Het overkwam ons vorig jaar november toen we vanuit Antalya naar Brussel zouden vliegen met Corendon. Een dag voor vertrek kreeg ik een sms-je dat de vlucht gewijzigd was en dat we ipv Brussel naar Eindhoven zouden vliegen.
Gebeld met Antalya, die ons doorverwees naar Brussel, die ons vertelde te handelen in opdracht van Nederland en dat er geen ander alternatief was. Op mijn vraag hoe we dan in Brussel zouden geraken - omdat onze auto daar stond - kreeg ik als antwoord dat we dan maar de trein moesten pakken. Zij wilden geen vervoer voor ons regelen. Ik zal het verhaal niet te lang maken met de vele handelingen die we moesten verrichten om thuis te komen en de auto uit Brussel te krijgen, het gaat natuurlijk om het feit dat ze ons niet op onze eindbestemming wilden brengen.
Bij thuiskomst heb ik het e.e.a. opgezocht en in de europese wetgeving c.q. verordening EC 261/2004 staat heel expliciet dat in geval van het niet nakomen van het contract -zoals in ons geval - de totale reissom vergoed moet worden en daarbij ook een schadevergoeding van €400,-- p.p.
Echter:
Corendon BV Nederland stelt dat deze verplichtingen rusten op de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert of voornemens is uit te voeren. (Overigens liet Corendon Airlines me weten dat de vlucht gewoon heeft plaatsgevonden). En omdat zij slechts de toeroperator zijn moet de vordering naar de luchtvaartmaatschappij. Waarbij ze er tevens op wijzen dat de vlucht in Turkije heeft plaatsgevonden terwijl de vlucht met Corendon Airlines zou worden uitgevoerd. De betreffende verordering stelt dat , wil in dat geval de verordering van toepassing zijn, er sprake moet zijn van een 'communautaire luchtvaaartmaatschappij', d.w.z. een luchtvaartmaatschappij met een geldige exploitatievergunning die door een lidstaat is verleend overeenkomstig de bepalingen van verordening nr. 2407/92. De betreffende luchtvaartmaatschappij beschikt over een vergunning afgegeven door de Turkse luchtvaartautoriteiten en Turkije is nog geen lidstaat.
Ik ben van mening dat:
Corendon BV Nederland is en blijft de uiteindelijk gerechtigde. Een louter grammaticale interpretatie van Verordening (EEG) nr. 2407/92 van 23 juli 1992 en hun handelswijze druisen ten volle in tegen een teleologische strekking van de Verordening. De leiding van Corendon International Travel B.V. en de Carrier Corendon zijn dezelfde personen. Een uitleg van de strekking van de Verordening, en in het bijzonder uitleg van "Community carrier" ("communitaire luchtvaartmaatschappij") zal zich voornamelijk richten op de volgende punten;
- voornaamste zakelijke activiteiten binnen de EU
- voornaamste zakelijke activiteiten richten zich tot luchtvaart
- meerderheidsbelang in handen van EU burgers
Ingevolge "EU External Aviation Relations." Aeronews. IATA Ref. GOVAF 853. 15 April 2004 is Turkije sowieso van plan om het Acquis Communautaire te erkennen en zich daaraan te houden. Het is dus niet enkel een teleologische, maar ook nog eens een anticiperende interpretatie van de Verordening.
Echter Corendon heeft zo zijn eigen interpretatie van europese verordeningen en lijkt ze toe te passen zoals het hun het beste uitkomt. Zo zal men in Turkije waarschijnlijk met de europese wetgeving te maken krijgen omdat Turkije nog geen lidstaat is.
Overigens stellen zij dat mijn interpretatie niet correct is en dat er jurisprudentie over is. Kan iemand mij hierbij helpen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Corendon lapt EU wetten aan laars
-
Re: Corendon lapt EU wetten aan laars
Ja kom ik weer...ga even naar EU claim...daar zit een handig calculatortje die precies verteld of je recht op vergoeding en zo ja op hoeveel.....print dit uit...en stuur dit mee als bijlage naar Corendon.....vaak werkt dit wel.
De regels zoals ze in mijn geheugen geprent stonden, en inderdaad net via Google geconfirmeerd:
Sowieso ben ik van mening dat de touropator, alszijnde de leverancier van de pakketreis, aansprakelijk is. Misschien komt u wel niet in aanmerking voor de genoemde EU regeling, maar heeft u wel recht op een schadevergoeding van de touroperator vanwege het niet nakomen van het geboekte. Wij vergoedden in dit soort gevallen in ieder geval de reiskosten.
