LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CVZ en hospitaliaverzekering in Belgie voor 65-plussers

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Erno
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jan 2008 13:56

CVZ en hospitaliaverzekering in Belgie voor 65-plussers

Ongelezen bericht door Erno »

Hoi 65-plussers,
Mijn woonland is sinds 2006 België. Heeft er iemand al ervaring wat je moet doen om een hosptaliaverzekering in België te krijgen, als je ouder bent dan 65 jaar en je een uitkering ontvangt uit Nederland?
Mij lukt het niet en CVZ, die dit soort zaken hoort te regelen, laat verstek gaan. Andere instanties (NZA, consumentenbond, Belgische Ombudsman) wijzen allemaal naar CVZ, dus dat schiet niet lekker op.
Ik denk, dat gezamelijke actie pas wat kan opleveren. Desnoods vragen in de 1e of 2e Kamer.

HARRIE48
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 aug 2005 15:07

Re: CVZ en hospitaliaverzekering in Belgie voor 65-plussers

Ongelezen bericht door HARRIE48 »

Bij ieder ziekefonds in Belgie kan u proberen een hospitaal verzekering af te sluiten.
Met de grote verandering in Nederland hebben de belgische ziekenfondsen alle nederlanders geacsepteerd welke leeftijd dan ook.
Als het goed is bent u nu bij een Belgische ziekenfonds aangesloten en deze heeft ook een hospitaal verz in zijn pakket zitten.
of bij de sociale dienst van u ziekenfonds die kunnen u wel verder helpen.

Erno
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jan 2008 13:56

Re: CVZ en hospitaliaverzekering in Belgie voor 65-plussers

Ongelezen bericht door Erno »

Helaas. Was dit maar waar. Op 21-1-08 schreef mij de grootste ziekenfondsverzekeraar in België de CM nog, dat de instapleeftijd onder de 65 jaar moet zijn. Ik ben al vanaf februari 2006 bezig.
De Belgische Ombudsman zegt, dat uit rentabiliteitsoverwegingen de ziekenfondsen geen 65-plussers aannemen. Ik heb vandaag het overkoepelende orgaan in Belgie van de ziekenfondsen aangeschreven en gevraagd of zij weten, dat een groeiende groep Nederlanders in België op deze wij wordt gediscrimineerd.
Erno.

G. Nederlof
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jan 2008 14:47

Re: CVZ en hospitaliaverzekering in Belgie voor 65-plussers

Ongelezen bericht door G. Nederlof »

Erno,

Ik weet zeker, dat tussen 1-1 en 1-4 2006 bij de CM (maar ook b.v. de Voorzorg) een ieder , die in NL vergelijkbaar al verzekerd was voor 1-1 2006 voor ziekenhuiskosten, zonder voorwaarden een hospitalisatieverz.
kon afsluiten! Er is dus bij u wel het een en ander misgegaan in die tijd!
Het zal nu niet zo gemakkelijk meer zijn om een hospitalisatieverz. zonder voorwaarden te sluiten. Maar ...ga nog maar eens naar de CM.

Voor bedoelde "acties" wijs ik u op www. zorgwet.info/ en in 't bijzonder op de link "België".
Daar kunt u trouwens veel meer informatie over de ZVW en maar weinig positieve ervaringen voor de zgn. "Uitpandigen" vinden.

Erno
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jan 2008 13:56

Re: CVZ en hospitaliaverzekering in Belgie voor 65-plussers

Ongelezen bericht door Erno »

Wat u zegt is juist. Ik vroeg al in februari 2006 een E-121 formulier aan, maar door de trage verwerking van CVZ en mijn toenmalige verzekering, kreeg ik het formulier te laat (augustus 2006) om zonder meer over te kunnen stappen (sluitdatum was 31-3-2006). CVZ probeerde nog de boel te lijmen bij mijn Belgische verzekeraar, maar helaas. Toch bedankt.

