Ik zal het u uitleggen.
Ik heb enkele dagen geleden mijn jaarafrekening gehad van EnergieDirect.
Keurig op tijd, niets mis mee dus.
Ik heb echter de jaarafrekening eens goed bekeken en zag tot mijn vebazing dat als ik de beginstand van mijn gasmeter aftrek (zonder calculator overigens) van de eindstand van mijn gasmeter dan is het verschil dartussen KLEINER dan wat ik moet betalen.
Om precies te zijn 31m3 kleiner.
Ik moet dus 31m3 gas méér betalen dan mijn meterstanden aangeven.
Ik heb EnergieDirect om opheldering gevraagd en kreeg het volgende antwoord:
Ik vind het een beetje een vreemd verhaal allemaal en vroeg mij af of dit klopt en of dit wel mag op deze manier??Bedankt voor uw bericht.
Naar aanleiding van uw vraag betreffende uw factuur met nummer: ******* kunnen wij u het volgende antwoorden.
Wij hebben uw gegevens opgezocht in onze administratie.
Onderstaand vindt u de reden van het afwijken van uw gasverbruik.
Gas wordt in Nederland gewonnen uit verschillende gasvelden, waaronder Slochteren en de Noordzee. De hoeveelheid warmte die vrijkomt bij de verbranding van gas, verschilt per gasveld. Dit wordt uitgedrukt in de calorische waarde. Gas met een hogere calorische waarde dan de norm levert bij de verbranding meer warmte en is duurder.
Uw gasverbruik wordt met behulp van de calorische factor omgerekend naar een hoeveelheid gas met een gemiddelde calorische waarde. De Gasunie bepaalt jaarlijks de correctiefactor op basis van het gas dat feitelijk geleverd is.
Nadat uw gasverbruik van 1.806 m3 is omgerekend met behulp van de calorische factor komen wij op een verbruik uit van 1.837 m3. Het verbruik van 1.837 m3 is dan ook juist.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Bij vervolgcontact over dit bericht kunt u verwijzen naar het referentienummer *****
Met vriendelijke groet,
Energie:direct
Je zou tenslotte ook naar beneden corrigeren daar ik absoluut niet kan controleren van welke veld ik gas krijg en hoeveel warmte dat heeft afgegeven.
Raymy