LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco 50,- boete zonder herhaling met verhoging op te sturen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
landax

Eneco 50,- boete zonder herhaling met verhoging op te sturen

Ongelezen bericht door landax »

Omdat ik ben verhuisd heb ik mijn diensten bij Eneco energie opgezegt.
Mijn verhuizing zou plaats vinden op 1 februari en heb dit doorgegeven aan Eneco energie. Eneco heeft mij toen een verhuisformulier opgestuurd. Door omstandigheden is mijn verhuizing iets vervroegd.
Hierop heb ik Eneco gebeld met deze mededeling. De dame van de klantenservice vertelde mij dat ik de datum van 1 februari dat op het verhuisformulier vermeld stond door kon strepen en mijn nieuwe verhuis datum namelijk 12 januari op het formulier kon vermelden. Dit was al eens eerder goed gegaan bij een andere verhuizing. Zo gezegd zo gedaan. De meterstanden op het formulier ingevuld en de brief op zaterdag 12 januari nog op de bus gedaan.
Door de verhuizing is de nota van December er helaas bij ingeschoten dus wachtte ik op een herhalingsnota met een eventuele verhoging van 12 euro.
22 januari is er een incasso medewerker aan de deur geweest op mijn oude adres. Doordat de nieuwe bewoners van mijn oude adres kennissen van mij zijn kwam achter dit verhaal.
Het zou gaan om een voorschot nota van december en een voorschot nota van 16 januari en een boete van 50 euro!
Ik heb gebeld naar de debiteuren afdeling en gevraagd hoe ze nu de 16de een voorschot nota konden rekenen terwijl ik de 12de mijn afsluiting heb afgemeld.
Deze heer heeft mij onwijs slecht geholpen en zonder me het te vertellen was ik doorgeschakeld naar de klantenservice!
Deze dame van de klantenservice gaf mij volkomen gelijk toen ik melde dat ik dit maar een vreemde zaak vond. 22 januari een incasso medewerker langs sturen terwijl ik de 12de al was verhuisd.
Zij vond dit ook. Zij heeft toen in het systeem gekeken en het bleek dat mijn aansluiting op 1 februari afgesloten zou worden (mijn oude verhuisdatum).
Na enig zoeken heeft zij de juiste papieren gevonden en de juiste gegevens ingevoerd in de computer.
Nu is alles geregeld en mij n eindafrekeing is onderweg.
Het enige punt is dat ik nu 50 euro boete moet betalen voor de incasso medewerker terwijl ik voor de nota van december nog nooit een herhaling heb ontvangen.
Toen ik ze vanmorgen belde om dit te melden kreeg ik te horen dat ze dit nu eenmaal niet terug konden boeken :?
Volgens mij is het zo dat je uberhaut geen boete mag geven als je nog geen herhaling met de daar bijbehorende verhoging hebt gehad.
Ik ga dus ook nog niks betalen voordat ik dit zeker weet!

Groet Jolanda

Shine

Re: Eneco 50,- boete zonder herhaling met verhoging op te sturen

Ongelezen bericht door Shine »

Het kan wel teruggeboekt worden (storneren heet zoiets!)
Ze hebben er alleen geen zin in.
In hun systeem kunnen ze trouwens ook zien of u wel of niet een herinnering is toegestuurd.

Overigens staan ze wel in hun recht om het termijnbedrag van januari nog af te boeken. U hebt namelijk pas op 12-01-2008 het betreffende verhuisformulier met de melding van de verhuisdatum 12-01-2008 opgestuurd.
De TNT moet dit bezorgen en de verwerking van dergelijk formulieren bij de levernacier neemt enkele dagen in beslag. De vervolg administratieve verhuisprocedure verwerking dan nog eens 4-8 weken alvorens u een slotfactuur zult gaan ontvangen.
De factuur van januari ligt dan al klaar. Te weten op 16-01. Kortom deze termijnbetaling mag dus vokomen terecht afgeschreven worden. U hebt uw verhuizing namelijk te laat doorgegeven!
Het enige wat deze aardige dame gedaan heeft is de verhuisdatum (afmelding) aangepast, maar meer ook niet. Daarnaast heeft deze aardige dame u ook onvolledig voorgelicht. (zie bovenstaand verhaal)

1). Vergewis u er van dat u de termijnbetaling van januari betasald hebt, anders blijft deze, ondanks ontvangts slotfactuur ook nog eens open staan en ontstaan daar alle ellende weer over.
2). vergewis u er van bij Eneco of zij daadwerkelijk een herinnering hebben gestuurd en laat u informeren wanneer deze herinnering dan gestuurd is. (dit moet in hun systeem zichtbaar zijn). Is dat niet het geval dan mogen ze u inderdaad niet zomaar gelijk voor de eerste keer incassokosten in rekening brengen.

Tip: mocht u, of iemand anders weer gaan verhuizen, geef dit dan minimaal 2 weken, voordat u de sleutel inlevert of ontvangt, door aan uw leverancier.

Gesloten