LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Efexor

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hoi Flosje,
Ik gebruik ook 150 mg Efexor vanaf augustus 2007. Het gaat steeds beter, maar nog steeds niet stabiel, is dit bij jou ook zo, buiten dat jij het voor jezelf accepteerd. Ik weet niet of mijn angsten ook met mijn depressie te maken hebben. Want voor mijn gevoel ben ik niet meer depressief maar heb nog wel verschillende angsten, onder andere het alleen zijn vind ik nog erg moeilijk.
Hoor je graag. jrs66.

charisma
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2007 14:22

Re: Efexor

Ongelezen bericht door charisma »

Hallo iedereen

Weer even een bericht van mij (150 mg sinds drie maanden ongeveer). Ik ben me onlangs bewust geworden van een paar bijwerkingen waarover niet zoveel wordt geschreven (tenminste op de Nederlandse fora, op de Amerikaanse veel meer):
- Een bijna niet te beheersen zin in zoete dingen, vooral chocola. Hieruit is de gewichtstoename bij mij direct te verklaren. Ik kan het wel hebben (vind ikzelf), maar het moet niet te gek worden natuurlijk.
- Drang om dingen te kopen, vooral allerlei smart devices, leuke spulletjes voor de slaapkamer, …

Verder gaat alles redelijk goed. Ik ben de meeste dagen geconcentreerd, rustig en geniet ik van mezelf, het gezin en werk. Slapen gaat wat wisselend, dit is altijd een heel groot probleem geweest in mijn leven. De effexor helpt me om hier veel rustiger mee om te gaan. Na een echt slechte nacht (met of zonder slaapmiddel) ben ik wel erg moe daarop. ’s Avonds kan ik nog steeds niet teveel aan. Vooral niet teveel sociaal intensieve activiteiten.

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hallo allen,

Ik gebruik nu 6 maanden efexor 37,5. Ik kan zeggen dat het me redelijk rustig heeft gemaakt. Alle angsten zijn weg en ik kan nu dus ook goed slapen zonder in paniek 's nachts wakker te worden. In overleg met huisarts zet ik deze dosis nog 6 maanden door. Op zich voel ik me redelijk heb alleen last van laag libido en moeite met opstaan in de ochtend. Tevens vaak de eerste uren in de ochtend een zwerend hoofd. Ik voel me het best als ik werk en als ik vrij ben voel ik me het minst goed herkennen jullie dit??? Emotioneel ben ik vrij stabiel al mis ik wel het gevoel van genieten en verdriet (vlak). Maar goed dat had ik ook al voor het gebruik van de medicijnen. Het gevoelloze vind ik vrij vervelend want dat geeft je het gevoel van leven. Ik heb ook al in geen jaren meer gehuild. Ben echt benieuwd of ik nu na 3 jaar weer me oude ik kan terugvinden. Ik ben niet van plan om de dosis te verhogen want dan denk ik dat de bijwerkingen alleen maar erger worden en dat ik me nog meer afgestompt/vlak/afwezig ga voelen. Op de ene of andere manier heb ik ook moeite om me neer te leggen bij het feit dat ik licht depressief ben. Ik ben er niet van overtuigd denk ik en dat zorgt ook voor onrust en hypochondisch gedrag. Ben benieuwd of jullie zaken herkennen.

gr.

ctje
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2008 16:53

Re: Efexor

Ongelezen bericht door ctje »

hallo allemaal

na veel negativiteit over dit medicijn, wil ik ook wat positiefs zeggen..
ik slik nu 5 maanden efexor 75mg, ben begonnen met 37,5..
ik was ontzettend bang om uberhaupt al met medicijnen te beginnen, dit werd de eerste dagen wat verergerd door efexor, maar daarna heb ik totaal geen last gehad van bijwerkingen..
het duurt ook even voordat het echt aanslaat, maar na zo'n 6 weken, voelde ik me super goed, wat ik heel lang niet meer had gevoeld!

een tip voor mensen die gaan beginnen met medicijnen en hier info komen zoeken.. doe dit niet te veel! het maakt je alleen maar banger door alle negativiteit! ik zat ook steeds te zoeken en ik werd alleen al ziek van alles te lezen en ik slikte ze nog niet eens...

groetjes

joanna53
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2008 01:58

Re: Efexor

Ongelezen bericht door joanna53 »

HOI allemaal,

Ik gebruik 7 jaar Effexor en heb regelmatig geprobeerd om te stoppen. Moeilijk!!!!
Het laatste jaar zit ik op 75mg en ik voelde me erg goed.
Sinds eind december ben ik aan het afbouwen en het gaat prima tot zover.
Ik maak mijn capsules open en haal er bolletje uit. ik zit nu op - 50 bolletjes en over drie weken zit ik ongeveer op de helft van een capsule.
Dan ga ik over naar 37,5 mg en doe precies hetzelfde.
Effexor heeft mij erg goed geholpen, maar ik hoop er deze keer van af te komen en ik hoop ook dat ik het nooit meer nodig zal hebben.

