LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wet op de privacy

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Thik Hai
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mar 2007 11:43

Wet op de privacy

Ongelezen bericht door Thik Hai »

Toen ik 2 jaar geleden een gebruikte Ford Fiesta kocht, wilde ik van de Forddealer weten wie de vorige eigenaar is geweest. Om privacy redenen mocht de dealer deze gegevens niet aan mij afgeven. Hiervoor had ik begrip.

Wie schetst echter mijn verbazing toen ik vorige maand van een tweetal commerciële bedrijven t.w. Weijers Auto B.V. en Van Kwawegen B.V. een op naam gestelde brief ontving waarin zij mij als eigenaar van de auto met het kenteken 12-XX-YY een bijzondere aanbieding konden maken!

Nu vraag ik mij dus in alle gemoeden het volgende af:
Of deze Wet op de Privacy alleen geldt voor particulieren?
Zijn commerciele instelling boven deze wet gesteld?
Of is het zo dat er weer zo een geheim zwart circuitje bestaat waarvan je tegen betaling informatie krijgt toegespeeld?

En last but not least: welke gegeven van mij liggen er verder nog op straat?

Thik Hai

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: Wet op de privacy

Ongelezen bericht door Big-V »

Met "Wet op de Privacy" bedoel je hoogstwaarschijnlijk de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Deze wet stelt dat het verwerken van persoonsgegevens enkel is toegestaan in een aantal gevallen, namelijk:

- Wanneer de betrokkene voor de verwerking zijn ondubbelzinnige toestemming heeft gegeven;
- Wanneer de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst waarbij de betrokkene partij is;
- Wanneer de gegevensverwerking noodzakelijk is om een wettelijke verplichting na te komen waaraan de verantwoordelijke onderworpen is;
- Wanneer de gegevensverwerking noodzakelijk is ter vrijwaring van een vitaal belang van de betrokkene;
- Wanneer de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de goede vervulling van een publiekrechtelijke taak door het desbetreffende bestuursorgaan dan wel het bestuursorgaan waaraan de gegevens worden verstrekt, of
- Wanneer de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de verantwoordelijke of van een derde aan wie de gegevens worden verstrekt, ternzij het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de betrokkene, in het bijzonder het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer, prevaleert.

Kort gezegd mag gegevensverwerking dus enkel plaatsvinden (1) wanneer u hiervoor ondubbelzinnig toestemming heeft gegeven, (2) wanneer een overeenkomst tussen u en de andere partij niet mogelijk zou zijn zònder de gegevensverwerking, (3) wanneer de tegenpartij wettelijk verplicht is om deze gegevens te verwerken, (4) wanneer er een zwaarwegend belang van u de gegevensverwerking noodzakelijk stelt, (5) wanneer een bestuursorgaan hier publiekrechtelijk toe gedwongen wordt of (6) wanneer de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de behartiging van een belang van de tegenpartij.

Aangezien er, voor zo ver ik uit uw post kan opmaken, geen sprake is van één van bovenstaande gevallen, lijkt mij de gegevensverwerking onrechtmatig.

Als je denkt dat je echt bent benadeeld door de gegevensverwerking, of wanneer je gewoon wil dat het bovenstaande wordt uitgezocht, kun je je het beste wenden tot een juridisch adviseur (Juridisch Loket, rechtsbijstand, rechtswinkel) of een advocaat.

Gesloten