LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nog meer klachten FBTO

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
tw_browne
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2008 21:33

Nog meer klachten FBTO

Ongelezen bericht door tw_browne »

Een nieuw forum in de hoop dat er meer mensen die soortgelijke problemen als ik met hun zorgverzekeraar hebben, die dit ook eens willen laten uitspitten.. Ik ben van mening dat er bij mijn zorgverzekeraar en misschien ook andere zorgverzekeraars een misselijke vorm van bureaucratie en machtsmonopoly heerst die niet alleen mij maar zeker ook andere consumenten treft. Hieronder volgt mijn verhaal.

Eind februari 2007
Na door een geweldsdelict in het ziekenhuis te zijn beland met een op twee plaatsen gebroken kaak, wordt ik hieraan geopereerd. De dienstdoende kaakchirurg weet mij vooraf al te vertellen dat na de behandeling bij de kaakchirurg het zeker is dat een behandeling bij een orthodontist nodig zal zijn. Op aanraden van hem heb ik direct na de operatie contact met mijn zorgverzekeraar gehad en aangegeven dat een behandeling bij een orthodontist nodig zal zijn en dat een beugel niet te voorkomen was. Op aanraden van de telefonist is mijn basispakket aangevuld met het pakket tandheelkundige zorg. Na revalidatie van mijn kaak drie maanden later, blijkt dat een behandeling bij de orthodontist inderdaad noodzakelijk is en wordt ik doorverwezen naar een orthodontist om afsterven van verschillende tanden in mijn onderkaak te voorkomen.

Begin november 2007
Na enige wachttijd heb ik een eerste afspraak bij de betreffende orthodontist. Er worden verschillende modellen van mijn gebit gemaakt en een passende beugel wordt besteld. Op aanraden van de orthodontist bel ik nogmaals met mijn zorgverzekeraar ter confirmatie dat alle kosten gedekt zullen worden. Hier ontstaat de eerste verwarring; ik krijg drie verschillende medewerkers te spreken die mij alle drie een verschillend bedrag noemen als maximale vergoeding (te noemen: €0,00/ ±€300 en ±€750). Uiteindelijk heb ik gewacht met het doorzetten bij de verzekering tot ik de eerste rekeningen van de orthodontist had ontvangen.

Eind December 2007
De eerste drie rekeningen zijn verstuurd naar de zorgverzekeraar. Binnen een week ontvang ik een brief waarin de verzekering mij schriftelijk mededeelt dat de rekeningen niet door hun zullen worden vergoed, wegens het feit dat orthodontie valt in het pakket Cosmetische chirurgie en niet binnen het pakket tandheelkunde. Ontsteld over het feit dat ik blijkbaar verkeerd ben voorgelicht door de verzekering heb ik telefonisch contact met hun om uit te vinden waarom ik dus gedurende 9 maanden op hun aanraden extra premie heb betaald voor een pakket waarvan ik uiteindelijk geen profijt heb. Ook vraag ik in dit gesprek hoe ik de kosten voor de behandeling toch vergoed kan krijgen. Mij word aangeraden de rekeningen nogmaals te versturen met het verzoek er bij een expert er naar te laten kijken om te beslissen of de kosten vergoed horen te worden uit mijn basis pakket. Ik heb vanwege het feit dat er een aanmaning kwam van het incassobureau zelf de rekeningen voorgeschoten.

Eind Januari 2008
Aangaande mijn verzoek tot uitbetaling uit mijn basisbeurs ontvang ik praktisch hetzelfde bericht als toen ik mijn rekeningen de eerste keer verzond. De kosten zouden niet vergoed worden omdat dit buiten mijn pakket viel. De toon van de brief gaf mij de indruk dat mijn ingezonden brief totaal niet gelezen was. Ik heb dinsdag 5 februari wederom telefonisch contact gezocht met mijn verzekeraar. De telefonist die opnam kon mij helaas niet helpen want ik kreeg hetzelfde verhaal te horen als ik al twee maanden hoor. Ik heb gevraagd of er een manager aanwezig was maar helaas was er niemand aanwezig. Ook degene die mijn verzoek behandeld had was helaas niet aanwezig maar ik zou met twee dagen teruggebeld worden.