HARRIE48
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 aug 2005 15:07

Re: CVZ en hospitaliaverzekering in Belgie voor 65-plussers

Ongelezen bericht door HARRIE48 »

de cm had u ook zonder formulier in moeten schrijven,u was niet de enige die geen E formulier hebt gehad zeer veel mensen hebben dat pas naderhand ingeleverd.
Een vriend van mijn pas in july.
Een aangetekend brief naar de Directie van de Cm sturen en ik denk het probleem toch nog duidelijk aan de ombudsman uitleggen,dat het niet aan u ligt maar aan de verkeerde voorlichting van CM.
Je hebt ook nog een overkoepelt orgaan van ziekefondsen in Belgie
ik ben chronisch ziek en de meeste hospitalsatieverzekeringen acsepteren mijnook niet oa CM, Voorzorg,Libarale maar bij de neutrale verzekering Partena binnen 24 uur geregeld.
succes

Diebel
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:29

Re: CVZ en hospitaliaverzekering in Belgie voor 65-plussers

Ongelezen bericht door Diebel »

Omtrent het functioneren van de CVZ is al veel geschreven.
Kijk maar eens op www.verontrust.be, de site voor de mensen met een Nederlands pensioen in België.
Minister Hoogervorst heeft de kamer voorgelogen en de regeling voor de gepensioneerden in het buitenland erdoor gedrukt. De politiek trekt er zich niets van aan hoe het de uitwijkelingen vergaat.
Nederland stelt zich op als een bananenrepubliek.

Ferna
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2007 11:47

Re: CVZ en hospitaliaverzekering in Belgie voor 65-plussers

Ongelezen bericht door Ferna »

Kijkt U eens bij onafhankelijke ziekenfondsen, zijn m.i. zeer soepel.
Heb dit ervaren, toen ik in 1987 naar België ben verhuist.

http://www.hospitalia.be/nl/pdf/Algemen ... ITALIA.pdf

Erno
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jan 2008 13:56

Re: CVZ en hospitaliaverzekering in Belgie voor 65-plussers

Ongelezen bericht door Erno »

Beste Harry, Ik heb die Partena gebeld, maar je moet echt 64 jaar of jonger zijn voor een hospitalisatie-verzekering. Jij zult je wel vóór 31-3-2006 aangemeld hebben of je bent nog jonger dan 65 jaar.
Ik heb me er al bij neergelegd. Ik moet terug naar Nederland, het risico is te groot.

HARRIE48
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 aug 2005 15:07

Re: CVZ en hospitaliaverzekering in Belgie voor 65-plussers

Ongelezen bericht door HARRIE48 »

Je legt je er nogal snel er bij neer en ik zou zeker de cm aanschrijven en andere instanties en zeker niet bellen.
Ga anders even naar een advocaat vragen het eerste bezoek is gratis.

Je bent toch gewoon verzekerd voor het ziekenfonds ? daar zit het hospitaal ook in,alleen het remgeld moet je dan zelf betalen.
Ze hebben allemaal ook en zeker het CM in 2006 duizende nederlanders verzekerd van oud tot zeer oud,uit mijn omgeving zeer veel.

Erno
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jan 2008 13:56

Re: CVZ en hospitaliaverzekering in Belgie voor 65-plussers

Ongelezen bericht door Erno »

Ik ben eruit! Een hospitalia(+)-verzekering is een uitbreiding van de ziekenhuisopnameverzekering en als zodanig deel uitmakend van het pakket "ziekenfondsbijdrage" van mijn verzekering OZ. Zij betalen een deel en via de aanvullende verzekering uit Nederland (dat mag wel) wordt het restant vergoed. Zo kom ik toch aan 100% vergoeding. Dat vraag ik uiteraard na. Bedankt Harrie48, je hebt me op het goede spoor gezet. Uiteindelijk zal ik zelfs goedkoper uit zijn dan met een hospitalia(+) verzekering. Einde discussie.

G. Nederlof
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jan 2008 14:47

Re: CVZ en hospitaliaverzekering in Belgie voor 65-plussers

Ongelezen bericht door G. Nederlof »

Erno,

Een aanvullende verzekering uit Nederland???????

G. Nederlof

HARRIE48
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 aug 2005 15:07

Re: CVZ en hospitaliaverzekering in Belgie voor 65-plussers

Ongelezen bericht door HARRIE48 »

Dat kan ook helemaal niet anders deed iedereen dat wel die in het buitenland woont.
De AWBZ wordt nu ook van de uitkeringen ingehouden maar je kan er geen gebruik van maken,dus dat is diefstal.
Er is in Belgie een Nederlandse vereniging die ook een webside heeft waar bijna alles op staat op het gebied van verzekeringen.
Deze heeft een rechtzaak tegen de Nederlandse staat aangespannen over dit alles en deze loopt al een paar jaar nu.
www.verontrust.be is er een van en er zijn nog meerderen.

