LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Website

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
bmscooter

Website

Ongelezen bericht door bmscooter »

Is er spraken van oplichting of fraude als een website voerende bedrijf producten verkoopt en geen kamer van koophandel nummer voert.

Is het waar dat de naam en adres en KvK en btw vermelding op een site verplicht is.
Wie mag dan deze vastteling van het niet aanwezig zijnde gegevens melde.
Is er ergens toegang daarvoor.

AUB geen namen hier vermelden van mogelijke bedrijven.

BBCS
Contacteer:

Re: Website

Ongelezen bericht door BBCS »

Is er spraken van oplichting of fraude als een website voerende bedrijf producten verkoopt en geen kamer van koophandel nummer voert.

Antwoord is ja, omdat ieder bedrijf in het handelsregister ingeschreven moet worden.
Dus als iemand handel voert en niet in het handelsregister is geregistreerd overtreedt hierbij de wet op de handelsregister en is dus in overtreding.

Is hetzelfde als jij een auto bestuurt, terwijl je geen geldig rijbewijs hebt.

Punt 2:
Als iemand als een bedrijf handel voert en de klanten krijgen problemen, hebben die klanten op dat moment geen wettelijke bescherming.

Hoofdstuk 2. De inschrijving in het handelsregister

Artikel 5
1. Tot het doen van opgave ter inschrijving in het handelsregister bij de ter zake bevoegde Kamer is verplicht degene aan wie een onderneming toebehoort of, indien het de inschrijving betreft van een rechtspersoon of van een aan een rechtspersoon toebehorende onderneming, ieder der bestuurders van de rechtspersoon.

2. Indien geen van de in het eerste lid bedoelde personen in Nederland is gevestigd, is tot het doen van de opgave tevens verplicht degene die in Nederland belast is met de dagelijkse leiding.

3. Indien een onderneming buiten Nederland is gevestigd, is tot het doen van de opgave tevens verplicht degene die belast is met de dagelijkse leiding van de hoofdnederzetting of, indien die er niet is, de door de onderneming aangewezen handelsagent.

4. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen andere personen worden aangewezen die verplicht of bevoegd zijn tot het doen van daarbij aangewezen opgaven.

http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/sessi ... script=yes

Dat is punt 1.

Punt 2:
Iemand die een bedrijf voert dient ook bij de fiscus erkent te worden.
Als de fiscus een bedrijf erkent dan krijgt dat bedrijf een BTW nummer.

Als een bedrijf geen BTW nummer heeft, is deze ook niet door de fiscus erkent als bedrijf.

Concreet:
Als een bedrijf niet ingeschreven staat in het handelsregister van de KvK en geen BTW nummer heeft, dan is dat bedrijf illegaal bezig.

Ik wil er niet mee zeggen dat dat bedrijf direct de klanten oplicht, maar indirect zeker wel.

bmscooter

Mag een bedrijf andere namen hebben onder het zelfde KvK nummer dat is erkend.

BBCS
Contacteer:

Nee.

Je hebt niet alleen te maken met de inschrijvingen, maar ook met het recht op de handelsnaam.

Handelsnaam:

Een handelsnaam is de naam waaronder een onderneming wordt gedreven. Een ondernemer die een handelsnaam voert, wil meestal voorkomen dat een andere ondernemer met eenzelfde soort bedrijf dezelfde naam gebruikt. De opgebouwde naamsbekendheid heeft immers tijd en geld gekost en de ondernemer wil niet dat anderen daarvan profiteren. Ook wil hij voorkomen dat klanten zijn bedrijf met een ander bedrijf verwarren. Bescherming van de handelsnaam is daarom belangrijk.

http://www.kvk.nl/wettenenregels/600_Id ... efault.asp
Wat is een handelsnaam?

Een handelsnaam is de naam waaronder een onderneming wordt gedreven. Deze naam hoeft niet aan te geven welk soort onderneming er wordt gedreven. Ondernemers zijn vrij om een naam te kiezen, als:

1. De handelsnaam onderscheidend genoeg is
Zo is de naam 'wasserette' voor een wasserij niet onderscheidend genoeg, omdat het in het spraakgebruik een normale benaming is. Ook een internetadres op zich is geen handelsnaam. Er kunnen losse letters en afkortingen in een handelsnaam staan, die niet per se iets hoeven te betekenen. Een naam die alleen bestaat uit losse letters of cijfers bezit meestal onvoldoende onderscheidend vermogen en is onbruikbaar als handelsnaam.

