LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ga nooit in zee met ESSENT

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
zowie

Ga nooit in zee met ESSENT

Ongelezen bericht door zowie »

Essent verraste me vorig aardig in negatieve zin! Ze hadden me 4 jaar lang geen elektriciteit in rekening gebracht. Door een ziekte van 1 van mijn gezinsleden was me dit niet opgevallen, ging er eigenlijk gewoon vanuit dat de jaarafrekeningen van Essent oke waren. Door deze fout ging mijn voorschot met 100 euro per maand omhoog en kwam ik met een grote schuld te zitten.
Dankzij mijn rechtsbijstandsverzekering werd deze schuld gehalveerd, maar toch..........Omdat ik altijd dacht dat mijn energieverbruik wel goed was, dacht ik ook niet aan energiebesparende middelen, zoals minder de wasdroger gebruiken, de verwarming even wat lager zetten etc. Doordat ik het laatste jaar flink heb bezuinigt kon mijn voorschotbedrag weer flink omlaag.
Ik heb de schuld die ik aan Essent had over de jaren:2004,2005,2006 in juli 2007 helemaal terug betaalt. In januari 2008 kreeg ik mijn jaarafrekening 2007. Berekenen ze een voorschot te weinig, wat ik wel betaald heb. Dus ze berekenen 10 voorschotten ipv 11. 257 euro door mijn neus geboord. Ik contact zoeken met klantenservice: blijken ze die 257 euro nog te verreken met de jaren 2004, 2005 en 2006, terwijl ik die schuld al lang vereffend had. Gevolg: weer naar mijn rechtsbijstandsverzekering.
Ik ga volgende maand over op Green Choice.
BESTE MENSEN GA NOOIT OVER OP ESSENT, ZE NAAIEN JE WAAR JE BIJ STAAT!

Ali Bensalah

Re: Ga nooit in zee met ESSENT

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

BESTE MENSEN GA NOOIT OVER OP ESSENT, ZE NAAIEN JE WAAR JE BIJ STAAT
Volgens mij heb je net uitgelegd dat je er 4 jaar lang niet "bij hebt gestaan" :lol:
Dankzij mijn rechtsbijstandsverzekering werd deze schuld gehalveerd,
2 jaar lang voor niets energie geleverd gekregen en nog is het niet goed. Sommige mensen zijn ook niet gauw tevreden te stellen :P

(degenen die werkelijk "genaaid worden"in dit verhaal zijn je mede klanten bij Essent die door jouw en Essent's onachtzaamheid meer moeten betalen voor hun energie. Essent zal bewuste of onbewuste wanbetaling echt niet voor zijn eigen rekening nemen).

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Vraag me af als je voorheen de nota's normaal gekregen hebt hoe dit is kunnen gebeuren. Maar los hiervan, zoals Ali Bensalah al opmerkt, 2 jaar voor niks elektrische energie en dan het bedrijf in zo'n daglicht stellen. Je moest je schamen zowie. Geef mij maar Essent en niemand anders. :roll:

diamondvoodoo

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

Gelukkig hoor ik van klanten over Essent weinig tot geen problemen, en dan spreek ik met name over het benaderen van klanten.
Echter gebruiken ze dochterbedrijf Energie:Direct daar wel voor om hun eigen naam 'schoon' te houden. Dus het is wellicht verklaarbaar.

Maar je conclusie en je verhaal is een beetje tegenstrijdig

Cesar

Ongelezen bericht door Cesar »

Ik vind het wel heel erg goedkoop om de schuld op de energieleverancier te steken.
Vervolgens ligt het aan een zieke.
Zou je niet eens bij jezelf te rade gaan?
Ben je wel bekwaam om een huishouden te runnen?
Ik vind dat Green-choice je niet moet aannemen, ze zien de gevolgen.

Henri42

Ongelezen bericht door Henri42 »

Geplaatst op 10 Jan 2008 18:18 door h@rm@
Maar los hiervan, zoals Ali Bensalah al opmerkt, 2 jaar voor niks elektrische energie en dan het bedrijf in zo'n daglicht stellen. Je moest je schamen zowie. Geef mij maar Essent en niemand anders.

