LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Missend onderdeel na reparatie van Asus laptop
Missend onderdeel na reparatie van Asus laptop
Mijn 10 maanden oude Asus laptop is deze week teruggekomen van een 3e reparatiebeurt. Tot op heden had ik niets dan lof op de service van dit bedrijf. Bij de laatste reparatie is zelfs het toetsenbord vervangen vanwege een slechtlopende toets, terwijl dit niet de reden was waarvoor ik de laptop had aangemeld.
Helaas blijkt na de laatste reparatie één van de twee geheugenmodules te ontbreken in de laptop. Na verschillende telefoongesprekken heb ik de helpdesk van Asus een kopie van de winkelfactuur gestuurd. Nog een telefoongesprek later heb ik op verzoek ook de laptop opengemaakt (dat was best eng) en foto's gemaakt van het lege geheugenslot in de laptop.
Laatste ontwikkeling is nu dat men mij verzoekt een "verklaring onder ede" in te vullen. Zonder deze verklaring in te vullen krijg ik niet de geheugenmodule terug.
En hier voel ik mij in mijn wiek geschoten. Het bedrijf is zelf in gebreke gebleven en hun verzoek voelt als een blijk van wantrouwen jegens mij.
Staat het bedrijf in zijn recht om zomaar een ondertekende verklaring te eisen?
Helaas blijkt na de laatste reparatie één van de twee geheugenmodules te ontbreken in de laptop. Na verschillende telefoongesprekken heb ik de helpdesk van Asus een kopie van de winkelfactuur gestuurd. Nog een telefoongesprek later heb ik op verzoek ook de laptop opengemaakt (dat was best eng) en foto's gemaakt van het lege geheugenslot in de laptop.
Laatste ontwikkeling is nu dat men mij verzoekt een "verklaring onder ede" in te vullen. Zonder deze verklaring in te vullen krijg ik niet de geheugenmodule terug.
En hier voel ik mij in mijn wiek geschoten. Het bedrijf is zelf in gebreke gebleven en hun verzoek voelt als een blijk van wantrouwen jegens mij.
Staat het bedrijf in zijn recht om zomaar een ondertekende verklaring te eisen?
Re: Missend onderdeel na reparatie van Asus laptop
Dan heb ik wel één vraag: Heb je er achteraf of tijdens de koop extra geheugen erbij laten zetten?
Zo ja, dan kun je een probleem hebben.
Zo nee, dan is het gemakkelijk en dienen ze het ontbrekende geheugen terug te plaatsen.
De reden dat ze het kunnen eisen heeft misschien wel te maken dat de fabrikant nogal hierdoor opgelicht zou kunnen zijn.
Zo ja, dan kun je een probleem hebben.
Zo nee, dan is het gemakkelijk en dienen ze het ontbrekende geheugen terug te plaatsen.
Wettelijk gezien zou ik het zo niet kunnen zeggen.Staat het bedrijf in zijn recht om zomaar een ondertekende verklaring te eisen?
De reden dat ze het kunnen eisen heeft misschien wel te maken dat de fabrikant nogal hierdoor opgelicht zou kunnen zijn.
Als jij kunt bewijzen dat er twee modules in zaten dan hoef je niets te verklaren. Maar als je moet verklaren dat je de waarheid spreekt zou ik me er niet te veel zorgen om maken.
Als Asus verklaart dat er maar een module in zat en jij het tegendeel niet kunt bewijzen heb je een probleem.
Als Asus verklaart dat er maar een module in zat en jij het tegendeel niet kunt bewijzen heb je een probleem.
Als er eerst 2x512MB geheugen in zat en nu maar 1x512MB terwijl in de specificaties 2x512MB staat, dan moet ASUS die ene module terugsturen.Als jij kunt bewijzen dat er twee modules in zaten dan hoef je niets te verklaren. Maar als je moet verklaren dat je de waarheid spreekt zou ik me er niet te veel zorgen om maken.
Echter:
Het kan ook zijn dat het geheugen defect was en dat er in plaats van 2x512MB nu 1x1GB in zit.
Dan is er niks aan de hand.
Mits dat het geheugen niet dual-memory is, want dan dienen er wel twee modules in te zitten.
Echter als je zelf later een geheugenmodule erbij hebt laten zetten, dan kan dat een probleem zijn, omdat de fabrikant dan de niet originele module eruit haalt en eruit laat.
Ik heb zelf in het verleden bij Digital gewerkt en als daar een laptop binnenkwam waar een andere harde schijf in zat dan er oorspronkelijk in hoorde te zitten, werd deze al niet in reparatie genomen.
Toch is dat niet vreemd, omdat veel mensen en ook veel computermonteurs het gevaar van statische electiciteits ontladingen (ESD) zwaar onderschatten. En die statische electriciteit kan echt veel schade veroorzaken. Vandaar dat de fabrikanten dan zo heftig reageren. En terecht.
