LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Uitbetaling begrafenispolis
Uitbetaling begrafenispolis
Mijn vader is overleden. Hij had een begrafenispolis. Nu eist de verzekering dat we (mijn broer, zus en ik , (mijn moeder is al jaren geleden overleden)) een verklaring van erfrecht moeten overleggen anders wordt de begrafenispolis niet uitbetaald. We hebben wel een verklaring van overlijden gestuurd. Mijn vraag is is een verklaring van erfrecht nodig voor de uitbetaling van de polis. Mijn vader was immers de verzekerd voor zijn eigen begrafenis en we hebben de rekening van de begrafenis. Een verklaring van erfrecht moet opgemaakt worden door een notaris en kost ongeveer 450 euro.
Volgens de verzekeraar zou dit het het burgerlijk wetboek staan.
Volgens de verzekeraar zou dit het het burgerlijk wetboek staan.
Re: Uitbetaling begrafenispolis
Klopt wel. Een verklating van overlijden geeft alleen aan dat de polis moet uitkeren. Dit uitkeren moet naar de erfgenamen en om aan te tonen dat je erfgenaam bent, heb je een verklaring van erfrecht nodig. De uitkering kan immers niet meer aan je vader gebeuren (omdat die is overleden) en moet daarvoor in de plaats naar de erfgenamen gaan.
Zo'n verklaring van erfrecht zul je overigens voor wel meer zaken nodig hebben, zoals voor zijn bankrekeningen etc., dus je zult waarschijnlijk toch wel naar de notaris moeten.
Zo'n verklaring van erfrecht zul je overigens voor wel meer zaken nodig hebben, zoals voor zijn bankrekeningen etc., dus je zult waarschijnlijk toch wel naar de notaris moeten.
Briljant gevonden. Het is een begrafenispolis !!!De uitkering kan immers niet meer aan je vader gebeuren (omdat die is overleden) en moet daarvoor in de plaats naar de erfgenamen gaan.
Een begrafenispolis keert niet uit als de verzekerde nog in leven is of hij moet de wens hebben levend begraven te worden.
@Con88,
De verzekeringsmaatschappij moet zeker weten dat zij het geld overmaken naar de erfgenamen. Dat kunnen ze alleen maar met enige zekerheid doen als er een door een notaris opgestelde verklaring van erfrecht overhandigt wordt. Daarin staat o.a. dat uw vader is overleden, of er een testament was, of er een executeur benoemd is, wie de erfgenamen zijn en of deze de nalatenschap aanvaardt hebben etc. Het is dus eigenlijk het bewijs waarmee een erfgenaam kan aantonen dat hij recht heeft op de uitkering.
Voor een verklaring van erfrecht moet u tussen de 300 en 500 euro rekenen aan notariskosten. Let wel: dat is exclusief de legeskosten die de notaris moet maken bij de gemeente. De notaris moet namelijk ook bij de gemeente nagaan wie de afstammelingen zijn van uw vader. Die legeskosten verschillen per gemeente en verschillen van 5 euro tot 25 euro per kwartier. Dat is afhankelijk van de gemeente waarin uw vader het laatst gewoond heeft.
Helaas voor u dus, maar de verzekeraar staat in zijn recht.
De verzekeringsmaatschappij moet zeker weten dat zij het geld overmaken naar de erfgenamen. Dat kunnen ze alleen maar met enige zekerheid doen als er een door een notaris opgestelde verklaring van erfrecht overhandigt wordt. Daarin staat o.a. dat uw vader is overleden, of er een testament was, of er een executeur benoemd is, wie de erfgenamen zijn en of deze de nalatenschap aanvaardt hebben etc. Het is dus eigenlijk het bewijs waarmee een erfgenaam kan aantonen dat hij recht heeft op de uitkering.
Voor een verklaring van erfrecht moet u tussen de 300 en 500 euro rekenen aan notariskosten. Let wel: dat is exclusief de legeskosten die de notaris moet maken bij de gemeente. De notaris moet namelijk ook bij de gemeente nagaan wie de afstammelingen zijn van uw vader. Die legeskosten verschillen per gemeente en verschillen van 5 euro tot 25 euro per kwartier. Dat is afhankelijk van de gemeente waarin uw vader het laatst gewoond heeft.
Helaas voor u dus, maar de verzekeraar staat in zijn recht.
Toch vind ik het vreemd. Mijn vader had zich verzekerd voor zijn begrafenis. Het gaat niet om een erfenis of een levensverzekering. Hij had zich gewoon verzekerd om zijn begrafenis te betalen. Nu moeten zijn erfgenamen, zijn kindere dus eerste lijn zo´n 450 euro uitgeven om te zorgen dat zijn begrafenis waar hij zelf jaren premie voor heeft betaald wordt betaald. Ik vind dat heel erg krom. Trouwens toen de vader van mijn man overleed. zo´n 10 jaar geleden is hadden we helemaal geen verklaring van erfrecht te overleggen. ook hij had geen testament,
@con88
Volgens mij kan je de verzekeraar wel vragen om de begrafenisrekening rechtsteeks te laten betalen, dan doen ze volgens mij allemaal. Als de betaling via een andere persoon loopt dan staat de verzekeraar in zijn recht. Betekent niet dat alle verzeraars dit doen. Deze is door schade en schande wijs geworden. Als zij aan een niet erfganame het geld uitkeren, kan een de echte erfgenaam met succus het geld claimen en dan moeten ze dubbel betalen. Dat notarissen een schandelijk hhog bedrag vragen voor zo'n documentje is een andere zaak en kan je de verekeraar niet aanrekenen.
