Druk op Dexia verhoogd
Vier belangenclubs die opkomen voor beleggers in aandelenleaseproducten hebben minister Zalm (Financiën) gevraagd om druk uit te oefenen op Dexia. De leasebeleggers willen dat de bank rechtszaken tegen beleggers stopzet.
De stichtingen Leaseverlies, Eegalease, de Consumentenbond en de Vereniging van Effectenbezitters hebben Zalm vrijdag in een open brief opgeroepen met Dexia Bank Nederland te praten. De belangenverenigingen hopen dat hij de bank kan overhalen om de incassozaken niet voor de rechter te brengen.
Deze week werd bekend dat Dexia 150 beleggers voor de rechter sleept. Het gaat om klanten die hun aandelenleasecontracten niet langer nakomen. De gedaagde beleggers lossen hun schuld of termijnbetalingen niet in.
Een woordvoerder van Financiën zegt dat de harde opstelling van Dexia ,,niet goed is voor het klimaat'' tussen de ruziënde partijen. ,,Wij zoeken naar oplossingen om het aantal procedures te verminderen. Daar draagt Dexia op deze manier niet aan bij'', aldus de woordvoerder. Het ministerie kan de gang naar de rechter echter niet verbieden.
Met het aanspannen van rechtszaken, negeert Dexia pogingen van de minister om de aandelenruzie in der minne te schikken. Zalm laat een geschillencommissie kijken naar de problemen met aandelenlease. Naar aanleiding van de bevindingen worden schikkingen voorgesteld. Zalm riep financiële instellingen deze zomer op hun incassopogingen tot die tijd te staken.
Beleggers in aandelenleaseproducten zijn met geleend geld naar de beurs gegaan. Door de sluipende beurskrach hebben ze geen geld verdiend op hun beleggingen en blijven ze met een schuld zitten. Veel beleggers willen deze schuld niet inlossen. Zij voelen zich misleid door de banken, die hen bij de verkoop van de beleggingsproducten gouden bergen beloofden.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Leasebeleggers willen dat minister Dexia terugfluit
Leasebeleggers willen dat minister Dexia terugfluit
Laatst gewijzigd door bo39 op 08 aug 2003 16:37, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Leasebeleggers willen dat minister Dexia terugfluit
Dank je bo. Ik schrik er gewoon van dat er weer eens wat nuttigs gepost wordt. Zolangzamerhand vind ik hier alleen nog maar kibbelende kleuters.
Verder kom je ook niet verder dan up Willem
Dank je Bo39. Is SEL en SLV toch nog een beetje wakker geworden!
Dit vind ik goed nieuws
Bo, waar komt dit stuk uit...?
Luc
Bo, waar komt dit stuk uit...?
Luc
Ik heb het net op www.nu.nl gelezen.