2. De handelsnaam niet verwarrend of misleidend is
U kunt geen handelsnaam gebruiken die al door een andere onderneming wordt gebruikt of daarop lijkt. Ook mag u geen 'B.V.' toevoegen als uw bedrijf geen B.V. is.

3. De handelsnaam niet in strijd is met bestaande merken
Of dat zo is, wordt bij uw inschrijving overigens niet onderzocht door de KvK. Het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom houdt zich bezig met merkbescherming.

Een bedrijf kan meerdere handelsnamen gebruiken.

http://www.kvk.nl/wettenenregels/600_Id ... lsnaam.asp
lees ook:

http://www.kvk.nl/wettenenregels/600_Id ... oldoen.asp

http://www.kvk.nl/bedrijfstarten/800_Ze ... kiezen.asp

bmscooter

Mag een wilkeurige mogelijke forumbeheerder een mogelijk legaal bedrijf beschermen.

BBCS
Contacteer:

Mag een wilkeurige mogelijke forumbeheerder een mogelijk legaal bedrijf beschermen.
Tuurlijk.

Vergeet niet dat de eigenaar van dat legale bedrijf hier ook op het forum zit, en die is het er niet mee eens dat jij een handelsnaam hanteert die veel op zijn handelsnaam lijkt en ook nog in de dezelfde branche.

Dus als het legale bedrijf (die hier al wat langer op het forum zit) dan gaat eisen dat het niet legale bedrijf de naamvoering moet aanpassen of niet meer mag gebruiken, dan is dat zijn recht.
Laatst gewijzigd door BBCS op 16 jan 2008 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.

bmscooter

AUB geen namen noemen even wissen M.
Laatst gewijzigd door bmscooter op 16 jan 2008 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Toolboy

Ongelezen bericht door Toolboy »

Is er in deze sprake over een bedrijf??

Het lijkt meer op neven inkomsten.
Ik ben dan ook van mening dat er geen sprake is van een bedrijf.

T

Geoffrey

Ongelezen bericht door Geoffrey »

De Consumentenautoriteit is zo'n beetje de waakhond voor wat betreft bescherming van consumenten. Je kunt je vraag/klacht vaak ook bij hen kwijt. www.consumentenautoriteit.nl

bmscooter

Mag een gelegaliseerd bedrijf een andere naam (als onderdeel toevoegen) onder de zelfde vermelding van een KvK en het Btw nummer op zijn website.
Dus twee verschillende namen als website en de zelfde KvK en BTW nummer? Met vermelding onderdeel van 1e bedrijf.

BBCS
Contacteer:

De Consumentenautoriteit is zo'n beetje de waakhond voor wat betreft bescherming van consumenten. Je kunt je vraag/klacht vaak ook bij hen kwijt. http://www.consumentenautoriteit.nl
Alleen zijn er dan de wettelijke beschermingen van de consument niet van toepassing.

De wettelijke consumentenbescherming is alleen van toepassing als er werkelijk met een officiële erkende bedrijf wordt gehandeld.
Als dat niet het geval is, dan zijn gewoon de regels van particulieren van toepassing.

BMS.Purmerend

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Voor de lezer wil ik meer duidelijkheid dus vandaar dat ik even een voorbeeld stel met mijn eigen naam als bedoelt wat niet mag.

Ik heb een website met de naam BMS scooter verkoop enz.
En heb hiervoor een handelsnaam geregistreerd bij Kamer van Koophandel en daarvoor netjes een belasting nummer aangevraagd “BTW nummer” KvK in de plaats van vestiging. En het BTW nummer in de woonplaats.

Ik wil ook Koelkasten verkopen en open daarbij een nieuwe website met de naam Biancakasten.
Echter vind ik het niet nodig om deze los van het bedrijf opnieuw in te voeren bij de KvK en Belasting.
Ik voeg gewoon mijn eigen kvK en BTW gegevens toe op de website van BMS scooter op de website van Biancakasten.

Kan dit volgens u???????

