LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vastelastenbond - Elektran. Waar blijft contract???

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Shine

Vastelastenbond - Elektran. Waar blijft contract???

Ongelezen bericht door Shine »

Medio november 2007 (18-11-2007) heb ik me dan toch maar aangemeld bij deze vastelastenlastenbond club voor E+G levering, 3-jarig contract. Dit loopt dan bij Eletran.
Inmiddels is het medio januari 2008, maar heb ik tot op heden nog steeds niets gehoord van Elektran. Geen contract, bevestiging..niets.
In december ben ik hierover al begonnen te bellen.
Antw:
Met ingang van 01-01-2008 krijgt u geleverd door Elektran. Uw contract komt er aan. In januari 08 heb ik nog maar eens gebeld met Elektran hoe het zit. Een of ander warrig verhaal van netbeheer mbt vaststellen termijnbedrag kreeg ik te horen. (ik heb bij de aanmelding keurig mijn meterstanden doorgegeven!)
Inmiddels heb ik van mijn oude leverancier de slotfactuur ontvangen, (afgerekend op de door mijn doorgeven meterstanden) maar heb ik van elektran nog steeds geen contract/bevestiging o.i.d ontvangen. De netbeheerder ook maar even gebeld en inderdaad vanaf 01-01-2008 krijg ik wel geleverd van Elektran.

Vastelastenbond gebeld: Vraag: Ik heb van Elektran tot op heden nog steeds geen contract, bevestiging of iets van dien aard ontvangen.
Antw: Elektran werkt met een nieuw systeem en daardoor treedt vertraging op. Verder ontvangt u geen contract maar een bevestiging. Het contract hebt u ondertekend toen u zich (via internet) aanmeldde bij de Vastelastenbond voor deze energielevering.
Naar aanleiding van mijn internet aanmelding heb ik van de Vastelastenbond een bevestigings schrijven ontvangen (5 dagen na mijn aanmelding)
In dit schrijven staat echter niets meer dan wat standaard regels.
'Welkom als lid van de vastelastenbond. De gegevens die we van u hebben ontvangen zijn verwerkt en u ontvangt, binnen 4 weken van Elektran een schriftelijke bevestiging. Daarmee is de overstap naar uw nieuwe levernacier geregeld.
Binnenkort bericht Elektran u over uw exacte overstapdatum alsmede de hoogte van uw voorschotbedrag.

Als dit VB schrijven het contract is dan ben ik hoogst verbaasd. Op alle paperassen staan namelijk nergens de toen geldende E+G prijsstelingen vermeld voor dit 3 jarig contract. Dunkt me dat deze prijzen vermeld moeten worden in een contract. Temeer omdat E een 3-jarig vasteprijs contract is en G min of meer een verkapte vaste prijs is. ( gasprijsmag alleen verhoogd worden met de opslag die de gasunie doorvoert en/of een eventuele verhoging van de energiebelasting)
Verder ga ik er vanuit dat ik daarmee ook mijn vastrecht Leveranciers gedeelte voor een periode van 3 jaar heb vastgezet. Maar ook dit bedrag staat nergens vermeld.
Kortom, ik mis een daadwerkelijk contract waarin de bedragen vermeld staan waarop ik in november heb ingetekend en vastgezet.
Surf ik naar de VB website, kan ik nergens een verwijzing vinden van de toen geldende prijsafspraken met Elektran bij een driejarig contract. Ook op de Elektran website kan ik hierover niets vinden. Ik voel me dus in alle opzichten aan de goden overgelaten en kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze gang van zaken niet helemaal volgens de behorende contractuele gang van zaken plaatsvindt.

Het enige wat ik maar hoor als ik bel: U moet nog maar even wachten. Het komt er aan.
Als tegen argument heb ik dan: ingang contract, maar heb geen daadwerkelijk contract immers bepaalde vermeldingen ontbreken. Daarmee komt een eventuele bedenktijd dus ook in het gedrang.
En verder: tot op heden weet ik totaal niet waar ik aan toe ben.

Hebben andere deze ervaring ook? Hoe is hun switch naar VB en dit 3-jarig leveringscontract verlopen? Duurde dat ook zolang?
De uitspraak: u moet afwachten word ik nogal zat.

HvanGennip

Re: Vastelastenbond - Elektran. Waar blijft contract???

Ongelezen bericht door HvanGennip »

Ik ben ook lid van de vastelastenbond en heb ook het 3 jarige contract. Ook bij mij duurde het vrij lang voordat ik bericht had van elektran, maar dat is uiteindelijk allemaal goed gekomen. Het probleem was dat ik mijn meterstanden niet had doorgegeven en dat zorgde voor wat extra vertraging.

