LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Software en hardware in winkel apart prijzen

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door BBCS »

Wel goed lezen hè. Die 28,7% is de netto marge, niet de bruto marge waar je het hier over hebt. Gezien de hoge netto marge van 28,7% zou het mij niet verbazen als de gemiddelde bruto marge die MS op haar producten maakt boven de 60% uitkomt.
Oeps! :oops:

Foutje van ikke! :oops:

Je hebt gelijk.

Vergeet ook niet dat er soms hele ontwikkelingen plaatsvinden en dat er veel geïnvesteerd moet worden.

Bij Vista waren veel tegenslagen en de ontwikkelingen duurden langer dan voorzien.
En dat zie je dan ook in de prijs terug.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door WillemV »

Die 60%+ bruto marge uit mijn vorige bericht was wel heel erg voorzichtig:
Microsoft's (NYSE: MSFT)
Fiscal Year: 1985 1990 1995 1999* 2000*
Gross Marg.(%) 78.6 77.0 77.8 85.7 86.9
Net Marg.(%) 17.1 23.5 23.9 39.4 41.0

* Net margins from 1999 and 2000 include gains
from investment income. Back this out and
Microsoft's net margins for 1999 and 2000 are
30.3% and 27.2% respectively.

http://www.fool.com/portfolios/rulemake ... rce=EDSTRM
In de jaren 1999 en 2000 waren er dus bijzondere baten die de netto marge sterk, in positieve zin, beïnvloed hebben (zie comentaar in de quote). De bruto marges 85,7%!!! en 86,9%!!! in respectievelijk 1999 en 2000 zijn wel representatief. Natuurlijk is het de vraag of bijvoorbeeld de R&D kosten wel of niet in de bruto marge zijn opgenomen. Maar hoe dan ook, dit zijn belachelijk hoge marges. Zou het iets met de monopolie positie van Microsoft te maken hebben? :wink:

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 26 Jan 2008 22:42 door BBCS

Bij Vista waren veel tegenslagen en de ontwikkelingen duurden langer dan voorzien.
En dat zie je dan ook in de prijs terug.
Dat is niet relevant wanneer je het over de netto marge hebt. Die kosten worden afgeschreven, in laten we zeggen, de jaren 2007 t/m 2009 en zijn dus voor 1/3 meegenomen in de netto winst van 2007. Indien MS inderdaad in 2009 met Windows 7 komt, is de helft van die kosten in 2007 al genomen.

Dergelijk (initiële) kosten worden tegelijk met het generen van de winsten op het betreffende product (Vista) in de resultaten (kosten) opgenomen. Dit is in de US volgens de US-GAAP (General Accepted Accounting Principles) verplicht. In Nederland zijn deze financiële verslaggeving regels ongeveer hetzelfde.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door jor »

Zo te zien met 80% nettowinst komt microsoft niets te kort.

http://www.webwereld.nl/articles/49574/ ... ocent.html

edv
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 mei 2005 11:52

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door edv »

En het gezeur op elkaar is weer begonnen

De consumentenbond is er voor ons...consumenten maar vergeet wel dat winkeliers hierdoor onzinnige service moeten verlenen soms.

Denken ze nou echt dat een kant en klare PC goedkoper wordt als men de software er niet bij wil????? ECHT niet. Als je echt een pc wil zonder software zul je hem zelf moeten samenstellen en bouwen of laten bouwen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door BBCS »

Denken ze nou echt dat een kant en klare PC goedkoper wordt als men de software er niet bij wil?????
Ik ben juist bezig om de consumenten te dwingen om iets te doen.

Dit omdat de consumenten anders weer de ilegaliteit in gaan, en dat zijn we juist bezig om dat te verminderen.

Ik ben daar tegen de klanten heel duidelijk in:

Als ze een computer kopen zonder een besturingsysteem, kunnen ze bij mij NIET aankloppen als ze softwarematige problemen hebben, of ze moeten er gewoon geld voor betalen.

Oke, dat schrikt sommige mensen af, maar daar ben ik niet rouwig om.

Laten we wel wezen, ik ben als ik een computer met een besturingsysteem verantwoordelijk voor de goede afhandeling, support en nazorg.