Zie ook http://www.zibb.nl/web/Artikel/Rechten- ... vallen.htm (helemaal onderin).
Het feit dat Corendon Airlines in Turkije is gevestigd, en het feit dat uw vlucht niet vertrok uit een EU lidstaat, denk ik niet dat u veel kans maakt. Gebruik voor de zekerheid inderdaad die EU claim calculator.Bij instapweigering of annulering van uw vlucht moet de luchtvaartmaatschappij in kwestie u een financiële vergoeding betalen en bijstand verlenen. Op voorwaarde dat u tijdig incheckt geniet u van volgende rechten op elke vlucht, inclusief chartervluchten:
1. vanuit een EU-luchthaven (niet waar), of
2. vanuit een luchthaven buiten de EU naar een EU-luchthaven, voorzover het een vlucht met een EU-luchtvaartmaatschappij (niet waar) betreft.
Sowieso ben ik van mening dat de touropator, alszijnde de leverancier van de pakketreis, aansprakelijk is. Misschien komt u wel niet in aanmerking voor de genoemde EU regeling, maar heeft u wel recht op een schadevergoeding van de touroperator vanwege het niet nakomen van het geboekte. Wij vergoedden in dit soort gevallen in ieder geval de reiskosten.
Zie ook http://www.zibb.nl/web/Artikel/Rechten- ... vallen.htm (helemaal onderin).
Contact gehad met de mensen van http://www.aviaclaim.eu/ Wisten te melden dat op vluchten die vertrekken vanuit Nederland de regeling wel van toepassing is maar op vluchten vanuit Turkije naar Nederland niet. Deze wetenschap hebben zij direct van het IVW gekregen. Erg handige site trouwens!
Groet, Harry99
Groet, Harry99
D Reizen trekt zich ook niets aan van claims door de Corendon praktijken, zij verwijzen naar Corendon en beschouwen zich zelf als een tussenagent
Aan sites als EUclaim.nl en aviaclaim.nl heb je niets (die werken alleen met Vo. (EG) 261/2004 en die is in casu niet toepasselijk). http://www.reisrecht.nl werkt (tegen een zeer gunstig tarief) ook met, onder andere, het Verdrag van Montreal, Vo. (EG) 2027/97, Richtlijn 90/314/EEG en de daarop gebaseerde artikelen 7:507 BW en 7:510 BW. Terug naar jouw zaak. Als er sprake was van een pakketreis dan is de reisorganisator (Corendon.com?) op grond van 7:507 BW jo. 6:76 BW aansprakelijk voor de schade, ook al is die veroorzaakt door de vliegmaatschappij (o.a. rechtbank Arnhem, 13-08-2007, LJN: BB2079). Hopelijk had je de reisorganisator al van je klachten op de hoogte gesteld, dat is namelijk een conditio sine qua non. Als de reisorganisator niet thuis geeft, dan kun je binnen drie maanden na terugreis de SGC-Reizen verzoeken om een uitspraak over schadevergoeding te doen. Ik heb jurisprudentie van de SGC over jouw zaak en die is gunstig. Mocht het niet lukken, dan help ik je wel.
Ik heb dit ook meegemaakt maar Corendon Airlines en Corendon Vliegvakanties zijn echt 2 verschillende bedrijven hoor!
Vergoeding volgens DBC is als ik jouw verhaal zo lees niet mogelijk en procederen heeft geen zin. Ik spreek uit ervaring en had zelfs een advocaat ingeschakeld. Je hebt wel recht op een vergoeding volgens ANVR. Je moet gewoon duidelijk aangeven wat de kosten zijn geweest die je gemaakt hebt naar aanleiding van de vertraging maar als het goed is moet Corendon je dit al hebben aangeboden want daar zijn allemaal standaard procedures voor.
Mijn ervaring is dat je er met Corendon qua vergoeding wel uit kan komen.
Vergoeding volgens DBC is als ik jouw verhaal zo lees niet mogelijk en procederen heeft geen zin. Ik spreek uit ervaring en had zelfs een advocaat ingeschakeld. Je hebt wel recht op een vergoeding volgens ANVR. Je moet gewoon duidelijk aangeven wat de kosten zijn geweest die je gemaakt hebt naar aanleiding van de vertraging maar als het goed is moet Corendon je dit al hebben aangeboden want daar zijn allemaal standaard procedures voor.
Mijn ervaring is dat je er met Corendon qua vergoeding wel uit kan komen.