Voor alle duidelijkheid:
Ik geef niet niet de wettelijk en de juridische kant van het verhaal weer, maar puur de praktische kant en wat er werkelijk in de praktijk gebeurd geef ik weer.
Ik geef niet niet de wettelijk en de juridische kant van het verhaal weer, maar puur de praktische kant en wat er werkelijk in de praktijk gebeurd geef ik weer.
Die 2x512 MB modules zijn het eigendom van de klant. ASUS mag deze dus niet zomaar vervangen door 1x1G, laat staan dat dit stilletjes zou gebeuren. Dat is zelfs een misdrijf.
Klopt, maar je moet het ook van de andere kant bekijken.
De fabrikant is verantwoordelijk voor de goede werking van hun producten.
En sommige merken geheugens werken niet met alle moederborden goed samen.
Dus het kan goed zijn dat de fabrikant een merk aantreft die problemen kan veroorzaken, en of de klant er die zelf heeft ingezet of niet, ze pleuren die reepjes eruit en stoppen er van hun eigen in.
Dan weten ze zeker dat het goed werkt.
Daarnaast kunnen de fabrikanten volgens de swap methode werken. Dat wilt zeggen dat in zo'n geval het moederbord en het geheugen worden vervangen en de betreffende onderdelen voor reparatie worden opgestuurd.
Bij Digital waar ik gewerkt heb, werkte men ook met deze methode.
Het nadeel hiervan is dat de klant dan een verandering ongedaan terug krijgt. En als de klant dan een eigen geheugen geplaatst heeft, dan vind men op de reparatieafdeling wel een vreemd geheugen, maar kan niet meer gelocaliseerd worden waar dat vreemde geheugen vandaan komt.
De fabrikant is verantwoordelijk voor de goede werking van hun producten.
En sommige merken geheugens werken niet met alle moederborden goed samen.
Dus het kan goed zijn dat de fabrikant een merk aantreft die problemen kan veroorzaken, en of de klant er die zelf heeft ingezet of niet, ze pleuren die reepjes eruit en stoppen er van hun eigen in.
Dan weten ze zeker dat het goed werkt.
Daarnaast kunnen de fabrikanten volgens de swap methode werken. Dat wilt zeggen dat in zo'n geval het moederbord en het geheugen worden vervangen en de betreffende onderdelen voor reparatie worden opgestuurd.
Bij Digital waar ik gewerkt heb, werkte men ook met deze methode.
Het nadeel hiervan is dat de klant dan een verandering ongedaan terug krijgt. En als de klant dan een eigen geheugen geplaatst heeft, dan vind men op de reparatieafdeling wel een vreemd geheugen, maar kan niet meer gelocaliseerd worden waar dat vreemde geheugen vandaan komt.
Ter verduidelijking
De laptop bevatte bij aankoop 2 modules van 1 GB. De laptop zelf naar nu blijkt heeft vanuit de fabriek maar 1 module, dus de tweede module is blijkbaar door de winkel geplaatst.
Na de laatste reparatie bevatte de laptop nog maar 1 module van 1 GB.
Wat mij zo verbaast en tegen de borst stuit, is dat de bewijslast wordt omgedraaid. In plaats van dat het bedrijf registreert hoe de laptop binnenkomt, moet ik nu bewijzen en verklaringen overleggen.
De laptop bevatte bij aankoop 2 modules van 1 GB. De laptop zelf naar nu blijkt heeft vanuit de fabriek maar 1 module, dus de tweede module is blijkbaar door de winkel geplaatst.
Na de laatste reparatie bevatte de laptop nog maar 1 module van 1 GB.
Wat mij zo verbaast en tegen de borst stuit, is dat de bewijslast wordt omgedraaid. In plaats van dat het bedrijf registreert hoe de laptop binnenkomt, moet ik nu bewijzen en verklaringen overleggen.
Nu komt bij mij de vraag wat er volgens Asus erin had moeten zitten.
Zou je het type van de laptop kunnen vermelden?
Als je op de site van Asus kijkt, wat zou er eigenlijk in behoren te zitten?
1GB of 2GB?
Als er origineel 1GB in hoort te zitten, is het een fout van de winkelier, als er 2GB in hoort te zitten, dan is het een fout van Asus.
Zou je het type van de laptop kunnen vermelden?
Als je op de site van Asus kijkt, wat zou er eigenlijk in behoren te zitten?
1GB of 2GB?
Als er origineel 1GB in hoort te zitten, is het een fout van de winkelier, als er 2GB in hoort te zitten, dan is het een fout van Asus.