Daarnaast ben ik nu ook bezig om Linux en Open Office te promoten.
Dus als er mensen zijn die Microsoft niet willen spekken, zal ik toch helpen met legale software.

edv
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 mei 2005 11:52

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door edv »

Je kunt de consument niet dwingen daar ben ik de afgelopen jaren zelf achter gekomen je kunt alleen advies geven maar klant doet toch meestal wat hijzelf wil. Uitzonderingen daargelaten maar daar kun je geen cent aan verdienen want dat soort mensen heben om de 10 minuten een probleem dat je dan weer moet gaan oplossen.

Je verdient het meest aan een PC als je hem verkoopt zonder software.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 28 Jan 2008 14:48 door edv

Denken ze nou echt dat een kant en klare PC goedkoper wordt als men de software er niet bij wil????? ECHT niet.
ECHT wel. Hier bijvoorbeeld:
http://www.funprice.nl/s/compleet-syste ... rice-intel

Windows Vista Home Premium NL (OEM) kost € 106,95 extra. Het installeren hiervan nog eens € 18,18 extra. En dat is helemaal niet zo gek want Windows is gewoon niet gratis, geeft niks maar ga dan niet hier lopen roepen dat dat eigenlijk wel zo is.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door BBCS »

Je kunt de consument niet dwingen daar ben ik de afgelopen jaren zelf achter gekomen je kunt alleen advies geven maar klant doet toch meestal wat hijzelf wil.
Als mensen de illegaliteit in willen, moeten ze zelf weten, maar dan wel zonder mij.

Of mensen die zelf hun computer perse in elkaar willen zetten.
Moeten ze zelf weten, maar garantie krijgen ze dan niet.

Normaal geef ik 3 jaar garantie op die computer, maar dan niet.
Omdat ik weet dat er van die kneusjes zijn die met een grote bek zeggen dat ze zelf die computer in elkaar kunnen zetten, maar achteraf kunnen ze er niks van.
Uitzonderingen daargelaten maar daar kun je geen cent aan verdienen want dat soort mensen heben om de 10 minuten een probleem dat je dan weer moet gaan oplossen.
Toen ik nog bij een baas werkte, heb ik dat ook meegemaakt.
Ik heb daar zo veel van geleerd dat ik daar nu niet meer aan begin.

Afgezien dat je dan de puinhoop moet opruimen, krijg je dan ook het verwijt dat de hardware niet goed is.

Aan de andere kant heb je ook veel mensen die dat soort dingen liever niet doen, puur omdat ze dan zeggen dat ze er niks vanaf weten.

Ze zeggen zelf:
Als ik het zelf moet doen loop ik 6 uur te stressen en als jij het doet dan weet ik het zeker dat het goed komt.

En hoeveel mensen willen nu zelf hun computer in elkaar zetten en zelf de boel installeren?
Misschien 1 klant in de 2 a 3 jaar.

edv
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 mei 2005 11:52

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door edv »

Nee natuurlijk is windows niet gratis en dat heb ik ook nergens beweerd prutser.

Funprice is wel 1 van de duurdere winkels

edv
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 mei 2005 11:52

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door edv »

En hoeveel mensen willen nu zelf hun computer in elkaar zetten en zelf de boel installeren?
Misschien 1 klant in de 2 a 3 jaar
Ik wil niet rot doen maar ik heb er in de 10 jaar dat ik een webshop heb gehad meer dan 10 per maand gehad dus ben bang dat je er aardig naast zit als je denkt dat bijna niemand ze eigen pc bouwt

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door BBCS »

Nee natuurlijk is windows niet gratis en dat heb ik ook nergens beweerd


Jij hebt dat niet beweerd, maar ik heb klanten gehad die dat wel eisten en ook naar vroegen.

Dus ik spreek hier niet van uitspraken die hier op het forum gedaan zijn, maar puur vanuit de praktijk.

