ongelezen bericht door r001 »

Wanneer jezelf een fout zou maken bij een betaling, bijv per acceptgiro, dan zou je inderdaad de (foutieve) begunstigde kunnen verzoeken het bedrag terug te storten.
In dit geval is er geen sprake van een "domme fout" maar van fraude. Blijkbaar heeft iemand door in het invullen van jouw bankrekeningnummer een afboeking kunnen doen via een acceptgiro. Typisch dat Postbank doorverwijst naar de begunstigde. Postbank kan zelf ook zien, dat de handtekening in hun systeem niet overeenkomt met die op de acceptgiro, lijkt mij.

In geval van fraude, is het verstandig om aangifte te doen. Wellicht een idee om een kopie van de procesverbaal op te sturen (of af te geven) bij Postbank met het verzoek om het bedrag terug te storten. Postbank is de partij die iets foutief heeft uitgevoerd en zou het dus ook moeten oplossen.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: onterechte afschrijving met vervalste acceptgiro postbank

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Postbank is de partij die iets foutief heeft uitgevoerd en zou het dus ook moeten oplossen
Zelfde geval wel eens met de Rabo gehad: "zoekt u het maar uit met de begunstigde" was ook hun reactie.
Duidelijk gemaakt dat de Rabo zonder mijn expliciete toestemming - ze hebben immers niet mijn handtekening - geld van mijn rekening overgeboekt heeft en dat Rabo (en in jouw geval de Postbank) dus verantwoordelijk is voor het terugboeken van het geld.
Op het moment dat ze maar op elke willekeurige acceptgiro gaan overboeken ben je in principe vogelvrij als klant van de bank.

Bij de Rabo was dit voldoende om de bankmedewerker de zaak in gang te laten zetten; heeft nog wel een maand of wat geduurd voor het geld (door de RABO zelf) teruggestort was. Zij zijn verder gegaan met de begunstigde om hun geld terug te krijgen.

Denk dat een brief met een kopie van de acceptgiro en van je paspoort en een eis tot terugbetaling van het onrechtmatig afgeschreven bedrag voor de Postbank voldoende zou moeten zijn om je geld terug te boeken. Anders inderdaad aangifte doen bij de politie van fraude; laat die gasten maar aangeven tegen wie je de aanklacht in moet dienen: de geadresseerde of de Postbank (mijn voorkeur zou uitgaan naar de laatste)!!!!

Vaak is het overigens ook een verschrijving op een blanco machtiging of blanco acceptgiro en zit er geen kwaad achter en het is daarom ook zo vervelend - en ook begrijpelijk; klanten lopen toch niet weg is ook al geef je ze nog zo slechte service/rente - dat een bank je op dat moment in de kou laat staan en je geen service wil geven.

Misschien ook wel eens een aardig item om in Tros Radar te behandelen. De beveiliging van banken faalt - ook op dit punt - op een jammerlijke wijze natuurlijk!!!!!!
Is net of je een kluis bij een bank huurt waar iedereen - zonder het van elkaar te weten - een moedersleutel van krijgt; haalt iemand anders er wat uit dan moet je maar bij die persoon gaan verhaal gaan halen want de bank is niet verantwoordelijk: "want er zit toch een slot op de kluisdeur!?" :twisted: :twisted: :twisted:

Hadelbrum
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2008 15:15

Re: onterechte afschrijving met vervalste acceptgiro postbank

Ongelezen bericht door Hadelbrum »

Tot op heden is er nog niets gebeurd. De postbank heb ik maandag jl gebelt. Ze zouden het uitzoeken en mij terugbellen. Nou mooi niet dus. Dhr Set van de klantenservice kent denk ik geen service!
Vandaag weer gebelt. Nu gaat de hele zaak naar de afdeling fraude van de postbank. Inmiddels heb ik aangifte gedaan van fraude bij de politie.
Het blijft frustrerend dat de postbank geld overschrijft, je handtekening dus niet controleert ( deze fout geven ze toe) en als je dan verhaal komt houden dan geven ze tot nu toe niet thuis. Het is heel frustrerend hoe de postbank hier mee omgaat. :(

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: onterechte afschrijving met vervalste acceptgiro postbank

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Misschien eens tijd om een bescheiden statement te maken en je tegoeden te verhuizen naar een bank met filialen in de buurt waar je de medewerkers nog ouderwets aan hun stropdas over de balie kan trekken :!: :?: :idea: :twisted: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Situatie is bij alle banken hetzelfde maar echt persoonlijk contact - en dan bedoel ik niet geweld! - werkt soms toch een stuk beter dan dat er een internet of telecom kabeltje tussen zit.

Hadelbrum
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2008 15:15

Re: onterechte afschrijving met vervalste acceptgiro postbank

Ongelezen bericht door Hadelbrum »

Tja dat is wellicht de volgende stap
Inmiddels ben ik in gesprek met het bedrijf ( PABO-bv)waar de spullen gekocht zijn. Wellicht hebben zij de coulance om mij het bedrag terug te betalen.
Het is nog niet geregeld maar qua service vind ik de PABO op zich prima en voel me ook seriues genomen.( warme douche?)
wordt vervolgd.....

johandevries
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 apr 2007 20:02

Re: onterechte afschrijving met vervalste acceptgiro postbank

Ongelezen bericht door johandevries »

Ik begrijp het niet helemaal.

Er is aangifte gedaan bij de politie.
Het bedrijf PABO heeft spullen verstuurd naar de fraudeur.
Waarom neemt de politie geen actie., het adres van de fraudeur moet toch bij PABO te achterhalen zijn ?

Groeten,

]ohannes

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: onterechte afschrijving met vervalste acceptgiro postbank

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Waarom neemt de politie geen actie., het adres van de fraudeur moet toch bij PABO te achterhalen zijn
Zal de eerst de Postbank met de billen bloot moeten en toegeven dat ze onterecht - op basis van verkeerde gegevens en een niet kloppende handtekening - een bedrag hebben overgeschreven (denk ik!?)

Die handtekening is trouwens helemaal een wassen neus; zie een quote van de Postbank site:
Op het postkantoor wordt u gevraagd om uw handtekening op een speciale handtekeningkaart te plaatsen. De scans van deze handtekeningkaart en uw identiteitsbewijs worden vervolgens opgeslagen en bewaard in de administratie van de Postbank. Uw gescande handtekening wordt IN DE TOEKOMST gebruikt voor controledoeleinden. Wij zullen uw gegevens te allen tijde in overeenstemming met de Wet bescherming persoonsgegevens behandelen.
Wat die papieren transacties betreft zijn we dus voorlopig nog vogelvrij. Reden te meer om zeer voorzichtig om te gaan met papieren (vooraf ingevulde acceptgiro's, recu's etc.) waar rekeningnummers op vermeld staan!
Dit hele verhaal geld natuurlijk ook voor alle andere banken :idea:

Ik vraag me trouwens af of het mogelijk is om uitbetaling op basis van papieren acceptgiro's te blokkeren bij een bank. Kan er bij Postbank en Rabo niets over vinden!? Persoonlijk doe ik alles via internet en als back-up heb je dan nog een telefonisch systeem. Zou in principe voldoende moeten zijn.

Gesloten