Eigenlijk ook logisch, omdat als er 1GB in hoort te zitten, is er dus met de laptop "geknoeid" en dus niet origineel meer.Wat mij zo verbaast en tegen de borst stuit, is dat de bewijslast wordt omgedraaid. In plaats van dat het bedrijf registreert hoe de laptop binnenkomt, moet ik nu bewijzen en verklaringen overleggen.
Als ik mijn auto naar de garage breng krijg ik hem ook niet terug zonder radio en reservewiel toch? En als dat per ongeluk wel gebeurt dan krijg ik een excuusbrief in plaats van dat ik ineens moet gaan bewijzen dat betreffende onderdelen van mij zijn.Eigenlijk ook logisch, omdat als er 1GB in hoort te zitten, is er dus met de laptop "geknoeid" en dus niet origineel meer.
Ik vind het raar dat mijn woord niet voor waar wordt aangenomen zelfs nadat ik al documenten heb overlegd en dat ik een expliciete verklaring moet ondertekenen.
Hier is geen spraken van het omdraaien van bewijslast. Dat houd namelijk in dat jij iets eis en dat iets moeten bewijzen om dat niet te hoeven doen. Dat ze eigenlijk hadden moeten registeren hoe het product binnen komt ben ik wel met je eens.
Precies. En je mag ook banden van een andere fabrikant gebruiken.Ik vind het raar dat mijn woord niet voor waar wordt aangenomen zelfs nadat ik al documenten heb overlegd en dat ik een expliciete verklaring moet ondertekenen.
In die verklaring wordt je woord juist wel degelijk voor waar aangenomen.Ik vind het raar dat mijn woord niet voor waar wordt aangenomen zelfs nadat ik al documenten heb overlegd en dat ik een expliciete verklaring moet ondertekenen.
Het is wel duidelijk dat Asus je geheugen niet zoek mag maken, maar als je het formeel-juridisch wilt spelen dan is het aan jou om te bewijzen dat ze dat gedaan hebben, dus dat je de PC inclusief geheugen hebt aangeleverd. En dat zul je nooit kunnen. Facturen en specificaties zijn geen bewijs, want je kunt dan nog steeds zelf het geheugen vooraf eruitgehaald hebben.
Dat ze je zomaar geloven als je plechtig verklaart de waarheid te spreken vind ik wel netjes.
Er wordt helaas veel geknoeid met computers, en onderdelen onderling uitwisselen,
In mijn situatie was de voeding en het moederbord kapot, echter de videokaart was niks aan de hand,
Op mijn videokaart zat een gewone en een DVI aansluiting, tijdens de reparatie van mijn computer is de kaart vervangen door een model die alleen de gewone en een analoge videoaansluiting,
Daar was ik dus niet blij mee, dus bellen naar de zaak, en die vertelde mij netjes dat ik de kaart wel kon omruilen, maar dan moest ik wel even weer langskomen, 60 km rijden was mij dat dus niet waard,
De specificaties van de videokaarten waren verder identiek, alleen de software was iets anders gesteld, evenals natuurlijk de aansluitingen,
Er wordt dus wel degelijk componenten uitgewisseld, het is voor het bedrijf het verschil tussen bestellen of snel afhandelen, maar correct is het zeker niet,
Als ik dus een monitor had met een DVI aansluiting had ik een probleem, en moest ik wel naar het bedrijf rijden!, en reken er op dat zij de brandstofkosten niet willen betalen!,:evil:
Iedereen kan fouten maken, maar dit is moedwillig gebeurd om onkosten voor het bedrijf te besparen, slecht werk!.
Vriendelijke groeten,
Ulbe.
In mijn situatie was de voeding en het moederbord kapot, echter de videokaart was niks aan de hand,
Op mijn videokaart zat een gewone en een DVI aansluiting, tijdens de reparatie van mijn computer is de kaart vervangen door een model die alleen de gewone en een analoge videoaansluiting,
Daar was ik dus niet blij mee, dus bellen naar de zaak, en die vertelde mij netjes dat ik de kaart wel kon omruilen, maar dan moest ik wel even weer langskomen, 60 km rijden was mij dat dus niet waard,
De specificaties van de videokaarten waren verder identiek, alleen de software was iets anders gesteld, evenals natuurlijk de aansluitingen,
Er wordt dus wel degelijk componenten uitgewisseld, het is voor het bedrijf het verschil tussen bestellen of snel afhandelen, maar correct is het zeker niet,
Als ik dus een monitor had met een DVI aansluiting had ik een probleem, en moest ik wel naar het bedrijf rijden!, en reken er op dat zij de brandstofkosten niet willen betalen!,:evil:
Iedereen kan fouten maken, maar dit is moedwillig gebeurd om onkosten voor het bedrijf te besparen, slecht werk!.
Vriendelijke groeten,
Ulbe.