Nu blijkt er in Rijssen een bedrijf te zitten die staat ingeschreven bij KvK met een geregisterde naam Biancakast.
De naam is bijna gelijk alleen is die van mij met [en] er achter.
Kan Biacakast smartengeld eisen omdat ik weiger de naam te veranderen?
Is mijn bestaande KvK en BTW nummer dan wel geldig voor mij 2e bedrijfje.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het lijkt mij dat er geen spraken is van oplichting of fraude.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oplichting

Oplichting is een vorm van bedrog, waarbij de dader een ander ontdoet van geld of van waardevolle goederen (artikel 326 van het Nederlandse Wetboek van Strafrecht).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fraude

Fraude is een vorm van bedrog; de zaken worden anders voorgesteld dan ze zijn, door op papier of digitaal een onjuiste weergave te geven van de werkelijkheid. Men spreekt ook van oplichting. (...) Bij fraude is altijd een vorm van opzet in het spel.

Marijke2711

Ongelezen bericht door Marijke2711 »

Het is afhankelijk van de door jou gekozen rechtsvorm. Als je een éénmansbedrijf hebt dan kun je geen tweede inschrijving bij de KvK en belastingdienst doen. Je hebt immers maar één Sofi-nummer en deze genereert automatisch je btw- en loonheffingsnummer. Als éénmansbedrijf ben je hoofdelijk aansprakelijk voor alle lasten en lusten van jouw handelsactiviteiten. Je kunt wel een tweede en derde handelsnaam onder je KvK inschrijving voeren maar de grondslag blijft dat je als éénmanszaak slechts eenmaal ingeschreven kunt worden bij de KvK.

Heb je een BV dan kun je een tweede BV oprichten en de daarmee te voeren handelingen uitvoeren maar ik heb een beetje de indruk dat hier geen sprake van is.

In dit geval verwijs ik je toch even door naar de KvK.

Ten aanzien van de mogelijk verwarrende naamsvoeringen even kort. De soep wordt niet zo heet gegeten als deze opgediend wordt. Er zal geen grondslag voor een claim kunnen zijn zolang iemand in Rijssen niet daadwerkelijk kan aantonen dat hij/zij schade heeft of zal ondervinden van een enigzins gelijkende naamsvoering aan de andere kant van Nederland. M.a.w. er zijn meer hondje die Fikkie heten; de Vries Witgoed bestaat ook volop en dat is zeker geen grondslag voor een claim. M.a.w. ik zou mij daar niet zo druk over maken.

alfatrion

De wettelijke consumentenbescherming is alleen van toepassing als er werkelijk met een officiële erkende bedrijf wordt gehandeld.
Het consumentenrecht is van toepassing op het moment dat de koop een consumentenkoop is. En een koop is een consumentenkoop op het moment dat daar een verkoper bij is betrokken die hier zijn brood mee verdient en een consument. Het is dus niet nodig om eerste te controleren of het bedrijf is inschreven bij de kamer van koophandel. (artikel 5 BW7)

ondernemer-

Ongelezen bericht door ondernemer- »

Als je een éénmansbedrijf hebt dan kun je geen tweede inschrijving bij de KvK en belastingdienst doen.
Je kunt in de eerste inschrijving wel een andere handelsnaam toevoegen.

Bij de belasting kun je zeker meerdere btw nummers hebben op een eenmanszaak.

Toen ik zelf begon, had ik na een tijd 2 bedrijven onder een kvk nummer. 2 btw nummers.

VB.

Je hebt een eenmanszaak en verkoopt meubels.
Maar je wilt nog een bedrijf oprichten, je wilt ook nog brood verkopen
Bij kvk mag je als eenmanszaak enkel maar een kvk inschrijving hebben.
Dus maar een nieuwe handelsnaam bijvoegen.
In de omschrijving van het bedrijf komt dan heel raar te staan.
Meubel verkoop, bakker.

Dus dit mag zeker.

Dan ga je even langs de belasting en vraagt een nieuw btw nummer aan voor je broodjes verkoop.

De eerste onderneming heeft btwnummer ............B01
En de tweede ...........B02

Dit mag en kan.
Alleen als een bedrijf over de kop gaat, gaat de andere mee.
Dus maak er maar een bv van.