Donderdag 7 februari 2008
Vandaag wederom geen telefoontje gehad van de zorgverzekering, ik heb zelf gebeld maar wederom was er geen manager aanwezig noch degene die mijn verzoek heeft behandeld. Ik kreeg te horen dat ik waarschijnlijk volgende week terug gebeld zal worden. Ik wacht af, maar heb inmiddels wel besloten (en ook bij de verzekeraar aangegeven) mijn beklag te gaan doen bij onafhankelijke organisaties.

Bezwaren
Ik vind het ten eerste zeer vervelend dat er een mogelijkheid is dat mijn zorgverzekering de kosten voor mijn behandeling niet zal vergoeden terwijl dit echt noodzakelijk is. Alleen al het feit dat noodzakelijke behandelingen die nodig zijn voor iets dat buiten mijn macht valt niet vergoed worden, wekt mijn irritatie en zorg voor mensen die misschien nog wel krapper bij kas zitten als een student als ik met ouders met een redelijk goede financiële achtergrond.

Het feit dat mijn zorgverzekeraar mij niet goed kan voorlichten welk pakket ik moet afsluiten om alle kosten te dekken is een zeer kwalijke zaak. Niet alleen betaal ik een extra premie zonder dat dit van enig belang voor mij is, ook de verantwoordelijkheid voor deze fout wordt niet door de verzekering erkend. Het is zeer kwalijk dat vier verschillende telefonistes mij hierover niet goed kunnen voorlichten.

Het feit dat ik al ruim een maand van het kastje naar de muur wordt gestuurd is nog wel de meest kwalijke zaak. Het feit dat er elke keer als ik bel er geen manager of verantwoordelijke aanwezig is en het feit dat ik niet binnen de afgesproken termijn wordt teruggebeld is onprofessioneel en getuigd voor mij van een “lack of management”.
Ik ben van mening dat als er problemen zijn met de zorgverzekeraar in kwestie er op elk tijdstip dat ze geopend zijn, iemand aanwezig moet zijn die een afhandeling van klachten kan doen. Indien ik dit doe zoals ik schriftelijk gedaan heb, zou het fijn zijn als ik ook op zijn minst de indruk krijg dat de door mij toegezonden brief is gelezen.

Het feit dat de zorgverzekeraar zo met mij omgaat, getuigt voor mij van het feit dat er een bepaalde machtspositie is in welke de klant hulpeloos staat ten opzichte van de uitkerende instantie. Het feit dat ik maanden kan wachten op mijn geld, zeker €1200,- welke ik ook voor andere doeleinden kan gebruiken of in elk geval ook rente over zou kunnen ontvangen, is niet om over te spreken. Zeker als ik naga dat als een premie voor de verzekering niet is betaald er binnen no-time een deurwaarder op de stoep staat om de rekening te innen, inclusief incassokosten en verschuldigde rentes op de achterstallige betaling.

Conclusie
Kijkend naar de manier waarop ik behandeld word door mijn zorgverzekeraar ben ik van mening dat ik terecht verontwaardigd kan zijn over de manier waarop alles tot nu toe is verlopen. Ik ben nog in afwachting of ik de rekeningen vergoed ga krijgen of niet, alleen al de ergernis en de tijd die hierin is gestoken, de nutteloze extra premie die ik het afgelopen jaar heb betaald en de kosten die nu extra er bij komen (o.a. misgelopen rente & telefoonkosten) geven mij genoeg reden aan de bel te trekken en steun te vinden bij andere gedupeerden om hiermee eens de schaamteloze handelswijze van sommige zorgverzekeraars onder de loep te laten nemen. Het zal toch niet zo moeten zijn dat ik niet alleen slachtoffer wordt van zinloos-geweld, maar ook nog eens van de machtspositie die mijn zorgverzekeraar tegenover mij heeft.
Heeft iemand een idee hoe ik wel bij de juiste personen binnen deze zorg-verzieker kan komen?