Groetjes, Joanna

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hallo,

Sinds 6 maanden slik ik 37,5 gr. Efexor hetgeen wel voor een bepaalde rust heeft gezorgd. Echter voel ik me nog steeds niet goed/happy. Nu krijg ik van vele kanten te horen dat de dosis die ik slik te laag is en minimaal naar 75 gr. moet. Hoe denken jullie daar over???

gr.

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hoi SvG,
Ik denk wel hoe lager hoe beter, maar om echt iets op te lossen, depressie-angsten moet je minstens 75 mg slikken. Lees je ook in de bijsluiter. Ikzelf slik 150 mg, maar zat wel in een zware depressie. Gaat nu ook goed. Groetjes, jrs66

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Dag allemaal,

Nadat ik een tijdje actief ben geweest in een ander topic, namelijk die over citalopram, kom ik me hier maar eens melden.
De Citalopram is inmiddels afgebouwd sinds 4 weken, omdat het middel bij mij te weinig deed. De afbouw van dit middel ging goed, maar ik merk dat ik de laatste tijd toch slechter in m'n vel kom te zitten en behoorlijk begon af te glijden.
Ik ben vandaag naar de psychiater geweest en die heeft me Efexor-XR voorgeschreven. De eerste week moet ik 37,5 mg slikken en dan stap ik over op 75 mg.
Tevens heb ik Xanax Retard gekregen, 0.5 mg. welke ik 's-ochtends in moet nemen, om met name de bijwerkingen te onderdrukken.
Zoals voor de meesten geldt die met een AD beginnen vind ik het erg spannend, vooral omdat je niet weet wat het gaat doen.
Maar ik zal hier mijn bevindingen melden.

Groet, Bonzo.

chica35
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2008 13:46

Re: Efexor

Ongelezen bericht door chica35 »

Sinds begin2006 ben ik begonnen met efexor 75mg per dag,de bijverschijnselen waren:alleen maar gapen ik werd er gek van,kaaktrekken(strak staan),totaal niet alert reageren,als een zombie,hoofdpijn(door kaaktrekken),ik dacht als dit zo door gaat moet ik er maar mee stoppen maar de arts raadde me aan om door te gaan omdat dit erbij hoorde.Na een half jaar voelde ik me goed en wilde er mee stoppen omdat het ook vergif is,maar ik mocht nog niet stoppen,dus ben ik gaan halveren(de helft uit de capsule gooien),maar hierdoor kreeg ik weer bijverschijnselen,zoals trillen,uiterst gevoelig in handen en hoofd,duizelig en tintelen in mn hoofd en handen(heel irritant),kribbig,snel geirriteerd,het is net alsof je op wolken loopt en er moet dan niet iemand je aanstoten want dan val je om,ook heb ik krachtverlies(frustrerend) en wil ik niet onder de mensen zijn,ben daarna overgestapt op 37.5mg per dag,nog steeds de zelfde bijwerkingen,nu ben ik helemaal gestopt,sinds een week en heb nog steeds dezelfde bijwerkingen,maar ik ga door totdat het uit mn systeem is,wat een troep is dit.Voel me net een junk(alleen dan schoner ghehehe)Drink veel water en 6 parecetemol per dag,ga nu naar een psycholoog en volg shihatsu,acupunctuur,ben veel buiten,ga naar het bos en strand.(dit werkt best goed)Ps als ik een acupunctuursessie heb gehad,heb ik geen last van bijverschijnselen(voor een dag),ook hulp van dierbaren helpt.
groetjes

Nikki65
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2008 10:30

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Nikki65 »

hallo,

Ik heb 1,5 jaar lang efexor gebruikt,heeft mij uitstekend geholpen.ik ben nu gestopt(eerst afgebouwd) maar blijf last houden van ontzettende duizeligheid(net of je dronken bent en een wattenhoofd hebt.
Kan iemand mij vertellen of dit er bij hoort en hoe lang dit ongeveer duurt.

Dank voor de reacties

Nikki

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door james86 »

Het nikki,

Dit zijn de bekendste ontwenningsverschijnsellen die er zijn. Ze zijn niet verslavend zeggen ze dan.....maar dit kan wel een aardige tijd aanhouden hoor.....zelfs wel 4-5 weken. Hopenlijk is het snel weer over.

groetjes

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Dag allemaal,

Ik zit nu sinds een week aan de Efexor XR 37,5 mg en vanaf gister slik ik 75 mg.
Wat ik me nu afvraag is, of er meer mensen zijn die tijdens de opbouw weinig last van bijwerkingen hebben. Ik voel me af en toe wel een beetje vaag ofzo, maar niet heel erg. Ik heb me zelfs de eerste dagen heel lekker rustig gevoeld :? . Dat had ik niet verwacht, ik ging natuurlijk van het ergste uit. Jammer genoeg was dat rustige gevoel vlot weer weg.
Nu met ophogen voel ik ook weer een bepaalde rust in mezelf, dus eigenlijk nauwelijks negatieve lichamelijke sensaties. Nu ben ik wel bang dat het medicijn niet definitief aan gaat slaan, omdat je wel eens leest: hoe meer bijwerkingen in het begin, hoe groter de kans dat het medicijn gaat werken. Of is dat een fabeltje?