BBCS
Contacteer:

Quote:

Het consumentenrecht is van toepassing op het moment dat de koop een consumentenkoop is. En een koop is een consumentenkoop op het moment dat daar een verkoper bij is betrokken die hier zijn brood mee verdient en een consument.
Klopt, maar als jij prive iets verkoopt aan mij, dan valt dat niet onder de consumentenkoop.

Een bedrijf die handeld, is verplicht om in het handelsregister ingeschreven te staan, anders is het geen bedrijf.

Dus een verkoper die niet in het handelsregister ingeschreven staat is dus geen verkoper.

Dus als iemand prive zwart in auto's handelt en deze ook doorverkoopt is dus geen professionele handelaar en op deze transacties is dan ook geen consumentenbescherming van toepassing.

alfatrion

Uit de informatie die ik heb kan ik dat niet opmaken.

Het gaat het consumentenrecht om de aard waarmee producten worden verkocht. Als ik iets prive aan jou verkoop dan ben jij een consument en ik een consument. De rest valt volgens mij allemaal onder het consumentenrecht.

Edit: Tijdens mijn rechtscolleges is dat nooit aanbod gekomen. En ik heb er nog even wat op nageslagen en kom er toch weer op uit dat het consumentenrecht volgens gewoon van toepassing is.

BBCS
Contacteer:

Het gaat het consumentenrecht om de aard waarmee producten worden verkocht. Als ik iets prive aan jou verkoop dan ben jij een consument en ik een consument. De rest valt volgens mij allemaal onder het consumentenrecht.
Ik betwijfel het.

Want:

Hoe kan een transactie de consumentenbescherming van toepassing zijn, als de verkoper geen erkende verkoper is?

Als je de programma's op tv ziet (opgelicht e.d.) dan valt het mij wel op dat die mensen dan geen rechten hebben.

Dus als ik me uitgeef voor verkoper, dan wilt dat nog niet zeggen dat ik het ben.
De wet gaat er vanuit dat iemand die voor zijn brood een verkoper is, dat dan de normale regels van toepassing zijn.
En iemand die een verkoper is, moet dit doen uit naam van een bedrijf. En ieder bedrijf is verplicht om ingeschreven te staan in het handelsregister. Staat iemand niet in het handelsregister ingeschreven, dan is dat bedrijf niet legaal, en dus zijn dan ook niet die regels van toepassing.

Begrijp je wat ik bedoel?
Edit: Tijdens mijn rechtscolleges is dat nooit aanbod gekomen. En ik heb er nog even wat op nageslagen en kom er toch weer op uit dat het consumentenrecht volgens gewoon van toepassing is.
Dus als het er niet staat, wilt dus niet zeggen dat het normaal van toepassing is.

Als het er niet staat, dan is het niet van toepassing.

Het is wel zo dat het een zeer ingewikkelde materie is.
Het kan zijn dat ik het mis heb, maar dan hoor ik dat wel.

alfatrion

Hoe kan een transactie de consumentenbescherming van toepassing zijn, als de verkoper geen erkende verkoper is?
Dat kan door de verplichtingen waar bedrijven zich aan moeten houden los te stellen van de voorwaarden waarop het consumentenrecht van toepassing is. Als die verplichtingen en voorwaarden aan elkaar gekoppeld zijn dan moet dit ergens staan.

Het consumentenrecht is er opgericht om de consument te beschermen. En een dergelijke maatregel zou haaks op dat beleid staan.
Als je de programma's op tv ziet (opgelicht e.d.) dan valt het mij wel op dat die mensen dan geen rechten hebben.
Volgens mij hebben ze wel rechten alleen is het een beetje moeilijk om je recht te krijgen.
En iemand die een verkoper is, moet dit doen uit naam van een bedrijf.
Er staat beroep of bedrijf in het consumentenrecht.
En ieder bedrijf is verplicht om ingeschreven te staan in het handelsregister. Staat iemand niet in het handelsregister ingeschreven, dan is dat bedrijf niet legaal, en dus zijn dan ook niet die regels van toepassing.
Bij het 'en dus' ga je de fout in want
Als het er niet staat, dan is het niet van toepassing.
Die 'en dus' moet dus ergens staan anders is die dus niet van toepassing.

Gesloten