Als ex Essent werknemer kies je de woorden die bij Essent passen :( 8)

Iedereen heeft het recht om een energie bedrijf de beoordelen, zonder daar schande over uit te spreken , Essent is niet de meest frisse club met managers die tonnen beuren over de rug van de klanten (*_*)

Cesar

Ongelezen bericht door Cesar »

Essent is niet de meest frisse club met managers die tonnen beuren over de rug van de klanten (*_*)
Dit zijn krasse uitspraken.
Moet je niet doen. Kun je op afgerekend worden.
Ik ben wel klant bij Essent, prive, en nog nooit problemen ondervonden. Zakelijk heb ik veel met Essent te maken, als netwerkbeheerder, en heb daar best wel problemen mee. De energieleveranciers die wij al hebben gehad de afgelopen jaren kunnen er echter ook wat van. Triest alles bij elkaar.
Neemt niet weg dat je niet kunt zeggen dat een zieke of een leverancier verantwoordelijk is voor jouw manier van boekhouden.

roeptumaar

Ongelezen bericht door roeptumaar »

Omdat ik altijd dacht dat mijn energieverbruik wel goed was, dacht ik ook niet aan energiebesparende middelen, zoals minder de wasdroger gebruiken,
Had je dan zelf niet door dat 257 euro per maand wel een beetje erg veel was.

Wij verbruiken 40 euro per maand zonder droogtrommel dat dan niet.
Wij zitten al jaaaaaaaaaren bij Essent en nog nooit een probleem gehad,er wordt automatisch een maandelijks bedrag afgeboekt en dat verloopt prima.Ook ontvangen we op tijd een zeer gespecificeerde eindafrekening,die nog altijd heeft geklopt.

Heb je in al die jaren dan ook geen acceptgiro in de bus gehad?
Beetje vreemd allemaal.

h@rm@n

Henri42, Ik zeg toch geef mij maar Essent. Toch niks mis mee. Verder laat ik iedereen vrij in hun keuze. Maar als je bijna 40 jaar bij een werkgever hebt gewerkt en tevens klant bent zonder problemen, dan denk ik dat als je het niet voor dat bedrijf opneemt het niet klopt als je op dit forum reacties geeft. Verder laat ik andere energiebedrijven in hun waarde omdat ik daar helemaal niet over kan meepraten. Sterker nog een voorbeeld: Ik werd onlangs benaderd door de NEM met de vraag of ik 10% wilde besparen op de energie. Ik heb deze mw. beleefd laten uitpraten en ze vervolgens uitgelegd dat ik postactief medewerker van een groot energiebedrijf van Nederland was en dat ik daardoor geniet van een verworven recht. Ze bedankte mij eveneens beleefd voor het aanhoren en dat ik niet de hoorn op de haak had gelegd.
En tenslotten de opmerking van jou dat Essent niet de meest frisse club is met managers die tonnen beuren over de rug van de klanten is een uitspraak van jou. Dhr. Boersma was voordat hij naar Essent kwam werkzaam bij Shell. Wat is Shell nu dan volgens jou voor een bedrijf. :wink:

Henri42

Dhr. Boersma was voordat hij naar Essent kwam werkzaam bij Shell. Wat is Shell nu dan volgens jou voor een bedrijf. !!!! ????

Boersma is alvast aan de vut begonnen bij Essent,is dat wat Harman bedoelt ??> :( Shell is een commercieel bedrijf en Essent een semi bedrijf met veel variabele toekomstplannen met Eneco (*-*)

h@rm@n

Bedoel je Nuon Henri42?
En wat las ik voor een recentelijke opmerking op een ander topic van jou?
Oxxio ken ik van het verleden,ik had geen problemen met die club bij het overstappen naar Essent.
Dit zijn jou woorden. Sorry, hier doe ik niet aan mee.