Laatst heb ik een brief gekregen van elektran dat ze op een ander systeem overgaan, dit zal dus bij jou wel zorgen voor de vertraging. Ik ken de vastelastenbond als zeer secuur, dus als de vastelastenbond zegt dat het goedkomt dan kan je daar volgens mij best vanuit gaan.

Shine

Ik heb die brief van elektran dus niet gehad.
Verder:
Toen jij jouw contract ontving, stond daar de prijs in waarop je hebt ingetekend? Dus het contract bent aangegaan (indien vp 3 jarig cotnract)

diamondvoodoo

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

Sowieso dien je in de bevestiging de tarieven en voorwaarden te ontvangen. Ook bij het online aanmelden moeten ze de tarieven en voorwaarden vermeld hebben op de site. Ik neem ook niet aan dat je je hebt aangemeld als je niet weet wat de werkelijke tarieven zijn?

Als je de tarieven hebt gelezen en de algemene voorwaarden en je hebt je aangemeld dan dien je idd nog de bevestiging te krijgen en dan is er verder niets (wettelijks) fout. Echter dien je nog wel te kunnen annuleren na ontvangst van de bevestiging.

Shine

Natuurlijk heb ik me aangemeld omdat de gestelde tarieven gepresenteerd op het internet interessant waren. Die wist ik toen en kon ik toen ook zien op de site.
Maar zoals ik al zeg.........na deze aanmelding stopt eigenlijk alles.
Ik heb een standaard bevestiging van de VLB ontvangen maar daarin staan dus NIET die tarieven vermeld.
Van de leverancier Elektran heb ik tot op de dag van vandaag ook nog steeds niets gehoord.
Alleen wéét ik, door zelf met mijn netbeheerder gebeld te hebben en nog met Elektran en mijn vorige leverancier dat miv 01-01-08 de levering door Elektran plaatsvindt.

Het gaat mij nou juist om die bevestiging waarin de tarieven, toen ik mijn contract afsloot vermeld moeten staan. Die heb ik dus niet en ik kan ze ook nergens meer op het internet bij VLB of Elektran vinden. Voor mij is het dan verdomd moeilijk te achterhalen welke tarieven dit precies waren. En daar zit mijn probleem dus net precies. Ik wil dat zwart op wit hebben mocht ik dit in de toekomst nodig hebben. Je weet het immers maar nooit met deze markt!!

Maar goed, klaarblijkelijk moet ik nog maar geduld blijven hebben en afwachten wanneer ik deze stukken krijg.
Het termijnbedrag wat ik maandelijks moet gaan betalen is dus ook nog niet bekend en tot op heden heb ik voor januari ook nog steeds niets kunnen betalen. Al met al duurt dit nu al 2 maanden.
Wat mij stoort is dat Elektran noch VLB mij in kennis stelt dat deze switchprocedure door programma wissel omstandigheden langer tijd in beslag kan nemen, maar me niet kunnen zeggen hoelang nog.
En dannog. De switch is er al doorheen en afgerond, alleen ontbreken, tot op de dag vandaag de afhandelende bevestigings en ingesloten termijnbedrag paparasstukken. En dat irriteert me behoorlijk.

diamondvoodoo

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

Dan is het in dit geval hopen dat ze snel de bevestiging en tarieven toesturen zoals ze zeggen... echter is 2 maanden wel heel lang wachten en is het de vraag of dat nog wel gaat gebeuren. Normaliter moet de bevestiging binnen een week op de deurmat liggen na aanmelding, vervolgens gaan de 8 wettelijke werkdagen in om het te annuleren, annuleert de klant niet, dan pas mag er geswitcht worden.

Ik zou ze nog maar een keer bellen en informeren dat je weinig zin meer hebt om te wachten en dat je anders overstapt. Misschien maken ze nu wel eens haast.

Ik begrijp dat je alles zwart op wit wil hebben maar kunnen ze overigens wel in hun systeem zien wat voor contract je hebt en welke tarieven daarbij horen? Ik mag hopen van wel.. Zoja noteer de tarieven en de dag, datum en tijdstip + naam medewerker. Mochten er later problemen komen met de tarieven/contract heb je in ieder geval iets om op terug te vallen want als het goed is kunnen ze alle gesprekken naluisteren.

Het is wel weer jammer dat het op deze manier moet gaan!

HvanGennip

Nou nou, een beetje vertrouwen is nooit weg. Bij de vastelastenbond staan ze aan jou kant hoor. Waarom vraag je de tarieven niet gewoon op bij de vastelastenbond, zij weten echt wel wat ze met je afgeproken hebben. De vastelastenbond kan er toch ook niets aan doen dat Elektran overgaat op een nieuw systeem.