Groet, Bonzo.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door eeliane »

Bonzo, maak je nou niet zo druk om wat anderen voelen of hebben gevoeld, kijk of jij je er goed bij voelt dat is het belangrijkste,
heb ooit zelf cipramil geslikt, was 2 mnd een zombie daarna prima, anderen voelden het weer anders.

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hey Bonzo,
Ik zou het geweldig vinden als ik al die bijwerkingen niet had en volgens mij is het een fabeltje dat hoe meer bijwerkingen hoe beter het aanslaat! Ik gebruik nu Efexor 7 maanden (75 - 150 mg) en het gaat goed, ik heb mezelf nu pas beter onder controle. Heb ook dagen met terugvallen maar over het algemeen zie ik nu alles veel positiever en minder angstig. Heb zo´n beetje alle bijwerkingen gehad en heb alles maar zo´n beetje ondergaan. Je moet er toch zelluf achter komen en zeker doorzetten. Ik geloof dat het nu pas echt goed bij mij begint te werken. Succes allemaal. JRS66

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hallo allemaal,

Nu 6 maanden 37,5 gr. efexor en de angsten zijn bijna helemaal verdwenen. Heb nog wel last van afgevlakt-afwezig gevoel. Zo merk ik wel dat het bijvoorbeeld lekker weer is maar onderga ik het meer dan dat ik ervan geniet.
Ook last van een zwaar-katerig hoofd en van moeheid. Ben nu toch overstag gegaan en ga voor het eerst naar de psychiater van de week. Hopelijk kan hij me advies geven over medicijngebruik want ik denk dat de dosis te laag is. Ik hoop ook dat hij me kan helpen d.m.v. praten dat zou ik knap vinden want ik weet niet waar ik over moet praten. Hebben jullie goede ervaringen met psychiaters en gesprekken??

gr.

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hoi SvG,
Inmiddels bekend 6 maanden Efexor 150 mg. Dacht ook, ik hoef niet naar een psycholoog, wat moet ik haar vertellen. Goeie jeugd etc. 1 nare ervaring maar niet om over naar huis te schrijven.
Oh, ja, psychiater is voor de medicijnen en psycholoog is om mee te praten, ten minste hier is dat zo.
Enfin, het werkt heel heel goed. Ze haalt toch dingen naar boven, waarvan ik denk, heee, heeft ze gelijk in, kan daarvan zijn en daar gaan we dan aan werken en soms is zo´n gesprek echt verhelderend en soms ook helemaal niet. Soms huil ik een heel gesprek en soms denk ik, nou hier hoef ik ook niet meer naar toe. Maar toch ga ik nog. Eerst 1 x in de week en nu 1 x in de maand. Ik kijk hoe het gaat heel de maand en dan vertel ik alles wat me dwars zit en wat nog niet lekker loopt. Ik vertel wel eens aan mensen die er naar vragen, iedereen zou een psycholoog moeten hebben, het werkt echt. Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop zeker dat je er wat aan hebt. Groetjes jrs66

jiping

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jiping »

Ik moet gewoon voor gesprekken naar de psychiater dus dat die er voor de medicijnen is klopt niet helemaal.
Ik ben naar de psychiater gestuurt toen de psycholoog er niet uitkwam.
Ook heb ik veel meer slechte ervaringen met psychologen dan met psychiaters,
ik bedoel je kunt zelfs bij de L.O.I. al psycholoog worden
geen enkele psycholoog kon mij iets nuttigs aanreiken of toevoegen

en trouwens ontwenningsverschijnselen zijn niet hetzelfde als verslaving., je kunt ontwenningsverschijnselen hebben zonder verslaafd te zijn...

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Ben vandaag voor eerst naar psychiater geweest en voor hem was het al snel duidelijk. Mijn dosis moet omhoog van 37.5 naar 75 en dan naar 112,5. Hij maakte me duidelijk dat depressie een ziekte is die je hard moet aanpakken en niet half. Veel praten heeft bij mij niet veel zin aangezien er geen directe oorzaak is. Ik heb waarschijnlijk een terugslag van mijn depressie die ik 10 jaar geleden heb gehad a.g.v. ziekte van Pfeiffer. Hij zegt dat je altijd gevoelig blijft voor depressie als je het eenmaal gehad hebt. Ik houd jullie op de hoogte.

jiping

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jiping »

Heel herkenbaar,

iig. veel succes!

wen-d1980
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2008 11:10

Re: Efexor

Ongelezen bericht door wen-d1980 »

Ik gebruik sinds 2004 effexor xr (dosis varierend 75 mg tot 150 mg per dag)
Ik heb het helemaal gehad,en wil graag "mezelf"weer worden.
Het is heel fijn bij depressie dat je emotie en gevoelens afgevlakt worden,maar vind het heeeel erg dat ook je "geluksgevoel vermindererd",en zeker als je kleine kinderen hebt.Ik wil die mooie kleine momenten kunnen waarderen en ervan kunnen genieten.
Ik heb gelezen dat er natuurproducten zijn die je kunnen helpen bij de ontwenningsperiode,weet iemand daar meer van??
Hoop op reactie!
gr wen-d

Gesloten