Je kan ook een klacht indienen bij het CVZ over wat er bij jou fout gelopen is.

Erno
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jan 2008 13:56

Re: CVZ en hospitaliaverzekering in Belgie voor 65-plussers

Ongelezen bericht door Erno »

Een aanvullende verzekering in Nederland afsluiten mag, maar geen geen basispakket. Zo declareerde ik mijn "remgeld" en de medicijnen, die in België niet vergoed worden bij Nationale Nederlanden en per 1-1-08 bij ONVZ, hr Nederlof.
Wat mij ook op het verkeerde been zette, was de belachelijk lage premie voor het Belgische ziekenfondspakket 83,50 euro per jaar.
Het hoofdstuk CVZ, Harry, is al afgesloten.

Alcestis
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jan 2008 10:19

Re: CVZ en hospitaliaverzekering in Belgie voor 65-plussers

Ongelezen bericht door Alcestis »

De jaarlijkse premie is in België zo laag omdat een groot gedeelte daar al bij het salaris ingehouden wordt. (persoonlijke sociale zekerheidsbijdrage, 13,07 procent van het brutoloon). Die 83,50 is dan waarschijnlijk idd. een aanvullende verzekering

Het gras bij de buren is niet altijd heel veel groener ;)

G. Nederlof
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jan 2008 14:47

Re: CVZ en hospitaliaverzekering in Belgie voor 65-plussers

Ongelezen bericht door G. Nederlof »

Ik denk, dat die 83,50 euro het lidgeld p.j. is voor twee personen bij de mutualiteit...
Een hospitalisatieverz. kost wel wat meer p.j. per persoon. :roll:

Erno
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jan 2008 13:56

Re: CVZ en hospitaliaverzekering in Belgie voor 65-plussers

Ongelezen bericht door Erno »

Bedrag was 83,40 euro en heeft als omschrijving "ziekenfondsbijdrage", geldt voor 1 persoon. Mijn vrouw betaalt hiervoor weer 66,90 per 1/2 jr. Hospitalia+ kost haar 262,50 euro per 1/2 jr. Waar dit verschil door komt weet ik niet. Mijn jaarpremie betreft 2007 en die van mijn vrouw 2008.

HARRIE48
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 aug 2005 15:07

Re: CVZ en hospitaliaverzekering in Belgie voor 65-plussers

Ongelezen bericht door HARRIE48 »

Nou Erno,
10.000 duizende mensen die in het buitenland wonen zouden super graag weten hoe jij dat doet en ik ook ,ben chronisch ziek heb in Belgie een verhoogde vergoeding maar ben nog honderde euro s kwijt aan medicijen per jaar.
Die bedragen die jij noemt klopen volgens mij en de webside van de CM ook niet.
Je betaald een vast bedrag aan ziekenfonds bijdrage per jaar,en daar boven op nog de Hospitalisateie verzekering en die is op bassis van leeftijd,ik ben 57 j en betaal 128 euro aan die verzekering.
Al die rechtzaken tegen de Nederlandse regering worden voor niets gevoerd dan zeker.
Ik denk dat er het een en ander fout zit,maar ik stop er mee.
succes verder.

Erno
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jan 2008 13:56

Re: CVZ en hospitaliaverzekering in Belgie voor 65-plussers

Ongelezen bericht door Erno »

Beste Harrie,
Alle bedragen kloppen. Mijn ziekenfonds in België is het Onafhankelijk Ziekenfonds en die betaalt mijn medicijnen en artsen voor ongeveer 75% terug. Het restant declareer ik in Nederland via een verplichte aanvullende verzekering en dat loopt al ruim 2 jaar prima.

HARRIE48
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 aug 2005 15:07

Re: CVZ en hospitaliaverzekering in Belgie voor 65-plussers

Ongelezen bericht door HARRIE48 »

erno,

waarom ben jij de enige die dat heeft en al die andere tienduizende niet,hoop niet dat je straks alles moet terugbetalen.
Het is in ieder geval niet legaal.
heb je een adres in nederland

Gesloten