Shine

Vertrouwen......
Als je ziet en weet hoeveel er mis kan gaan met een switch dan is vertrouwen hebben en maar passief blijven wachten op je louweren net iets teveel gevraagd.
Mijn vertrouwen is al wat aangetast juist door de slechte communicatie door beiden.

Inmiddels heb ik dit weekend (datum brief aanhef 16-01-2008) van Elektran een schrijven ontvangen. Wat schetst mijn verbazing:
slechts een algemeen welkomst schrijven, vermelding van mijn EAN codes, leveradres en producten. DE producten staan beschreven als Gas en Elektriciteit. That's all.
Verder staat er dat ik, zodra zij info van de netbeheerder hebben gekregen (en mijn overstap is afgerond), ik post ontvang wat mijn termijnbedrag zal zijn.
Mijn overstap is m.i.v 01-01-08 en mijn inziens al afgerond. Mijn slotfactuur van mijn vorige leverancier is al binnen. Nergens wordt melding gemaakt dat ze, Elektran bezig zijn met een verandering van systeem waardoor het admin gedeelte bij hun meer tijd in beslag neemt.

Vooralsnog: Datum ingang contract, soort contract en vermelding prijzen én de voorwaarden staan nergens vermeld. Noch vanuit de VLB noch vanuit Elektran.

Mag de VLB aan de zijde van de consument staan, ik schiet met deze gang van zaken geen donder op en moet er wéér achteraan hobbelen. Ik wil namelijk een fatsoenlijk en met duidelijke vermelding van het soort contract, ingangsdatum, voorwaarden en daarbij behorende prijzen op papier hebben. We spreken hier per slot van rekening van een afgesloten contract!

HvanGennip

Ik heb bij mijn aanmelding gewoon een printje gemaakt met de prijzen en voorwaarden, niets aan de hand dus. Maar vraag ze dan gewoon aan de Vastelastenbond en ga hier niet zitten zeuren om niets. Het is waarschijnlijk gewoon een misverstand of zo. Dat andere leveranciers je bedonderen hoeft niet automatisch te betekenen dat de vastelastenbond dat ook zal doen. Integendeel, eerlijker dan dat zij zijn kan volgens mij niet.

Shine

Maar vraag ze dan gewoon aan de Vastelastenbond en ga hier niet zitten zeuren om niets. Het is waarschijnlijk gewoon een misverstand of zo
Euh pardon! Niet hier zitten zeuren? Even op je woorden letten dame!
Ik heb beiden meermaals gebeld met deze vraag en wordt dus domweg van het kastje naar de muur gestuurd.
VLB zegt dat ik het ontvang van Elektran, Elektran zegt weer van de VLB. En beiden zeggen dat ik maar moet afwachten.
Dan zegt de VLB dat ik al een bevestiging van hun in huis heb en dan zeg ik "dit behelst niets meer dan slecht een standaard schrijven. het daadwerkelijke contract (met prijsvermelding, soort contract etc.) ontbreekt in alle vormen."

We spreken hier nog altijd over het afsluiten van een contract en dan mag je verwachten dat beiden hun zaakjes voor elkaar hebben. Ik dus een fatsoenlijk contract toegestuurd krijg.
Dat heeft niets te maken met misverstand, maar slordigheden. Zaakjes niet of iig onvoldoende voor elkaar.
Mag jij weglopen met de VLB, mag ik zeker mijn ongerief hier neerzetten over deze gang van contractzaken. En dat wens ik niet becommentarieerd te hebben als een 'zitten zeuren en een bel hun'. Temeer omdat ik beiden met regelmaat hierover bel, maar alle duidelijkheid blijft ontbreken. En DAT is wat ik hier precies aan de orde stel.

Jaja,.leuk een printje maken van toen...... Het is toch te gek dat ik een printje had moeten maken van. En,....zo'n printje kan ik nu niet meer maken omdat de info op de website aangaande dit contract (dus prijsstelling etc) volledig is verdwenen.
Ik heb het niet over bedonderen, maar ik heb het over 'op mijn quivive zijn'.

HvanGennip

Ik heb hierover gebeld met de vastelastenbond en zij geven gewoon aan dat het inderdaad een beetje slordig is, maar mensen die om de prijzen vragen krijgen ze per direct toegestuurd. Ze bieden het 3 jaarscontract op dit moment niet aan om dat dat ten opzichte van het 1 jaarsaanbod nu niet interessant is, vandaar dat het ook niet op hun site staat.

Het heeft te maken met de overgang op het nieuwe systeem van Elektran en de wijziging in het berichtenverkeer van Elektran. Elektran gaf vroeger wel de bevestiging met prijzen en de contractsvorm, maar dat doen ze nu niet meer.

Gewoon met de vastelastenbond bellen dus, dan kun je jezelf de negatieve energie (oftewel gezeur) besparen.