Henri42

Dat ik afnemer ben van Essent heeft niets met mijn kijk op de zakken vullende toplui van Essent van doen, goed lezen Harman en hou je aan de Topic. (*-*)

bart1979

Ongelezen bericht door bart1979 »

Als ik het goed lees heeft zowie zelf ook een aantal fouten gemaakt.
Ten eerste moet je nooit ergens vanuit gaan. Je moet weten of de voorschotten en de jaarrekening correct verwerkt worden. Dat je een zieke in huis hebt neemt niet weg dat je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen administratie.

Ik neem sinds een half jaar Elektriciteit en gas af van Essent. M'n eerste jaarrekening betrof 1200 euro bijbetalen. Ik wist natuurlijk dat dat niet kon kloppen. Hier heb ik zelf voor gebeld en de beginstanden die ik doorgegeven had (en goed bewaard had) vergeleken met hun beginstanden. Hier bleek dus een fout in te zitten (hun fout) en na een excuses van de medewerker kreeg ik een paar weken later een correcte jaarafrekening.

Verder geen problemen met Essent.

Fouten kunnen voorkomen, maar door een correcte administratie van jezelf kan je een hoop ongemak voorkomen.

Wat betreft die energiebeperkende maatregelen; die zijn niet alleen voor jouw portemonnee goed, maar ook voor het milieu. Die moet je dus ook zoveel mogelijk nemen.

jody241

Ongelezen bericht door jody241 »

Ik wil hier ook even mijn verhaal neerzetten over Essent! Ik merk uit de weinige reacties dat er nog niet zoveel problemen zijn met Essent. Toch hoor ik om mij heen dat dit anders is! En nu moet ik het zelf ondervinden.

Ik heb anderhalve week geleden de jaarafrekening mogen ontvangen. Maar liefst een bijbetaling van 708 euro en mijn nieuwe voorschotberekening komt op 204 euro per maand! Vrij veel lijkt mij voor een flatje waar ik alleen in woon. Maar oke......de administratie erbij gepakt en de cijfertjes erop nagekeken. Alles klopt! Dan zal ik inderdaad wel zoveel verbruikt hebben. Dit kan ik als student natuurlijk nooit ineens betalen en dus heb ik een telefoontje gepleegd naar Essent. Ik kreeg de mogelijkheid om dit bedrag in 4 termijnen te betalen. Niet in meer termijnen. Duidelijk naar gevraagd!

Hoor ik een aantal dagen geleden van vriendinnen dat zij vorig jaar hun bijbetaling over meer termijnen hebben mogen spreiden. Ik dus nogmaals een belletje naar Essent gepleegd.

Nee, dit kan ik absoluut niet. Ik ben vorige week akkoord gegaan met 4 termijnen en nu kunnen zij dit niet meer aanpassen. Mijn reactie hierop was natuurlijk, dat ik wel om deze mogelijkheid heb gevraagd, maar dat dit niet mogelijk was. En ik dus wel verplicht ben om hiermee akkoord te gaan. Ik moet immers toch betalen!

Haar reactie hierop was dat die vriendinnen van mij waarschijnlijk in een andere situatie hadden gezeten. Wat helemaal niet zo is. Deze vriendinnen werken allemaal en kunnen de maandelijkse termijnen gemakkelijker opbrengen dan ik als student.

Nu ben ik dus behoorlijk boos dat ze mij vorige week aan de telefoon zo misleid hebben. Zie ik het nu verkeerd?

En weet iemand of ik hier nog iets aan kan veranderen?

MvG Jody

diamondvoodoo

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

Hoi jody241,

De enige reden wat ik me kan bedenken is dat je vriendinnen een hogere bijbetaling hadden dan jouw 708 euro en dat zij daarom WEL in meer dan 4 termijnen mochten betalen. Is dit echter niet zo dan kan het zijn dat u bij het eerste telefoontje verkeerd bent ingelicht door de medewerker. De reden dat je vriendinnen misschien in een andere situatie zaten vind ik vreemd. Dan zie ik een lichte vorm van discriminatie, tenzij er misschien andere eventuele schulden openstonden maar dan verbaasd het mij alsnog.