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Nog meer klachten FBTO

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Op aanraden van de telefonist is mijn basispakket aangevuld met het pakket tandheelkundige zorg.
Verzekeren is niet hetzelfde als het betalen van een premie om daar een hoge vergoeding voor in de plaats te krijgen. Verzekeren doe je voor onverwachte kosten. In principe zou het onmogelijk moeten zijn een verzekering af te sluiten op het moment dat er schade is. Ten gevolge van de invoering van de basisverzekering in 2006, zijn verzekeringsmaatschappijen tijdelijk wat royaler geweest met acceptatie van nieuwe verzekerden. Je kunt echter niet vertrouwen op de adviezen van de zorgverzekeraar: dat is 'n commercieel bedrijf en is niet meer het oude ziekenfonds. Je moet zelf alert zijn en de volledige polisvoorwaarden aanvragen en doorlezen.
Dat wil niet zeggen dat ik het niet gedeeltelijk met u eens ben. Ik vind het ook niet acceptabel dat de klantenservice zo slecht is dat ze verkeerde adviezen geven. Voortaan moet je daar ook echt niet op vertrouwen. Laat dit in ieder geval een waarschuwing zijn voor eventuele toekomstige klanten: de kwaliteit van FBTO is erg achteruit gegaan.
Er staan u nog een aantal wegen open: ik meen gelezen te hebben, in de polisvoorwaarden van de basisverzekering, dat er in uitzonderlijke gevallen orthodontie ook onder de basisverzekering valt. Lees hiervoor niet alleen de eigen polisvoorwaarden van de basisverzekering door, maar ook die van andere verzekeringen (te downloaden via internet, bijv.zorgplanet.nl). In theorie zijn alle basisverzekeringen gelijk (want zij bieden de wettelijke basiszorg aan), maar toch kunnen de formuleringen soms verschillen, waardoor je op ideeën kan komen. Ook de wettekst zelf kan misschien uitsluitsel geven, of het college voor zorgverzekeringen (CVZ), afdeling tandartsen.

Je kan ook klagen over de FBTO bij de SKGZ. Het is spijtig dat de FBTO u zelf nog niet verteld hebben dat ze een zogenaamde "Klantenman" hebben. Daar kun je schriftelijk de zaak aan uitleggen. Daarop zul je vermoedelijk een weigering krijgen. (want erg vriendelijk is die Klantenman/vrouw niet) Vraag direct een zogenaamde "heroverweging" , want deze heb je nodig als je vervolgens naar de SKGZ in Zeist stapt, de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen. Ik heb eerder gelezen dat in een eerder soortgelijk geval, de beslissing was dat de verzekeraar diende te vergoeden, maar dat dan wel het hele jaar de juiste aanvullende verzekeringspremie moest worden betaald. Bij de SKGZ maken ze verschil tussen enerzijds klachten en anderzijds geschillen. Ruzie over een AV wordt een "klacht" genoemd en ruzie over de basisverzekering een "geschil". Let dus goed op. Je kan een formulier op internet invullen en de benodigde correspondentie meesturen.

axasjaak
Berichten: 233
Lid geworden op: 20 sep 2007 12:24

Re: Nog meer klachten FBTO

Ongelezen bericht door axasjaak »

Is de FBTO ervan op de hoogte dat de geleden schade het gevolg is van een geweldsdelict en dat ten gevolge hiervan de schade wellicht op de tegenpartij verhaald zou kunnen worden ?
De FBTO zal in dat geval serieus actie gaan ondernemen om de schade niet bij u neer te leggen , maar bij de tegenpartij.

tw_browne
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2008 21:33

Re: Nog meer klachten FBTO

Ongelezen bericht door tw_browne »

Helaas is een tegenpartij nooit gevonden. FBTO is hiervan meerdere malen op de hoogte gesteld. IK zal ook het SKGZ op de hoogte stellen als er meer nieuws van FBTO komt. THNX voor de reacties.

axasjaak
Berichten: 233
Lid geworden op: 20 sep 2007 12:24

Re: Nog meer klachten FBTO

Ongelezen bericht door axasjaak »

Is het wellicht een suggestie om Bureau Slachtofferhulp via de politie in te schakelen ?In ieder geval Veel Sterkte toegewenst !

Gesloten