LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek overgesloten en toch boeken ze dubbel af

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Ditjes
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2008 10:38

Hypotheek overgesloten en toch boeken ze dubbel af

Ongelezen bericht door Ditjes »

Hallo,

Op 27 november hebben wij onze hypotheek overgesloten naar een andere hypotheek, de passeerdatum was 27 november 2007 bij de notaris.
De hypotheek was daarmee volledig afgerekend.
Ten onrechte heeft onze ex-hypotheekverstrekker op 4 december alsnog een volledige maand november aan rente afgeboekt.
Volgens onze hypotheekadviseur wordt dit bedrag teruggestort, ze vertellen er alleen niet bij wanneer. Storneren kan niet meer, want daarvoor is het nu te laat, ik kwam er afgelopen zondag pas achter.
In december hebben we dus nu voor twee hypotheken (ook nieuwe hypotheek) rente betaald, en ik vond ineens dat ons banksaldo, ondanks de dure maand december, wel heel erg hard geslonken was. Tot ik die onterechte afschrijving zag, ja toen ging het belletje rinkelen.

Het is nu 17 januari 2008, moet de bank in questie mij ook de wettelijke rente betalen? En wat is de termijn dat ze het overgemaakt MOETEN hebben? Ik heb een officiele klacht ingediend, want gisteren was het ''flinke'' bedrag nog niet bijgeschreven.

Ik baal hier enorm van, want je staat rood door dit geintje. En ook dat geeft de nodige kosten.

Op het moment dat je met een afrekeningsnota bij de notaris zit, heeft geen enkele ex-hypotheekverstrekker toch het recht om alsnog even wat af te schrijven, terwijl de boel al is afgerond? Op deze manier brengen ze mensen onnodig in de problemen.
Als iets is afgerond, dan verwacht je dat de automatische incasso daarvoor toch ook stopt, ik vertrouw het niet meer. Dat dit zomaar kan.

Ik had er nog zo opgelet, en toch heb ik er overheen gekeken tot ik zondag een papieren bankafschrift checkte die ik net had binnengekregen, ja en toen was storneren dus al te laat.
Nu moet ik gaan bedelen om ons eigen geld terug te krijgen, walgelijk vind ik dat, en ik heb er een hele nare smaak van gekregen, je bent geen baas over je eigen banksaldo. Ik heb altijd al een hekel aan automatische incasso's gehad, en nu helemaal!

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Hypotheek overgesloten en toch boeken ze dubbel af

Ongelezen bericht door roro25 »

De passeerdatum is 27 november. Dan lijkt het mij logisch dat je 27/30 gedeelte rente betaald aan de oude hypotheek verstrekker.
Aan de nieuwe hypoteekverstrekker zal je dan 3/30 gedeelte rente betalen.
MIsschien is er afgesproken in de offerte dat je gewoon de gehele maand november aan de oude hyp betaald en per december aan de nieuwe hyp.
Lees dat eens na in de offerte.

Zoals je het nu verteld lijkt het alsof je niet over de maand november wil betalen of heb je me de nieuwe hyp verstrekker afgesproken dat zij de maand november voor hun rekening neemt.

Iets meer info is altijd wel handig om het objectief te kunnen beoordelen.

Ditjes
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2008 10:38

Re: Hypotheek overgesloten en toch boeken ze dubbel af

Ongelezen bericht door Ditjes »

Nee Roro dan begrijp je mij niet goed, de maand november van de oude hypotheek is in de afrekeningsnota bij de notaris berekend.
Oftewel afgerekend!
Voor de 3 dagen 28 t/m 30 nov. hebben wij een afschrijving inderdaad, dat is correct. Maar daarnaast heeft de ex-hypotheekverstrekker nog eens een volledige maand november hypotheek afgeboekt. En dát is niet correct. We hebben niet voor niets een notaris die deze financiën voor ons heeft afgerond.
Ik krijg trouwens zojuist een telefoontje van deze ex-hypotheekverstrekker waarbij hun duizendmalige excuses, ze hadden dit nooit mogen afboeken.
Ik krijg nu vanaf 4 december het onterechte afgeboekte bedrag inclusief rente retour! Ze hebben eerst het bedrag overgemaakt, gisteren, zonder rente. Maar na een klacht van mijn kant komt er ook een vergoeding tegenover te staan. De rente vanaf 4 dec t/m de datum dat het eindelijk terug is op onze rekening. En de onnodige kosten voor het rood staan op onze bankrekening.

Maar wat als je als ex-klant hier niet achter kwam, wanneer zie je dan ooit je geld terug als je zelf niet aan de bel trekt? En kan dit zomaar, dit was en is mijn vraag!
Als ik te laat betaal rekenen ze ook rente, dat doe ik nu precies hetzelfde.

Baskruit
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 feb 2007 22:11

Re: Hypotheek overgesloten en toch boeken ze dubbel af

Ongelezen bericht door Baskruit »

Fijn dat het alsnog is opgelost.

Ik ben misschien niet de gemiddelde nederlander wat dit betreft maar persoonlijk check ik vrijwel dagelijks even de betaalrekeningen om te zien wat er zoal is afgeboekt.

Roos005
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2008 20:21

Re: Hypotheek overgesloten en toch boeken ze dubbel af

Ongelezen bericht door Roos005 »

Hoi!

Fijn dat het goedgekomen is.

Een beetje adviseur moet toch weten dat sommige banken/verzekeraars er maanden over doen om de administratie na de aflossing van de hypotheek op orde te hebben.

Ik ben adviseur en ik adviseur nooit om af te wachten maar altijd terug te boeken via de bank. Ik wijs mensen er zelfs speciaal op.

Gr. Nancy

Ditjes
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2008 10:38

Re: Hypotheek overgesloten en toch boeken ze dubbel af

Ongelezen bericht door Ditjes »

Hoi bedankt voor jullie reacties.

Ik had mijn bank online ook gecheckt maar door vele afschrijvingen, het was tenslotte december, kadootjes winkeltjes pinnen, viel het mij op het scherm niet eens op. Tot ik dus half januari eindelijk een papieren afschrift ontving. En ik me afvroeg waarom het saldo ineens zo hard naar beneden dook, we hadden tenslotte een 13e maand, en dan ga je je toch afvragen wat er aan de hand is.

Het vervelende is dat je om je eigen geld moet gaan bedelen. 't is net of ze met een grote hand in je portemonnee duiken.
Ik heb echt een hekel gekregen aan verplichte automatische incasso's.

Maar goed, ik hoop dat mijn ervaring ook anderen kan helpen. Je moet er bovenop zitten.

Gesloten