Vastelastenbond

Ongelezen bericht door Vastelastenbond »

Geachte heer Shine,

Vandaag ben ik door een lid geattendeerd op deze discussie, en ik vind het heel vervelend dat u de prijzen niet heeft uitgeprint. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat u de prijzen bij ons heeft opgevraagd. Wij sturen ze op verzoek direct toe, dat is voor ons maar een druk op de knop. We houden van alle leden de prijzen bij in een database en controleren zelfs of onze leden wel de juiste prijs berekend krijgen.

Als u mij (Dennis) een e-mail stuurt dan zal ik er voor zorgen dat u de prijzen direct krijgt toegestuurt.

In ieder geval onze excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,

Dennis van Druten
Vereniging de Vastelastenbond

dennis[@]vastelastenbond.nl

Shine

Nogmaals, ik heb verschillende keren gebeld met beiden met het alhier breed uitgemeten resultaat bij beiden.
Klaarblijkelijk mag er wel over anderen leveranciers stevig gezeurd en geklaagd worden maar ohwee als het de VLB betreft dan komt GvGennip en ziet dit dan als een gezeur en negatieve energie.
Tja, uw punt is duidelijk.
Kritische geluiden ten aanzien van de VLB worden niet op prijs gesteld.

@ VLB, Dennis:
Inderdaad jammer dat het zover moest komen alvorens er wel gehoor wordt gegeven aan mijn verzoek en gevraag (bij zowel u als Elektran). Ik stuur u een Email en zie een en ander graag van u tegemoet.

Als tip zou ik u wel willen meegeven dat u bij een volgende keer in het aanbieden van een dergelijk contract de mededeling op uw website plaatst dat de prijzen van desbetreffend contract door de klant zelf even uitgeprint moeten worden. Deze niet in het contract vermeld zullen staan net zomin als de vorm van het energieleveringscontract dat de klant heeft afgesloten.

Case closed.

Vastelastenbond

Ongelezen bericht door Vastelastenbond »

Geachte heer Shine,

De Vastelastenbond werkt helemaal niet met een contract in de vorm waar u het over heeft, maar onze website zijn de voorwaarden. De bevestiging die u heeft ondertekend is algemeen van aard en alleen geldig in combinatie met uw aanmelding voor een product via de website. Alle pagina's op onze website zijn daarom ook uitprintbaar. In uw geval is de aanbieding die u heeft genomen nu niet meer beschikbaar, dus ik begrijp dat het vervelend is dat u deze niet meer uit kunt printen.

Hierbij de tarieven die van toepassing zijn op uw overeenkomst met Elektran:

Elektriciteitstarieven (excl. btw) voor 3 jaar vast:

Enkeltarief: € 0,055
Piektarief: € 0,0679
Daltarief: € 0,0367
Vastrecht: € 15,00

Gastarief:

Gastarief (excl. btw en regiotoeslag): € 0,319 (vorige periode) nu € 0,325 (nu tot 1 juli)
Vastrecht gas: € 15,00

Het gastarief mag halfjaarlijks worden aangepast, maar we hebben de marge van Elektran vastgelegd in onze raamovereenkomst. Met andere woorden, het gas is goedkoop en zal goedkoop blijven ten opzichte van andere leveranciers. De voorwaarden staan op de website van Elektran (www.elektran.nl)

Ik vraag me af waarom u eerst op een forum uw beklag doet over onze organisatie alvorens u zich tot ons went. Wij zijn geen energieleverancier en dat willen wij ook helemaal niet zijn. Wat wij wel willen zijn is uw vriend op het gebied van uw vaste lasten. Wij hebben een relatie met onze leden op basis van wederzijds respect en vertrouwen, en samen als groep halen we het onderste uit de kan. Samen sterk! Wij doen dit goed, eerlijk en correct. Er is tot op de dag van vandaag geen enkel probleem onopgelost gebleven. Al kost ons 3 dagen om een probleem op te lossen, dat maakt hier niets uit. Dat is onze taak.

Wij kunnen ons echt niet voorstellen dat u bij ons de prijzen heeft opgevraagd, en ik heb dit ook nagevraagd bij alle medewerkers. Ook hebben we alle mail gecheckt en daar zit ook geen aanvraag voor tarieven bij. Het opsturen van de tarieven is voor ons ten slotte maar een kleine moeite, en kan me ook geen reden bedenken waarom dat we ze niet toe zouden sturen.

Ik zal deze reactie ook op het betreffende forum plaatsen. En als u in de toekomst nog ergens een probleem mee heeft dan verzoeken wij u vriendelijk om een e-mail te sturen.

Met vriendelijke groet,

Dennis van Druten
Vereniging de Vastelastenbond

Gesloten