zowie

Ik krijg veel reacties op mijn stuk over Essent. Ik ben het er inderdaad mee eens dat je als klant van Essent een gedeelde verantwoordelijkheid hebt tav voorschotten en jaarafrekeningen. Ik heb inderdaad nu geleerd om dit goed te blijven doen.
Waar het mij echter om gaat is dat Essent na een fout van enkele jaren mij mededeelde het bedrag van 2700 euro binnen twee weken van mijn rekening af zou halen. Hier ben ik tegen in het verweer gegaan. Het was een gedeelde fout en mijn voorstel was ook om deze fout, ook financieel te delen. Dankzij mijn rechtsbijstandsverzekering is dit gelukt. Essent en ik hebben samen deze fout gedeeld en hier was ik tevreden over! De jaren 2003, 2004, 2005 en 2006 waren bij deze afgerond. Echter in de jaarafrekening van 2007 komen ze hier weer op terug en verrekenen ze een maand(voorschot) nog met de jaren daarvoor, terwijl die jaren waren afgerond.

h@rm@n

Zowie, nog maar eens de betalingen nakijken. Want als blijkt dat het laatste voorgaande jaar nog iets verrekend moet worden dan zal Essent (en ieder ander energiebedrijf) dit alsnog verrekenen. Immers de Jar (jaarafrekening) wordt en is opgemaakt met alle betalingen en voorschotnota's. Als dan blijkt dat een of meerdere betalingen niet zijn betaald over de laatste periode wordt dit alsnog in rekening gebracht.
Bijvoorbeeld als bij een automatische incasso het saldo niet toereikend is, of bij een andere stornering, kan het zijn dat er een of meerdere voorschot(ten) niet betaald zijn. De regeling die met je getroffen is heeft betrekking op de fout (door Essent). En deze fout en regeling, c.q. kwijtschelding heeft in principe betrekking op 2003 en 2004. Want eerder stond in de voorwaarden dat indien er een fout door de leverancier wordt of is gemaakt, het bedrijf niet verder verhaal kan halen dan 2 voorgaande jaren. En ik denk dat dit hier het geval is. :o

zowie

Zoals ik al zei zijn alle voorschotten betaald en alle schulden naar Essent vorig jaar juni betaald. Ik heb het allemaal letterlijk op papier en al mijn bankafschriften bij de hand. Dat heb ik nu allemaal wel geleerd.
Mijn administratie heb ik na mijn fout wel op orde, alleen Essent niet!

h@rm@n

Alle bescheiden bij elkaar pakken en naar de dichts bijzijnde klantenbalie (misschien wel vlakbij in je buurt) gaan als je deze mogelijkheid hebt. Persoonlijk contact werkt sneller en beter dan hierover schriftelijk corresponderen.
Gegarandeerd dat jullie er uitkomen, zeker als je alles kunt overkeggen.
succes!

zowie

En ondanks, ook terecht kritische reacties, blijf ik voor mezelf (lees consument) opkomen. Als ik dit niet had gedaan had Essent vorig jaar 2700 euro van mijn bankafrekening geplukt (een bedrag wat ik overigens niet zomaar op mijn betaalrekening heb). Na tussenkomst van een rechtsbijstandsverzekering, welke opkomt voor mij (consument), werd de schuld gehalveerd.
Wat ik hier consumenten wil duidelijk maken, niet meer en niet minder, dat je als consument verplichtingen hebt, maar ook zeker rechten. En het is moeilijk vechten tegen zo'n groot orgaan als Essent, maar ondanks alles blijf ik voor mezelf opkomen, en dit in alle redelijkheid.
Wat ik wil zeggen dat na alle privatiseringen, wij als consument, er vaak op achteruit zijn gegaan. En dat je vaak met een klantenservice te maken krijgt die van toeten noch blazen weet, en dat je het een hoop tijd en energie kost om met de juiste personen in contact te komen.
Laat gewoon niet over je heen lopen en kom zeker op voor je rechten die je hebt, even los van de verplichtingen die je natuurlijk ook hebt.
Ik krijg hier reacties in de trand van dat ik mij zou moeten schamen. Waarvoor moet ik me schamen? Voor het feit dat ik voor mezelf opkom?

Gesloten