LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] EVA bestand

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Cerezas

EVA bestand

Ongelezen bericht door Cerezas »

Ik ben er onlangs achter gekomen dat mijn persoonsgegevens geregistreerd staan in het zgn. EVA register. Tot voor kort wist ik niet eens wat dit is, laat staan dat mijn gegevens hierin zijn opgenomen.
Ieder poging om meer te weten te komen en dit aan te vechten hebben tot nu toe nog niks opgeleverd.
Ik heb een brief geschreven aan de bank die mij voor het eerst liet weten dat mijn gegevens in dit register staan met het verzoek mij schriftelijk te laten weten welke instelling me heeft aangemeld en waarom. Volgens de klantenservice medewerkster hoef ik er niet op te rekenen dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren want dat mogen ze niet.
Klopt dit? En wat moet je dan als je van mening bent dat je onterecht in zo'n register bent beland?

CB

Re: EVA bestand

Ongelezen bericht door CB »

Google eens op EVA toets of op EVA register of op EGA registratie.

gravedigger

Ongelezen bericht door gravedigger »

Cerezas

Bedankt. Heb uiteraard al zitten zoeken op het internet. Heel veel wijzer word ik er niet van. Heb vandaag bijna de hele dag met instanties aan de telefoon gezeten zonder veel verder te komen.

Het schijnt dus dat banken alleen kunnen toetsen of iemand in dit register opgenomen is maar verder niet kunnen kijken waarom iemand is aangemeld en door wie. Ik ga nog een brief schrijven aan de afdeling fraude van de Postbank. Hopelijk weten zij mij meer te vertellen.
Ik heb ook gebeld naar de NVB. Hopelijk word ik binnenkort teruggebeld.

Ben benieuwd of het iemand ooit gelukt is om een registratie weer ongedaan te krijgen.

JHP

Ongelezen bericht door JHP »

Externe Verwijzings Applicatie

:arrow:
Financiële instellingen hebben voortdurend te maken met activiteiten van (rechts) personen die hen schade proberen te brengen of uit zijn op oneigenlijk gebruik van hun diensten. BKR heeft daarom in samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (NFN) en de Centrale Recherche Informatiedienst (CRI) een geautomatiseerd waarschuwingssysteem ontwikkeld onder de naam: Externe Verwijzings Applicatie (EVA). EVA bestaat uit een database met natuurlijke personen en bedrijven die als (potentiële) fraudeurs bekend zijn. Deze database wordt gevoed door de financiële instelling zelf.

De beoordelaar voert in EVA de naam, geboortedatum en postcode in. Wanneer er een "Hit" is, moet de aanvraagbehandelaar de BKR-fraudedesk inlichten. Het raadplegen van EVA is voor VFN-leden verplicht!

JHP

:!:

Wanneer er een "Hit" is dan kan de bank met hun afdeling veilighiedszaken bellen om te vragen: wie de registratie heeft gedaan en waarom. In veel gevallen heeft een financiele instelling waar u zaken mee heeft gedaan een EVA melding gedaan.

Cerezas

JHP, je schijnt er veel van te weten. Heb inmiddels ook het een en ander begrepen van de NVB. Mijn vraag is nu: waar begin je als je dit wilt aanvechten? Ik heb al een brief gestuurd naar de fraude afdeling van de Postbank met een verzoek tot inzage van mijn persoonsgegevens in het register. Het is nu nog wachten op een reactie.
Ik hoorde van de ING voor het eerst dat ik geregistreerd sta, men beweert daar verder geen inhoudelijke informatie over te hebben, wat volgens de NVB weer niet klopt.
Volgens het protocol heb ik er recht op om op de hoogte te worden gesteld van mijn aanmelding. Kan me niet voorstellen wat voor incident heeft geleid tot mijn aanmelding, daarom meen ik ook dat het onterecht is.
Ik vraag me ook af of er een soort van copmpensatie tegenover staat als blijkt dat ik inderdaad onterecht in het register ben terechtgekomen.

JHP

:idea:

Wanneer en bank en/of verzekeraar u niet wil accepteren als klant (moeten) ze daar een reden voor hebben. Dit kan een beleidsmatige reden (of commerciële) reden hebben maar ook een preventieve reden zijn. Wanneer een persoon bijv. negatief is geregistreerd bij het BKR, moet de bank / verzekeraar dit aan de desbetreffende persoon melden. De inzage van het BKR mogen ze echter niet te geven. Dit kan de persoon zelf bij het BKR aanvragen. Aan de ene kant is dit verveld aan de andere kant is het een goede regeling i.v.m privacy. Wanneer banken / verzekeraars het hele BKR geheel in kunnen zien kunnen ze dit ook commercieel gaan gebruiken. Ze kunnen alleen een melding zien, maar geen specifieke informatie.

Wanneer u het heeft over het EVA, dan is het in principe hetzelfde. De bank / verzekeraar moet melden dat ze u om veiligheid redenen niet willen / mogen accepteren, maar moeten u ook aangeven waar u meer informatie kunt opvragen over de "hit" melding. De bank / verzekeraar zal over het algemeen gaan bellen met de afdeling veiligheidszaken en de klant gewoon inzage geven. Het BKR heeft een rol in deze registratie en u kunt bij het BKR om inzage vragen. Het BKR heeft een aparte geschillencommissie voor dit soort vragen in het leven geroepen. Naar mijn idee is de bank en verzekeraar zeker in staat u te melden wat de reden is. Wanneer een navraag bij de bank en BKR niets oplevert kunt u nog een klacht indienen bij de VFN: http://www.vfn.nl.

Dolemite

Ongelezen bericht door Dolemite »

Hallo Cerezas,

Is deze situatie uiteindelijk opgelost? Ik zit namelijk met eenzelfde situatie blijkt vandaag. Ik heb de EVA registratie opgelopen toen ik notabene bij een bank werkte en de afdeling veiligheidszaken foutief een incident meldde op mijn naam tijdens mijn screening. Ik ben vervolgens gewoon in dienst getreden, omdat bleek dat het een ander persoon betrof. De EVA registratie hebben ze, blijkt nu ik weg ben als werknemer bij die bank, nooit verwijderd.

Heb je op één of andere manier de situatie kunnen corrigeren? Ik hoor het graag!

Groeten,

Dolemite

Gesloten