LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] thermostaat Opel Astra niet te leveren!!
thermostaat Opel Astra niet te leveren!!
Mijn Opel Astra GTC 1.6. van maart 2006 heeft sinds twee maanden een kapotte thermostaat. Doordat één dealer onder andere een verkeerde diagnose stelde werd pas na één maand ontdekt dat de thermostaat de boosdoener is. Echter inmiddels speelt het probleem al ruim twee maanden omdat de thermostaat niet te leveren is. Eind december bleken er tweeduizend thermostaten in bestelling te staan. Op mijn auto heb ik drie jaar garantie, maar het schiet zo natuurlijk niet op. Inmiddels heb ik General Motors een aangetekende brief gestuurd waarin ik hun aansprakelijk stel voor eventuele schade aan mijn auto omdat ik ook geen vervangende auto krijg aangeboden. Ik heb ze tot morgen 25 januari gegeven om een vervangende auto te regelen. Omdat ik vandaag nog geen brief heb ontvangen ga ik er vanuit dat dit dus niet is geregeld. Van mijn opeldealer begreep ik dus dat er tweeduizend thermostaten in bestelling staan en ik vraag me nu af of er meer opelrijders zijn die met hetzelfde probleem hebben. Bepaalde Saab-types schijnen trouwens dezelfde thermostaat te hebben.
Re: thermostaat Opel Astra niet te leveren!!
Je reageert wel erg heftig om gelijk een aangetekende brief te sturen, GM in gebreke te stellen. En waarom moet je een vervangende auto? Als je thermostaat stuk is, hoeft dit niet perse gelijk schade te geven aan je motor. Wat is er mis met je thermostaat? Blijft hij open staan of gaat hij niet goed open? In het eerste geval is het niet helemaal oke, maar je motor zal er niet gelijk van overlijden. Heb je trouwens al even aan een autoparts handel gevraagd of die er toevallig een hebben?
Beste Herzon,
Bedankt voor je reactie. Na twee maanden een aangetekende brief sturen vind ik niet erg heftig. Ik heb niemand beledigd of iets dergelijks, maar ik ben wel van mening dat ik mijn onvrede kenbaar mag maken. Zoals wellicht bekend beschikt deze Opel Astra GTC niet over temperatuurmeter voor de motor, de temperatuur van de motor kan ik dus onder het rijden niet controleren. Deze thermostaat is in heel Nederland niet te vinden, ook niet bij de autoparts handel, die trouwens wel aangeven dat het uiterst merkwaardig is dat zo'n jonge auto überhaupt een kapotte thermostaat heeft en dat deze dan niet te leveren is. Wat er exact niet goed is weet ik niet, dat wordt mij niet verteld. Aan mijn verzoek aan mijn opeldealer om schriftelijk te garanderen dat mijn auto hierdoor geen schade oploopt wordt ook niet tegemoet gekomen. Voor alle duidelijkheid: de opeldealers zijn natuurlijk ook niet te benijden, die krijgen ontevreden klanten terwijl zij aan handen en voeten afhankelijk zijn van een andere partij.
Bedankt voor je reactie. Na twee maanden een aangetekende brief sturen vind ik niet erg heftig. Ik heb niemand beledigd of iets dergelijks, maar ik ben wel van mening dat ik mijn onvrede kenbaar mag maken. Zoals wellicht bekend beschikt deze Opel Astra GTC niet over temperatuurmeter voor de motor, de temperatuur van de motor kan ik dus onder het rijden niet controleren. Deze thermostaat is in heel Nederland niet te vinden, ook niet bij de autoparts handel, die trouwens wel aangeven dat het uiterst merkwaardig is dat zo'n jonge auto überhaupt een kapotte thermostaat heeft en dat deze dan niet te leveren is. Wat er exact niet goed is weet ik niet, dat wordt mij niet verteld. Aan mijn verzoek aan mijn opeldealer om schriftelijk te garanderen dat mijn auto hierdoor geen schade oploopt wordt ook niet tegemoet gekomen. Voor alle duidelijkheid: de opeldealers zijn natuurlijk ook niet te benijden, die krijgen ontevreden klanten terwijl zij aan handen en voeten afhankelijk zijn van een andere partij.
Een motor waar de thermostaat van defect is kan te warm of te koud worden,
Wanneer de thermostaat een gesloten stand blijft staan zal de koelvloeistof niet kunnen circuleren naar de radiator, m.a.w. al vrij snel staat de temperatuur meter in de rode zone, evenals de witte stoom die onder de motorkap weg komt,
De motor kan hierdoor totaal vernield worden, en zelfs de garantie kan hierdoor in het gedrang raken!, de chauffeur dient de meters in de gaten te houden, een te warme motor is bij tijdig afzetten gemakkelijk te repareren,
Een te koude motor echter lijkt wel erg veilig, maar de kachel zal het niet echt goed doen, deze kachel werkt met restwarmte van de motor,
Wanneer de motor te koud blijft zal er in de cilinders een condensfilm blijven bestaan die de olie doet verwijderen, dan is er al snel een verhoogde slijtage in de motor!,
Die thermostaat zit er zeker niet voor niets, en zal dus zo snel mogelijk vervangen moeten worden, om versnelde slijtage te voorkomen,
Veel succes, en vriendelijke groeten,
Ulbe.