Ik hoop dat het misverstand hiermee uit de weg is.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 28 Jan 2008 15:38 door edv

Nee natuurlijk is windows niet gratis en dat heb ik ook nergens beweerd prutser.
Beter lezen:
En dat is helemaal niet zo gek want Windows is gewoon niet gratis, geeft niks maar ga dan niet hier lopen roepen dat dat eigenlijk wel zo is.
Met "eigenlijk" wordt bedoeld dat je iets impliceert. En dat doe je als je zegt dat een PC niet goedkoper wordt als je de software er niet bij wil.
Geplaatst op 28 Jan 2008 14:48 door edv

Denken ze nou echt dat een kant en klare PC goedkoper wordt als men de software er niet bij wil????? ECHT niet.
Als je dat niet bedoeld hebt, had je duidelijker moeten zijn. Ga dus maar lekker verder prutsen.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 28 Jan 2008 15:52 door BBCS

Jij hebt dat niet beweerd, maar ik heb klanten gehad die dat wel eisten en ook naar vroegen.
Als jij een systeem levert zonder Windows, betaalt de klant bij jou dan evenveel als het zelfde systeem met Windows? M.a.w. wordt de PC niet goedkoper als je het os niet mee levert?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door BBCS »

Als jij een systeem levert zonder Windows, betaalt de klant bij jou dan evenveel als het zelfde systeem met Windows?
Tuurlijk niet.

We hebben het hier wel over desktopcomputers.

Zelf heb ik het nog niet meegemaakt dat men om een laptop vroeg zonder een OS.

edv
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 mei 2005 11:52

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door edv »

Nee een pc zonder software is goedkoper maar de PC's van bv HP, Acer enz kunnen allen geleverd worden met een OS omdat microsoft hier een deal mee heeft gesloten. Door deze deal is de pc goedkoper en als je deze dan zonder software moet gaan leverenzal dit niet zoveel schelen als een heel pakket software

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 28 Jan 2008 16:42 door edv

Nee een pc zonder software is goedkoper maar de PC's van bv HP, Acer enz kunnen allen geleverd worden met een OS omdat microsoft hier een deal mee heeft gesloten. Door deze deal is de pc goedkoper en als je deze dan zonder software moet gaan leverenzal dit niet zoveel schelen als een heel pakket software
Hieronder twee links naar DELL waar je precies dezelfde desktop PC, de Inspiron 530, kunt kopen. De eerste komt met Ubuntu Linux, de tweede met Vista Home Basic (dus niet Premium!). Op het eerste gezicht kosten ze evenveel, namelijk $ 499,=. Maar als je ze gaat configureren kom je tot de ontdekking dat de Vista machine met een goedkopere Intel video kaart komt. Indien je vervolgens dezelfde kaart neemt als in de Ubuntu PC wordt het Vista systeem $ 50,= duurder.

Precies dezelfde configuratie van een desktop systeem bij de op één na grootste 'merk' PC fabrikant DELL kost met Windows $ 549,= en met Linux $ 499,=. De Windows machine is daarmee 10% duurder. Als je Vista Home Premium wil, wat de meeste Windows gebruikers eigenlijk willen, komt er nog eens $ 30,= bij. De Vista Premium komt dan op $ 579,=. Dat is dan 16% duurder dan precies dezelfde Ubuntu Linux machine. Ik vind het nogal een verschil.

Met Ubuntu Linux:
http://www.dell.com/content/topics/segt ... l=en&s=dhs
Met Windows Vista:
http://www.dell.com/content/topics/segt ... l=en&s=dhs

edv
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 mei 2005 11:52

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door edv »

We hebben het dan wel over DELL(HELL) en dan weet je dat je de hoofdprijs betaald voor alles

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 29 Jan 2008 15:23 door edv

We hebben het dan wel over DELL(HELL) en dan weet je dat je de hoofdprijs betaald voor alles
16% is 16%. Als je een andere, vergelijkbare merk PC met Vista Home Premium koopt voor bijvoorbeeld $ 475,= i.p.v. $ 579,=, zal Vista ook wel goedkoper zijn maar blijft in principe 16% van de prijs uitmaken.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door BBCS »

16% is 16%. Als je een andere, vergelijkbare merk PC met Vista Home Premium koopt voor bijvoorbeeld $ 475,= i.p.v. $ 579,=, zal Vista ook wel goedkoper zijn maar blijft in principe 16% van de prijs uitmaken.
Nee hoor! :lol:
De prijs van Vista is gewoon een vaste prijs.

Gesloten