Ik heb 2 maanden geleden een vakantie geboekt inc anuulerings en reisverzekering.
Ik heb nog niets betaald.
Vanwege prive omstandigheden kan 1 persoon niet mee.
Reisorganisatie zegt nu dat ik 2 mogelijkheden heb:
1) iemand anders kan mee, dit kost 27 euro
2) persoon annuleren kost 15% van de reissoms.
In de Algemene Voorwaarden van de aanuleringsverzekering (Elvira) zie ik niets staan.
Wie helpt mij=
Gr,
Ramon
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] nog niet betaalde vakantie (deels) annuleren
Re: nog niet betaalde vakantie (deels) annuleren
Het hangt af van de voorwaarden van de reisorganisatie en van de reden voor annuleren. Als de reisgenoot bv. ernstig ziek is en daarom niet mee kan, dan is dit via de annuleringsverzekering wel verzekerd. Maar als er iets minder ernstigs is (bv. kan geen vrij krijgen van het werk), dan is dat meestal niet verzekerd. In dat geval zul je een x-precentage van de reissom (afhankelijk van de reisorganisatie en van hoever van tevoren je annuleert) moeten betalen. Want de reisorganisatie loopt anders het risico dat ze de reis niet meer (of alleen tegen een lagere prijs) kunnen verkopen.
-
Wat ik mis in het verhaal: Met hoeveel reizigers had u geboekt?
Waarom ik dit vraag: Als u met 4 personen geboekt hebt, en ze rekenen u daarvoor 15% dan is dat uitermate redelijk.
Ondertussen weet toch iedereen in Nederland dankzij programma's als Radar en Kassa, dat annuleren van vakanties alleen gedekt is bij (aantoonbare) ziekte.
Waarom ik dit vraag: Als u met 4 personen geboekt hebt, en ze rekenen u daarvoor 15% dan is dat uitermate redelijk.
Ondertussen weet toch iedereen in Nederland dankzij programma's als Radar en Kassa, dat annuleren van vakanties alleen gedekt is bij (aantoonbare) ziekte.
Ik haeb geboekt voor 4 personen
De persoon die niet meegaat betaalt mij geen 15% van de reissom.
Omdat ik geboekt heb vind ik het vreemd dat ik verantwoordelijk wordt gehouden voor de 15% extra.
Ik ga wel mee, dat is het lullige.
De persoon die niet meegaat betaalt mij geen 15% van de reissom.
Omdat ik geboekt heb vind ik het vreemd dat ik verantwoordelijk wordt gehouden voor de 15% extra.
Ik ga wel mee, dat is het lullige.
Natuurlijk ben jij daar verantwoordelijk voor. Jij hebt toch de overeenkomst met de reisorganisatie gesloten? Dan moet jij ook de eventuele annuleringskosten betalen en die kun jij dan weer van je reisgenoot terugeisen.
overigens, dubbelzout, het hangt heel erg af van waar je de annuleringsverzekering hebt afgesloten wat er gedekt is. Er zijn er ook die ook uitkeren als je bijvoorbeeld een huurhuis hebt toegewezen gekregen en daarom moet verhuizen, om maar eens wat te noemen. Ook heb ik laatst nog iets gelezen over een verzekeraar die ook uitkeert als je huisdier ziek wordt.
Dus het is (zoals bijna altijd bij verzekeringen) een kwestie van niet alleen naar de prijs kijken, maar ook kijken wat er bij jou polis gedekt is.
overigens, dubbelzout, het hangt heel erg af van waar je de annuleringsverzekering hebt afgesloten wat er gedekt is. Er zijn er ook die ook uitkeren als je bijvoorbeeld een huurhuis hebt toegewezen gekregen en daarom moet verhuizen, om maar eens wat te noemen. Ook heb ik laatst nog iets gelezen over een verzekeraar die ook uitkeert als je huisdier ziek wordt.
Dus het is (zoals bijna altijd bij verzekeringen) een kwestie van niet alleen naar de prijs kijken, maar ook kijken wat er bij jou polis gedekt is.
-
Om te kunnen annuleren bij ziekte van je huisdier (hond, kat of paard) moet je een extra aanvullende dekking hiervoor afsluiten.
Ik neem toch aan dat de persoon die nu niet meegaat wist dat je ook voor hem/haar zou boeken. Als degene nu niet meer meegaat lijkt het mij toch logisch dat die persoon ook de kosten betaald.
Of je wel of niet al een aanbetaling hebt gedaan maakt voor het annuleren niet uit. 15% is een redelijk bedrag.
Ik neem toch aan dat de persoon die nu niet meegaat wist dat je ook voor hem/haar zou boeken. Als degene nu niet meer meegaat lijkt het mij toch logisch dat die persoon ook de kosten betaald.
Of je wel of niet al een aanbetaling hebt gedaan maakt voor het annuleren niet uit. 15% is een redelijk bedrag.
Lees de anvr voorwaarden er maar op na: bij annulering tot 42 dagen is de aanbetaling plus reserveringskosten verschuldigd. En er staat ook in dat je een aanbetaling van 15% moet doen. Dus bij annulering tot 42 dagen koste het je 15% van de reissom (plus de reserveringskosten).
Maar als de rest van het gezelschap wel op reis gaat, dan kun je die annuleringskosten voor die mensen weer in mindering brengen op de kosten van de reis voor het nieuwe gezelschap. Dus als bv. de reis met 4 personen 2000 kost en met 3 personen 1600, dan moet je eers 15% van 2000 berekenen (300), dat is 75 per persoon. Dan blijft voor de resterende 3 nog een te betalen bedrag van 1600 - 3*75 = 1375 over.
Niet heel onredelijk, lijkt me.
Maar als de rest van het gezelschap wel op reis gaat, dan kun je die annuleringskosten voor die mensen weer in mindering brengen op de kosten van de reis voor het nieuwe gezelschap. Dus als bv. de reis met 4 personen 2000 kost en met 3 personen 1600, dan moet je eers 15% van 2000 berekenen (300), dat is 75 per persoon. Dan blijft voor de resterende 3 nog een te betalen bedrag van 1600 - 3*75 = 1375 over.
Niet heel onredelijk, lijkt me.