Wanneer de thermostaat een gesloten stand blijft staan zal de koelvloeistof niet kunnen circuleren naar de radiator, m.a.w. al vrij snel staat de temperatuur meter in de rode zone, evenals de witte stoom die onder de motorkap weg komt,
De motor kan hierdoor totaal vernield worden, en zelfs de garantie kan hierdoor in het gedrang raken!, de chauffeur dient de meters in de gaten te houden, een te warme motor is bij tijdig afzetten gemakkelijk te repareren,
Een te koude motor echter lijkt wel erg veilig, maar de kachel zal het niet echt goed doen, deze kachel werkt met restwarmte van de motor,
Wanneer de motor te koud blijft zal er in de cilinders een condensfilm blijven bestaan die de olie doet verwijderen, dan is er al snel een verhoogde slijtage in de motor!,
Die thermostaat zit er zeker niet voor niets, en zal dus zo snel mogelijk vervangen moeten worden, om versnelde slijtage te voorkomen,
Veel succes, en vriendelijke groeten,
Ulbe.
-
Kapotte thermostaat.
In ieder geval is wel te controleren of die thermostaat dicht blijft zitten want in dat geval zal er koelvloeistof verdwijnen, de motor gaat sterk ruiken en voelt ook heter aan dan gewoonlijk.
In dat geval is het beter om die thermostaat te laten demonteren.
Een te koud blijvende motor is natuurlijk op de lange duur ook niet goed maar in ider geval beter dan het andere geval.
Overigens vind ook ik het gestoord dat die thermostaten niet leverbaar zijn en daar valt de fabriek/importeur zeker op aan te spreken!
Ook voor de gevolgschade!
Succes
Grootvader
In ieder geval is wel te controleren of die thermostaat dicht blijft zitten want in dat geval zal er koelvloeistof verdwijnen, de motor gaat sterk ruiken en voelt ook heter aan dan gewoonlijk.
In dat geval is het beter om die thermostaat te laten demonteren.
Een te koud blijvende motor is natuurlijk op de lange duur ook niet goed maar in ider geval beter dan het andere geval.
Overigens vind ook ik het gestoord dat die thermostaten niet leverbaar zijn en daar valt de fabriek/importeur zeker op aan te spreken!
Ook voor de gevolgschade!
Succes
Grootvader
Beste Ulbe en kanovaarder, (bedankt voor jullie reactie. Ik vroeg me ook al af waarom er überhaupt een thermostaat in een auto als eenkapotte thermostaat blijkbaar helemaal geen probleem is. Zoals gezegd is het niet mogelijk de temperatuur van de motor te controleren omdat er geen temperatuurmeter is.
In ieder geval bedankt voor de tip om zowel het oliepeil als de koelvloeistofmeter regelmatig te controleren, dit zal ik zeker doen. Tot nu toe heeft General Motors trouwens niet gereageerd op mijn aangetekende brief, de door mij aan hen gestelde termijn is hiermee verstreken. Ik moet zeggen dat ik deze houding van General Motors erg betreur en beslist niet professioneel vind. Ik ben nu aan het nadenken welke vervolgstappen ik zal ondernemen.
In ieder geval bedankt voor de tip om zowel het oliepeil als de koelvloeistofmeter regelmatig te controleren, dit zal ik zeker doen. Tot nu toe heeft General Motors trouwens niet gereageerd op mijn aangetekende brief, de door mij aan hen gestelde termijn is hiermee verstreken. Ik moet zeggen dat ik deze houding van General Motors erg betreur en beslist niet professioneel vind. Ik ben nu aan het nadenken welke vervolgstappen ik zal ondernemen.
-
GM is - volgens mij - geen partij in dit verhaal.
Dat is de dealer die niet kan leveren.
In het consumentenrecht gaat het om een koper en verkoper en dat is GM niet.
Het is aan de dealer om GM "onder druk" te zetten (wat natuurlijk nagenoeg onmogelijk is) of een andere oplossing te zoeken.
Aangetekende brieven aan een autoproducent is in mijn ogen weggegooid geld omdat je als puntje bij paaltje komt toch weer terug verwezen wordt naar de verkopende partij.
Dat is de dealer die niet kan leveren.
In het consumentenrecht gaat het om een koper en verkoper en dat is GM niet.
Het is aan de dealer om GM "onder druk" te zetten (wat natuurlijk nagenoeg onmogelijk is) of een andere oplossing te zoeken.
Aangetekende brieven aan een autoproducent is in mijn ogen weggegooid geld omdat je als puntje bij paaltje komt toch weer terug verwezen wordt naar de verkopende partij.
Beste Ali , Ook jij bedankt voor je reactie. Je zult wellicht gelijk hebben dat van GM niks hoeft te worden verwacht. Echter mijn dealer is niet de enige dealer die de bewuste thermostaat niet kan bemachtigen. Dit is dus een landelijk probleem. Het lijkt mij dat GM dan behoort in te grijpen.
-
Zoals ik al schreef:
ik hoop in ieder geval dat het snel naar tevredenheid voor je wordt opgelost!Het is aan de dealer om GM "onder druk" te zetten (wat natuurlijk nagenoeg onmogelijk is) of een andere oplossing te zoeken.
Kan die dealer dan niet een thermostaat uit een auto van zijn tweedehands voorraad halen. Lijkt me toch niet al te veel werk om een klant tevreden te houden.
Goed nieuws
Zojuist werd ik gebeld door mijn opeldealer dat de thermostaat is ontvangen en een afspraak voor het installeren is gemaakt.
Zojuist werd ik gebeld door mijn opeldealer dat de thermostaat is ontvangen en een afspraak voor het installeren is gemaakt.