Ik heb een vraag over DSB bank overboeken via internet.
Ik zit eraan te denken om met mijn spaargeld over te stapen van de ABN Amro naar de DSB.
Bij de ABN Amro bank maak ik gebruik van Internetbankieren met een pas met pin en ene wisselende intoetscode. Persoonlijk, en dat kan ook jarenlang gewenning zijn, vind ik dat wel zo veilig. Mijn pin weet echt ik alleen.
Ik heb begrepen dat ze bij de DSB bank werken met een gebruikersnaam en wachtwoord en de TAN lijst. Ik vermoed dat dat net zo'n lijst is als gebruikt wordt bij de Postbank.
Ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander van zo'n lijst. Die moet je in huis bewaren.
En zeker het gebruik van gebruikersnaam en wachtwoord. Je denkt dat je altijd veilig werkt, maar stel dat je toch spyware op je computer hebt dat je gebruikersnaam en wachtwoord achterhaald kan worden.
Meer rente is leuk, maar een veilig gevoel vind ik ook erg belangrijk.
Wie kan mij over de streep halen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] DSB bank en sparen en overboeken via internet
-
Re: DSB bank en sparen en overboeken via internet
DSB werkt inderdaad met inlognaam, wachtwoord en TAN-lijst zoals bijvoorbeeld Postbank.
Ik doe dat al vele jaren zo en heb nooit als onveilig ervaren maar veiligheid ligt ook voor een heel groot deel aan de gebruiker.
Tegen Spyware zijn goede programma's.
Bijvoorbeeld "SpywareBlaster" die al heel veel narigheid tegenhoudt.
Ook "Spybot - Search & Destroy" is een aanrader waarmee je op regelatige basis je systeem kan laten onderzoeken.
Beide programma's zijn gratis beschikbaar en eigenlijk een "must".
Als je verder met Firefox internet op gaat ben je ook al een stuk veiliger omdat daar geen ActiveX in zit verwerkt.
Ook kun je opgeslagen passwords en inlognamen achter een password opslaan in Firefox.
En dan het belangrijkste!
Als je alleen spaart bij DSB kun je alleen geld overboeken van de spaar rekening naar een vaste tegenrekening bv. ABN AMRO.
Stel dat ik je inlognaam weet, je password en ook nog je TAN-lijst heb kunnen bemachtigen dan kan ik dus jou geld naar jou rekening overschrijven.
Daar kun je niet blij om zijn maar je bent het niet kwijt.
Ik doe dat al vele jaren zo en heb nooit als onveilig ervaren maar veiligheid ligt ook voor een heel groot deel aan de gebruiker.
Tegen Spyware zijn goede programma's.
Bijvoorbeeld "SpywareBlaster" die al heel veel narigheid tegenhoudt.
Ook "Spybot - Search & Destroy" is een aanrader waarmee je op regelatige basis je systeem kan laten onderzoeken.
Beide programma's zijn gratis beschikbaar en eigenlijk een "must".
Als je verder met Firefox internet op gaat ben je ook al een stuk veiliger omdat daar geen ActiveX in zit verwerkt.
Ook kun je opgeslagen passwords en inlognamen achter een password opslaan in Firefox.
En dan het belangrijkste!
Als je alleen spaart bij DSB kun je alleen geld overboeken van de spaar rekening naar een vaste tegenrekening bv. ABN AMRO.
Stel dat ik je inlognaam weet, je password en ook nog je TAN-lijst heb kunnen bemachtigen dan kan ik dus jou geld naar jou rekening overschrijven.
Daar kun je niet blij om zijn maar je bent het niet kwijt.
-
Dank je wel voor je antwoord.
Tja, en met die vaste tegenrekening hoef ik mij dan helemaal geen zorgen te maken.
Ander vraageje: Ik neem aan dat de tegenrekening niet simpelweg gewijzigd kan worden met gebruikersnaam en wachtwoord, maar dat daar een ondertekende opdracht tegenover moet staan.
Het is zo raar, de ABN Amro is al bijna 30 jaar mijn thuisbank en ik heb gewoon weinig kaas gegeten van andere financiële instellingen.
Tja, en met die vaste tegenrekening hoef ik mij dan helemaal geen zorgen te maken.
Ander vraageje: Ik neem aan dat de tegenrekening niet simpelweg gewijzigd kan worden met gebruikersnaam en wachtwoord, maar dat daar een ondertekende opdracht tegenover moet staan.
Het is zo raar, de ABN Amro is al bijna 30 jaar mijn thuisbank en ik heb gewoon weinig kaas gegeten van andere financiële instellingen.
DSB heeft een wijzigingsformulier waarmee je diverse wijzigingen kan doorgeven. Eén daar van is bijvoorbeeld de tegenrekening.
Heb ik ook een keer gedaan. Ingevuld en opgestuurd. Werd ik later door hun terug gebeld.
Wilde men nog wat weten. Was heel onnozel eigenlijk maar het bleek gewoon een verificatie te zijn. Ze veranderen dus niet maar zo de tegenrekening.
Er wordt wel veel gekankerd hier op DSB maar ik heb er geen slechte ervaring mee.
Natuurlijk gaat er wel eens wat verkeerd en dan is dat vanzelfsprekend ALTIJD de schuld van de ander.
Heb ik ook een keer gedaan. Ingevuld en opgestuurd. Werd ik later door hun terug gebeld.
Wilde men nog wat weten. Was heel onnozel eigenlijk maar het bleek gewoon een verificatie te zijn. Ze veranderen dus niet maar zo de tegenrekening.
Er wordt wel veel gekankerd hier op DSB maar ik heb er geen slechte ervaring mee.
Natuurlijk gaat er wel eens wat verkeerd en dan is dat vanzelfsprekend ALTIJD de schuld van de ander.
Ik ken dat. Bij mij de Postbank maar ik heb er een punt achter gezet.Het is zo raar, de ABN Amro is al bijna 30 jaar mijn thuisbank