Dit is een algemeen advies. Een en ander is afhanelijk wat voor soort polis je vader had met welke voorwaarden en waar je de begrfenis hebt laten verzorgen en of deze gelinked is aan de verzekeraar.
Als je een losse polis hebt kan je deze het beste bij leven verpanden een een begrafenisondermer naar jou keuze, die dan ook je begrafenis gaat verzorgen. Dan heb je deze ellende niet.
Btw ook banken verlangen meestal een verklaring van erfrecht om bij de rekeningen te kunnen komen, dus dan heb je hem toch nodig.
Volgens mij kan je de verzekeraar wel vragen om de begrafenisrekening rechtsteeks te laten betalen, dan doen ze volgens mij allemaal. Als de betaling via een andere persoon loopt dan staat de verzekeraar in zijn recht. Betekent niet dat alle verzeraars dit doen. Deze is door schade en schande wijs geworden. Als zij aan een niet erfganame het geld uitkeren, kan een de echte erfgenaam met succus het geld claimen en dan moeten ze dubbel betalen. Dat notarissen een schandelijk hhog bedrag vragen voor zo'n documentje is een andere zaak en kan je de verekeraar niet aanrekenen.
Dit is een algemeen advies. Een en ander is afhanelijk wat voor soort polis je vader had met welke voorwaarden en waar je de begrfenis hebt laten verzorgen en of deze gelinked is aan de verzekeraar.
Als je een losse polis hebt kan je deze het beste bij leven verpanden een een begrafenisondermer naar jou keuze, die dan ook je begrafenis gaat verzorgen. Dan heb je deze ellende niet.
Btw ook banken verlangen meestal een verklaring van erfrecht om bij de rekeningen te kunnen komen, dus dan heb je hem toch nodig.
@con88,
zonder bewijs van erfrecht krijg je niets!!
Mijn ouders zijn ook net achter elkaar overleden.
En bij elke instantie moest dat bewijs er bij.
Wat zou je zeggen als ik het geld van de verzekering inden.
In jouw optie zou ik het kunnen krijgen zonder bewijs van erfrecht.
Geef dat bewijs gewoon en binnen een paar dagen staat het geld op de rekening van de persoon die gemachtigd is.
Of ligt daar het probleem?
Ben je gemachtigd of is dat iemand anders die alles wettelijk regelt?
zonder bewijs van erfrecht krijg je niets!!
Mijn ouders zijn ook net achter elkaar overleden.
En bij elke instantie moest dat bewijs er bij.
Wat zou je zeggen als ik het geld van de verzekering inden.
In jouw optie zou ik het kunnen krijgen zonder bewijs van erfrecht.
Geef dat bewijs gewoon en binnen een paar dagen staat het geld op de rekening van de persoon die gemachtigd is.
Of ligt daar het probleem?
Ben je gemachtigd of is dat iemand anders die alles wettelijk regelt?
Had uw vader een rekening bij de Postbank? Dan kunt u gebruik maken van de nabestaande service van de Postbank. Die werken samen met een bepaald notariskantoor en hebben daar een laag tarief voor een verklaring van erfrecht mee afgesproken. Op prijspeil augustus 2007 zo'n € 270,-- incl. BTW, excl. eventuele legeskosten (verschillen per gemeente). Die kosten komen er trouwens bij andere notarissen ook altijd bij.
De notariskosten zijn vrij, dus het loont om bij meerdere notarissen te informeren wat zij rekenen.
Vladja
De notariskosten zijn vrij, dus het loont om bij meerdere notarissen te informeren wat zij rekenen.
Vladja
Allemaal bedankt voor de reactie
Ik heb vandaag Toch nog eens gebeld met de verzekering. Ik kreeg nu iemand anders aan de telefoon. We kunnen een vrijstelling tekenen. Het formulier wordt ons toegestuurd. Een vrijstelling betekent dat we de verzekering vrijstellen voor uitbetaling aan eventueel andere erfgenamen. Na ondertekening wordt de polis aan ons uitgekeerd
Ik heb vandaag Toch nog eens gebeld met de verzekering. Ik kreeg nu iemand anders aan de telefoon. We kunnen een vrijstelling tekenen. Het formulier wordt ons toegestuurd. Een vrijstelling betekent dat we de verzekering vrijstellen voor uitbetaling aan eventueel andere erfgenamen. Na ondertekening wordt de polis aan ons uitgekeerd
Je kunt het geld ook op rekening van de uitvaartverzorgen laten uitbetalen, dan hoef je geen verklaring van erfrecht te overleggen.